Gå til innhold

Fontenehuset - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har erfaring med Fontenehuset? Er det kun for de med tunge psykiske lidelser og rusavhengighet? Er det mye krangling og bråk der? Er det mye tiltaksløshet der? 

Anonymkode: b83ae...d82

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er et flott sted for folk med psykisk utviklingshemmede og/eller alvorlige diagnoser.

For meg ble det bare helt feil og jeg skjønner ikke hvorfor det kom opp som et forslag en gang. Gikk på AAP og har rusdiagnose, men er normalt oppegående.

En av oppgavene jeg fikk var å skru inn noen skruer og så var det kjempeapplaus for at jeg fikk det til.

Anonymkode: 780f5...f0d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
atropos
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et flott sted for folk med psykisk utviklingshemmede og/eller alvorlige diagnoser.

For meg ble det bare helt feil og jeg skjønner ikke hvorfor det kom opp som et forslag en gang. Gikk på AAP og har rusdiagnose, men er normalt oppegående.

En av oppgavene jeg fikk var å skru inn noen skruer og så var det kjempeapplaus for at jeg fikk det til.

Det kommer nok litt an på hvor du bor. Jeg har en venninne som jobber på fontenehus i en større by, og de har mange rusbrukere i «gjengen» sin. 

Jeg kjenner to stk som jobber på to forskjellige fontenehus. Begge synes det er morsomt og givende. Har ikke hørt noe om bråk, så det er sikkert ok. Det er jo frivillig å dra dit, så hvis du har en dårlig dag vil du mest sannsynlig ikke komme deg dit.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beneviento

Kjenner kun til en jeg gikk i klasse med som var veldig glad i fontenehuset. Hun hadde ADHD og bipolar lidelse, og var på ingen måte psykisk utviklingshemmet. Jeg tror de dro mye på turer til klatreparker og annen friluftsaktivitet hun likte veldig godt, samt hadde samlinger hvor de lagde mat og så filmer.

Endret av Beneviento
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
atropos skrev (2 minutter siden):

Det kommer nok litt an på hvor du bor. Jeg har en venninne som jobber på fontenehus i en større by, og de har mange rusbrukere i «gjengen» sin. 

Jeg kjenner to stk som jobber på to forskjellige fontenehus. Begge synes det er morsomt og givende. Har ikke hørt noe om bråk, så det er sikkert ok. Det er jo frivillig å dra dit, så hvis du har en dårlig dag vil du mest sannsynlig ikke komme deg dit.

At man er rusmisbruker betyr ikke at man er fullstendig evneveik.

Som jeg skrev, det passer godt for noen mennesker. For andre passer det slett ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Beneviento skrev (1 minutt siden):

Kjenner kun til en jeg gikk i klasse med som var veldig glad i fontenehuset. Hun hadde ADHD og bipolar lidelse, og var på ingen måte psykisk utviklingshemmet. Jeg tror de dro mye på turer til klatreparker og annen friluftsaktivitet hun likte veldig godt, samt hadde samlinger hvor de lagde mat og så filmer.

ADHD og bipolar lidelse i kombinasjon er tunge diagnoser som kan sidestilles med psykisyk utviklingshemning mtp funksjonsnivå, intelligens og evne til å fungere i hverdagen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
atropos skrev (5 minutter siden):

Å bli behandlet som en evneveik var ikke noe for meg.

Mange mennesker trenger sikkert slike tilbud, så bra at det finnes. Men det er som sagt for de som klarer seg svært dårlig på alle måter.

Å bli rost opp i skyene for å skru inn noen skruer oppleves som nedverdigende for de fleste mennesker.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beneviento
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å bli rost opp i skyene for å skru inn noen skruer oppleves som nedverdigende for de fleste mennesker.

Det høres noe spesielt ut ja.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

😂

Herregud for et opplegg!

Anonymkode: e6246...36c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
n_97

Ikke vært fast bruker, men vært innom. Fikk inntrykk av at du skal enten være ganske syk eller ha høy toleranse for psykiatri der. Men det var ett sted, kan være det er helt supert andre steder. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Men det er vel ikke særlig helsefremmende om psykisk syke kun er sammen med andre psykisk syke? Folk som er på Fontenehuset og lignende steder har gjerne et smalt nettverk fra før av. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det er vel ikke særlig helsefremmende om psykisk syke kun er sammen med andre psykisk syke? Folk som er på Fontenehuset og lignende steder har gjerne et smalt nettverk fra før av. 

