Gå til innhold

Fontenehuset - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 hours ago, AnonymBruker said:

Mitt inntrykk er at fontenehuset og lignende organisasjoner er fine tilbud til de rette folkene, men for «vanlige» folk med lettere psykiske utfordringer som er innom nav, så er det ikke aktuelt. Jeg syns generelt nav foreslår veldig mye rart. Ikke ett av kursene eller tiltakene jeg har vært med på gjennom nav har hjulpet for meg. Ikke rart at man blir værende i systemet i så mange år, når de driver med så mye tull.

Anonymkode: 865a8...b94

Det samme gjelder Pøbelprosjektet i Oslo. 

Anonymkode: b83ae...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det mye merkelige svar, antagelser og regelrett feilinformasjon om hva et Fontenehus er, hvem det er ment for og hva tilbudet inneholder. Jeg tror noen her svarer ut fra uvitenhet, blander konsepter og/eller bare antar hva dette er, uten å ha satt seg ordentlig inn i det.

Fontenehus er et medlemsstyrt aktivitetshus ment for de med psykiske utfordringer (ikke psykisk utviklingshemming). Alle som benytter seg av Fontenehus er medlemmer, og det er få ansatte fordi det driftes av alle  medlemmer i fellsskap. Dagen starter med et møte for alle på huset hvor man fordeler de daglige gjøremålene, som kan være alt fra å vaske, innkjøp, sosiale medier, regnskap, nettside, IT, etc.  Altså, man velger arbeidsoppgaver ut fra hva man selv vil jobbe med, og er klar for (og dermed kan de med høyere utdannelse fint finne noe utfordrende, om de faktisk selv vil).

Poenget med Fontenehus (som er et konsept fra USA) er at alle har ressurser, selv om man psykisk er langt nede, og man kan bruke disse i det tempoet man selv føler seg klar for det. Det er et arbeidsretten rehabiliteringstilbud som tar medlemmet på alvor fordi det er flat struktur. Det er ingen ansatte som har egne møter, og planlegger innhold og fremtidsplaner over medlemmenes hoder, de ansatte samarbeider med medlemmene og alle er likeverdige kolleger. 

 

Anonymkode: daefa...748

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 12.01):

VTA, Fontenehus, Pøbelprosjektet og jobbsøkerkurs funker sjeldent. Bare kaos og rot. 

Anonymkode: b83ae...d82

Jeg lurer på hvordan du kan slenge ut en sånn påstand uten noe som helst til å underbygge den. Hvis det ikke hadde funket, ville det ikke eksistert, det er jo åpenbart. Jeg har jobbet i en VTA-eid bedrift som veileder, og ser daglig eksempler på at det fungerer veldig bra for veldig mange. 
Min sønn har vært ansatt i Monsterbedriften, og for han var det utrolig nyttig. Nå står han fullstendig på egne ben, med leilighet og fast jobb. 

Det faller på sin egen urimelighet å skjære alle disse tiltakene over en kam, for så å si at det bare er kaos og rot som sjelden fungerer.

Anonymkode: d5fa5...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så intelligent, oppegående og kun har lettere psykiske lidelser, hvorfor er man i det hele tatt i NAV-systemet? Da er det vel bare å få seg en vanlig jobb selv? Er jo ikke akkurat sånn at alle vanlige arbeidstakere er 100% friske og raske uten noen problemer..

(Skjønner det er noe annet om man har havnet på AAP feks pga skade eller somatisk sykdom, eller har blitt oppsagt og bare sliter med å få seg ny jobb, og likevel blir påprakket tiltak beregnet på folk med psykisk sykdom)

Anonymkode: 1c11f...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Her var det mye merkelige svar, antagelser og regelrett feilinformasjon om hva et Fontenehus er, hvem det er ment for og hva tilbudet inneholder. Jeg tror noen her svarer ut fra uvitenhet, blander konsepter og/eller bare antar hva dette er, uten å ha satt seg ordentlig inn i det.

