Gå til innhold

Hvor i Norge sier man «mor» og «far» ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvor sies det mor og far, og ikke mamma og pappa?


Ingen blir så oppfinnsome som foreldre til barn som sliter med søvn🤣. Jeg har oppdaget at 2 åringen her finner roen av gammel Alf Prøysen musikk sunget av han 😊 så har blitt noen timer med det i det siste

Men en ting jeg tenker over når jeg hører sangene er at de sier mor og far istedenfor mamma og pappa. Feks i blåbærsangen «så sprang de alle sammen inn på kjøkkenet til mor» . Hvor i Norge sier man mor og far istedenfor mamma og pappa? Eller var det bare slik man snakket før?

jeg er nordfra selv , her sier alle mamma og pappa 

Anonymkode: 032e9...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøysen er fra Hamar-sida? 
Kjæresten min fra Toten (andre sida av Mjøsa) sier mor og far.

Anonymkode: 4f1ca...d7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra vestlandet og skriver mor og far selv om jeg sier mamma og pappa eller far min. Jeg sier også mor og far om andres foreldre (eller mor di og far din når jeg snakker direkte til folk om deres foreldre), og synes det er kjemperart når andre sier mamma og pappa når de refererer til foreldrene til et barn da i mitt hode sier man bare mamma og pappa om egne foreldre 😅

Anonymkode: 2200f...fa4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra i Nordland sier vi mor og far men det betyr bestemor og bestefar.. egentlig ikke tenkt over det før

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor og far er mer gammeldags, ligner mer på de norrøne formene også. Jeg er fra nordvestlandet, og sier mor og far, men jeg var også den eneste på mitt kull som gjorde det, siden familien min bodde litt utafor og er språklig konservative i forhold til dialekt. Jeg opplever at andre synes det er veldig formelt når jeg bruker dette i dagligtale, selv synes jeg mamma og pappa høres litt barnslig ut for voksne mennesker, men det er jo ikke noe jeg kommenterer. 

Anonymkode: 106b4...9f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generasjonen Prøysen tilhørte sa nok ikke mamma og pappa til sine foreldre. Mine besteforeldre brukte konsekvent mor og far når de snakket til sine foreldre, og det samme gjorde min manns besteforeldre. De er fra forskjellig sted i landet, så dette var nok mest vanlig før. Mine besteforeldre sa også mor og far til hverandre, og det var jo litt pussig for oss barnebarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her 

ååh så kanskje Hamar området ja? Interessant

vel man forstår at sangnene er tidskapsler fra en annen tid. Mor var på kjøkkenet i sangene, eller var ute med klesvasken mens lillebror var alene hjemme. Kari og Mari (barn) var kry fordi de kunne sy , mens Kjell og hadde laget seg et hus av bar. Hvorfor var ikke jentene med 🤣?

men fine sanger da. Ser for meg at blandt annet lillebrors vise var en trøst for mange små lillebrødre der ute som så gjerne ville kunne alt eldre søsken kan. Og de lillebrødrene er nå voksne eldre menn 😊 

Anonymkode: 032e9...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Stavanger og veldig mange jeg kjenner sier kun mor og far, aldri mamma/pappa:)

Ellers bruker man det jo ofte litt om hverandre, som en over sier at man skriver eller sier mor og far i mer formelle settinger eller blant folk, men bruker mamma og pappa privat.

Anonymkode: 31f22...e63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at dette er noe som varte til femti- og seksti-tallet en gang. Gamle svart/hvitt filmer fra etterkrigstiden, der sier de (også de som snakker bokmål og bor her på østlandet) mor og far. Men det er ingen i Oslo som kaller foreldrene sine det de siste 40-50 årene (som jeg har levd og bodd her).

Tror det har med generasjon og tidsalder å gjøre. Det var vanlig før, å kalle foreldrene sine det litt stivere "mor og far". Selv bruker jeg det kun skriftlig. Mamma og pappa i dagligtale, og det sier alle jeg kjenner også.