Mange psykisk syke klarer ikke å være sammen med friske eller trives bedre blant andre som sliter psykisk fordi de får mer forståelse der en hos friske som ofte mener det bare er å ta seg sammen og skaffe seg en jobb.

Fontenehuset har også arbeidstrening for de som faller utenfra ( nei, det er ikke å skru i skruer, men mye kontorarbeid og diverse).

Nå har jeg aldri vært der, men jeg har bekjentskap med hun som kaller seg Helsesista og har fått mye innsikt på dette opplegget via henne.

Anonymkode: f6091...3ef

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 16.01):

ADHD og bipolar lidelse i kombinasjon er tunge diagnoser som kan sidestilles med psykisyk utviklingshemning mtp funksjonsnivå, intelligens og evne til å fungere i hverdagen.

Dette er en påstand som er så langt ut på viddene som det går an å komme! Ingenting av det du sier er sant. 

Anonymkode: df129...039

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hei! :)  Jeg jobber i Fontenehus Norge. Vi er paraplyorganisasjonen til alle fontenehusene her til lands. Nettopp det å jobbe sammen, fokusere på det friske i seg, ha et kontruktivt sted å gå til gjør at mange finner seg tilrette på fontenehusene. At det er frivillig, du trenger ikke henvisning, og du kan delta så kort eller lenge du vil, trekkes ofte frem av medlemmene våre. Og det er gjerne medlemmene selv som best beskriver hvorfor fontenehuset funka for dem.
Einar sin historie for eksempel, den går innom alt fra selvmordsforsøk og og ADHDproblematikk til å komme seg i arbeid her: https://www.fontenehus.no/aktuelt/2020/3/18/einar-om-veien-vekk-fra-uforetrygd  
Birte er yngre med en annen historie: https://www.fontenehus.no/aktuelt/2020/3/18/birte-om-ungprosjekt
Og så har du Marit: https://www.fontenehuset.no/maritmedlem 

Det beste er kanskje å oppsøke et hus og sjekke ut om det er noe for deg. Oversikten over hvor det er fontenehus finnes her: https://www.fontenehus.no/fontenehuslinker

Her er mer info, bl.a. YouTube-episodene med Helsesista: https://www.fontenehus.no/

Jeg er å treffe på [email protected] og noen har spørsmål. 
Mvh
Håvard

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 15.53):

AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 16.03):

Å bli behandlet som en evneveik var ikke noe for meg.

Mange mennesker trenger sikkert slike tilbud, så bra at det finnes. Men det er som sagt for de som klarer seg svært dårlig på alle måter.

Beneviento skrev (På 13.9.2021 den 16.05):

Det høres noe spesielt ut ja.

AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 16.23):

😂

Herregud for et opplegg!

Anonymkode: e6246...36c

Det er av aktivitetstilbudene for uføre her jeg bor. Å henge med psykisk utviklingshemmede og skru skruer. Så det virker som om det er behandlet og vedtatt at det er en givende sysselsetting for alle uavhengig av diagnose og funksjonsnivå. 

Vi fjernet også bark av ved, nøstet opp garn og sorterte etter farge og plukket pinner. 

Anonymkode: ab149...4da

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er av aktivitetstilbudene for uføre her jeg bor. Å henge med psykisk utviklingshemmede og skru skruer. Så det virker som om det er behandlet og vedtatt at det er en givende sysselsetting for alle uavhengig av diagnose og funksjonsnivå. 

Vi fjernet også bark av ved, nøstet opp garn og sorterte etter farge og plukket pinner. 

Anonymkode: ab149...4da

Herregud så nedverdigende. Og man fikk vel ikke en krone for denne vernede bedrift jobben? Det er jo enda værre. 

Jag er psykisk syk men ikke dum.

