Gå til innhold

Til du som ikke tok fremmedspråk på VGS (fransk, tysk, spansk etc): angret du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som ikke tok fremmedspråk på Ungdomsskolen / VGS, har det hatt negativ påvirkning på livet ditt?
F.eks at arbeidsgiver har sagt at du ikke stiller like sterkt som kandidat til jobben, eller avvist av et engelskspråklig universitet, eller andre «viktige» ting?
Jeg har tatt fransk 8 – 10 klasse, og begynner på VGS neste år. Kan ikke fordra faget, på grunn av en sur og lite inspirerende lærer + Covid-19.
Ønsker å droppe «hele driten» på VGS. Er dog litt usikker på om dette er smart, om jeg kommer til å få svi for det senere?
 

Anonymkode: a5243...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angrer på at jeg ikke tok flere. Holdt meg til tysk og engelsk, skulle gjerne hatt grunnlag i fransk også.

Har lært meg litt i voksen alder, men skulle gjerne hatt grunnlaget tidligere så jeg kunne vært flinkere. 

Anonymkode: f508b...c5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 3 år tysk på ungdomsskolen. 

Disse timene bestod av at jeg å en kamerat spilte sjakk bakerst i klasserommet. 

Begge strøk i tysk alle 3 årene. Og har hatt 0 innvirkning i arbeidslivet

Vi begge har i dag hva jeg kaller dumme lønninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Angrer på at jeg ikke tok flere. Holdt meg til tysk og engelsk, skulle gjerne hatt grunnlag i fransk også.

Har lært meg litt i voksen alder, men skulle gjerne hatt grunnlaget tidligere så jeg kunne vært flinkere. 

Anonymkode: f508b...c5a

Det er mer en hobby da? Om du ikke hadde tatt tysk, hadde du gått glipp av "noe viktig" (jobb, utdanning etc)?

Anonymkode: a5243...a75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke ha det da? Nå har det blitt drøye 10 år siden jeg gikk ut av vgs, så mulig reglene har endret seg. Vi måtte ha 2 år med fremmedspråk for å ha et godkjent vitnemål på studiespes. Om det ikke er et krav for å få vitnemål, så har det ikke stort å si for deg om du ikke har språkinteresse generelt og ønsker å studere/jobbe med noe hvor du bruker det. Fransken min husker jeg ingenting av nå som det er 12 år siden jeg hadde det. Jeg hadde 5 år med fransk (ungdomskole + vgs), og 5 i karakter. Har aldri brukt det utenfor skolen, og da glemmes det fort.

Må du ha språkfag for å få et vitnemål så er det naturligvis veldig dumt å droppe faget. 

Anonymkode: 8d58b...3d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enterprises skrev (1 minutt siden):

Tok 3 år tysk på ungdomsskolen. 

Disse timene bestod av at jeg å en kamerat spilte sjakk bakerst i klasserommet. 

Begge strøk i tysk alle 3 årene. Og har hatt 0 innvirkning i arbeidslivet

Vi begge har i dag hva jeg kaller dumme lønninger. 

Fint at det ikke gikk utover arbeidslivet da. Vil liksom ikke sitte der og forklare meg hvorfor jeg ikke snakker fransk... synes engelsk er nok

 

Anonymkode: a5243...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ungdomsskolen ønsket jeg egentlig tysk, men pga en venninne ville ha spansk så tok jeg heller det så jeg fikk henge mer med henne.

I tillegg likte jeg ikke spansk, jeg likte ikke læreren, og var dermed svært umotivert til å gjøre noen som helst innsats. Jeg droppet ut fra spansk ganske tidlig, og lærte aldri noen flere språk på skolen.

Så det jeg egentlig angrer på var at jeg ikke gjorde det jeg faktisk ville, som var å lære meg tysk.

Det har ikke hatt negativ innvirkning sånn direkte, men det er selvsagt noen muligheter som sikkert har forsvunnet for meg uten at jeg har visst det fordi jeg ikke snakker et tredje språk (selv om det bare hadde vært grunnleggende kunnskaper). Mye av dagens jobber, og spesielt i fremtiden, er internasjonale. Man jobber gjerne over nett med andre fra andre land, og kanskje er det nettopp dine språkkunnskaper som gjør at firmaet du jobber i får til dette samarbeidet.

VGS varer ikke lenge, ikke sammenlignet med et helt liv i jobb. Hadde jeg vært deg, og visst det jeg visste nå, hadde jeg nok prøvd å holdt ut så lenge som mulig. Det er veldig positivt å kunne flere språk, og bare kunne skandinaviske språk og engelsk er nesten ikke nok mer. "Alle" kan det, og du vil ikke skille deg ut språklig hvis du bare kan de.

Klarer du å inspirere deg selv ved å utforske litt mer i franske filmer og musikk? Eller selve kulturen? Noe som helst?

Anonymkode: f6b03...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tysk på ungdomsskolen og vgs. Kan knapt presentere meg selv. Jeg fortjente ikke å stå i faget. Vi hadde ikke noe valg. Vi måtte velge enten tysk eller fransk som fremmedspråk. Har hatt 0 innvirkning på min karriere.

Anonymkode: a8039...cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært noe spørsmål om språk noen gang når jeg har søkt jobb. Engelsk holder. Om noe ville jeg gått for kinesisk eller russisk.

Anonymkode: 00d6a...d6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Jeg skal gå IB linja, så tror ikke jeg "MÅ" ha fransk. På IB linja har man ett A-språk og ett B-språk. Da kan jeg velge norsk og engelsk. Eller fransk / tysk. Tror nemlig jeg får generell studiekompetanse av IB, selv om jeg ikke har fransk. 

IB skal være internasjonalt, og intensjonen er at elevens A-språk er Engelsk, og derfor MÅ velge et annet B-språk. Jeg kan jo på en måte lure meg litt unna den ved å velge norsk.

Drømmen er å søke inn på et universitet i London / Skottland etter VGS. 

Anonymkode: a5243...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Hadde full fordypning i tysk på ungdoms- og videregående skole. 
Har hatt storglede av det, lettere å forstå den viktigste nasjonen på vårt kontinent.

Har også hatt moderat nytte av det i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fint at det ikke gikk utover arbeidslivet da. Vil liksom ikke sitte der og forklare meg hvorfor jeg ikke snakker fransk... synes engelsk er nok

 

Anonymkode: a5243...a75

Trodde virkelig ikke de språkene hadde noe å si med mindre du jobber som servitør, hotel eller lignende.

Min mening er at engelsk er vesentlig viktigere. Det er i vært fall det i mitt yrke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 år etter vgs husker du ikke hvordan du skal bestille en kaffe engang på det tredjespråket. Bare å drite i det. Har du hode for realfag så gå den veien i stedet. 

Anonymkode: ecad4...ba7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk IB selv, måtte fortsatt ha tysk på 1vgs (gikk IB istedenfor vanlig studiespess i 2 og 3). Etter 4 år med tysk kan jeg fortsatt ingenting, og syns i grunnen det bare er kjipt at jeg har måttet bruke så mye tid på det. Trivdes mye bedre med IB hvor vi fikk fordype oss i færre fag, og for min del heller da fokusere på realfag enn språk/samfunnsfag. Ga meg et stort fortrinn på universitetet hvor jeg allerede hadde hatt endel av matten og fysikken på vgs. Tøff linje da, man må være forberedt på å legge inn mye innsats, i tillegg så var det litt urettferdig omregning av karakterer da jeg skulle søke fra vgs til universitet og ønsket å studere videre i Norge heller enn utlandet.

Aldri gått utover arbeidslivet, har vell heller blitt verdsatt både der og på universitetet at jeg har god faglig forståelse på engelsk. Har også hatt sommerjobber i USA etc, som gir mye mer verdifull kompetanse i det norske arbeidslivet. Alle tyske jeg har møtt i jobb eller studie har uansett snakket engelsk, så for meg som ikke er språksterk så har det vært mye større verdi i å faktisk bli god og trygg i engelsk.