Fontenehus er et medlemsstyrt aktivitetshus ment for de med psykiske utfordringer (ikke psykisk utviklingshemming). Alle som benytter seg av Fontenehus er medlemmer, og det er få ansatte fordi det driftes av alle  medlemmer i fellsskap. Dagen starter med et møte for alle på huset hvor man fordeler de daglige gjøremålene, som kan være alt fra å vaske, innkjøp, sosiale medier, regnskap, nettside, IT, etc.  Altså, man velger arbeidsoppgaver ut fra hva man selv vil jobbe med, og er klar for (og dermed kan de med høyere utdannelse fint finne noe utfordrende, om de faktisk selv vil).

Poenget med Fontenehus (som er et konsept fra USA) er at alle har ressurser, selv om man psykisk er langt nede, og man kan bruke disse i det tempoet man selv føler seg klar for det. Det er et arbeidsretten rehabiliteringstilbud som tar medlemmet på alvor fordi det er flat struktur. Det er ingen ansatte som har egne møter, og planlegger innhold og fremtidsplaner over medlemmenes hoder, de ansatte samarbeider med medlemmene og alle er likeverdige kolleger. 

 

Anonymkode: daefa...748

Flere nevner PU regelmessig i dette innlegget. PU er vel også psykiske utfordringer? 

 

Anonymkode: b83ae...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere frivillige organisasjoner opplever det som vanskelig å inngå samarbeid med Fontenehuset. Fontenehuset har strenge regler for hvordan driften deres skal være og de har lite lyst og vilje til å samarbeide med frivillige organisasjoner. Derfor er jeg kritisk til Fontenehuset og alle pengene som de mottar fra staten. 

Anonymkode: b83ae...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/21/2021 at 11:43 AM, AnonymBruker said:

Flere frivillige organisasjoner opplever det som vanskelig å inngå samarbeid med Fontenehuset. Fontenehuset har strenge regler for hvordan driften deres skal være og de har lite lyst og vilje til å samarbeide med frivillige organisasjoner. Derfor er jeg kritisk til Fontenehuset og alle pengene som de mottar fra staten. 

Anonymkode: b83ae...d82

Hvor har du hørt dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 11.34):

Her var det mye merkelige svar, antagelser og regelrett feilinformasjon om hva et Fontenehus er, hvem det er ment for og hva tilbudet inneholder. Jeg tror noen her svarer ut fra uvitenhet, blander konsepter og/eller bare antar hva dette er, uten å ha satt seg ordentlig inn i det.

Fontenehus er et medlemsstyrt aktivitetshus ment for de med psykiske utfordringer (ikke psykisk utviklingshemming). Alle som benytter seg av Fontenehus er medlemmer, og det er få ansatte fordi det driftes av alle  medlemmer i fellsskap. Dagen starter med et møte for alle på huset hvor man fordeler de daglige gjøremålene, som kan være alt fra å vaske, innkjøp, sosiale medier, regnskap, nettside, IT, etc.  Altså, man velger arbeidsoppgaver ut fra hva man selv vil jobbe med, og er klar for (og dermed kan de med høyere utdannelse fint finne noe utfordrende, om de faktisk selv vil).

Poenget med Fontenehus (som er et konsept fra USA) er at alle har ressurser, selv om man psykisk er langt nede, og man kan bruke disse i det tempoet man selv føler seg klar for det. Det er et arbeidsretten rehabiliteringstilbud som tar medlemmet på alvor fordi det er flat struktur. Det er ingen ansatte som har egne møter, og planlegger innhold og fremtidsplaner over medlemmenes hoder, de ansatte samarbeider med medlemmene og alle er likeverdige kolleger. 

 

Anonymkode: daefa...748

Skjønner ikke hvorfor du kaller kritikerne uopplyste. Du sier jo det samme som kritikerne bare med litt penere ord. 

 

Anonymkode: edd81...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (På 21.9.2021 den 22.17):

 

Tenk på de som har gått ledige på grunn av korona, de ville vært på sitt andre år av en bachelorgrad hvis vi aktivt dyttet arbeidsledige inn i utdanninger. Hvorfor har vi ikke asynkrone studier (studier som kan tas i egent tempo, og der man kan starte når man vil)? Utdanning er et av de tiltakene vi vet gir varig reduksjon i arbeidsledighet, og høyere lønn. I tillegg skriker arbeidsplassene etter kompetanse. Isteden har de blitt tvunget til å enten la være å studere, eller å studere med redusert progresjon. 