Anonymkode: 4c0ad...e8a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg kunne tenke meg å prøve ut dette for å se om det kan være for meg. Ingen fontenehus i byen min :( googler for å finne nærmeste fontenehuset fra meg. Det ble Oslo, okei. Jeg vil forsøke det, heller det en å sitte her å bli dårligere og gjøre ingenting. Tar kontakt etter mye nøling og angst. Beklager, jeg er ikke velkommen. Jeg må bo i Oslo for å delta i fontenehuset. 

Få dette tilbudet ut overalt i alle byer!!!! Det trengs dugnadsinnsats overalt og la oss psykisk syke få bruke oss selv og prøve oss. I min by finnes det ikke tilbud omtrent utenom snakk med en sykepleier en gang i uka.

Anonymkode: b66ec...e7c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
laPistola

Jeg var kort innom fontenehuset da jeg gikk på aap. Vet ikke om det var så veldig frivillig, sikkert fra fontenehusets side, men saksbehandler insisterte jo. Fikk valget mellom og lage keramikk for salg for Frelsesarmeen sitt julesalg eller pakke kaffeposer i esker. Jeg rakk aldri og få applaus , jeg løp ut og kastet opp og nektet og gå tilbake. Tror det passer for noen, men kan føles meningsløst og nedverdigende for andre. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ved Fontenehuset i Bergen virker det som flere av de som går der er veldig ressurssterke og oppegående folk som har en eller annen psykisk utfordring, men som gjerne vil tilbake til jobb. Flinke folk, flere som sikkert har vært i ganske krevende stillinger mange av dem. Men også noen som kanskje aldri har jobbet osv. Generelt sett en fin gjeng. Det er også et veldig fint hus, flotte lokaler. Selv har jeg bare vært der få ganger fordi mitt mål ikke var jobb, jeg har vært gjennom en lang arbeidsutprøving og nylig blitt ufør, så for meg ble det feil fokus nå. Jeg har funnet meg mer til rette på Amalie Skrams Hus, som er et nesten helt medlemsstyrt hus hvor det friske og kreative er i fokus. Det er masse verksteder for eksempel glass, keramikk, grafikk, systue, snekkerverksted, malerom, musikkstudio osv. Det arrangeres kurs, skrivegruppe osv og man kan både gå hjelp av profesjonelle kunstnere som er ansatt eller jobbe selvstendig. Det er også et sted bare for sosialt samvær og ingen krav til å dele diagnose eller annet. Man kommer dit som seg selv og velger selv hva man vil delta på og gjøre. Huset har en slags egen valuta, et bongsystem hvor man får bonger for å yte for eksempel på vasking av huset eller matlaging. Bongen er verdt 30 kr som holder til å kjøpe for eksempel middag når det lages mat eller som delbetaling av kunstmateriale som lerreter osv. Veldig flott sted som utenom vanlig åpningstid hvor hvemsomhelst kan komme også er medlemsåpent veldig mange dager pr uke og medlemmer faktisk også gjør slike som å feire høytider, 17 mai osv sammen i egen regi. 

Anonymkode: c4c32...368

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Anonyminist skrev (12 minutter siden):

Jeg var kort innom fontenehuset da jeg gikk på aap. Vet ikke om det var så veldig frivillig, sikkert fra fontenehusets side, men saksbehandler insisterte jo. Fikk valget mellom og lage keramikk for salg for Frelsesarmeen sitt julesalg eller pakke kaffeposer i esker. Jeg rakk aldri og få applaus , jeg løp ut og kastet opp og nektet og gå tilbake. Tror det passer for noen, men kan føles meningsløst og nedverdigende for andre. 

Det er jo utrolig tåpelig om dette er eneste tilbud til de som går der. Mange på AAP og uføretrygd har jo høyere utdanning og er jo ganske smarte, så skal de pakke kaffeposer i esker og finne det givende? Jeg holder på å utdanne meg innen noe som krever gode karakterer i realfag og jeg hadde blitt direkte fornærmet om noen mente jeg skulle finne disse aktivitetene motiverende om jeg skulle bli utsatt for sykdom som tvang meg ut av arbeidslivet.

Man mister jo ikke intelligensen eller evnene sine bare fordi man faller ut av arbeidslivet.

Anonymkode: f6091...3ef

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...