Gå til innhold

Ville du hatt en selvkjørende bil?

Krokenguri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ominous

Hadde nok hatt problemer med å føle meg helt trygg tror jeg, men rent statistisk sett så kjører den vel bedre/tryggere enn hva jeg gjør🤔

Ville heller gått for selvkjørende biler enn ett totalt forbud hvis jeg måtte velge mellom de to. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

På lange monotone strekninger kan det være greit å få hvilt armer og bein. Så ja. Om det ikke koster skjorta (som det gjør)

Men på svingete smale vinterveier i snødrev i mørket trenger jeg å overbevises ganske mye før jeg overlot kontrollen til en maskin.

Anonymkode: 3263f...19c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Spådom: Bare en eller to ulykker vil gjøre selvkjøring forbudt eller sterkt begrenset i molbolandet Norge. Hysteriet rundt ulykkene med selvkjøring vil overskygge alle de som ikke dør pga selvkjøring siden vi ikke kan vite så godt hvem de er og fordi skjebner med ansikter og navn i mediene teller mer enn "kald" statistikk. Så irrasjonelle er vi.

Bare se på hysteriet med sparkesykkelreduksjonen i Oslo som nå vil presse flere inn i koronabefengte busser og skade langt flere på den måten enn som ville blitt skadet på sparkesykkel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
prt90

Når de selvkjørende bilene blir flinkere til å kjøre enn mennesker blir det nok etterhvert forbudt å kjøre selv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
catman

Hvorfor må det være enten/eller? Noen autopilotfunksjoner er jo greie å ha på E18 og andre Østlandsveier. Kjører jeg på mine smale Vestlandsveier her, eller grusvei til fjells, er autopilot helt uaktuelt. Marginene for feil blir for små.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Spådom: Bare en eller to ulykker vil gjøre selvkjøring forbudt eller sterkt begrenset i molbolandet Norge. Hysteriet rundt ulykkene med selvkjøring vil overskygge alle de som ikke dør pga selvkjøring siden vi ikke kan vite så godt hvem de er og fordi skjebner med ansikter og navn i mediene teller mer enn "kald" statistikk. Så irrasjonelle er vi.

Bare se på hysteriet med sparkesykkelreduksjonen i Oslo som nå vil presse flere inn i koronabefengte busser og skade langt flere på den måten enn som ville blitt skadet på sparkesykkel.

Om alle hadde tilgang til fungerende selvkjørende biler ville ruskjøring blitt irrelevant og bare det ville redusert antall ulykker med 30%.

Jeg er også helt enig med posten over, når helt selvkjørende biler kommer så er det noen som vil bruke dette verktøyet feil og etter to-tre dødsfall vil det bli totalforbud, istedenfor å tilrettelegge for selvkjørende biler som vil fjerne en stor del av tradisjonelle ulykker og dødsfall.

Anonymkode: 9cb4b...651

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dersom spørsmålet er om jeg vil ha Tesla sin såkalte selvkjøring eller kjøre selv, så er svaret i 10 av 10 tilfeller at jeg vil kjøre selv. 

Men når de ordentlige bilprodusentene får til dette, så vil jeg ikke ha betenkeligheter med å bruke selvkjøring.

Grunnen til at jeg uansett ikke vil ha det i Tesla (som er merket som ble nevnt av TS), er fordi Tesla har et alt for slapt forhold til sikkerhet og testing. De lar brukerne være betatestere, noe jeg ikke er villig til å være.

Anonymkode: c18df...26a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Om den var lovlig og godkjent, absolutt!

Jeg er en utrygg sjåfør med for lite erfaring og veldig lite glad i å kjøre. 

Anonymkode: df8d7...0c2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Druid
Krokenguri skrev (7 timer siden):

Kunne du ha tenkt deg å kjøre selvkjørende bil? 

Eller foretrekker du total forbud? 