Selvsagt er det arbeidsledige som ikke kan ta utdanning på universitet, men da finnes det jo tusenvis av kurs som gir kompetanse som kan gi arbeid. Truckførerkurs, førerkort, og så videre. Mange kortere kurs kan gi god lønn og ettertraktet kompetanse. 

 

Enig. Det er slike ting som trengs. Spesielt utdanninger som tar svært kort tid. Hadde også vært fint om staten lagde egne utdanninger som var rettet mot arbeidsmarkedet og som tok kort tid. 

Anonymkode: edd81...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 23.20):

Mitt inntrykk er at fontenehuset og lignende organisasjoner er fine tilbud til de rette folkene, men for «vanlige» folk med lettere psykiske utfordringer som er innom nav, så er det ikke aktuelt. Jeg syns generelt nav foreslår veldig mye rart. Ikke ett av kursene eller tiltakene jeg har vært med på gjennom nav har hjulpet for meg. Ikke rart at man blir værende i systemet i så mange år, når de driver med så mye tull.

Anonymkode: 865a8...b94

Ja, men fontenehuset er bedre enn de latterlige jobbsøkerkursene. 

Anonymkode: 25dd0...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havard@fontenehus. skrev (På 22.9.2021 den 15.52):

Det er leit å høre at innlegget gjør deg sint. Som du ser er det hele tiden snakk om en årlig selvrapportering fra medlemmene. Det er jeg skriver øverst i innlegget "Hvert år kartlegger vi blant annet hvordan fontenehus påvirker medlemmenes opplevelse av helse, og hvor mange som er i ordinær jobb, praksis eller studier." Det er nettopp det, medlemmenes egne opplevelser vi spør etter. Å vise fram tallene fra disse undersøkelsene er ofte relevant både for de som vil benytte tilbudet og de som samarbeider med oss. 

Vi er også svært interessert i å bli forsket på av noen utenfra, og jobber for å få midler til dette. Nettopp for å få et enda bedre grunnlag for å beskrive effekten av virksomheten vår. Enn så lenge er selvrapporteringen det beste vi har, og vi opplever at mange er interessert i å høre om hvordan fontenehuset oppleves av medlemmene. Det er helt klart at livet er en helhet og bedring eller forverring av et liv ikke bare kan knyttes til én ting. Alt fra bosituasjon, personlige forhold, helse, jobb og økonomi er jo med på å påvirke hvordan vi har det. Derfor kan vi ikke bastant si at fontenehus alene sørger for ditt eller datt, men vi legger enkelt og greit medlemmenes svar til grunn for hvordan de opplever det.

Det finnes ulike tilbud rundt omkring, og vi er ett av dem. Om fontenehus passer for deg er du hjertelig velkommen, hvis ikke håper vi du finner noe som passer. Vi oppfordrer alle til å komme innom et fontenehus om de bor i nærheten av et (Se oversikt: www.fontenehus.no/fontenehus), eller å lese mer på www.fontenehus.no

For meg er det stor forskjell på det å være i "praksis" (dersom det er arbeidstrening via NAV) og det p være ansatt, eller student. Skiller dere mellom dette noe sted i spørreundersøkelsene deres slik at det er mulig å vite hvor mange av de som har deltatt på forntenehuset som faktisk har komt ut i arbeidslivet igjen?

Å få praksisplass via NAV betyr IKKE at man har kommet ut i arbeidslivet igjen. Det betyr bare at man blir utsatt for statelig godkjent sosial dumping. 

Anonymkode: 1f9cb...bbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 19.44):

For meg er det stor forskjell på det å være i "praksis" (dersom det er arbeidstrening via NAV) og det p være ansatt, eller student. Skiller dere mellom dette noe sted i spørreundersøkelsene deres slik at det er mulig å vite hvor mange av de som har deltatt på forntenehuset som faktisk har komt ut i arbeidslivet igjen?

Å få praksisplass via NAV betyr IKKE at man har kommet ut i arbeidslivet igjen. Det betyr bare at man blir utsatt for statelig godkjent sosial dumping. 

Anonymkode: 1f9cb...bbc

I tillegg er det enorm forskjell mellom å være i lønnet arbeid og å være student. Det er natt og dag. Om man trenger en jobb så hjelper det ikke å få tilbud om å studere. Man kan ikke finansiere livet sitt ved å lese bøker, man trenger noe som er betalt.

