Gå til innhold

Hvordan slapper dere med småbarn av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten en på 1,5 år, og jeg er utslitt.  Jeg har en ekstremt krevende jobb, her er planen å søke seg vekk, men det kan ikke skje nå. 

Kombinasjon av unge, ekstrem arbeidsbelastning og mann som jobber turnus er helt uutholdelig.  Jeg er muligens klar for å treffe veggen 😔 Nå ønsker jeg råd og tips til hvordan jeg skal greie å slappe av. Vi har "ryddet" i timeplanene våre og funnet 1 kveld i uka jeg har til egen disposisjon,  da kan jeg gjøre hva jeg ønsker fra kl.1530 og utover, mannen som tar barnet og andre gjøremål.  Men jeg greier ikke å slappe av eller legge vekk jobben 😑 Tenker konstant på jobb hele tiden og gruer meg til å dra på jobb. Synes det er kjempevanskelig. I tillegg er mini på meg hele tiden hvis jeg blir hjemme og griner hvis jeg drar fra, så hele situasjonen er litt håpløs. 

Hva gjør dere andre i samme situasjon? Hvordan kobler dere ut?

Anonymkode: fac3c...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi slapper ikke av.
Har tre fra 5 og ned ene er autistisk m.m.
Alle er propeller og det er fullt liv.

Venter på om noen år å få kanskje barnevakt til å reise bort ei uke bare jeg og mannen... 

Anonymkode: 7462d...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapper ikke av i hverdagen. Står ofte alene med ungene på samme måte som deg. 

Slapper av så fort muligheten byr seg i helgene og om vi får barnevakt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei😊 jeg er alene (100%) med tvillinger på fire år. Har lite avlastning og har måttet flytte til en fremmed by for å komme unna barnefar som har besøksforbud, (har voldsalarm fra politiet). Den ene av tvillingene er veldig «oppå» meg til enhver tid så jeg kan forstå at d er fryktelig slitsomt😳 går barnet ditt i barnehage? (Mine gjør heldigvis det nå). 
 

Har du familie eller venner i nærheten? Evt naboer som kan stille opp?  De trår sikkert til dersom de har mulighet og du forklarer situasjonen. 
 

Har du snakket med mannen din om dette?  Er det kanskje en mulighet for at han kan jobbe litt annerledes en periode, eller evt du? 
 

Et alternativ er å betale noen for litt avlastning noen timer her og der.. noen timer i uken er jo ikke allverden, ( d vet j alt om)😅  uansett blir det bedre etterhvert som barnet blir større😊 

Du kan også kontakte noe som heter homestart: https://homestartnorge.no

(Har ikke prøvd det selv dessverre, men det er jo en mulighet)

 

Ønsker deg lykke til😊


 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 er en veldig krevende fase! Har ikke noen gode råd, bare et løfte om at det blir bedre.

Anonymkode: f68d2...7b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du må forsøke å ta tak i det at du ikke kan slippe jobben selv når du har fritid. For du har jo nå ordnet en ettermiddag i uken og jeg vil jo også tro/håpe at barnet legger seg før dere på kvelden så du får litt tid på kvelden til avslapning. Men det er jo ikke noen hjelp om tankene da kverner og kverner på jobb og stressnivået aldri går ned.. da vil du være konstant sliten og barnet og jobben vil føles like krevende etterpå. 

Jeg vet ikke hva løsningen på det er men kanskje du kan prøve guided meditation/mindfullness? Vet det høres jalla ut men det er en måte å øve på å akseptere tankene sine og sitte stille en stund med tankene, og det er veldig lavterskel siden du bare kan laste ned en gratis app og forsøke.

Kanskje en aktivitet du kan gå på alene som tvinger deg til å tenke på noe annet kan være noe? Om du er mest psykisk sliten kanskje det vil hjelpe å gjøre noe fysisk og lystbetont? Svømming, yoga, ridning, treningstimer på senter, dans..

Vurder å snakke med fastlegen om du kan få gå til et lavterskel psykologtilbud, feks under Arbeid og Helse tror jeg det heter har de kurs for stressmestring osv. 

Les på nettet om tankekjør og teknikker for å unngå det/håndtere det.

Søvn er også veldig viktig i sånne faser så gå gjennom søvnhygienen din og forsøk å legg alt til rette for at du får ordentlig søvn (antar barn ødlegger litt her, men iallfall den tiden man kan sove) 

Anonymkode: 6322e...5e4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker forresten å høre på podcast i øretelefoner mens jeg går tur eller gjør enkelt håndarbeid som strikking, spiller på telefonen eller liknende "sysling". Det okkuperer både kroppen og hjernen min nok til at jeg ikke blir sliten, men heller ikke klarer å tenke på noe annet (siden jeg hører på podcasten). Verdt et forsøk kanskje, det er iallfall min måte å slappe av på :)

Anonymkode: 6322e...5e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fridag ene dagen 3åringen er i barnehagen. Bruker det på å gjøre alt jeg trenger å gjøre den uken, men en time, pluss /minus tar jeg alene og slapper av. Enten går jeg tur eller ser en film i sengen. Trenger den lille tiden da det er alt jeg får.

Anonymkode: 2ac0b...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen råd, bare en forsikring om at det blir bedre 🙏🏼 1,5 er en veldig slitsom alder. Husker jeg var fryktelig sliten da barnet mitt var i samme alder. Nå er han 3 år, og alt er MYE enklere ☺️

Anonymkode: eca4b...4c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter egentlig at det ikke er  barnet som sliter henne ut, men jobben. Og der må hun selv sette grenser for hvor mye den kan påvirke henne. Jeg jobber selv et sted hvor det er stadig jobbtanker etter jobb, men det må man lære seg å slå av når man har fri. Effektiviteten blir bare dårligere om man "jobber" på fritiden. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med smilo. Det virker ikke som om det er barnet som er problemet, men at du ikke klarer å skille jobb og fritid. Du må lære deg teknikker for å skru av jobben når du ikke er på jobb og koble av hjemme. Utnytt kveldstimene når barnet sover til å slappe av, samle krefter og gjøre noe for deg selv. 

Anonymkode: c2e5d...f55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med en på 2,5 - jeg slapper ikke av. Du er heldig som har en partner å dele med.

Anonymkode: 7ea76...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er alene med en på 2,5 - jeg slapper ikke av. Du er heldig som har en partner å dele med.

Anonymkode: 7ea76...b8e

Heldig? Hun gjorde et bedre valg her i livet enn deg. Det kalles fornuftig, ikke heldig. 

Ts, vi slapper av sammen med serie etter småen har lagt seg. 

Anonymkode: 08f0c...5c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som de over at det er jobben som sliter deg ut. Det går i ett her også med henting og levering og komme seg til jobb, middag og, lek og stell på kvelden. Men barnet er i seng fra kl 19, så da har jeg hele kvelden på å slappe av :) 

Anonymkode: 135f8...892

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hver fredag kveld "fri" (mannen får lørdagskvelden). Da drar jeg bort til en venninne, der møtes vi flere småbarnsmødre og drikker masse øl og ser på gamle tv-serier, skravler og fjaser. For meg er det balsam for sjelen, noe jeg går og gleder meg til hele uka.

Anonymkode: 6f774...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hver fredag kveld "fri" (mannen får lørdagskvelden). Da drar jeg bort til en venninne, der møtes vi flere småbarnsmødre og drikker masse øl og ser på gamle tv-serier, skravler og fjaser. For meg er det balsam for sjelen, noe jeg går og gleder meg til hele uka.

Anonymkode: 6f774...b29

Er du og din mann aldri sammen i helgene? 

Anonymkode: 08f0c...5c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en frikveld i den mest krevende småbarnsfasen. Den brukte jeg til hobby rett og slett. Ut av hjemmet og holde på med noe jeg liker med andre som også liker å holde på med dette.

Bare du kan vite hva som er lystbetont, avslappende og som gir energi for deg.

Men jeg er enig med flere over her. Du må finne en måte å koble ut fra jobben. Klarer du å sette grenser for deg selv på den arenaen, så blir livet ditt mindre slitsomt.

Anonymkode: 8d43d...382

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Heldig? Hun gjorde et bedre valg her i livet enn deg. Det kalles fornuftig, ikke heldig. 

Ts, vi slapper av sammen med serie etter småen har lagt seg. 

Anonymkode: 08f0c...5c3

Ja, at pappaen til barnet mitt døde av kreft da jeg gikk gravid var et valg jeg tok 🙄

Anonymkode: 7ea76...b8e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på yin og meditasjons yoga en kveld i uka. Det er en yogaform som gjør at energien flyter bedre i kroppen og jeg får puste med magen i 1,5 time. Jeg har også bytta jobb etter at jeg gikk på veggen. Nå har jeg en jobb med mindre ansvar og nærmere hjemmet. 

Anonymkode: 631ef...bc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...