Gå til innhold

Har du opplevd å få 0 kroner i lønnsøkning?


Jan890

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i staten, og er organisert. Vi fikk vel alle et generelt tillegg på var det 1500 kroner i året? Pluss noen få kroner etter lønnstrinn, tror det utgjør 2600 kroner i året for meg. Så er det lokale lønnsforhandlinger i tillegg,som pågår nå. Jeg har sendt inn lønnskrav via tillitsvalgt, og de forhandler med ledelsen på de ansattes vegne. FÅr beskjed i oktober om jeg får økning eller ikke. Har ikke fått individuelt lønnspåslag de siste fem årene, så krysser fingrene hardt på egne vegne…

Anonymkode: 22b30...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at det er bittert.

Ved den første lønnsjusteringen min gikk jeg opp 0,3%. Like i forkant hadde sjefen til og med prestert å si, i beruset tilstand på et jobbarrangement, at de var usikker på mine jobbkvalifikasjoner. Nå er det jo ikke slik at lønn betyr alt, men det var deprimerende tilbakemelding totalt sett; hadde jeg feilet? 

Påfølgende år gikk jeg opp 3,8 %. Helt kurant – litt over snittet. Ved nærmere vurdering skulle det jo bare mangle, siden jeg har lavere lønn enn de med lengre erfaring. 

I år fikk jeg en lønnsglidning på 10,9 %, i tillegg til lønnsjusteringen som fastsettes i disse dager, så de fikk vel tydeligvis opp øynene for meg i grevens tide. 

Anonymkode: c4c6a...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt normalt å gå noen år uten å få lønnsøkning. 

Anonymkode: 12843...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 17.25):

Ja, det er helt normalt å gå noen år uten å få lønnsøkning. 

Anonymkode: 12843...a00

Det er ikke vanlig har jeg fått vite i følge fagforeningen.

Anonymkode: 8da01...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 15.43):

Jeg jobber i staten, og er organisert. Vi fikk vel alle et generelt tillegg på var det 1500 kroner i året? Pluss noen få kroner etter lønnstrinn, tror det utgjør 2600 kroner i året for meg. Så er det lokale lønnsforhandlinger i tillegg,som pågår nå. Jeg har sendt inn lønnskrav via tillitsvalgt, og de forhandler med ledelsen på de ansattes vegne. FÅr beskjed i oktober om jeg får økning eller ikke. Har ikke fått individuelt lønnspåslag de siste fem årene, så krysser fingrene hardt på egne vegne…

Anonymkode: 22b30...89e

T.o

Du har fått et opprykk fra 1. mai på mellom 7300 og 14000 kr. Du har i ilegg fått et generelt opprykk hvert år ifm tariffoppgjøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 17.24):

Skjønner godt at det er bittert.

Ved den første lønnsjusteringen min gikk jeg opp 0,3%. Like i forkant hadde sjefen til og med prestert å si, i beruset tilstand på et jobbarrangement, at de var usikker på mine jobbkvalifikasjoner. Nå er det jo ikke slik at lønn betyr alt, men det var deprimerende tilbakemelding totalt sett; hadde jeg feilet? 

Påfølgende år gikk jeg opp 3,8 %. Helt kurant – litt over snittet. Ved nærmere vurdering skulle det jo bare mangle, siden jeg har lavere lønn enn de med lengre erfaring. 

I år fikk jeg en lønnsglidning på 10,9 %, i tillegg til lønnsjusteringen som fastsettes i disse dager, så de fikk vel tydeligvis opp øynene for meg i grevens tide. 

Anonymkode: c4c6a...db3

Imponerende at du har fått din egen «lønnsglidning»! Hvordan fikk du til det?😆

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært med på å gi medarbeidere kr 0 i lønnsøkning. Dette var medarbeidere som fikk veldig svak evaluering, og som vi ønsket skulle si opp. Funket hver gang.

Anonymkode: 65c2d...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vært med på å gi medarbeidere kr 0 i lønnsøkning. Dette var medarbeidere som fikk veldig svak evaluering, og som vi ønsket skulle si opp. Funket hver gang.

Anonymkode: 65c2d...769

🤮

Anonymkode: 83677...3a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått null, men jeg har vært veldig nær nullen, og manglende reallønnsvekst har jeg opplevd flere ganger. Det året jeg var nærmest null var jeg i grunnen enig med sjefen i at det var vel fjortjent i og med at jeg ikke hadde gjort noe spesielt bra det året. Det var andre i gruppen som fortjente det mer. 

I fjor fikk jeg også elendig økning, men det var forventet siden jeg byttet til en stilling med mindre press og ansvar enn den  jeg kom fra. (Var i grunnen forbauset over at lønn ikke ble "frosset". ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vært med på å gi medarbeidere kr 0 i lønnsøkning. Dette var medarbeidere som fikk veldig svak evaluering, og som vi ønsket skulle si opp. Funket hver gang.

Anonymkode: 65c2d...769

Det funker sikkert. Noen ganger tror jeg ikke leder helt vet hva de driver med og mister verdifull kompetanse. Kan slå begge veier…

Anonymkode: 674ff...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i vårt firma har fått lønnsjustering de siste to årene. I år ble det protester, og etter at ledelsen tydeligvis ikke tok oss på alvor, var det nok. På en mnd sa 5% av de ansatte opp. Selvsagt de med mest kompetanse og viktigste rollene i den daglige driften. Nå sliter bedriften pga mangel på kompetanse,og de får ikke besatt de ledige stillingene siden lønnen ikke er konkurransedyktig.

Anonymkode: cf557...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år ble det forhandlet frem - 0,5kr i timen, året derpå 0kr. Vet ikke helt hva fagforeningen siktet på disse to årene, men jeg tror de mistet noen medlemmer... 

Anonymkode: 9c473...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...