I tillegg er ikke alle jobber like. Det er forskjell på en en deltidsstilling i butikk og fulltidsjobb som lege. Det Fontenehueset hjelper deg med er det første. Og det kan være fint for mange! Men mange trenger hjelp til det siste, de ønsker fulltidsjobb og de ønsker jobb etter hvilken utdanning og erfaring de har. 

 

Anonymkode: 1a9f9...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/29/2021 at 12:12 AM, AnonymBruker said:

Jeg siterer deg siden du sier du jobber med fontenehus. Jeg blir rett og slett lei meg av å lese beskrivelsene her fordi jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dem. 
 

Jeg gikk på fontenehuset i Bergen over en tidsperiode på 2 år. På det tidspunktet var jeg på vei til uføretrygd. Når jeg ikke var på fontenehuset var jeg tvangsinnlagt på lukket. Sakte men sikkert fant jeg tilbake til min egen stemme. Takket være fontenehuset, tilliten og ansvaret jeg fikk der, ble jeg frisk. Det er jeg overbevist om. 
 

Etter to år på fontenehuset kom jeg meg ut i jobb og nå jobber jeg  i et ordinært yrke på en ordinær arbeidsplass (siden noen er så opptatt av å påpeke at alle sikkert går ut i skjermet bedrift). 
 

Takket være fontenehuset i Bergen ble jeg frisk og kom meg i jobb. Ingen stablet kaffeposer eller laget keramikk. Vi laget mat på kjøkkenet, driftet huset, skrev i internavisen og lignende. Jeg lærte mye om meg selv. 
 

Jeg må også legge til at jeg blir uvel av beskrivelsene rundt funksjonsnivå her. Jeg var en av de gale, ubrukelige, håpløse mange beskriver her. Nå er jeg en bidragsyter til samfunnet. Takket være et sted som fontenehuset. 

Anonymkode: 1f31d...56c

Fantastisk at Fontenehuset hjalp deg og at du nå er frisk. MEN det er ingen som tviler på at Fontenehuset kan hjelpe noen, spørsmålet er hvem de kan hjelpe. Du skrev at du var tvangsinnlagt rett før du dro på Fontenehuset. Da kan du kanskje skjønne at folk som er langt fra den situasjonen ikke føler at Fontenehuset er tingen for dem. Selv ble jeg anbefalt Fontenehuset selv om alt jeg ønsket var en fulltidsjobb. Fontenehuset kom og tilbød meg en 20 prosentstilling slik jeg kunne lære hvordan det var å være i arbeidslivet. Jeg følte de behandlet meg som om jeg var langt sykere enn jeg var.

Det siste er ikke ment som kritikk av Fontenhuset, men av de som sendte meg dit. Psykologene mine trodde jeg var ute av stand til å ha en fulltidsstilling siden jeg var deprimert. Men jeg var deprimert fordi jeg ikke hadde jobb! Og å jobbe 1 dag i uka var ikke det som ville gi meg selvfølelsen. Å sitte uten noe meningsfullt 6 dager i uka gjorde meg kun mer deprimert. 

Å jobbe på Fontenehueset var heller ikke noe for meg. Jeg ønsket en lønnet jobb, ikke et klubbhus hvor vi kunne være sosiale. 

Jeg synes Fontenehueset er fantastisk! Det at det finnes et steder som både hjelper psykisk syke og hjelper folk i jobb er fantastisk. Men det er viktig å huske at dette stedet ikke er for alle arbeidsløse som sliter psykisk. Det at Fontenehuset er åpent for ALLE betyr ikke at det er riktig sted for alle arbeidsløse som sliter psykisk. Man må skille de to tingene. 

Anonymkode: f45a0...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt dit etter at jeg hadde vært lenge på nav og vært mye isolert. Følte meg veldig malplasert der. Ambisjonene mine var faktisk høye selv om jeg hadde vært "ubrukelig" en periode. Der var det liksom sånn, ja du kan hente posten eller du kan vaske gulvet. Asså det kun jeg gjort hjemme hos meg selv. Det er sikkert positivt for noen men det var ikke det jeg trengte. 

