Gå til innhold

Hvordan slapper dere med småbarn av?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn, og krevende jobb, kan være slitsomt, ja.

Men det mest slitsomme er at du ikke klarer å koble av hodet. De som etterhvert møter veggen er de som tenker på jobb når de er med barna, på barna når de er på jobb, på begge deler om de har en time for seg selv. 

Det er mulig å "logge av", men det krever. Mental trening og teknikker er trikset. Jeg lærte blant annet at hodet fortsatte om jeg så på TV, eller hørte på musikk. Var jeg fysisk aktiv, gjerne i kombinasjon med en pod, koblet tankene av. Nå er det så enkelt som at jeg kan fortelle meg selv at "dette er ikke verdiskapende akkurat nå", når tankekjøret melder seg. 

Anonymkode: a54f8...394

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hadde også en periode hvor han var mammadalt. Det var ekstremt slitsomt men det gikk over. Var jeg tilstede så var kun jeg god nok, men gikk han og pappaen ut av huset så gikk det utmerket (vi la allikvel annenhver dag, selv om han ville ha meg).

Mtp å utnytte frikvelden så må du finne noe som gir deg energi, og være streng på å legge fra deg telefonen. Skru av varsler på mailen. Setter du deg på en kafé alene for å «slappe av» så begynner man fort å både svare på mail og tenke på jobb. Vil du møte venninner? Gå et kurs (yoga, maling, ridning, dans)? Gå en topptur hvor du skrur av Internett? Spa? Høres jo egentlig ut som du bør finne et kurs for å lære å koble av.

For du må jo rett og slett ta tak i deg selv, og finne ut hvordan du kan sette grenser på jobb. Selv i krevende stillinger så er der rom for å legge fra seg litt, lag tidsintervaller hvor du ikke har lov å røre telefonen og faktisk være tilstede der du er. For sliten kommer du til å være i mange år fremover. Mtp barnet så blir det mindre avhengig av deg, men oppgavene hjemme blir flere. Det blir matpakker, klesvask, rot å rydde, lekser, treninger, matlaging, tenk løsninger her og. Matkasse? Vaskehjelp? En dag i uken hvor far tar barnet ut og du feks lager litt horn og matmuffins?

Anonymkode: 79006...ba5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, at pappaen til barnet mitt døde av kreft da jeg gikk gravid var et valg jeg tok 🙄

Anonymkode: 7ea76...b8e

Du også kan kanskje skaffe deg noen timer du kan slappe av,  om du virkelig vil. 
Trist med småen. 

Anonymkode: 78e1e...c39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du også kan kanskje skaffe deg noen timer du kan slappe av,  om du virkelig vil. 
Trist med småen. 

Anonymkode: 78e1e...c39

Med pappaen, ikke småen  😬🙈

Anonymkode: 78e1e...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det er alfa og omega å klare å slå av jobbhjernen når du kommer hjem fra jobb. Det er ikke vits med en alenedag i uka om du ikke klarer å nyte den.

Jeg har en krevende jobb selv, som bare ble enda mer krevende etter at jeg fikk barn (på eget initiativ altså, dette var noe jeg ville selv), og det har mildt sagt vært en bratt læringskurve. Det er ikke alltid jeg klarer å skru av jobbhjernen, men har funnet enkle grep som ihvertfall er med å hjelpe litt på. Det første jeg gjorde da jeg var i ferd med å møte veggen jobbmessig var å skru av automatisk pling på e-posten. Det toppet seg da jeg og mannen feiret bryllupsdagen og jeg fikk en megakjip jobbmail (som jeg ''selvsagt'' bare måtte lese) som ødela hele kvelden. Det endte opp med at jeg gikk på trening klokken 21 bare for å skru av for en liten stund. For ja, trening er også en fin kilde til å skru av min jobbhjerne. (Det er forøvrig den eneste stunden jeg kan skru av alle tanker komplett, uansett hva det gjelder) Jeg er også veldig selektiv på hvilke telefoner jeg tar etter endt arbeidstid. Som oftest tar jeg den ikke, og vet du, de som ringer klarer helt fint å vente til neste dag når jeg ringer dem opp igjen.

Så for å svare direkte på spørsmålet ditt: jeg trener, og har gjort det siden barna var babyer. Mannen min har reisejobb, og selv da jeg var alene med dem skaffet jeg barnevakt for å ta meg en joggetur eller dra på treningssenteret. Fant en nabojente som kom for å være med ungene litt. 

Det er også sårt når barnet ditt er klengete og ikke vil at du skal dra. Men som oftest er dette på grunn av at barnet føler det kan bestemme slike ting og tester grenser. Det er kjipt, men det går over, og alle parter har godt av at du er helt borte av og til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapper av på kvelden, når mine to har sovnet og samboer er på jobb. Det er min egentid. Mine to er snart 3 år og 8 måneder. Jeg varierer litt hva jeg gjør, men jeg slapper aller mest av når jeg sitter med scrapbooking. Jeg lager fotoalbum og koser meg med det, pluss musikk på øret. Da kobler jeg helt ut.

