Gå til innhold

Til du som ikke tok fremmedspråk på VGS (fransk, tysk, spansk etc): angret du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ett eller to år med tysk på ungdomsskolen. På videregående hadde jeg fransk. Husker lite av disse språkene nå, for det er ikke noe jeg har fått bruk for i senere tid. Engelsk er det eneste språket jeg har fått bruk for.

Anonymkode: 024db...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 og 3. Det var karakterene jeg fikk i tysk på ungdomsskolen. Motivasjonen min var mildt sagt fraværende. Så traff jeg en søt tysker i studietiden og flyttet nedover. Forholdet tok etterhvert slutt, men jeg er veldig takknemlig for at jeg i dag snakker flytende tysk. Bruker det også av og til i jobbsammenheng (enkelte østeuropeere– som er ansatt i tyske firmaer – snakker tysk, men ikke engelsk; en del faglitteratur er bedre på tysk enn engelsk). 

 

Anonymkode: 7fd58...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke i det hele tatt. Tok tysk på vgs. Har i dag høyere utdannelse i språk (master). 

Anonymkode: dfcc9...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt fremmedspråk, hverken på ungdomsskolen eller videregående. Gikk fra 2002-2008. Aldri savnet det og ikke gått glipp av noe:)

Anonymkode: 653b7...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, motsatt egentlig. Angrer på at jeg ikke droppet språk til fordel for Kjemi eller Biologi. Mye mer interessant.

Anonymkode: 12b0e...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok fransk, som jeg ikke husker noe av og aldri har fått bruk for. Skulle heller tatt tysk, det hadde jeg hatt mer bruk for. 

Anonymkode: c16f0...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke fremmedspråk på hverken ungdomsskolen eller videregående (tok yrkesfag). Tok studiekompetanse og høyere utdanning senere. Har aldri savnet å kunne halvdårlig tysk/fransk/spansk som mange ender med. Men engelsk har jeg hatt en del bruk for.

Anonymkode: 3417e...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer så lite av språket på de få timene at du får ikke bruk for de i det virkelige liv uansett. Tar du det samme språket på både ungdomsskolen og VGS så har du litt mere kunnskap, men allikevel ikke nok til at du kan holde en jobbrelatert samtale. Med mindre den jobben er å skulle ta imot bestillinger på café eller jobbe i kles eller matbutikk. 

 

Anonymkode: 8dc4d...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er veldig bra. Nå er det jo så mange flere valg enn man hadde da jeg gikk på vgs. Jeg ser kinesisk, italiensk, japansk og russisk. jeg tror de hadde akkurat begynt med russisk da jeg gikk på vgs. Og så var det samisk. Det var spansk på friundervisningen, og litt til. Men det var det som var for min aldersgruppe. Jeg kan litt fransk, men når de snakker fort detter jeg av, og det gjør de jo nesten alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...