Gå til innhold

Har du opplevd å få 0 kroner i lønnsøkning?


Jan890

Anbefalte innlegg

Jeg er relativ ny i arbeidslivet. Dette er mitt andre år og jeg er fagorganisert. Vi har tariffavtale på jobben.

Jeg har fått 0 kroner i lønnsøkning, og lurer på om det er normalt. (Altså -2,8 % om vi tar hensyn til inflasjonen.)

Har forstått at jeg skal høre med tillitsvalgte først.

Endret av Jan890
Info om inflasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevde en gang at sjefen gjorde feil.

Han ga alle en %-vis økning på lønnen, slik at jeg fikk 8%, en annen fikk 4% osv.

Problemet var at han brukte forfjors lønninger som utgangpunkt.

Dvs at siden jeg fikk 4% i fjor og 8% i år gikk jeg egentlig bare opp 4% (relativt til lønningen i forfjor)

De som hadde gått opp 8% i fjor og fikk 4% i år opplevde å gå ned i lønn.

Etter litt murring på gangen innså sjefen hva han hadde gjort og sendte ut nye lønnsnivå.

 

Det er nok ikke det som har skjedd hos deg, men poenget er at feil kan skje - det kan være greit å bare høre om det stemmer at lønnen din ikke har blitt justert eller om det er en glipp. Uansett ikke feil å snakke med tillitsvalgte først.

 

 

 

Anonymkode: 8c10c...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fikk 0% har du i praksis gått ned i lønn. Prisstigningen i samfunnet er på 2,8%, så du må gå opp 2,8% for å tjene det samme. Alt over 2,8% er lønnsøkning, oh under 2,8% er lønnsnedgang. 

Anonymkode: ebb1d...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg dessverre. 

Og det er forresten ingen "lønnsøkning" om du ikke går opp mer enn den generelle prisveksten, da er det en lønnsjustering. 

Anonymkode: 7fd70...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi gikk tidenes dårligste lønnspott i år og de måtte brukes til å utjevne lønnsforskjeller for de som lå bak og det var ikke meg.

Anonymkode: 274e4...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jepp, vi gikk tidenes dårligste lønnspott i år og de måtte brukes til å utjevne lønnsforskjeller for de som lå bak og det var ikke meg.

Anonymkode: 274e4...7e4

Ok. Hvordan fikk du vite det?

Anonymkode: 8da01...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis du fikk 0% har du i praksis gått ned i lønn. Prisstigningen i samfunnet er på 2,8%, så du må gå opp 2,8% for å tjene det samme. Alt over 2,8% er lønnsøkning, oh under 2,8% er lønnsnedgang. 

Anonymkode: ebb1d...13b

Ja, jeg har gått ned i lønn i praksis. Derfor jeg la jeg til en setning i HI.

Anonymkode: 8da01...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har gått ned i lønn i praksis. Derfor jeg la jeg til en setning i HI.

Anonymkode: 8da01...0be

Jeg er TS, trakk på anonym knappen uheldigvis to ganger.

Endret av Jan890
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan890 skrev (3 timer siden):

Jeg har fått 0 kroner i lønnsøkning, og lurer på om det er normalt. (Altså -2,8 % om vi tar hensyn til inflasjonen.)

Ikke opplevd det. Men hadde jeg det ville jeg laget ramaskrik. En reallønnsnedgang på 2,8% sånn helt uten videre ville jeg aldri godtatt. Jeg ville kjørt det via tillitsvalgte og innkalt til møte med ledelsen. 

Hadde jeg fortsatt blitt avslått så hadde min effektivitet og holdning til jobben blitt satt ned med minst 10% i forhold for å kompensere for tapet.

Anonymkode: 49eb6...5ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke opplevd det. Men hadde jeg det ville jeg laget ramaskrik. En reallønnsnedgang på 2,8% sånn helt uten videre ville jeg aldri godtatt. Jeg ville kjørt det via tillitsvalgte og innkalt til møte med ledelsen. 

