Gå til innhold

Damer, hvordan trener dere overkroppen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags øvelser liker dere å gjøre, og kjører dere tungt eller lett her? Mitt inntrykk er at mange kjører tungt på rygg og triceps, men av en eller annen grunn lettere på bryst og biceps? Skulle gjerne sett flere damer kjøre tungt i benkpressen jeg, det hadde vært skikkelig kult 🙂

Anonymkode: 2106a...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjører på så tungt jeg klarer:)

Alt fra benkpress, nedtrekk, chins, stående roing, bicepscurl osv osv. Er tynn av natur, så er ikke så lett å bygge masse muskler, men kjekt å øke i styrke likevel:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulderpress, brystpress, nedtrekk, roing, jorden rundt, rygghev, benkpress+++

Trener så tungt jeg klarer uten at det går ut over teknikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva slags øvelser liker dere å gjøre, og kjører dere tungt eller lett her? Mitt inntrykk er at mange kjører tungt på rygg og triceps, men av en eller annen grunn lettere på bryst og biceps? Skulle gjerne sett flere damer kjøre tungt i benkpressen jeg, det hadde vært skikkelig kult 🙂

Anonymkode: 2106a...20a

de fleste damer trener kun rumpe, lår og rumpe. Helst 10 sett med knebøy og 5 kg på hver side, får som oftest ingen gains fordi dem er redd for å trene for tungt eller legge på mer vekter

Anonymkode: 5159e...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult da :) Det er jo (for de fleste i hvert fall) ingen for å "bli stor", sånn som noen frykter. Skulle ønske flere damer var som dere.

Men ryggen er del det minst tabu for en dame å trene virker det som, ikke så mange som er redd for å trene chins og roing osv. 

Hva slags vekter ligger dere på når dere skriver "tungt" ? (er det lov å spørre?)  Skjønner hvis dere ikke orker å oppgi på alle øvelser, men noen eksempler hadde være gøy. 

Anonymkode: 2106a...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker overkropp! En standard overkroppsøkt for meg består av:

  • Benkpress: alt fra 1 til 8 reps, normalt 4x4-6 (alt fra 50-60kg, alt ettersom reps/sett)
  • Pullups: 3-4x8-10 reps (eventuelt 3x3-6 reps med 5-10 kg ekstra)
  • Sittende skulderpress: 3x6-12 (ca. 12-16 kg per manual), kjører ofte tyngre og færre reps om jeg gjør militærpress
  • Stående t-bar row: 3x6-10 (usikker på total vekt her, men pleier å ha på 25-35 kg på stangen, mer om jeg gjør vanlig barbell row)
  • Sidehev: 3x8-15 (6-9 kg per manual) ss face pulls: 3x8-15 (21-24kg)

Ellers varier jeg naturlig nok på øvelsene, men dette er en veldig typisk økt. Noen ganger kjører jeg for eksempel enarms roing eller lat pullovers i stedet for t-bar row, noen ganger gjør jeg reversed flyes i stedet for face pulls, og noen ganger inclined press med manualer i stedet for benk osv. Sluttet etter hvert å trene armer, da både biceps og triceps får kjørt seg nok i løpet av en treningsuke. Ellers trener jeg forresten overkropp like ofte som underkropp.

Dette var btw før jeg ble gravid🙈 Nå må jeg stå over benk (eller kjøre benk med beina oppå benken og reduserte vekter) og pullupsen har blitt tyngre. Ellers går de andre øvelsene nesten som før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener tungt, men det er jo i forhold til min egen styrke. Jeg er ikke så sterk, holdt på et halvt år samtidig som jeg slanker meg (=dårligere styrkeutvikling), så hadde du observert meg hadde du kanskje tenkt at jeg er enda en dame som ikke presser meg hardt. 

På overkropp ligger jeg foreløpig på 

Roing med stang: 5x5x57.5

Militærpress: 5x5x25 

Benkpress: 5x5x37.5

Roøvelsene varierer jeg mye på, noen ganger blir det nedtrekk, andre ganger med manualer og andre ganger igjen med kroppsvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenes som vanlig som er naturlig over overkroppen. Mye bevegelse og lette vekter. Har alltid hatt smidig, men ikke muskuløs kropp. Liker ikke å se maskulin ut og det skjedde bare en gang etter tung trening. 

Anonymkode: c6333...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ekstra viktig for jenter å trene tungt på overkropp, siden vi er fra naturens side svakest her. Jeg prioriterer derfor å trene benkpress, skulderpress, pull-ups, armer osv.  Jeg har erfart at selv om jeg f.eks. kjører like tungt på benkpress som enkelte gutter gjør så blir jeg ikke flatbrystet, men får muskler som fremhever brystene på en fin måte. Det å få brede skuldre ser jeg bare på som et pluss, fordi det gir kroppen bra proporsjon og får midjen til å se slankere ut.