Har også fri en helg i måneden, for da har moren min begge to :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet jobb da jeg hadde det som deg. Ikke til en mindre krevende jobb, men den er krevende på en annen måte. For min del tror jeg kanskje jeg trengte å resette hjernen litt, for nå går det veldig greit med både krevende jobb og et barn til. Kjenner mye mindre til stresset og tankekjøret.

En annen ting som skjedde var at jeg fikk påvist lett nedsatt stoffskifte. Går nå på medisiner (hormontilskudd), og er mye mindre sliten.

Og så støtter jeg trening som medisin mot stress. Jogging og yoga hjelper meg å koble av. Er dessverre ikke så flink til å prioritere det selv, men burde vært det.

Anonymkode: 8eca2...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 30 min kjørevei til jobb. Den turen frem og tilbake hører jeg på podcast og får litt egentid. Vi gir hverandre dessuten små time outs når det blir for intens i hverdagskaoset etter jobb. 15 min på sengen i ro og så er jeg litt mer klar igjen. 

Anonymkode: 2c320...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å lære meg å slappe av når jeg henger opp klær og tar oppvasken. Fungerer ikke helt enda😂

jeg tenker du må ta tak i jobben din. Du klarer ikke ha fri når du har fri. Det går ikke i lengden. Enten bytt jobb, eller lær deg teknikker til å legg jobben igjen på jobb. 

eventuelt: 

Gå tur med podcast på øret. Start på yoga. Besøk en venninne. Gå på kafé. Legg deg i senga og se på serier. 

Anonymkode: 26bd8...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 9.14):

Er du og din mann aldri sammen i helgene? 

Anonymkode: 08f0c...5c3

Jo, vi er sammen hele dagen, helt frem til kl 8/9, når en av oss kanskje går ut og møter venner.

Mulig at andre slapper best av med mannen sin 24 timer i døgnet hver ukedag og helg, men jeg synes det er DIGG å komme meg bort og skravle med venninner, og hvis mannen min går ut dagen etter, koser jeg meg foran TV'n, langstrakt i sofaen.

Anonymkode: 6f774...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapper av når jeg går tur med hunden. Og siden det er en plikt på lik linje med det meste annet i hverdagen, så må jeg gjøre det hver dag😅 

Skal ikke akkurat anbefale deg å kjøpe hund, men å gå en kveldstur når du kan for å klarne hodet er verdifullt og noe du burde prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har jobben vært problemet, og at  jeg ikke klarte å koble av når jeg kunne fordi jeg begynner å gruble på jobbrelaterte saker. Det hjalp å bytte til en stilling med mindre ansvar nå i småbarnsperioden. Men frem til det var mulig, var å høre på podcast eller musikk det som fikk meg til å koble av. Og white noise når jeg skulle sove. Da fikk jeg kastet jobben ut av hodet litt. 
 

Nå som jeg stresser mindre med jobb, lader jeg opp i korte stunder. Tv-serie med mannen når barna har sovnet, musikk i bilen på vei fra jobb, men en kopp te før jeg legger meg, en litt lang dusj mens mannen leser godnatteventyr for barna osv. 

Anonymkode: 9bd98...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 8.51):

Jeg er alene med en på 2,5 - jeg slapper ikke av. Du er heldig som har en partner å dele med.

Anonymkode: 7ea76...b8e

 

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 9.17):

Ja, at pappaen til barnet mitt døde av kreft da jeg gikk gravid var et valg jeg tok 🙄

Anonymkode: 7ea76...b8e

Det var trist å høre!!! :troest:
Var han syk lenge i forkant? Hva slags kreftform var det? Er den genetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg prøver å lære meg å slappe av når jeg henger opp klær og tar oppvasken. Fungerer ikke helt enda😂

jeg tenker du må ta tak i jobben din. Du klarer ikke ha fri når du har fri. Det går ikke i lengden. Enten bytt jobb, eller lær deg teknikker til å legg jobben igjen på jobb. 

eventuelt: 

Gå tur med podcast på øret. Start på yoga. Besøk en venninne. Gå på kafé. Legg deg i senga og se på serier. 

Anonymkode: 26bd8...8a7

Har du forsøkt å høre på podcast mens du gjør disse tingene?

Jeg sliter med at hodet mitt ikke stopper å jobbe, selv når jeg gjør slike praktiske ting. Med en god podcast kobler jeg helt ut, og slike aktiviteter er fullstendig avslapping. 

Anonymkode: a54f8...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i andre land tar seg av både huset, mannen, jobben og barna.

Hvorfor er norske kvinner så bortskjemte og slitne, egentlig? Dere bor i verdens beste land, med kortest arbeidstid, goder, ordninger - alt på stell, så slutt å klage!

Anonymkode: a3442...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...