Hadde jeg fortsatt blitt avslått så hadde min effektivitet og holdning til jobben blitt satt ned med minst 10% i forhold for å kompensere for tapet.

Anonymkode: 49eb6...5ec

Jeg forstår. Det er nettopp dette som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan890 skrev (3 timer siden):

Jeg er relativ ny i arbeidslivet. Dette er mitt andre år og jeg er fagorganisert. Vi har tariffavtale på jobben.

Jeg har fått 0 kroner i lønnsøkning, og lurer på om det er normalt. (Altså -2,8 % om vi tar hensyn til inflasjonen.)

Har forstått at jeg skal høre med tillitsvalgte først.

Opplevde det i 10 fordi jeg er en sucker.

Anonymkode: a98ce...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Opplevde det i 10 fordi jeg er en sucker.

Anonymkode: a98ce...df1

*10 år.

Anonymkode: a98ce...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, det har jeg dessverre. 

Og det er forresten ingen "lønnsøkning" om du ikke går opp mer enn den generelle prisveksten, da er det en lønnsjustering. 

Anonymkode: 7fd70...8b2

Dette. Når man ikke får en eneste krone i lønnsøkning, har man ikke den samme lønna, men real lønnsnedgang. Jeg har opplevd det i to år, og opplevd å ikke rykke opp individuelt i tre år. Har gitt opp.

Anonymkode: 50ec6...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke opplevd det. Men hadde jeg det ville jeg laget ramaskrik. En reallønnsnedgang på 2,8% sånn helt uten videre ville jeg aldri godtatt. Jeg ville kjørt det via tillitsvalgte og innkalt til møte med ledelsen. 

Hadde jeg fortsatt blitt avslått så hadde min effektivitet og holdning til jobben blitt satt ned med minst 10% i forhold for å kompensere for tapet.

Anonymkode: 49eb6...5ec

Hva om en lønnsøkning hadde medført at arbeidsplassen din forsvant? Av og til godtas til og med nominell lønnsreduksjon for å redde arbeidsplasser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Hva om en lønnsøkning hadde medført at arbeidsplassen din forsvant? Av og til godtas til og med nominell lønnsreduksjon for å redde arbeidsplasser.

Isåfall ville jeg søkt ny jobb ASAP. Hvis man stod så på randen av stupet at det er nødvendig med en reallønnsnedgang for å berge den så burde man virkelig få opp øynene og være proaktiv i karrieren sin.

Å tukle med ansattes lønn ser kanskje bra ut på papiret, men er ikke bra i praksis. Det handler om motivasjon, effektivitet, holdninger og trivsel. Å følge indeksen burde være et minimum. Det kalles ikke engang en lønnsvekst, men en lønnsjustering. Alt under dette påvirker deg som ansatt. Det påvirker jobben du gjør for bedriften. 

En reallønnsnedgang på 2,8% kan i verstefall føre til tap av arbeidskompetanse pga oppsigelser, utgifter for nyansettelser, til tap av effektivitet og til mistrivsel. Det er en voldsomt små gevinst som potensielt kan koste enormt i lengden. At en bedrift ikke sørger for å se dette er også alarmerende. 

Anonymkode: 49eb6...5ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Kommunalt ansatt barnehagelærer som er med i fagforbundet. Det har vært dårlig stelt ei stund nå. 

Anonymkode: 3a559...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jepp. Kommunalt ansatt barnehagelærer som er med i fagforbundet. Det har vært dårlig stelt ei stund nå. 

Anonymkode: 3a559...3cd

Betyr det at du har akkurat samme lønn som i fjor (2020)?

Anonymkode: 8da01...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Isåfall ville jeg søkt ny jobb ASAP. Hvis man stod så på randen av stupet at det er nødvendig med en reallønnsnedgang for å berge den så burde man virkelig få opp øynene og være proaktiv i karrieren sin.

