Gå til innhold

Ville du hatt en selvkjørende bil?


Krokenguri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker ikke engang å bruke cruise controll, så tror ikke det er noe for meg sånn helt med det første. Når det er sagt så er også disse bilene garantert milevis utenfor min prisklasse så det er vel neppe et problem jeg trenger å ta stilling til :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spådom: Bare en eller to ulykker vil gjøre selvkjøring forbudt eller sterkt begrenset i molbolandet Norge. Hysteriet rundt ulykkene med selvkjøring vil overskygge alle de som ikke dør pga selvkjøring siden vi ikke kan vite så godt hvem de er og fordi skjebner med ansikter og navn i mediene teller mer enn "kald" statistikk. Så irrasjonelle er vi.

Bare se på hysteriet med sparkesykkelreduksjonen i Oslo som nå vil presse flere inn i koronabefengte busser og skade langt flere på den måten enn som ville blitt skadet på sparkesykkel.

Anonymkode: 3263f...19c

Er du ruset?? 

Anonymkode: 2473b...060

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gjerne hatt det. Får ikke kjøre bil av medisinske grunner, hadde vært fantastisk å kunne "kjøre" bil alene. Man blir ganske avhengig av andre når man alltid må spørre om skyss. På vegne av meg selv og alle andre som ikke kjører av medisinske grunner, håper jeg virkelig dette blir en realitet! Tenk så mange mennesker som kunne blitt mer selvstendige i hverdagen.

Anonymkode: 807d2...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Grunnen til at jeg uansett ikke vil ha det i Tesla (som er merket som ble nevnt av TS), er fordi Tesla har et alt for slapt forhold til sikkerhet og testing. De lar brukerne være betatestere, noe jeg ikke er villig til å være.

Har du kunnskap om at Tesla er mer utsatt enn andre bilmerker i ulykker hvor årsaken kan spores til bilens konstruksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
theTitanic skrev (8 minutter siden):

Har mine tvil om at de kan ta høyde for alle situasjoner som kan oppstå så nei.

En moderne bil er vesentlig mer oppmerksom enn et menneske og kalkulerer et utall scenarier uten tap av tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Alterego666 skrev (7 minutter siden):

En moderne bil er vesentlig mer oppmerksom enn et menneske og kalkulerer et utall scenarier uten tap av tid.

Den kan neppe ta høyde for absolutt alt. Jeg syntes det er bedre å kjøre selv. Selv om jeg ikke kan ta høyde for absolutt alt, så er det jeg som har kontroll. Det å ha kontroll over noe man ikke har kontroll over er likevel å ha en viss kontroll. Nei takk. Si fra når det kommer en oppfinnelse som bringer verden 25 år tilbake i tid. Det derimot hadde vært noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ville gjerne hatt det. Får ikke kjøre bil av medisinske grunner, hadde vært fantastisk å kunne "kjøre" bil alene. Man blir ganske avhengig av andre når man alltid må spørre om skyss. På vegne av meg selv og alle andre som ikke kjører av medisinske grunner, håper jeg virkelig dette blir en realitet! Tenk så mange mennesker som kunne blitt mer selvstendige i hverdagen.

Anonymkode: 807d2...2f1

Dette!!! Et godt steg på veien er disse små bussene som kjører rundt omkring. Håper det blir mer av dem og at de kan kjøre på tvers av bussruter. Det er ikke alltid bussene kjører dit jeg vil, eller jeg må bytte buss for å komme dit jeg skal, men egentlig hadde det vært kortere å gått om beina hadde vært i orden (og jeg ikke hadde en stor koffert å dra på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Den kan neppe ta høyde for absolutt alt.

Nei. Men langt mer og langt raskere enn deg og meg. Til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han tuller med holdningen din. Når folk sier at ting er umulig, så slår det tilbake i 10 av 10 tilfeller. Alt er mulig, internett viste seg å ikle bli en flopp og selvkjørende biler kommer til Norge før eller siden.

Anonymkode: c18df...26a

Da må man vise til hvordan dette er mulig på f.eks. vinterstid? 

Da er det ingen sensorer som registrerer hvor kjøretøyet ligger på eller utenfor veien. Ei finnes det heller gps som er nøyaktig nok at man kan følge den slavisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Alterego666 skrev (11 minutter siden):

Nei. Men langt mer og langt raskere enn deg og meg. Til sammen.

Mennesker er da raske nok for de fartsgrenser som finnes her til lands. Rask er forbudt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
theTitanic skrev (22 minutter siden):

Mennesker er da raske nok for de fartsgrenser som finnes her til lands. Rask er forbudt. 

Det er fremdeles 70-80 mennesker som dør i trafikken hvert år. 
For 50 år siden døde nesten 500 mennesker i trafikken hvert år. Tallet har gått sakte nedover år for år mens hastighetene og trafikktettheten har økt.

Reduksjonen i dødsfall har skjedd mye på grunn av utvikling av teknologi, ikke fordi førerne har fått bedret reaksjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det er et langt stykke frem til pålitelige selvkjørende biler i Norge.

De kan fungere 99.99% av tiden, men den siste 0.01% er vanskelig å få til.

Jeg tror veinettet må være llitt tilpasset og at det vil bli lovlig på noen strekninger lenge før det blir lovlig over alt.

Vanskelig å spå fremtiden, men dette er mine 5 cents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Alterego666 skrev (1 time siden):

Det er fremdeles 70-80 mennesker som dør i trafikken hvert år. 
For 50 år siden døde nesten 500 mennesker i trafikken hvert år. Tallet har gått sakte nedover år for år mens hastighetene og trafikktettheten har økt.

Reduksjonen i dødsfall har skjedd mye på grunn av utvikling av teknologi, ikke fordi førerne har fått bedret reaksjonsevne.

Kverulant. 

Bedre teknologi gir bedre sjåfører. Min første bil, en billig gammel sak, hadde ikke servo på rattet. Det å ta en rask sving krevde faktisk litt muskler. 

Å ha bedre teknologi har gjort mye sikrere og enklere. Likevel forskjell på å bruke teknologi og å la seg styre av den. Dessuten er det mer givende å kjøre enn å bare sitte på. 

Lurer på hva menneskene skal gjøre jeg, når alle butikker har blitt selvbetjent, alle sjåførene er erstattet med selvkjørende biler, alt kan utføres på date, ingen vil bli syke for det er en kur mot alt så helsevesenet blir overflødig og vi har en chip i hodet som fyller inn det vi trenger å vite uten å lese selv,robotfrisør , robotstøvsuger og robotgressklipper.. hva skal menneskene gjøre? Lukte på blomstene? 

Robotkokk hadde vært noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På langkjøring, ja. Dagens løsninger fungerer 98%, jeg sitter bare og holder en hånd i rattet slik at bilen vet at jeg er der og er klar til å overta dersom det skulle skje noe bilen ikke vet hvordan den skal reagere på, men den styrer og justerer hastighet selv. Utrolig behagelig.

Anonymkode: 2e689...e19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...