Lisaaaaa Skrevet 8. november 2021 #81 Skrevet 8. november 2021 Honey Dew skrev (På 1.10.2021 den 19.55): Dette er 99% sikkert at er føflekkreft. Hvis du bare har klemt fingeren ville flekken forandre seg, noe den ikke har gjort. Hvorfor i himmelens navn vil du ikke til legen? Du kan risikere å dø av kreften hvis ikke du får gjort noe snart. Kødder du?? Snakk om å ta på seg rollen som lege. Noe forsking på dette siden du sier at det er 99% sikkert? 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #82 Skrevet 8. november 2021 Honey Dew skrev (1 minutt siden): Skal vi fortelle ts at dette er helt ufarlig da? Vi som har fulgt med litt, vet at en langsgående brun strek på en negl og som ikke vokser ut med neglen eller forsvinner i stor sannsynlighet ikke er kreft? Dette er en veldig stor sjanse for at er kreft og slik som legen og hudlegen har behandlet ts og kanskje utsetter ts for spredning, er det på sin plass å advare ts om kreftfaren. Som jeg har sagt hele veien, flott at det blir oppfordret til legevisitt. Å derimot si "det er 99% sikkerhet kreft" og at TS vil dø om hen går ubehandlet et ikke greit. Anonymkode: 53a00...b57 4
Purple_Pixiedust Skrevet 8. november 2021 #83 Skrevet 8. november 2021 (endret) Jeg ville ikke akseptert å gå så lenge. Ville ringt kontoret til hudlegen og evt. Sendt inn et bilde. Fastlegen har nok ikke skrevet en god henvisning i og med at han ikke en gang visste at dette er et stort faresignal. Når noen får oppdaget en kul i brystet som legen finner mistenkelig så kommer de raskt til utredning. Samme skal gjelde med en slik negl. Endret 8. november 2021 av Purple_Pixiedust 3
Carrot Skrevet 8. november 2021 #84 Skrevet 8. november 2021 Hei TS, kan du si noe om hvorfor du velger å ikke følge opp dette mer intenst men stole på at det ikke er noe farlig? 6
Hulderen Skrevet 8. november 2021 #85 Skrevet 8. november 2021 Purple_Pixiedust skrev (3 minutter siden): Jeg ville ikke akseptert å gå så lenge. Ville ringt kontoret til hudlegen og evt. Sendt inn et bilde. Fastlegen har nok ikke skrevet en god henvisning i og med at han ikke en gang visste at dette er et stort faresignal. Når noen får oppdaget en kul i brystet som legen finner mistenkelig så kommer de raskt til utredning. Samme skal gjelde med en slik negl. Jeg tror ikke det er noe galt med henvisningen. Å komme til en hudlege i slutten av januar er ikke så ille. Sist min fastlege trodde at jeg hadde føflekkreft, så tok det tre måneder før jeg fikk time hos hudlegen. Og da var jeg prioritert siden jeg hadde hatt føflekkreft tidligere. En negl bruker ca 3 mnd på å vokse ut. Så med mindre TS har gått og sett på den streken veldig lenge, så kan slutten av januar være «tidlig nok». En sort strek på en negl er jo lettere å få øye på en en vanlig føflekk som forandrer seg. 1
Purple_Pixiedust Skrevet 8. november 2021 #86 Skrevet 8. november 2021 Hulderen skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke det er noe galt med henvisningen. Å komme til en hudlege i slutten av januar er ikke så ille. Sist min fastlege trodde at jeg hadde føflekkreft, så tok det tre måneder før jeg fikk time hos hudlegen. Og da var jeg prioritert siden jeg hadde hatt føflekkreft tidligere. En negl bruker ca 3 mnd på å vokse ut. Så med mindre TS har gått og sett på den streken veldig lenge, så kan slutten av januar være «tidlig nok». En sort strek på en negl er jo lettere å få øye på en en vanlig føflekk som forandrer seg. Ja det kan vel hende, men jeg synes i hvert fall i så tilfelle at det er alt for lenge å gå med slik usikkerhet.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #87 Skrevet 8. november 2021 Her er en fra tidligere: Quote Legen mente faktisk at det er subungualt malignt melanom og har henvist meg til hudlege for å sjekke om det er kreftceller eller ikke😬 Så da blir det vel en del ventetid.. Quote Jeg har det helt forferdelig nå😔 Var jo da hos hudlegen i går, og streken har blitt veldig mye tykkere enn på bildet her i posten. Hun sa med en gang at hun var 90% sikker på at dette var føflekkreft. Ble tatt prøve av en hudbit under neglen min, og prøven ble sendt inn med en gang. Har da fått svar allerede i dag. Det er føflekkreft. Den har ikke spredd seg