Gå til innhold

Trodde venninnen min skulle slite med å få seg jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi....?

Skal det være en hemmelighet? Eller foreslår du at ts skal lure arbeidsgiveren? 

Anonymkode: 1aafc...52f

Å lure arbeidsgiveren ville innebære å si at man ikke har barn eller liknende, altså å lyve. Jeg intervjuer rundt 100 personer hvert år og maks én eller to nevner barna sine i løpet av de tre intervjurundene, som regel når vi spør om hobbyer. Vi spør selvfølgelig aldri om de har barn, og de aller, aller fleste bringer det altså ikke på bane selv. Det handler ikke om at det er "hemmelig", men at det er unødvendig å bringe det på bane. Bare unngå temaet på framtidige intervjuer. Problem løst.

Anonymkode: 0dd9e...d50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 barn?! Hvor mange ''sykt barn'' dager får man da? Hva om du ender opp som alenemor? Du er ikke atraktiv som arbeidssøker. 

Anonymkode: 6b702...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (40 minutter siden):

En seriøs Arbeidsgiver er faktisk (stort sett) ikke så opptatt av antall barn hos den ansatte. Som flere påpeker her i tråden så handler det om kompetanse og hvordan man presenterer seg i en CV/søknad og evnt. intervju. 
 

Med det sagt, så blir nok ikke du sammenlignet med de i 20 åra når du søker. Du vil nok automatisk heller bli sammenlignet med dine jevnaldrende. Det betyr at om du er i midten av 30 åra så forventer nok arbeidsgiver at du skal ha noe arbeidserfaring. Om du har fire barn og dette har resultert i at du har liten arbeidserfaring å vise til versus andre som er i samme alder, så kan dette tolkes som usikkerhet rundt din evne til å stå i en full stilling over lengre tid. 
 

På en CV til en en i midten av 30 åra er det en viss forventning om at vedkommende har x antall år med stabil arbeidserfaring, gjerne innen samme fagfelt. Om du har fire barn som har holdt deg hjemme og du har tatt utdanning nå, kan det være dette som dessverre trekker «ned» hos arbeidsgiver, - eller sagt på en annen måte; du utkonkurreres av dine jevngamle som har stabil og langvarig arbeidserfaring bak seg innen de har nådd samme alder som deg.

De kan vise til erfaring, noe som du ikke kan.

Hos noen tidlig i 20 åra rett fra skolebenken forventes ikke samme krav til erfaring. 
 

Hvordan er din tidligere arbeidserfaring? 

Tror nok det er her hovedforklaringen ligger. Ikke i antall barn, men mangelfull CV i forhold til alder. Selv byttet jeg jobb sist da jeg var 41 år og hadde 8 barn, hvorav yngste fortsatt var i barnehagen. Jeg var en av 68 søkere, men fikk altså stillingen til tross for at jeg ikke var av de yngste og altså også selv om jeg hadde mange barn. Men så hadde jeg jo da både utdanning og mange års variert jobberfaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Å lure arbeidsgiveren ville innebære å si at man ikke har barn eller liknende, altså å lyve. Jeg intervjuer rundt 100 personer hvert år og maks én eller to nevner barna sine i løpet av de tre intervjurundene, som regel når vi spør om hobbyer. Vi spør selvfølgelig aldri om de har barn, og de aller, aller fleste bringer det altså ikke på bane selv. Det handler ikke om at det er "hemmelig", men at det er unødvendig å bringe det på bane. Bare unngå temaet på framtidige intervjuer. Problem løst.

Anonymkode: 0dd9e...d50

Hvordan er det «unødvendig» når det direkte påvirker fraværet? 

Anonymkode: 1aafc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi ble nylig ferdigutdannede i kullet mitt og jeg opplever at jeg som firebarnsmor i midten av tredveårene sliter med å få meg fast jobb. Har kun fått en kontrakt som tilkallingsvikar til nå. Mens mine venninner i 20-årene får napp med en gang! Hun ene har til og med landet på fast stilling selv uten noe særlig erfaring fra før. 

Under studietiden var jeg skråsikker på at det ville være motsatt, da jeg som eldre har fått alle barna jeg vil ha og defor var attraktiv for arbeidsgivere og at studievenninnene mine i beste fertilitetsalder ville slite med jobb da arbeidsgivere gjerne diskriminerer unge kvinner pga frykt for at de skal bli gravide. 

Men sånn ble det altså ikke. Hva er det jeg har misforstått?

Anonymkode: e103d...9b0

Jeg som arbeidsgiver vil tenke:

Hm, her har vi en søker som har 4 små barn og vil sannsynligvis være mye borte fra jobb i forbindelse med bl.a. sykdom. Fire barn er mye ansvar på hjemmebane, så kanskje kommer det søknad om redusert stilling. Kan det være flere problemer med helsen også og mye sykemelding? Kan hun være svært påvirket av tidligere jobberfaring og vanskeligere å omstille seg?

 

og

 

Hm, her har vi en ung søker uten forpliktelser, uten barn og kanskje med god helse og uten eventuell belastning fra tidligere arbeid? En vi kan lære opp og som kan jobbe her i mange år fremover.

 

Just thinking ...

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 minutter siden):

Jeg som arbeidsgiver vil tenke:

Hm, her har vi en søker som har 4 små barn og vil sannsynligvis være mye borte fra jobb i forbindelse med bl.a. sykdom. Fire barn er mye ansvar på hjemmebane, så kanskje kommer det søknad om redusert stilling. Kan det være flere problemer med helsen også og mye sykemelding? Kan hun være svært påvirket av tidligere jobberfaring og vanskeligere å omstille seg?

 

og

 

Hm, her har vi en ung søker uten forpliktelser, uten barn og kanskje med god helse og uten eventuell belastning fra tidligere arbeid? En vi kan lære opp og som kan jobbe her i mange år fremover.

 

Just thinking ...

Jepp, helt enig 

Anonymkode: 1aafc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nok bedre kandidater til stillingene du søkte på, og det er ikke sikkert du ga det beste inntrykket i søknaden/ på intervju heller. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi ble nylig ferdigutdannede i kullet mitt og jeg opplever at jeg som firebarnsmor i midten av tredveårene sliter med å få meg fast jobb. Har kun fått en kontrakt som tilkallingsvikar til nå. Mens mine venninner i 20-årene får napp med en gang! Hun ene har til og med landet på fast stilling selv uten noe særlig erfaring fra før. 

Under studietiden var jeg skråsikker på at det ville være motsatt, da jeg som eldre har fått alle barna jeg vil ha og defor var attraktiv for arbeidsgivere og at studievenninnene mine i beste fertilitetsalder ville slite med jobb da arbeidsgivere gjerne diskriminerer unge kvinner pga frykt for at de skal bli gravide. 

Men sånn ble det altså ikke. Hva er det jeg har misforstått?

Anonymkode: e103d...9b0

 

Anonymkode: c366e...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å gi tilbakemelding på dette uten å vite studium og type stillinger. 

Jeg jobber i et større firma med flere ulike avdelinger og flere ulike fagkompetanser. I en av avdelingene ansatte de nylig en voksen kvinne med tre barn, som hadde vært hjemmeværende i flere år. Hun er jurist, men har ingen ønsker om advokatkarriere - snarere en mer "kjedelig" jobb med forutsigbarhet. Jeg vet at lederen i denne avdelingen helt spesifikt har ønsket seg mer stabilitet da det har vært mye "gjennomfart" - et typisk fenomen med mange unge ansatte, som skal videre til en annen stilling, eller kanskje vil ha mer uttelling for utdannelsen dersom de har jus. Stillingen har også mye fleksibilitet mtp. arbeidstid og hjemmekontor, så hun får alburommet man ofte trenger som forelder.

Så det handler vel mest om å finne punktet der dine ønsker og behov krysser arbeidsgivers. Som en annen bruker påpeker her, så sammenliknes du nok ikke med nyutdannede på 24, men heller med jevnaldrende med mer erfaring. Med mindre du faktisk søker stillinger som utelukkende er myntet på nyutdannede, og da vil du jo tape.

Jeg vet ikke hva slags erfaring du har, men du må finne en måte å "vri" denne i din favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 timer siden):

Jeg som arbeidsgiver vil tenke:

Hm, her har vi en søker som har 4 små barn og vil sannsynligvis være mye borte fra jobb i forbindelse med bl.a. sykdom. Fire barn er mye ansvar på hjemmebane, så kanskje kommer det søknad om redusert stilling. Kan det være flere problemer med helsen også og mye sykemelding? Kan hun være svært påvirket av tidligere jobberfaring og vanskeligere å omstille seg?

