Gå til innhold

Er kvinner verre når det gjelder baksnakking enn menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror kanskje baksnakkingen til menn er mer saklig enn hos kvinner. Det er mer fakta enn rykter. Tror ikke menn har behov for å dele sladderen med så veldig mange. Sladrer ikke menn videre til kona eller andre kvinnelige bekjente så havner ikke sladderen utenfor guttegjengen. 
Kvinner/jenter spør ofte hverandre om de har noe sladder å dele. Det kan jeg ikke se for meg at menn gjør. For mange menn er sladder/rykter «kjerringprat». 

Anonymkode: 39d46...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bakgrunn fra forsvaret, der var det et giftig miljø med mannfolk som sladret og skapte uhygge. De fant seg også mobbeofre og frøs de ut av gjengen.

Jeg ble også fryst ut pga feil dialekt...🙄 Min erfaring er derfor at miljø dominert av menn er fullt av mobbing og baksnakking.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er aller verst. 
 

Jeg har i mange år jobbet i et mannsdominert yrke, før jeg fikk jobb med et overtall av kvinner. Eldre kvinner på 50+ er etter min erfaring de verste. Særlig de som er single.

 

Hver eneste dag var det kakling og baksnakking. Når man ikke lar seg affisere med slikt, ble de overmodig og heller sa det til meg direkte. Det var selvsagt etter at jeg har gjort noe bra og fikk utmerkelser at jeg fikk høre hvor udugelig jeg var. Da jeg fikk meg kjæreste og senere forlovet meg, var det ikke måte hvor stor tabbe jeg var i ferd med å ta. Selv da valgte jeg å ikke bry meg og fokuserte på jobben min, men vi fikk etterhvert nye kolleger på min alder. De valgte å si fra til ledelsen om mobbingen av meg, og det endte med oppsigelse.

 

Det gjorde de andre damene rasende og gikk så langt å begå lovbrudd på jobb og plante bevis hos meg for å få meg sparket som hevn. Å leve med en slik anklagelse var tøff, men dette ble heldigvis avslørt og resten av damene ble sparket en etter en. 
 

Jeg sa opp ett år senere og er tilbake i et mannsdominert yrke. Vi er flere kvinner som jobber her, men de er utrolig greie. 
 

Menn sier heller rett ut og er ferdig med det. Det trives jeg best med.

Anonymkode: 3969d...46f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kvinne her som har jobbet i mange år i mannsdominerte yrker (snekker og stillas), og kan si helt sikkert at kvinner er de store gåsene som liker å snakke om alle og enhver 😬 startet på sykehjem og i bolig etter mange år i bygg bransjen, kan si jeg følte meg alene når jeg var helt uvant til sånne mennesker (kvinner). Vi hadde en helt annen humor på byggeplassene. Innenfor helse er jo alle samlet på en plass, men har heldigvis ikke venninner som sitter å snakker dritt. 

 

Anonymkode: 78bf9...3d8

Støtter den. Beste med å jobbe med menn er at bygger det seg opp noe, så blir det en konfrontasjon også er man ferdig. Med damer så skvaldres det om i årevis til noe annet dukker opp. 

Og alt krisemaximeres til nye høyder. De er også flinke til å lage mange høner ut av ei fjær. 

 

Det siste kan også menn gjøre. Men de tar også pointer om man tar en prat. Menn tåler bedre en prat enn kvinnfolk. De føler seg angrepet 

Anonymkode: 7c20b...0ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-  Kvinner er mer sosiale en menn, og de går oftere på besøk til hverandre med strikkeposen under armen, og de  elsker å sitte å skravle.  Kvinner / jenter  flest  er langt mer konfliktskye en menn, og tærskelen for å at de blir uvenner er lavere en hos gutter / menn.

Menn er også sosiale,men de forbinder ofte eit  sosialt felleskap igjennom eit utendørs  arbeid,friluftsintrs.  sportslige aktiviteter, biler, motorsykler, veteranbiler etc. 

 Kvinnfolka henger seg ofte lettere  oppi saker som menn ofte oppfatter  som uvesentlig.   Menn har generelt sett ofte vanskeleg for å sette ord på følelsene sine.   Menn og kvinner ser oftest ting med høyst forskjellig øyner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter og menn preges mye av tanker om hierarki og rangordninger. Du skal liksom være best og bedre enn naboen. De er opptatt av å posisjonere seg relativt til andre. Og det blir baktaling og ryktespredning av slik mentalitet. Mitt inntrykk er at menn kan være fæle til å batale, og fordi menn på gruppenivå er mindre empatiske enn kvinner, er baktalingen deres mer preget av ønske om å skade eller trykke andre ned, enn hos kvinner som primært sladrer for å knytte bånd med de man sladrer sammen med. 

Blant kvinner blir baktaling en sosial greie, som et sosialt lim. Blant menn blir baktaling noe som gjøres for å hevde seg selv på bekostning av andre. 

Anonymkode: fb71f...f84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gutter og menn preges mye av tanker om hierarki og rangordninger. Du skal liksom være best og bedre enn naboen. De er opptatt av å posisjonere seg relativt til andre. Og det blir baktaling og ryktespredning av slik mentalitet. Mitt inntrykk er at menn kan være fæle til å batale, og fordi menn på gruppenivå er mindre empatiske enn kvinner, er baktalingen deres mer preget av ønske om å skade eller trykke andre ned, enn hos kvinner som primært sladrer for å knytte bånd med de man sladrer sammen med. 