foreløpig, men jeg vil måtte fjerne/amputere ytterste leddet på lillefingeren for å hindre spredning da streken plutselig har begynt å vokse veldig mye og nå «flyter» utover neglen. For meg er det noe som kommer til å påvirke meg veldig, selv om det «bare» er en bit av en finger. Så tusen takk til alle her inne som pushet meg til å dra til legen, hadde aldri trodd en liten strek kunne ha så store konsekvenser😢 Hvorfor utsetter du ts? Og dere andre tullinger i tråden, ønsker dere at det skal være for sent for ts eller hva faen er greia? https://www.legeforeningen.no/contentassets/18cf8a4698854872b4a0f7903ae80619/negleforandringer.pdf Anonymkode: dee0b...a0a 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #88 Skrevet 8. november 2021 hei ts, jeg har en lignende strek på en finger, den forsvinner ikke, og vokser ut med neglen. Jeg hadde også lest artikkel om kreft, og dro raskt til lege og henvisning til hudlege. Men han hadde ikke sett noe slikt før. Fant ingenting galt, tok prøver, og heller ikke der noe galt. Så ble litt roligere da, samtidig som det ikke er så behagelig å ikke vite hva det kommer av. Så det trenger ikke nødvendigvis være noe galt, men få det sjekket, og om du får noen gode svar så fortell gjerne om det her, så kanskje jeg også får mer info Anonymkode: 940ca...7a4 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #89 Skrevet 8. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: hei ts, jeg har en lignende strek på en finger, den forsvinner ikke, og vokser ut med neglen. Jeg hadde også lest artikkel om kreft, og dro raskt til lege og henvisning til hudlege. Men han hadde ikke sett noe slikt før. Fant ingenting galt, tok prøver, og heller ikke der noe galt. Så ble litt roligere da, samtidig som det ikke er så behagelig å ikke vite hva det kommer av. Så det trenger ikke nødvendigvis være noe galt, men få det sjekket, og om du får noen gode svar så fortell gjerne om det her, så kanskje jeg også får mer info Anonymkode: 940ca...7a4 Leger vet ikke alt. Mye må man dessverre og finne ut av på egen hånd. Jeg gikk til lege med noe han aldri hadde hørt om før, men jeg hadde lest om det i amerikanske legeskrifter og bøker. Bare fordi legen her i Norge ikke vet, er det ikke slik at det ikke er farlig! Du kan og sjekke hva som står her: https://www.legeforeningen.no/contentassets/18cf8a4698854872b4a0f7903ae80619/negleforandringer.pdf Dette skal leger OG hudleger vite om! Anonymkode: dee0b...a0a 2
missmcbeal Skrevet 8. november 2021 #90 Skrevet 8. november 2021 Jeg håper nesten dette er en tulletråd, for det er jo helt syk at man allerede 21.september blir anbefalt om å dra på lege på nytt, og ventet helt til 4.november. En ting jeg ikke får til å henge helt sammen er at TS sier at hen hadde legetime den 4.november, og kunne allerede i helgen bekrefte at hen hadde fått henvisning og time hos hudspesialist den 31.januar. Ble henvisningen behandlet så raskt at vedkommende fikk tildelt time på fredag? Det gikk da veldig kjapt å få tildelt time. En annen ting jeg stusser på den som vurderer henvisningen må ha lest henvisningen og alarmklokkene burde jo ha ringt når det står at pasienten har en stor svart strek på neglen? Så hvorfor har ikke TS fått time raskere? Eller har fastlegen dysset ned beskrivelsen? Vanligvis så beskriver de jo slike caser med feks. beskrive størrelse i antall millimeter, så her føler jeg det er noe som skurrer. Om det er sant, så håper jeg TS får kommet raskt til hudlege og tatt de nødvendige undersøkelser. 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #91 Skrevet 8. november 2021 Problemet med allmennleger (fastleger) er at de kan litt om mye. De kan i utgangspunktet ikke veldig mye om noe (hvis ikke de på eget initiativ har lest seg opp). En allmennlege kan nesten ikke behandle noen ting, de må henvise videre til fahfolk. En god allmennlege/fastlege er dog god til å se sine egne begrensninger og er flink til å henvise én gang for mye heller enn én gang for lite. Det høres rart ut at legen aldri har hørt om føflekkreft under negl, det får meg til å mistenke at hen ikke er typen til å lese seg opp. Er dette en godt voksen lege? Dette er en type kreft som har vært i media de siste 10 årene ca. Det