AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #61 Skrevet 7. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (34 minutter siden): Ikke for å være slem, men denne tråden bærer preg av å være en trolletråd. Ingen ville ved sine fulle fem har ignorert den streken, deretter blir fortalt hvor farlig den trolig er, for så å vente til slutten av januar med å oppsøke dermatolog. Enten er det en trolletråd eller så er ts veldig nonsjalant. Synes også det skurrer veldig at legen ikke kjente til melanom i negl. Dette er jo allmenn kjent! Hvis man har helseangst og har blitt livredd av at folk mener det er med 99% sikkerhet kreft, så forstår jeg godt at folk ikke ønsker å gå til legen. Folk må tenke seg om hva de skriver her inne. Det finnes mange ufarlige grunner til at slike streker oppstår på neglen. Anonymkode: 53a00...b57 1
Honey Dew Skrevet 7. november 2021 #62 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man har helseangst og har blitt livredd av at folk mener det er med 99% sikkerhet kreft, så forstår jeg godt at folk ikke ønsker å gå til legen. Folk må tenke seg om hva de skriver her inne. Det finnes mange ufarlige grunner til at slike streker oppstår på neglen. Anonymkode: 53a00...b57 Det er nettopp det at de får beskjed om hvor alvorlig det er at de skal gå til legen. Folk med helseangst lar ikke være å gå til lege, heller tvert om. Hvis du er redd for at du er alvorlig syk, blir du ikke frisk ved å IKKE oppsøke helsevesenet. 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #63 Skrevet 7. november 2021 Har streken forandret seg i løpet av denne tiden? Er mer enn 6 uker siden du la ut bildet. Neglen har vel begynt å vokse ut noen mm. Anonymkode: 8e472...6b7 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #64 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har streken forandret seg i løpet av denne tiden? Er mer enn 6 uker siden du la ut bildet. Neglen har vel begynt å vokse ut noen mm. Anonymkode: 8e472...6b7 Streken vokser tilsvarende det neglen vokser ut. Er ingen forandring ellers på neglen. TS Anonymkode: 02d84...81d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #65 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Streken vokser tilsvarende det neglen vokser ut. Er ingen forandring ellers på neglen. TS Anonymkode: 02d84...81d Kan du ikke bare bestille time på Volvat? Så får du time denne uken Anonymkode: 0ccf6...5d8 7
Margo Skrevet 7. november 2021 #66 Skrevet 7. november 2021 Ehm..det der ville jeg ha sjekket opp hos en privatklinikk - så lenge fastlegen din virker helt inkompetent. 8
Hulderen Skrevet 7. november 2021 #67 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Streken vokser tilsvarende det neglen vokser ut. Er ingen forandring ellers på neglen. TS Anonymkode: 02d84...81d Det tyder dessverre på føflekkreft. Jeg syns det er helt utrolig at du har vært ute for to fastleger som ikke har hørt om føflekkreft under neglen! 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #68 Skrevet 7. november 2021 Hulderen skrev (1 time siden): Det tyder dessverre på føflekkreft. Jeg syns det er helt utrolig at du har vært ute for to fastleger som ikke har hørt om føflekkreft under neglen! Du kan da ikke tyde noen ting. Det kan være misfarging, kreft, noe ufarlig.. slutt å diagnoser folk. Anonymkode: 0ccf6...5d8
Hulderen Skrevet 7. november 2021 #69 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan da ikke tyde noen ting. Det kan være misfarging, kreft, noe ufarlig.. slutt å diagnoser folk. Anonymkode: 0ccf6...5d8 Svarte, rette streker som vokser ut med neglen og ikke forandrer seg i løpet av et par måneder … Nei, dessverre, det tyder på føflekkreft, 9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #70 Skrevet 7. november 2021 Hulderen skrev (Akkurat nå): Svarte, rette streker som vokser ut med neglen og ikke forandrer seg i løpet av et par måneder … Nei, dessverre, det tyder på føflekkreft, Ok, da slipper du få en diagnose TS. Hulderen har allerede stilt en. Du har føflekkreft.. Anonymkode: 0ccf6...5d8 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #71 Skrevet 7. november 2021 Honey Dew skrev (5 timer siden): Det er nettopp det at de får beskjed om hvor alvorlig det er at de skal gå til legen. Folk med helseangst lar ikke være å gå til lege, heller tvert om. Hvis du er redd for at du er alvorlig syk, blir du ikke frisk ved å IKKE oppsøke helsevesenet. Folk som har helseangst og er redd for dårlige nyheter lar være å gå til legen jo. Det finnes flere former av helseangst, og det er ikke hypokondri jeg snakker om. Man blir ikke friskere nei av å ikke oppsøke helsevesenet, men ved å skremme folk risikerer man at enkelte velger å utsette nødvendige tilsyn fordi de er redde for dårlige nyheter. Slik du har gjort ved å diagnosisere TS med "99% sikkerhet at det er kreft". Det er stor forskjell på å si "Det var en merkelig strek, synes du skal gå til legen" og si "det er 99% sikkert føflekkreft og du kan dø om du ikke blir behandlet fort nok". Anonymkode: 53a00...b57 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #72 Skrevet 7. november 2021 Hulderen skrev (1 time siden): Svarte, rette streker som vokser ut med neglen og ikke forandrer seg i løpet av et par måneder … Nei, dessverre, det tyder på føflekkreft, Nei, det gjør ikke det. Kan det være kreft? Absolutt. Kan det være andre beninge årsaker som lager slike streker? Absolutt. Bør man få sjekket det ut av helsepersonell? Ja, men ingen kan si det er kreft uten å ha sett pasienten, analysert blodprøver, biopsi og andre ev. medisinske tester og undersøkelser osv. Ikke minst kan du ikke si at "det tyder på føflekkreft" fordi du er ikke utdannet lege og sitter ikke med prøvesvar eller pasienten foran deg. Anonymkode: 53a00...b57 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #73 Skrevet 7. november 2021 Må da være et godt tegn at streken ikke har forandret fasong/utseende? Anonymkode: 8e472...6b7
Hulderen Skrevet 7. november 2021 #74 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Må da være et godt tegn at streken ikke har forandret fasong/utseende? Anonymkode: 8e472...6b7 Nei, det er ikke det. Hadde streken blitt borte, så kunne det vært en klemskade. Hadde den endret fasong, (slik at den fulgte neglen nedover, uten at det oppstod noe nytt ovenfor, så ville bare selve neglen vært skadet. Det positive med føflekkreft, er at den er ufarlig om den blir fjernet før den har spredd seg. Da blir den bare fjernet, uten at du må ta noe stråling eller cellegift. Da er du frisk når den er borte, men du må til hyppige kontroller en periode. Derfor må du raskt til lege. Har føflekkreft fått spredning, så er det meget alvorlig. Da sprer den seg til andre organ, f.eks til leveren. 7
Den Sagnomsuste Skrevet 7. november 2021 #75 Skrevet 7. november 2021 (endret) Hulderen skrev (50 minutter siden): Nei, det er ikke det. Hadde streken blitt borte, så kunne det vært en klemskade. Hadde den endret fasong, (slik at den fulgte neglen nedover, uten at det oppstod noe nytt ovenfor, så ville bare selve neglen vært skadet. Det positive med føflekkreft, er at den er ufarlig om den blir fjernet før den har spredd seg. Da blir den bare fjernet, uten at du må ta noe stråling eller cellegift. Da er du frisk når den er borte, men du må til hyppige kontroller en periode. Derfor må du raskt til lege. Har føflekkreft fått spredning, så er det meget alvorlig. Da sprer den seg til andre organ, f.eks til leveren. Nettopp! Det er jo derfor du, jeg og andre roper varsku. Idag kan dette være en bagatell og kanskje worst case at man mister det ytterste leddet på fingeren. Venter man til februar kan vi muligens snakke om svært alvorlig kreftsykdom. Det er jo omsorg som gjør at vi roper "K- ordet". Endret 7. november 2021 av Den Sagnomsuste 4