Tesla kommer med en variant nå som også skal fungere i Norge 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Jxl5j6/musk-bekrefter-at-full-selvkjoering-snart-er-klar-for-norge?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1632215525

Altså, det er politisk vedtatt at all biltrafikk skal bli selvkjørende, det er en konsekvens av 0-visjonen, så jeg får ikke noe valg.

Men helst vil jeg kjøre selv, siden jeg liker å kjøre.

Jeg kunne tenkt meg større grad av hjelpesystemer, sånn som «påkobling», sånn at man slapp å holde konsentrasjonen i køer . Men det er nok.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hvis det er bevist at det er like sikkert eller sikrere enn å kjøre bil som uthvilt, så er det nok veldig fint til for eksempel langtur, men jeg kjenner jeg er noe utrygg på hvordan en sånn bil oppfører seg i en snøstorm med forferdelig glatt vei og tilnærmet ingen sikt. 

Anonymkode: 2700e...d16

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Druid
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis det er bevist at det er like sikkert eller sikrere enn å kjøre bil som uthvilt, så er det nok veldig fint til for eksempel langtur, men jeg kjenner jeg er noe utrygg på hvordan en sånn bil oppfører seg i en snøstorm med forferdelig glatt vei og tilnærmet ingen sikt. 

Anonymkode: 2700e...d16

Litt avhengig av hvordan infrastrukturen for denne typen løsning blir bygd opp, vil en selvkjørende bil utkonkurrere absolutt alle evner du har som sjåfør.  En bil vil kunne se mye mer av omgivelsene i en snøstorm enn det du kan, og bilen opplever at det er glatt lenge før deg.  

Husk at for øyeblikket designer vi selvkjørende biler primært for å kjøre uten infrastruktur. Vi lar bilen evaluere ALT. Det er ikke det som kommer til å bli implementert til slutt. (Det er såpass mye å vinne på selv enkel infrastruktur, så det kommer nok til å snart bli en standard på som endrer mye. )

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hr. Aktiv

Fungere i Norge? Nei. Vi har vinter og dårlig merkede veier så selvkjørende bil er bare tull her. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

sofie777

Som en som ikke har førerkort, men liker kjøreturer, så er svaret uten tvil JA, men med bror som trafikklærer og far som tidligere lastebilsjåfør, har jeg sittet noen timer i bil og fått med meg ting som skjer utenfor vinduet. Jeg er enig med at på lange, kjedelige strekninger som på motorvei og i kø i mange former, så er en autopilot grei å ha og noe i den retningen finnes vel allerede. Men jeg vil gjerne ha muligheten til å kjøre selv på "landet", samtidig som det der også er greit med automatiserte systemer som kan få meg unna en elg osv. Om det en gang kom en bil med "ekte" selvkjøring som i framtidsfilmer, så hadde jeg stått først i køen i mitt prissegment evt. betalt det jeg trengte for å bruke en lånebilløsning.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kågebruker

Det er fremtiden og jeg gleder meg. Kommer ikke til å trenge det i hverdagen, men på hytteturer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kågebruker
Hr. Aktiv skrev (16 minutter siden):

Fungere i Norge? Nei. Vi har vinter og dårlig merkede veier så selvkjørende bil er bare tull her. 

B56C6677-0A64-4E9E-B663-65ABA0DF8561.jpeg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Warrior

Nei ellers takk. Jeg elsker å kjøre så jeg vil fortsette med å kjøre selv uansett hvor mye selvkjørende biler det blir. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hr. Aktiv
Kågebruker skrev (3 timer siden):

B56C6677-0A64-4E9E-B663-65ABA0DF8561.jpeg

Hva har dette med innlegget mitt å gjøre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (7 minutter siden):

Hva har dette med innlegget mitt å gjøre?

Han tuller med holdningen din. Når folk sier at ting er umulig, så slår det tilbake i 10 av 10 tilfeller. Alt er mulig, internett viste seg å ikle bli en flopp og selvkjørende biler kommer til Norge før eller siden.

Anonymkode: c18df...26a

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...