Anonymkode: 42512...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler også at det er mer gammeldags. Jeg sier selv mor og far. Er fra litt sør for jæren. Noen gjør det her, men ikke mange. Og det blir færre og færre. Vi var kanskje 3 av 15 i klassen min som sa mor og far, resten sa mamma og pappa. Født i 1984. Nå tror jeg ingen sier det. Det er vanligere å kalle besteforeldrene for mor og far her enn foreldrene. Mange av mine venner sier mor og far til besteforeldrene.

Anonymkode: 03cb4...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oslo og sier mor og far. Prøvde å lære eldste det men samtlige andre sa mamma og pappa så jeg ga opp.

Anonymkode: 66a6e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 minutt siden):

Generasjonen Prøysen tilhørte sa nok ikke mamma og pappa til sine foreldre. Mine besteforeldre brukte konsekvent mor og far når de snakket til sine foreldre, og det samme gjorde min manns besteforeldre. De er fra forskjellig sted i landet, så dette var nok mest vanlig før. Mine besteforeldre sa også mor og far til hverandre, og det var jo litt pussig for oss barnebarna.

Var det rett og slett fordi alle, også barn, skulle snakket «dannet» før ?

Mine foreldre studerte på østlandetpå 70 tallet. Mine eldste brødre er født der  og snakker såklart da østlandsk som barn. Da ble gammeltanter og besteforeldre så stolte fordi guttene snakker et «dannet språk» . Men glosene forsvant da foreldrene flyttet nordover igjen, til de gamles sin sorg. «At de ikke kunne beholde det pene målet» 

Anonymkode: 032e9...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alf Prøysen er forøvrig fra Rudshøgda mellom Moelv og Brumunddal, ut på bygda et stykke nord for Hamar mot Lillehammer :)

Anonymkode: 31f22...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (3 minutter siden):

Generasjonen Prøysen tilhørte sa nok ikke mamma og pappa til sine foreldre. Mine besteforeldre brukte konsekvent mor og far når de snakket til sine foreldre, og det samme gjorde min manns besteforeldre. De er fra forskjellig sted i landet, så dette var nok mest vanlig før. Mine besteforeldre sa også mor og far til hverandre, og det var jo litt pussig for oss barnebarna.

Mi bestemor sa mamma og pappa til foreldrene sine. Fra Telemark. Født i 1932.

Anonymkode: 03cb4...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlandet bruker begge deler. Noen sier mor og far, noen sier mamma og pappa. 

Anonymkode: bc64f...04f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor på Hedmarken (Hamar-siden, der Prøysen kommer fra) og her sier mange "mor" og "far" i stedet for mamma og pappa. Kjenner barn ned i 10-årsalderen som omtaler foreldrene som mor og far. Det gjelder også mange på Gjøvik-siden av Mjøsa. 

Selv er jeg fra Oslo og er vant med "mamma/pappa". Selv besteforeldrene mine født på 20- og 30-tallet brukte mamma og pappa. Første gang jeg flyttet hit og hørte "mor/far" tenkte jeg det var fryktelig gammeldags og uvant. Men så fant jeg ut at det bare var en dialektgreie 😅

Anonymkode: 47158...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor kommer fra Oslo, hun sa mor og far til sine foreldre. Selv bruker jeg mor og far når jeg snakker om dem, men mamma og pappa når jeg snakker til dem.

Anonymkode: 7c1ea...2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier man i store deler av landet. 
Jeg tror ikke det er et geografisk avgrenset område der man sier dette, men mer sosiale klasser osv. F.eks. overklassen.
I tillegg var det jo mer vanlig før, som flere andre har nevnt.

Jeg husker da jeg var liten; jeg sa mamma og pappa til mine foreldre, mens naboen min sa mor og far til sine foreldre. De var kristne og konservative, så det kan ha hatt noe å si der.

Anonymkode: 7a589...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...