Honey Dew Skrevet 8. november 2021 #76 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Folk som har helseangst og er redd for dårlige nyheter lar være å gå til legen jo. Det finnes flere former av helseangst, og det er ikke hypokondri jeg snakker om. Man blir ikke friskere nei av å ikke oppsøke helsevesenet, men ved å skremme folk risikerer man at enkelte velger å utsette nødvendige tilsyn fordi de er redde for dårlige nyheter. Slik du har gjort ved å diagnosisere TS med "99% sikkerhet at det er kreft". Det er stor forskjell på å si "Det var en merkelig strek, synes du skal gå til legen" og si "det er 99% sikkert føflekkreft og du kan dø om du ikke blir behandlet fort nok". Anonymkode: 53a00...b57 Da kan de bli sykere. Forstår ikke at folk ønsker å bli sykere. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #77 Skrevet 8. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (7 timer siden): Nettopp! Det er jo derfor du, jeg og andre roper varsku. Idag kan dette være en bagatell og kanskje worst case at man mister det ytterste leddet på fingeren. Venter man til februar kan vi muligens snakke om svært alvorlig kreftsykdom. Det er jo omsorg som gjør at vi roper "K- ordet". Worst case er vel ikke ar man mister en del av en finger? Anonymkode: eb7f8...f49
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #78 Skrevet 8. november 2021 Honey Dew skrev (1 time siden): Da kan de bli sykere. Forstår ikke at folk ønsker å bli sykere. Det er tydelig mye du ikke forstår. Flott at du oppfordrer til legevisitt. Ikke greit at du skremmet livsskiten av folk når du ikke har en forutsetning til å gjøre det. Anonymkode: 53a00...b57
Den Sagnomsuste Skrevet 8. november 2021 #79 Skrevet 8. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Worst case er vel ikke ar man mister en del av en finger? Anonymkode: eb7f8...f49 Altså, worst case er jo at eventuell kreft allerede nå har spredd seg til lymfesystemet. Verken du eller jeg kan jo egentlig gjøre noe annet enn å spekulere i dette. Det er jo årsaken til at en biopsi er så utrolig viktig. Uten å dyrke en prøve av dette vet man jo ikke. Mulig jeg formulerte meg litt klønete, men ved lokalt forankret kreft vil man faktisk svært ofte måtte amputere ytterleddet på den berørte fingeren. I mine øyne er det som en bagatell å regne. Altså har man fått påvist en så potent kreftform og kun ender opp med en noe kortere fingerlengde så bør man prise seg lykkelig. Worst case er jo alltid kreft med spredning. Neglen til ts er dessverre et tekstbok tilfelle av tilstanden. Kan jo være noe godartet, men vedkommende bør se til å få rotet seg til dermatolog ASAP! Det KAN jo stå om livet dette. Ingen av oss her inne er leger med unntak av en viss Robert Koch som oppholder seg på koronaforumet en del. Vi kan likevel kjenne igjen et mistenkelig tilfelle dersom vi har fulgt nogen lunde med på informasjonen Kreftforeningen deler. En slik negl må utredes. Forhåpentligvis er det sopp eller noe annet, men kreft kan aldri utelukkes uten prøve ved en slik negl. For å være tydelig: jeg ville ha gått til legen i det øyeblikket jeg så den vertikale streken! Endret 8. november 2021 av Den Sagnomsuste 5
Honey Dew Skrevet 8. november 2021 #80 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er tydelig mye du ikke forstår. Flott at du oppfordrer til legevisitt. Ikke greit at du skremmet livsskiten av folk når du ikke har en forutsetning til å gjøre det. Anonymkode: 53a00...b57 Skal vi fortelle ts at dette er helt ufarlig da? Vi som har fulgt med litt, vet at en langsgående brun strek på en negl og som ikke vokser ut med neglen eller forsvinner i stor sannsynlighet ikke er kreft? Dette er en veldig stor sjanse for at er kreft og slik som legen og hudlegen har behandlet ts og kanskje utsetter ts for spredning, er det på sin plass å advare ts om kreftfaren. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå