Gå til innhold

Hvordan slapper dere med småbarn av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slapper av ved å ligge i senga og lese en bok eller spille på mobilen mens yngstemann turner over beina mine og hopper rundt meg. Synes det er ganske koselig. Hender vi synger litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del var jobben fristedet mitt da jeg var 100% alene med tvillinger. Jeg tror ikke at jeg hadde taklet småbarn og jobb som ikke ga meg positivt påfyll og ny energi. 

Jeg valgte imidlertid å gå noen trinn ned på lønns- og karrierestigen da jeg fikk tvillingene. Få meg en jobb der jeg hadde fri når jeg hadde fri. Det var mer greit med trang økonomi enn å slite meg ut tenkte jeg. Jobben var likevel krevende, men på en positiv utfordrende måte, og jeg kunne la være å tenke jobb når jeg hadde fri. 

Ser du skriver at det ikke er mulig nå, men jeg vil likevel anbefale det. Jeg vet ikke hvorfor du skriver at det ikke er mulig nå, men om det er på grunn av økonomi vil jeg fremdeles si at det er bedre å ha trang økonomi enn å gå til grunne. 

Anonymkode: f37e9...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slapper ordentlig av et par ganger i måneden; da har svigers eller mamma tvillingene over natten.

De er 1,5 år. Det trengs 😅 Både jeg og samboeren jobber og studerer; han jobber fullt og studerer deltid mens jeg studerer fulltid og jobber deltid. Da er det deilig med litt avkobling!

Ellers er vi flinke til å avlaste hverandre i hverdagen.

Anonymkode: 16b16...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke slappet av siden 2012 😂

Nei fra spøk til alvor. Jeg prøver å slappe av på kveldene etter barna sover. Eller dvs etter barna er lagt så tar jeg ca 45 min til litt effektiv rydding/smøre matpakker/legge frem klær osv før jeg slapper av litt før jeg legger meg. Blir ikke mye, men nok til å lade batteriene. Ellers pleier jeg å legge meg ganske tidlig så jeg er sikker på å være uthvilt dagen etter. Da kan jeg takle hverdagen ganske godt. 

Anonymkode: a4d5c...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke slappet av siden 2012 😂

Nei fra spøk til alvor. Jeg prøver å slappe av på kveldene etter barna sover. Eller dvs etter barna er lagt så tar jeg ca 45 min til litt effektiv rydding/smøre matpakker/legge frem klær osv før jeg slapper av litt før jeg legger meg. Blir ikke mye, men nok til å lade batteriene. Ellers pleier jeg å legge meg ganske tidlig så jeg er sikker på å være uthvilt dagen etter. Da kan jeg takle hverdagen ganske godt. 

Anonymkode: a4d5c...03c

Sånn er livet mitt også. Sidan 2018.

Slapper av og til av i helgene da, vi bytter på å stå opp med barnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo ut som det er jobben og ikke barnet du sliter med. Men det er en krevende periode, og etter 2 barn hvor minste nå er 2,5 ser jeg at det er først da barnet blir mindre krevende. Har selv en ekstra krevende jobb, og jeg er vel bare så utslitt at jeg sovner (ikke alene med barna så klart). Men ellers er yoga og trening god avkobling, da får du hjernen lettere over i andre baner.

Anonymkode: ad38d...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 3 år og en på 1 år og jeg slapper av når de er i seng med strikking, rødvin, og nettshopping. Prøver å trene yoga et par kvelder i uka, og står opp en halvtime før alle andre for å nyte en kopp kaffe i fred. Noen ganger går jeg en tur med podcast på øret, eller så møter jeg en venninne for å skravle en kveld. Det er altså mye forskjellig. Det viktigste for meg er å koble ut jobbmail og være streng på at helg og kveld er fri fra jobb, uansett. 

Anonymkode: 2847c...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2021 den 23.22):

Jeg har en liten en på 1,5 år, og jeg er utslitt.  Jeg har en ekstremt krevende jobb, her er planen å søke seg vekk, men det kan ikke skje nå. 

Kombinasjon av unge, ekstrem arbeidsbelastning og mann som jobber turnus er helt uutholdelig.  Jeg er muligens klar for å treffe veggen 😔 Nå ønsker jeg råd og tips til hvordan jeg skal greie å slappe av. Vi har "ryddet" i timeplanene våre og funnet 1 kveld i uka jeg har til egen disposisjon,  da kan jeg gjøre hva jeg ønsker fra kl.1530 og utover, mannen som tar barnet og andre gjøremål.  Men jeg greier ikke å slappe av eller legge vekk jobben 😑 Tenker konstant på jobb hele tiden og gruer meg til å dra på jobb. Synes det er kjempevanskelig. I tillegg er mini på meg hele tiden hvis jeg blir hjemme og griner hvis jeg drar fra, så hele situasjonen er litt håpløs. 

Hva gjør dere andre i samme situasjon? Hvordan kobler dere ut?

Anonymkode: fac3c...e8f

Jeg har to aktive på under 5. jeg og mannen har to kvelder hver i uka som vi gjør egne ting. Jeg bruker kveldene mine  på trening(kampsport faktisk) , fordi det gir mer energi til å takle en hektisk jobb og livet som mamma 🙂 Det er en type avkobling fra hverdagen ellers. Anbefaler en eller annen type trening :) 

Anonymkode: 77a87...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har to aktive på under 5. jeg og mannen har to kvelder hver i uka som vi gjør egne ting. Jeg bruker kveldene mine  på trening(kampsport faktisk) , fordi det gir mer energi til å takle en hektisk jobb og livet som mamma 🙂 Det er en type avkobling fra hverdagen ellers. Anbefaler en eller annen type trening :) 

Anonymkode: 77a87...c35

Blir det ikke lite tid med mannen og også barna da? 😊 med 4 av 7 dager i uka fra hverandre, jobb og barn i barnehage (?) Dette er ikke ment frekt på noen måte , jeg lurer. Skal føde snart selv og lurer på hvordan vi skal fø ting til å fungere med en liten og småbarnsliv 😊

Anonymkode: 78e1e...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blir det ikke lite tid med mannen og også barna da? 😊 med 4 av 7 dager i uka fra hverandre, jobb og barn i barnehage (?) Dette er ikke ment frekt på noen måte , jeg lurer. Skal føde snart selv og lurer på hvordan vi skal fø ting til å fungere med en liten og småbarnsliv 😊

Anonymkode: 78e1e...c39

Trening gjøres etter leggetid, slik at vi får hele dagen med barna. Eller.. halv 7 går jeg - så legger mannen barna alene, og omvendt for han. Så ses vi rundt kl 21 - får pratet litt før natta. Helgene har vi skikkelig familietid uten trening. For min del er den treningen så viktig, den gir energi og skyver alle andre tanker og stress vekk . Jeg er ped leder og har to ekstremt aktive barn - så det er gull med litt utløp på trening! 🤩

Anonymkode: 77a87...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...