 

Anonymkode: 6b6c1...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo ekstra viktig for jenter å trene tungt på overkropp, siden vi er fra naturens side svakest her. Jeg prioriterer derfor å trene benkpress, skulderpress, pull-ups, armer osv.  Jeg har erfart at selv om jeg f.eks. kjører like tungt på benkpress som enkelte gutter gjør så blir jeg ikke flatbrystet, men får muskler som fremhever brystene på en fin måte. Det å få brede skuldre ser jeg bare på som et pluss, fordi det gir kroppen bra proporsjon og får midjen til å se slankere ut.

 

Anonymkode: 6b6c1...7c0

Enig her!

Jeg har, så lenge jeg har holdt på med styrketrening, jobbet for å få bredest mulig lats og mest mulig markerte skuldre. Det gir kroppen en veldig fin (og etter min mening, feminin) proporsjon, god holdning og en illusjon av smalere midje. Men til tross for iherdig innsats over flere år for å prøve bli "stor", ser jeg jo helt normal og liten og slank ut til hverdags når jeg har på meg vanlige klær (de aller fleste kvinner som ser "for store" eller maskuline ut tar steroider i en eller anen form - det har dessverre blitt veldig vanlig). Det er bare når jeg poserer for å fremheve disse muskelgruppene, eller når jeg trener, at man egentlig faktisk legger merke til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener kun kroppsvekt og gjør alt hjemme.

Jeg kjører pushups i forskjellige varianter, pullups og dips et par, tre ganger i uka. Varmer opp med tøyeøvelser og håndstående. 

Trente vekter tidligere, men synes jeg har fått mye mer markerte muskler etter jeg begynte med kroppsvektstrening. Spesielt armer og skuldre har blitt strøkne. Pullups er tingen om man får til det! 

 

Anonymkode: c4fe9...dae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På egen hånd trener jeg mest skulderpress, push jerk og push press på skuldre, noe pullups for rygg og pushups for bryst. Trener også litt på å stå på henda da jeg ikke helt får til det enda. I tillegg trener jeg overhead squats og snatch som går noe på skuldre.

Men skal innrømme det ikke er alt for mye egentrening. Blir likevel mye overkropp på dagens CrossFit økt, i tillegg til alt annet selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har naturlig store skuldre og foretrekker at det ikke ser muskuløst ut, men at kragebeinet vises tydelig . Å ha V-form er maskulint, ikke feminint. Løpekropper og dansekropper er de som ser best ut. Beskjedne lange muskler og flat mage. Mange kvinner blir V formede av bare anaerob trening. 

Anonymkode: c6333...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har naturlig store skuldre og foretrekker at det ikke ser muskuløst ut, men at kragebeinet vises tydelig . Å ha V-form er maskulint, ikke feminint. Løpekropper og dansekropper er de som ser best ut. Beskjedne lange muskler og flat mage. Mange kvinner blir V formede av bare anaerob trening. 

Anonymkode: c6333...5e6

For meg som er liten og spinkel (veldig «rett» løperkropp fra naturen sin side) ser jeg faktisk langt mer feminin (har fått midje, rumpe osv) ut nå enn tidligere etter å drevet med styrketrening over flere år, så det henger nok sammen med kroppsbygningen din for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roing. Ror raskt og med mye motstand, knallbra for både armer, rygg, mage, rumpe og lår.

Anonymkode: 62758...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (45 minutter siden):

For meg som er liten og spinkel (veldig «rett» løperkropp fra naturen sin side) ser jeg faktisk langt mer feminin (har fått midje, rumpe osv) ut nå enn tidligere etter å drevet med styrketrening over flere år, så det henger nok sammen med kroppsbygningen din for øvrig.

Alle kvinner ser mer feminin ut med lange eller usynlige muskler uansett kroppstype. Jeg får samme kropp som deg om jeg trener som deg. Midjen skal være tydelig fra hoftene. Ikke fra skuldrene og lav hofte/buttocks. Tynnest og slankest midje får man av utholdenhet og  kardio. Menn får også større skuldre og mer buttocks og tynnere midje med anaerob trening så ikke noe feminint med det. Kjønnenes naturlige form blir best med dansing og annen kardio. 

