AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #21 Del Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): På Jæren. Anonymkode: a25fb...512 Skulle svare det samme! Anonymkode: 4dba4...4fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #22 Del Skrevet 23. september 2021 Svigers sier mor og far(Toten)Vi bruker mor og far om besteforeldre (Nordnorge) Anonymkode: 47819...29a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #23 Del Skrevet 23. september 2021 På begge sider av Mjøsa er det ganske vanlig, i hvertfall før (det var fortsatt vanlig da jeg vokste opp på 80-tallet). Anonymkode: adfe4...378 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #24 Del Skrevet 23. september 2021 Jeg er fra en bygd rundt Mjøsa og vi sier mor og far. Men jeg flyttet til Asker da jeg var 12, der sa ALLE mamma og pappa og alle trodde jeg mente mine besteforeldre da jeg sa mor og far. Mine barn sier mamma og pappa til meg og faren sin. Anonymkode: 63ff3...1c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. september 2021 #25 Del Skrevet 23. september 2021 Har inntrykk av at det er på sørvestlandet/Rogaland at flest bruker mor og far. Vet en del steder at mamma og pappa anses for å være babyspråk, og at man begynner å si mor og far når man blir eldre. Både jeg, mine foreldre og besteforeldre har brukt mamma og pappa. Når jeg snakker om dem, spesielt til andre som ikke kjenner dem, sier jeg moren og faren min, ikke mamma og pappa. Mamma og pappa er tiltale, ikke omtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #26 Del Skrevet 23. september 2021 Vi sa det i min oppvekst på åtti/nittitallet, i Nordfjord (Sogn og Fjordane), men jeg har inntrykk av at det ikke er så mange som har holdt på det blant dagens barn der. Anonymkode: 8cf6b...75e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #27 Del Skrevet 23. september 2021 Min far er fra Bergen og sier «mor» til sin mor. Men han er født på slutten 50 tallet, så det var kanskje vanligere da. Jeg kunne aldri sakt noe annet enn «Mamma og Pappa» direkte til dem, men når jeg snakker om foreldre i 3 person kan jeg bruke «mor og far». «Min mor er 60 år - Du må spørre faren din om lov først» Anonymkode: 1d864...888 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #28 Del Skrevet 23. september 2021 Jeg er fra nordlang og brukte mor og far om bestemor og bestefar:P Anonymkode: ab0f1...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2021 #29 Del Skrevet 23. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi sa det i min oppvekst på åtti/nittitallet, i Nordfjord (Sogn og Fjordane), men jeg har inntrykk av at det ikke er så mange som har holdt på det blant dagens barn der. Anonymkode: 8cf6b...75e Mannen min som er fra Nordfjord og oppvokst på 50 tallet sa mamma og pappa til sine foreldre.Jeg kommer litt lenger sørfra på Vestlandet og sa mamma og pappa. Men min far sa mor og far til sine foreldre,han var født på 1920 tallet, så kanskje det var vanlig den gang? Anonymkode: 34c2a...5f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 23. september 2021 #30 Del Skrevet 23. september 2021 Jeg har inntrykk av at det ikke er geografisk betinget. Jeg er fra Oslo og kjenner flere voksne som sier "mor" og "far" om sine foreldre. Riktignok ingen barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 24. september 2021 #31 Del Skrevet 24. september 2021 Det er små lommer av denne dialekten rundt Skaugum, Slottet og Frogner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #32 Del Skrevet 24. september 2021 Bestemor er fra Nord-Norge og hun har alltid konsekvent kalt sine egne foreldre for mor og far, hun er født på 1930-tallet. Hun har innarbeida det så godt inn i hjernen min at til og med jeg kaller hennes foreldre for «ho mor» og «hajn far», selv om jeg er oppvokst søring😅 Anonymkode: 2b13d...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #33 Del Skrevet 24. september 2021 Som både jeg og dere ser av tråden så tror jeg ikke dette er stedsbundet. Hos oss sa noen av søskene mor og far, mens andre sa mamma og pappa. Og jeg vet at min mor sa mor og far, og min pappa sa mamma og pappa, til sine igjen.. Jeg kjenner også til folk som sier muttern og fattern, og har hørt noen som sa mamsen og papsen også. Tror det nesten er tilfeldig jeg, noen begynner kanskje med mamma og pappa men sier mor og far etterhvert som de blir eldre osv. også, så jammen om jeg vet om det finnes noen fasit på dette. Anonymkode: 3d2ce...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #34 Del Skrevet 26. september 2021 Bor et sted i Rogaland, her sier også mange små barn mor og far (for eksempel min nevø). Anonymkode: 88105...066 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #35 Del Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 21.37): Som både jeg og dere ser av tråden så tror jeg ikke dette er stedsbundet. Hos oss sa noen av søskene mor og far, mens andre sa mamma og pappa. Og jeg vet at min mor sa mor og far, og min pappa sa mamma og pappa, til sine igjen.. Jeg kjenner også til folk som sier muttern og fattern, og har hørt noen som sa mamsen og papsen også. Tror det nesten er tilfeldig jeg, noen begynner kanskje med mamma og pappa men sier mor og far etterhvert som de blir eldre osv. også, så jammen om jeg vet om det finnes noen fasit på dette. Anonymkode: 3d2ce...5e1 Takk for at noen sa det. For det er nok ikke hverken aldersmessig eller geografisk betinga. Anonymkode: f4898...374 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #36 Del Skrevet 29. september 2021 Stavanger sier mor og far. Har også en venninne fra Haugesunds-området og hun sier også mor og far. Anonymkode: 42c5d...a99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #37 Del Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Stavanger sier mor og far. Har også en venninne fra Haugesunds-området og hun sier også mor og far. Anonymkode: 42c5d...a99 Det stemmer, ja (er fra Haugesund, og de fleste jeg kjenner sier mor og far). Og i Bergen snakker de jo om «min mor og de», aldri til mamma og pappa. «Min mor og de» betyr som regel mor og far, og eventuelle søsken som fremdeles bor hjemme. Anonymkode: 491d6...28b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #38 Del Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 14.05): Jeg er fra Stavanger og veldig mange jeg kjenner sier kun mor og far, aldri mamma/pappa Ellers bruker man det jo ofte litt om hverandre, som en over sier at man skriver eller sier mor og far i mer formelle settinger eller blant folk, men bruker mamma og pappa privat. Anonymkode: 31f22...e63 Også fra Stavanger, kjenner ingen under 60 som sier mor/far Anonymkode: 8f92a...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 29. september 2021 #39 Del Skrevet 29. september 2021 Enda en person fra Mjøsområdet her og ja, enda en som bruker mor og far. Kunne aldri falt meg inn å si mamma eller pappa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #40 Del Skrevet 29. september 2021 Familien min og nær slekt sier mor og far. Lært at mamma og pappa er babysnakk. Bor rett ved røros. Anonymkode: 9130f...239 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå