Gå til innhold

Trodde venninnen min skulle slite med å få seg jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ble nylig ferdigutdannede i kullet mitt og jeg opplever at jeg som firebarnsmor i midten av tredveårene sliter med å få meg fast jobb. Har kun fått en kontrakt som tilkallingsvikar til nå. Mens mine venninner i 20-årene får napp med en gang! Hun ene har til og med landet på fast stilling selv uten noe særlig erfaring fra før. 

Under studietiden var jeg skråsikker på at det ville være motsatt, da jeg som eldre har fått alle barna jeg vil ha og defor var attraktiv for arbeidsgivere og at studievenninnene mine i beste fertilitetsalder ville slite med jobb da arbeidsgivere gjerne diskriminerer unge kvinner pga frykt for at de skal bli gravide. 

Men sånn ble det altså ikke. Hva er det jeg har misforstått?

Anonymkode: e103d...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på. Ofte tenker man kanskje at yngre = større arbeidskapasitet. Hvilket yrke er det snakk om? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De unge kan potensielt bli flere år i jobben før pensjonsalder. 

 

Anonymkode: 3b12c...80e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne skråsikkerheten har skinnet igjennom? Det er så mye forskjellig som sees etter når man søker nye arbeidstakere. 

Barn/ikke barn har jeg ikke opplevd at spiller noen rolle. Og hvis du har små barn så kan jeg aldri tenke meg at det "teller positivt", da det kan følge med mye fravær og sykedager selv om de ikke har permisjon. 

Anonymkode: 25a01...1b2

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, nice try....Men hvis du er seriøs, SELVFØLGELIG foretrekker arbeidsgivere folk uten barn enn dem med 4 barn! 

Anonymkode: 1aafc...52f

En noe ufin kommentar, men enig med det siste der. Med barn kan en ha eget fravær i tillegg til syke barn(blandt annet!), og en blir ofte mindre fleksibel. Tenker at du ikke trenger fortelle så mye om familiesituasjon på første intervju for eksempel. Om du har barn eller ei har de ingenting med da :) 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke forstå at barn eller ikke barn skal ha noe å si. Du har allerede barn, som fører med seg sitt. De andre i 20-årene får sikkert barn snart. Mange begynner jo først å planlegge etter at de har fått fast jobb, og går ut i permisjon omtrent med en gang. Så hvis disse arbeidsgiverne skulle vært på den sikre siden, burde de ha ansatt single menn over 40. 

Så det handler nok om noe annet. 

Jeg slet selv med å få meg fast jobb etter studier. Jeg var 26 år og uten barn. De jeg studerte med som hadde barn fikk jobb. 

Anonymkode: 624b3...002

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo selvfølgelig å ansette frivillig barnløse. 

Anonymkode: 1aafc...52f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det beste er jo selvfølgelig å ansette frivillig barnløse. 

Anonymkode: 1aafc...52f

Men det er vel ikke lov å positivt diskriminere disse.

Anonymkode: 5ecdd...a17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er vel ikke lov å positivt diskriminere disse.

Anonymkode: 5ecdd...a17

Hæ? 

Anonymkode: 1aafc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluffypuff skrev (15 minutter siden):

En noe ufin kommentar, men enig med det siste der. Med barn kan en ha eget fravær i tillegg til syke barn(blandt annet!), og en blir ofte mindre fleksibel. Tenker at du ikke trenger fortelle så mye om familiesituasjon på første intervju for eksempel. Om du har barn eller ei har de ingenting med da :) 

Hva er ufint der? Det er jo helt mulig at ts troller mødrene. 

Anonymkode: 1aafc...52f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn og fikk jobb samtidig som jeg skrev bachelor. Tror det handler mye om subjektive inntrykk på intervju, personlige kvaliteter og at jeg hadde ordnet referanser både fra veileder og fra praksis

Anonymkode: 6be89...fb0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har 3 barn og fikk jobb samtidig som jeg skrev bachelor. Tror det handler mye om subjektive inntrykk på intervju, personlige kvaliteter og at jeg hadde ordnet referanser både fra veileder og fra praksis

Anonymkode: 6be89...fb0

Hadde de mange andre kandidater? 

Anonymkode: 1aafc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men det er vel ikke lov å positivt diskriminere disse.

Anonymkode: 5ecdd...a17

Man kan jo det så lenge det ikke er den offisielle begrunnelsen. 

Anonymkode: ff76c...692

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 barn medfører mye fravær pga syke barn, planleggingsdager, høstferie, vinterferie +++. Ikke alle arbeidsgivere som synes det er toppen av lykke

Anonymkode: 12c0a...d53

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hæ? 

Anonymkode: 1aafc...52f

Det er ikke lov å spørre om. De har ikke lov å spørre om familieplanlegging eller om man ønsker barn hverken i ansettelsesprosessen eller utenom. De = arbeidsgiver. 

Anonymkode: b0457...79e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

4 barn medfører mye fravær pga syke barn, planleggingsdager, høstferie, vinterferie +++. Ikke alle arbeidsgivere som synes det er toppen av lykke

Anonymkode: 12c0a...d53

Det tenkte jeg også. 4 tenåringsbarn er annerledes enn 4 grunnskolebarn eller barnehagebarn. 

Anonymkode: b0457...79e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De unge kan potensielt bli flere år i jobben før pensjonsalder. 

 

Anonymkode: 3b12c...80e

Det er det ingen arbeidsgivere som tenker på lenger.

Før ble det ansett som flott å jobbe på samme sted i masser av år, nå blir det sett på som litt mer spesielt. Lite ambisiøst.

Jeg sier på ingen måte at det er riktig, men på det området har samfunnet endret seg. INGEN forventer at du skal pensjonere deg fra den samme jobben som du får i 20-årene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke lov å spørre om. De har ikke lov å spørre om familieplanlegging eller om man ønsker barn hverken i ansettelsesprosessen eller utenom. De = arbeidsgiver. 

Anonymkode: b0457...79e

De trenger ikke å spørre. Jeg forteller det selv. 

Anonymkode: 1aafc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...