Anonymkode: c6333...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alle kvinner ser mer feminin ut med lange eller usynlige muskler uansett kroppstype. Jeg får samme kropp som deg om jeg trener som deg. Midjen skal være tydelig fra hoftene. Ikke fra skuldrene og lav hofte/buttocks. Tynnest og slankest midje får man av utholdenhet og  kardio. Menn får også større skuldre og mer buttocks og tynnere midje med anaerob trening så ikke noe feminint med det. Kjønnenes naturlige form blir best med dansing og annen kardio. 

Anonymkode: c6333...5e6

Du får absolutt ikke samme kropp som meg om du trener som meg, nei. Det er for øvrig ingenting som heter «lange og slanke» muskler - det er en seigtelevnde myte jeg trodde var allmenn kjent var nettopp en myte. 

Jeg både ser og føler meg mer feminin nå enn hva jeg gjorde da jeg løp langdistanse og var tynn og spinkel, men det veldig godt hende du og jeg har vidt forskjellige oppfatninger av hvordan en «maskulin» og feminin kvinnekropp ser ut og det er helt greit :)  

Kvinnen på første bildet trener veldig likt som det jeg gjør (og ser lik ut i kroppsformen), og jeg synes hun ser veldig feminin og flott, og på ingen måte mindre feminin ut en kvinnen som driver med langdistanse. 

FE0ABA3C-8AD1-4801-846B-B8204E8AD48E.thumb.jpeg.ab043e6f9810a195d525daa1aa78095c.jpeg23653E9F-9B86-45B7-8429-1EEEC3FF0B53.jpeg.25c89ac7c51b5f245800d0388ff41fad.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (3 minutter siden):

Du får absolutt ikke samme kropp som meg om du trener som meg, nei. Det er for øvrig ingenting som heter «lange og slanke» muskler - det er en seigtelevnde myte jeg trodde var allmenn kjent var nettopp en myte. 

Jeg både ser og føler meg mer feminin nå enn hva jeg gjorde da jeg løp langdistanse og var tynn og spinkel, men det veldig godt hende du og jeg har vidt forskjellige oppfatninger av hvordan en «maskulin» og feminin kvinnekropp ser ut og det er helt greit :)  

Kvinnen på første bildet trener veldig likt som det jeg gjør (og ser lik ut i kroppsformen), og jeg synes hun ser veldig feminin og flott, og på ingen måte mindre feminin ut en kvinnen som driver med langdistanse. 

FE0ABA3C-8AD1-4801-846B-B8204E8AD48E.thumb.jpeg.ab043e6f9810a195d525daa1aa78095c.jpeg23653E9F-9B86-45B7-8429-1EEEC3FF0B53.jpeg.25c89ac7c51b5f245800d0388ff41fad.jpeg

Veldig selektiv. Ingen av demm er fiminine, Øverste er dog mer maskulin enn hun nederste. Skuldrene er store og bulkete. Hoftene er smale og midjen er omtrent like stor som hoftene. Det er typisk V form; maskulint. Jo, jeg får samme kropp som deg om jeg trener som deg. Da større skuldre og mindre hofter og mer muskuløs midje, som kvinnen på bildet. Er fornøyd med hvordan kardio former kroppen min. Har godt med undershudsfett, som ingen av kvinnene på bilde har. Underhudsfett er noe kvinner trenger mer enn menn, dermed er det mer kvinnelig. 

Anonymkode: c6333...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Veldig selektiv. Ingen av demm er fiminine, Øverste er dog mer maskulin enn hun nederste. Skuldrene er store og bulkete. Hoftene er smale og midjen er omtrent like stor som hoftene. Det er typisk V form; maskulint. Jo, jeg får samme kropp som deg om jeg trener som deg. Da større skuldre og mindre hofter og mer muskuløs midje, som kvinnen på bildet. Er fornøyd med hvordan kardio former kroppen min. Har godt med undershudsfett, som ingen av kvinnene på bilde har. Underhudsfett er noe kvinner trenger mer enn menn, dermed er det mer kvinnelig. 

Anonymkode: c6333...5e6

Og jeg synes hun på bilde nr. to ser mye mer maskulin ut🤷🏻‍♀️

Du får ikke lik kropp av å trene som meg, nei, og jeg vil ikke få lik kropp som deg av å trene som deg. Man bygger muskler ulikt alt etter benbygning og genetikk osv. Noen vil for eksempel slite med å bygge muskler i overkroppen, mens andre bygger lats nærmest kun av å se på en pullupsrack.

 Du har jo dessuten nettopp forklart at du har naturlig store skuldre og dermed har en helt annen kroppstype enn meg.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lol skuldrene til hun i blått er jo større enn brystene. 

Anonymkode: c6333...5e6

5FF00DBF-45A3-4410-9832-5A32620CE2B3.thumb.jpeg.8f9760b938bead5f909db2d4d30f293c.jpeg
Deg om det…😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...