Anonymkode: 4ee0c...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med rekruttering i en stor bedrift og jeg kan ikke huske at vi noen gang reflekterte over om kandidatene hadde flere fremmedspråk enn engelsk på skolen. 

Anonymkode: 65f99...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg gikk IB selv, måtte fortsatt ha tysk på 1vgs (gikk IB istedenfor vanlig studiespess i 2 og 3). Etter 4 år med tysk kan jeg fortsatt ingenting, og syns i grunnen det bare er kjipt at jeg har måttet bruke så mye tid på det. Trivdes mye bedre med IB hvor vi fikk fordype oss i færre fag, og for min del heller da fokusere på realfag enn språk/samfunnsfag. Ga meg et stort fortrinn på universitetet hvor jeg allerede hadde hatt endel av matten og fysikken på vgs. Tøff linje da, man må være forberedt på å legge inn mye innsats, i tillegg så var det litt urettferdig omregning av karakterer da jeg skulle søke fra vgs til universitet og ønsket å studere videre i Norge heller enn utlandet.

Aldri gått utover arbeidslivet, har vell heller blitt verdsatt både der og på universitetet at jeg har god faglig forståelse på engelsk. Har også hatt sommerjobber i USA etc, som gir mye mer verdifull kompetanse i det norske arbeidslivet. Alle tyske jeg har møtt i jobb eller studie har uansett snakket engelsk, så for meg som ikke er språksterk så har det vært mye større verdi i å faktisk bli god og trygg i engelsk.

Anonymkode: 4ee0c...fd2

Ja, enig. Derfor velger jeg IB og ikke vanlig studiespesialiserende.

Tenker å ta tysk 1 om det er tilbudt på nærmeste vgs, gidder ikke fortsette med fransk da det vil bli alt for komplisert og for mye å huske 🤪 Når man starter med nytt språk er det uansett ganske lett - grunnleggende verb / fraser. Så kan  jeg droppe hele greia på VG2/VG3.

Vet ikke helt hva jeg vil studere enda, enten jus eller medisin. Jus vil jo binde meg til landet jeg studerer i (ville da vært England), men medisin er veldig tungt. Finner ut av det, men vet at jeg vil bruke IB til å utdanne meg utenlands en plass. Bare ikke i frankrike 🥴

Anonymkode: a5243...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, enig. Derfor velger jeg IB og ikke vanlig studiespesialiserende.

Tenker å ta tysk 1 om det er tilbudt på nærmeste vgs, gidder ikke fortsette med fransk da det vil bli alt for komplisert og for mye å huske 🤪 Når man starter med nytt språk er det uansett ganske lett - grunnleggende verb / fraser. Så kan  jeg droppe hele greia på VG2/VG3.

Vet ikke helt hva jeg vil studere enda, enten jus eller medisin. Jus vil jo binde meg til landet jeg studerer i (ville da vært England), men medisin er veldig tungt. Finner ut av det, men vet at jeg vil bruke IB til å utdanne meg utenlands en plass. Bare ikke i frankrike 🥴

Anonymkode: a5243...a75

Høres ut som en god plan. Må innrømme at det føltes utrolig deilig å tenke at jeg aldri skulle ha mer tysk og at den karakteren ikke hadde noe å si i 1. vgs. 

Veldig lurt å gå IB når du vil studere i utlandet, gir en veldig god forberedelse 😊 Husk bare å sjekk kravene for hvilke fag du må ha hatt på vgs, det kan variere hva norske linjer vil ha mot hva de vil ha i England f.eks. hadde ei venninne som oppdaget det litt sent, men løste det fint ved å ta et ekstra år hvor hun fikk tatt det faget hun trengte for studiet hun ville gå i England.

Masse lykke til! Blir nok veldig bra og det siste jeg ville tenkt på var om du mangler et 3. språk. Mange land fokuserer fortsatt kun på ett fremmedspråk, så det er ikke uvanlig når du studerer internasjonalt at de fleste forholder seg kun til morsmål og engelsk 😊

Anonymkode: 4ee0c...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...