Å tukle med ansattes lønn ser kanskje bra ut på papiret, men er ikke bra i praksis. Det handler om motivasjon, effektivitet, holdninger og trivsel. Å følge indeksen burde være et minimum. Det kalles ikke engang en lønnsvekst, men en lønnsjustering. Alt under dette påvirker deg som ansatt. Det påvirker jobben du gjør for bedriften. 

En reallønnsnedgang på 2,8% kan i verstefall føre til tap av arbeidskompetanse pga oppsigelser, utgifter for nyansettelser, til tap av effektivitet og til mistrivsel. Det er en voldsomt små gevinst som potensielt kan koste enormt i lengden. At en bedrift ikke sørger for å se dette er også alarmerende. 

Anonymkode: 49eb6...5ec

De fleste har en jobb og ikke noe karriere. Det er enkelt å skrive at du ville sett etter noe annet. For de fleste som oppleve det er det som oftest ikke noe alternativ. Enten aksepterer man det og har en jobb, eller så går hele lokalsamfunnet dukken sammen med hjørnesteinsbedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (13 minutter siden):

De fleste har en jobb og ikke noe karriere. Det er enkelt å skrive at du ville sett etter noe annet. For de fleste som oppleve det er det som oftest ikke noe alternativ. Enten aksepterer man det og har en jobb, eller så går hele lokalsamfunnet dukken sammen med hjørnesteinsbedriften.

Forsåvidt et godt poeng at folk ikke har alternativ på generelt grunnlag.

Men ikke hopp bukk over resten jeg skrev. Lønn er en transaksjon for arbeidskrav. En bedrift kan fort bli enda mer skadelindende som følge av å måtte gi en reallønnsnedgang til de ansatte. Det tærer på motivasjon, effektivitet, produktivitet, samhold osv. Det å skape negative ringvirkninger med å bøte de ansatte for dårlige tider er ofte inngangen til noe verre. En god og fremtidsrettet bedrift burde vite dette. Og balanserer en bedrift så vanvittig på limpinnen at disse 2,8%-ene gjennom avlønning er nødvendig for overlevelse så er det uansett bare spørsmål om tid. 

Legg da vekk forholdet om at bedriften er økonomisk truet. Jeg tror sjansen er stor for er at ansatte misbrukes som følge av coronasituasjonen. Det ropes om solidaritet og moderasjon, men fakta er at de fleste bedrifte surrer og går opp mot normalt, og mange får også kompensasjoner og tilskudd som burde være nok til å ha en normalisert tilstand. Uansett så er de fleste sektorer på vei ut av systemrotet.

Det ropes også om begrensninger i forskjeller. Lavtlønnet vs høytlønnet. Men dette er også en unnskyldning. Man har ingen automatisk rett til å frata høytlønte justeringslønnen fordi lønnsforskjellene internt i en bedrift har eskalert. Da har det vært noe galt med avlønningen fra et administrativt ståsted, og det burde bedriften isåfall løse med å innvilge mer enn 2,8% til lavtlønte. 

Dagens situasjon misbrukes over en lav sko. Og det er de ansatte som lider av dette. 

Jeg tenker TS burde ta seg en tur inn på proff.no for å sjekke bedriftens økonomiske situasjon og speile administrative avlønninger opp mot faktisk salgsinntekt. Det er vel rimelig å tro at administrasjonens lønn ikke inngår i denne solidaritetsordningen om avlønning. Det er typisk. Og det er vel rimelig å tro at samme bedrift både har økt EK eller eventuelt tatt ut utbytte siste årene. Det er en annen klassiker. Mens ansatte skal settes ned i lønn pga den anstrengte koronasituasjonen. 

TS du kan også se det an. Det kommer nye lønnsjusteringer i mai neste år. Sjansen er tilstede for at avviket ditt på 2,8% blir kompensert fra neste mai. Altså, hvis lønnsjusteringene neste mai er f.eks 2,2%, men du får 4% heller, som følge av etterslep. Sjansen bør være ekstremt stor for det ettersom du må "bøte" på i år. 

Anonymkode: 49eb6...5ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...