Anonymkode: fc9b0...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble sendt dit etter at jeg hadde vært lenge på nav og vært mye isolert. Følte meg veldig malplasert der. Ambisjonene mine var faktisk høye selv om jeg hadde vært "ubrukelig" en periode. Der var det liksom sånn, ja du kan hente posten eller du kan vaske gulvet. Asså det kun jeg gjort hjemme hos meg selv. Det er sikkert positivt for noen men det var ikke det jeg trengte. 

Anonymkode: fc9b0...e00

Var i samme situasjon som deg. Psykologen mine var overbevist om at Fontenehueset var riktig for meg. Og det virket som om psykologene mente at dette var et behandlingstilbud som var skreddersydd alle som sliter psykisk og er arbeidsløse. At det at man kan gjøre hva man vil på Fontenehuset betydde at man fikk et skreddersydd tilbud. Men som du sier så kan man jo gjøre hva man vil hjemme hos seg selg også. Det er bare tull at dette er et skreddersydd opplegg.

Da jeg var på Fontenehuset ble jeg behandlet som jeg var et lite barn. De som jobbet der var som barnehagetanter. For de som trenger anerkjennelse for alt de gjør så er det sikkert flott. Men jeg følte at de som jobbet der trodde jeg var evneveik. 

Jeg har ikke noe i mot Fontenehuset. Men psykologen som sendte meg dit kan ta seg en bolle. 

Anonymkode: d6343...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
havard@fontenehus. skrev (På 23.9.2021 den 17.01):

Mange takk for innspillene dine. Vi tar det med oss videre! 👍🏽
/Håvard, kommunikasjonsansvarlig.

Hvilken endringer har dere gjort siden da? Og hvis dere ikke tar mine innspill til følge, kan dere forklare hvorfor kritikken min er illegitim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 23.20):

Mitt inntrykk er at fontenehuset og lignende organisasjoner er fine tilbud til de rette folkene, men for «vanlige» folk med lettere psykiske utfordringer som er innom nav, så er det ikke aktuelt. Jeg syns generelt nav foreslår veldig mye rart. Ikke ett av kursene eller tiltakene jeg har vært med på gjennom nav har hjulpet for meg. Ikke rart at man blir værende i systemet i så mange år, når de driver med så mye tull.

Anonymkode: 865a8...b94

Jeg er usikker på om du mener med "lignende organisasjoner" at lavterskeltilbud er uten verdi, men hvis det er det du utrykker er jeg dypt uenig. Det finnes fantastiske laverskeltilbud rettet mot ulike grupper, men hvis du sender en and på et kurs i å klatre i trær vil den selvsagt ikke lykkes.

NAV er drevet av måltall og er inspirert av New Public Managment. Målet er ikke å få deg i høyest lønnet arbeid over tid, målet er å få deg inn i tiltak (ethvert tiltak) så fort som mulig. NAV fortsetter å bruke tiltak som vi har solide empiriske data som beviser at de reduserer sannsynlighet for jobb og hvis man får jobb, fører til lavere inntekt. NAV sin målstyring fører til lite ønskelige resultat fo brukerene.

De med ressurser sier nei når NAV foreslår et tiltak som ikke er evidensbasert og spesielt hvis det er stigmatiserende og ikke fører til formell kompetanse. Hvorfor sender de ikke folk på kurs og utdanninger som gir formell kompetanse? "Jeg var på 6 måneders kurs i å søke jobber i regi av  NAV" mot "Jeg ville bli kranfører, men jeg innså etterhvert at jeg ikke ønsker å bli kranfører. Jeg brukte 6 måneder på kurset før jeg bestemte meg for å søke jobber innen retail isteden." Hvem ville du ansatt? Formell kompetanse fjerner hull i CV, og de har stort sett noe overføringsverdi til andre jobber.

Hjelp deg selv. Krev formelle kurs og utdanninger. Finn ut hva som tilbys nært og som er ettertraktet. To år med tilfeldig kursing og utdanning er uendelig mye bedre enn fire runder med pøbelkurs, fontenehus, eller jobbsøkekurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 15.59):

At man er rusmisbruker betyr ikke at man er fullstendig evneveik.

 

Anonymkode: 780f5...f0d

Njaaeiia.. er en god indikasjon i det  minste. 

Anonymkode: 4ab8f...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...