 

og

 

Hm, her har vi en ung søker uten forpliktelser, uten barn og kanskje med god helse og uten eventuell belastning fra tidligere arbeid? En vi kan lære opp og som kan jobbe her i mange år fremover.

 

Just thinking ...

Er du i det hele tatt arbeidsgiver? Fordi dette fremstår rimelig useriøst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Er du i det hele tatt arbeidsgiver? Fordi dette fremstår rimelig useriøst. 

Hvis du tror at dette er noe arbeidsgivere ikke tenker er du nok dessverre naiv. Sier ikke at det er bra, men det skjer nok langt oftere enn vi ønsker å tro

Anonymkode: 12c0a...d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig at du tenker på dette i hele tatt..at du trodde venninnen din ville slite med å få jobb 

Anonymkode: ad761...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvis du tror at dette er noe arbeidsgivere ikke tenker er du nok dessverre naiv. Sier ikke at det er bra, men det skjer nok langt oftere enn vi ønsker å tro

Anonymkode: 12c0a...d53

Stemmer 

Anonymkode: 1aafc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo være en annen grunn til at venninnen din fikk jobb raskt og ikke du da. Det er rimelig arrogant å mene at eneste årsak til at hun fikk jobb og ikke du er at hun er barnløs. 

Anonymkode: e733e...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du tror at dette er noe arbeidsgivere ikke tenker er du nok dessverre naiv. Sier ikke at det er bra, men det skjer nok langt oftere enn vi ønsker å tro

Anonymkode: 12c0a...d53

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stemmer 

Anonymkode: 1aafc...52f

Det er klart at enkelte arbeidsgivere tenker slik, men: 

TS beskriver en jobb som krever en viss kompetanse. En arbeidsgiver som er avhengig av at de ansatte innehar kompetanse vil automatisk prioritere nettopp dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror du er litt hengt opp i en gammeldags tankegang om hvordan arbeidsgivere tenker. De fleste arbeidsgivere har innsett at det er umulig å forutse disse tingene. 

Nesten alle nyutdannede kvinner er i fertil alder. En kvinne kan få barn når hun er 23, eller når hun er 39. Noen vil ikke ha barn i det hele tatt, selv om de er 28 og i fast forhold. Noen har kanskje to barn og vil antas å være "ferdige med barn", men vil så ha ett til. Du skriver ikke hvor du bor, men her i Oslo vil de færreste tenke at en nyutdannet kvinne på 24 skal ha barn snart. Mest sannsynlig vil hun ikke det på 5-6 år, og i ung alder bytter man gjerne jobb etter 2-4 år. Så som arbeidsgiver ville jeg tenkt at om jeg ansatte en 24-åring, så får hun sitt første barn i neste jobb igjen, eller den etter det. Men dette vet man uansett ikke.

Anonymkode: dee87...dd0

Enig i denne. I min bransje har jeg iallfall ikke inntrykk av at man er redd for å ansette nytudannede kvinner pga det er fertile..tvert i mot virker det som nyutdannede og spesielt yngre kvinner er veldig ettertraktede i min bransje. Tror det er gammeldags å tro at arbeidsgiver kvie seg for å ansette damer i 20årene pga "kanskje de får barn", det er så mange som venter nå og det er mange som ikke får så mange barn og det har vært mye fokus på at det ikke skal diskrimineres. Jeg er også vant til at menn jeg jobber med tar pappaperm, gjerne mer enn bare fedrekvoten. 

Anonymkode: e9202...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ikke gjort familiesituasjon til et tema før jeg visste at det var årsaken.

Er du sikker på at du har like gode søknader, cv, osv? 

 

Anonymkode: d7b76...1d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det å ha barn, generelt ikke er attraktivt i arbeidslivet. Jeg har blitt dømt så mange ganger fordi jeg har barn, og én arbeidsgiver sa til og med rett ut at han var bekymret ift. om barna mine ble syke, hva hvis bf ikke kan hente i barnehagen og jeg må dra fra jobb, osv.

Anonymkode: b3590...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...