Blant kvinner blir baktaling en sosial greie, som et sosialt lim. Blant menn blir baktaling noe som gjøres for å hevde seg selv på bekostning av andre. 

Anonymkode: fb71f...f84

Det finnes da nok av kvinner som bruker baksnakking, rykter og sladder i et forsøk på å sverte andre og hevde seg selv.

Jeg og mange kvinner med meg klarer å omgås venninner og kollegaer uten å benytte baksnakking som sosialt lim, som du kaller det. Man kan rett og slett bestemme seg for å ikke snakke så mye om dem som ikke er til stede, og i hvert fall ikke i negative ordelag.

Anonymkode: f7f38...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på menn og kvinner når dem baksnakker er at kvinner rotter seg mer i sammen, mens menn kommer gjerne ut med både sladder og kan være uspydig uten at dem har behov for å rotte seg i sammen.

Hadde to slike venninner som jeg har kutter mer og mer gradvis ut. Dem både sladre, baksnakker og rotter seg i sammen, samtidig som dem går i offerrollen og er alltid synd på dem og ikke motparten dem sladrer om.

En mann sier bare rett ut at han og han er en jævla idiot og snylter osv 

Anonymkode: 2653f...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 20.10):

Kvinne her som har jobbet i mange år i mannsdominerte yrker (snekker og stillas), og kan si helt sikkert at kvinner er de store gåsene som liker å snakke om alle og enhver 😬 startet på sykehjem og i bolig etter mange år i bygg bransjen, kan si jeg følte meg alene når jeg var helt uvant til sånne mennesker (kvinner). Vi hadde en helt annen humor på byggeplassene. Innenfor helse er jo alle samlet på en plass, men har heldigvis ikke venninner som sitter å snakker dritt. 

 

Anonymkode: 78bf9...3d8

Jeg har også jobbet mange år i et mannsdominert yrke (steinbedrift), og kan si helt sikkert det er en av de jobbene der jeg har opplevd å høre mest baksnakking. Folk er nok veldig forskjellige når det gjelder dette, uavhengig av hvilket kjønn de er. At det er mer vanlig hos kvinner enn menn tror jeg nok, men det betyr ikke at dette er avhengig av hvilket kjønn man er. 

Anonymkode: e5339...2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 8.06):

Jeg er også en kvinne som har jobbet mye på mannsdominerte arbeidsplasser, og jeg har motsatt erfaring av deg.

Jeg har ikke tall på hvor mange "underliv" jeg har hørt mannfolka snakket om, hvor ville navngitte kvinner er i senga, hvor sur kjerringa til naboen er, hvor mye "Truls og Tommy" har jobbet svart, osv.
Mye av baksnakkingen blant menn er kamuflert som humor, men baksnakking er det like fullt.

 

Anonymkode: 7e2d8...da4

Da har vi jobbet med helt forskjellige mannfolk. Når jeg sier at de har en helt annen humor snakker jeg ikke om mobbehumor altså, ikke lett å forklare, men det må oppleves. Slik humor jeg opplever blant gutta er heldigvis slik humor jeg er oppvokst med da jeg har mange søsken, og alle 3 jentene fulgte guttehumoren til brødrene våres. Aldri hørt de jeg har jobbet med snakket om underlivet til andre.. jobbet med gutter fra 20+ til pensjonister, men jeg vet at mange av de yngre sikkert har den type "mobbe underlivet til de jeg hooker" opplegg, helt sikkert, men de finner man vel på skolebenken eller på russefester.

Anonymkode: 78bf9...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/24/2021 at 8:06 AM, AnonymBruker said:

Jeg er også en kvinne som har jobbet mye på mannsdominerte arbeidsplasser, og jeg har motsatt erfaring av deg.

Jeg har ikke tall på hvor mange "underliv" jeg har hørt mannfolka snakket om, hvor ville navngitte kvinner er i senga, hvor sur kjerringa til naboen er, hvor mye "Truls og Tommy" har jobbet svart, osv.
Mye av baksnakkingen blant menn er kamuflert som humor, men baksnakking er det like fullt.

 

Anonymkode: 7e2d8...da4

å snakke om underliv og damer er vel ikke baksnakking?

Anonymkode: d7b73...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at kvinner sladrer mer «godartet» da mye av sladringen er en innarbeidet del av damers måte å samhandle på. Denne snakkingen er ikke ondsinnet, men kan fort få utilsiktede konsekvenser…

Ondsinnet sladring, som har til hensikt å skade, tror jeg er likt fordelt mellom begge kjønn. Det er det visse individer som driver med uavhengig av kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere kvinnelige enn mannlige venner. Ja. Kvinner sladrer mer. Det sier dem selv også. Om det er verre eller ikke, sier de lite om.

Anonymkode: fb005...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jobber i ett mannsdominert yrke. Og de er faen verre. Også kommer det an på personlighet også. Finnes både kjipe menn OG kvinner. 
Men også gode i begge kjønn. Men baksnakking : Der er menn verre! Hvem som lager krig i verden? Jo, flest menn. Så det der er en gammel myte!

Anonymkode: da396...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...