KAN kanskje være noe helt ufarlig, men det er veldig mye som peker i retning kreft her. En krefttype som i stor grad er dødelig når den har spredd seg, men som er veldig mild, til kreft å være, før den har spredd seg. Over 98% av alle kvinner overlever hvis kreften oppdages før spredning. Å oppdage og behandle raskt er derfor helt avgjørende. Du er sikkert ung, Ts, og tenker kanskje at det derfor sikkert ikke er kreft. Da vil jeg bare informere deg om at føflekkreft er en typisk "ung" krefttype. Selv om risikoen for denne også øker med alderen, er det den krefttypen med nest-flest tilfeller blant unge mennesker (25-49 år). Kilde: https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/melanom-foflekkreft/ Jeg håper for din skyld dette er helt ufarlig, men det er så mange varsellamper som blinker her, at du ikke kan vente i nesten 3 mnd til! Ta kontakt direkte med hudlegen og forklar situasjon, tilby deg å sende bilde. Dersom du fortsatt ikke får time tidligere, må du gå privat! Anonymkode: 14128...368 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #92 Skrevet 8. november 2021 Hvis man har et lite blått/sort merke ytterst på en negl, som ikke vokser ut. Kan det også være kreft, eller må det være en slik strek? Anonymkode: eb7f8...f49
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #93 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvis man har et lite blått/sort merke ytterst på en negl, som ikke vokser ut. Kan det også være kreft, eller må det være en slik strek? Anonymkode: eb7f8...f49 Det der ser helt normalt ut, så du kan slappe av. Helt vanlig å få slike små skader på neglene, jeg får det stadig vekk selv. Hvis merket er så lite og ikke vokser med neglen, så er det ikke farlig. Anonymkode: 14128...368 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #94 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det der ser helt normalt ut, så du kan slappe av. Helt vanlig å få slike små skader på neglene, jeg får det stadig vekk selv. Hvis merket er så lite og ikke vokser med neglen, så er det ikke farlig. Anonymkode: 14128...368 Men jeg ville kanskje tro at den ville ha vokst lenger og lenger ut på neglen etterhvert som neglen vokser, og ikke bli værende på samme plass? Anonymkode: eb7f8...f49 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #95 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men jeg ville kanskje tro at den ville ha vokst lenger og lenger ut på neglen etterhvert som neglen vokser, og ikke bli værende på samme plass? Anonymkode: eb7f8...f49 Det tenker jeg også. Hvis prikken er på samme sted på neglen uansett hvor mye neglen vokser, hadde jeg sjekket med legen. Hvor lenge har den vært der? Anonymkode: 62e78...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #96 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men jeg ville kanskje tro at den ville ha vokst lenger og lenger ut på neglen etterhvert som neglen vokser, og ikke bli værende på samme plass? Anonymkode: eb7f8...f49 Åja, sånn å forstå. Da er jeg mer usikker. Har du hatt den lenge da? Anonymkode: 14128...368
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #97 Skrevet 17. november 2021 Er det noe nytt i saken? Har du fått fortgang, Ts? Anonymkode: dee0b...a0a
Gjest Warrior Skrevet 17. november 2021 #98 Skrevet 17. november 2021 Det kan være kreft og det kan være noe ufarlig. Det kan bare en lege svare på. Du bør uansett få det sjekket så fort så mulig. Bedre å gå en gang for mye til lege enn for lite. Synes det er for lenge å vente til slutten av Januar. Er det ikke bedre å bare få det bekreftet hva det er i stedet for å vente og gå å tenke over hva det kan være? Håper du får sjekket det så fort så mulig og at det er noe ufarlig. Krysser fingrene for deg ❤️ og ikke vent helt til slutten av Januar. Det er mitt råd til deg.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #99 Skrevet 18. desember 2021 Har du fått sjekket, Ts? Anonymkode: dee0b...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #100 Skrevet 23. desember 2021 Forholder meg til time hos hudlege 31. Januar jeg. Legger ved ett bilde av neglen slik den ser ut per dags dato👍 TS. Anonymkode: 02d84...81d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå