Gå til innhold

Fontenehuset - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er et flott tilbud for de som sliter psykisk blant annet , her er det veldig populært hvertfall

Anonymkode: 18387...b07

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

laPistola
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er jo utrolig tåpelig om dette er eneste tilbud til de som går der. Mange på AAP og uføretrygd har jo høyere utdanning og er jo ganske smarte, så skal de pakke kaffeposer i esker og finne det givende? Jeg holder på å utdanne meg innen noe som krever gode karakterer i realfag og jeg hadde blitt direkte fornærmet om noen mente jeg skulle finne disse aktivitetene motiverende om jeg skulle bli utsatt for sykdom som tvang meg ut av arbeidslivet.

Man mister jo ikke intelligensen eller evnene sine bare fordi man faller ut av arbeidslivet.

Anonymkode: f6091...3ef

Nettopp, det er direkte ødeleggende. En kan jo miste selvtillit og motivasjon av og bli behandlet sånn. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
[email protected] skrev (På 16.9.2021 den 10.23):

Hei! :)  Jeg jobber i Fontenehus Norge. Vi er paraplyorganisasjonen til alle fontenehusene her til lands. Nettopp det å jobbe sammen, fokusere på det friske i seg, ha et kontruktivt sted å gå til gjør at mange finner seg tilrette på fontenehusene. At det er frivillig, du trenger ikke henvisning, og du kan delta så kort eller lenge du vil, trekkes ofte frem av medlemmene våre. Og det er gjerne medlemmene selv som best beskriver hvorfor fontenehuset funka for dem.
Einar sin historie for eksempel, den går innom alt fra selvmordsforsøk og og ADHDproblematikk til å komme seg i arbeid her: https://www.fontenehus.no/aktuelt/2020/3/18/einar-om-veien-vekk-fra-uforetrygd  
Birte er yngre med en annen historie: https://www.fontenehus.no/aktuelt/2020/3/18/birte-om-ungprosjekt
Og så har du Marit: https://www.fontenehuset.no/maritmedlem 

Det beste er kanskje å oppsøke et hus og sjekke ut om det er noe for deg. Oversikten over hvor det er fontenehus finnes her: https://www.fontenehus.no/fontenehuslinker

Her er mer info, bl.a. YouTube-episodene med Helsesista: https://www.fontenehus.no/

Jeg er å treffe på [email protected] og noen har spørsmål. 
Mvh
Håvard

Får de betalt for arbeidet de gjør hos dere? F.eks å lage keramikk og ting dere selger?

Hva er oddsen for å komme ut i arbeid etter å ha vært hos dere? Da mener jeg  ordinært lønnet arbeid .

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 hours ago, AnonymBruker said:

Får de betalt for arbeidet de gjør hos dere? F.eks å lage keramikk og ting dere selger?

Hva er oddsen for å komme ut i arbeid etter å ha vært hos dere? Da mener jeg  ordinært lønnet arbeid .

Hei!
Det er gode sjanser for å komme ut i ordinær jobb, vil jeg si. Hvert år kartlegger vi blant annet hvordan fontenehus påvirker medlemmenes opplevelse av helse, og hvor mange som er i ordinær jobb, praksis eller studier. (Se skjermbilde.) I fjor var det 47% av medlemmene som var i jobb, studier eller praksis.

Her finner du disse tallene samlet: https://www.fontenehus.no/dokumentasjon-1 

Medlemskap på fontenehuset er frivillig og ikke betalt. Det passer alle som ønsker å ha en mer arbeidsorientert dag for å ha noe meningsfullt å gjøre, når man har havnet litt utenfor pga psykiske utfordringer. Som medlem deltar du så mye eller lite du vil, og får ikke problemer med ytelsene Nav mtp aktivitet tross sykemelding/ufør. 
Det legges ikke opp til produksjon for å selge saker og ting på husene. Hvis noen lager kermamikk etc (det er jeg ikke kjent med) er det mest sannsynlig som en del av fritidstilbudet. Fontenehusene har nemlig et bredt fritidstilbud utenfor arbeidstiden. 

Tanken på fontenehusene er at arbeidsinnsatsen sørger for at huset driftes (kontor, resepsjon, kjøkken, markedsføring etc), mens når man er klar for det får man hjelp og støtte til å komme ut av fontenehuset og inn i det ordinære arbeidslivet. 

Resultat undersøkelsene.png

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
On 9/16/2021 at 11:07 AM, AnonymBruker said:

Ved Fontenehuset i Bergen virker det som flere av de som går der er veldig ressurssterke og oppegående folk som har en eller annen psykisk utfordring, men som gjerne vil tilbake til jobb. Flinke folk, flere som sikkert har vært i ganske krevende stillinger mange av dem. Men også noen som kanskje aldri har jobbet osv. Generelt sett en fin gjeng. Det er også et veldig fint hus, flotte lokaler. Selv har jeg bare vært der få ganger fordi mitt mål ikke var jobb, jeg har vært gjennom en lang arbeidsutprøving og nylig blitt ufør, så for meg ble det feil fokus nå. Jeg har funnet meg mer til rette på Amalie Skrams Hus, som er et nesten helt medlemsstyrt hus hvor det friske og kreative er i fokus. Det er masse verksteder for eksempel glass, keramikk, grafikk, systue, snekkerverksted, malerom, musikkstudio osv. Det arrangeres kurs, skrivegruppe osv og man kan både gå hjelp av profesjonelle kunstnere som er ansatt eller jobbe selvstendig. Det er også et sted bare for sosialt samvær og ingen krav til å dele diagnose eller annet. Man kommer dit som seg selv og velger selv hva man vil delta på og gjøre. Huset har en slags egen valuta, et bongsystem hvor man får bonger for å yte for eksempel på vasking av huset eller matlaging. Bongen er verdt 30 kr som holder til å kjøpe for eksempel middag når det lages mat eller som delbetaling av kunstmateriale som lerreter osv. Veldig flott sted som utenom vanlig åpningstid hvor hvemsomhelst kan komme også er medlemsåpent veldig mange dager pr uke og medlemmer faktisk også gjør slike som å feire høytider, 17 mai osv sammen i egen regi. 

Anonymkode: c4c32...368

Amalie Skrams Hus høres mer positivt og nyttig ut enn Fontenehuset. Det er i hvertfall enklere å utvikle seg selv der. Veldig bra at det finnes kurs inne ulike temaer og at man kan samarbeide med profesjonelle yrkesutøvere innen de relevante temaene :) Jeg tror det gir mer glede, utvikling og kreativitet enn å henge på Fontenehuset. 

Anonymkode: b83ae...d82

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fontenehuset er kanskje bedre enn VTA-bedrifter? I VTA-bedrifter det jo fullstendig krise med utnyttelse og ensidige arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: b83ae...d82

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 11.17):

Det er jo utrolig tåpelig om dette er eneste tilbud til de som går der. Mange på AAP og uføretrygd har jo høyere utdanning og er jo ganske smarte, så skal de pakke kaffeposer i esker og finne det givende? Jeg holder på å utdanne meg innen noe som krever gode karakterer i realfag og jeg hadde blitt direkte fornærmet om noen mente jeg skulle finne disse aktivitetene motiverende om jeg skulle bli utsatt for sykdom som tvang meg ut av arbeidslivet.

Man mister jo ikke intelligensen eller evnene sine bare fordi man faller ut av arbeidslivet.

Helt enig med deg. Jeg havnet på aap pga en ulykke, så jeg kunne ikke stå i daværende jobb. Ingenting galt i hodet på meg, bortsett fra at jeg var deprimert pga situasjonen. Nav ville dermed fokusere på min depresjon, og jeg ble sendt på et lignende opplegg. 

Lang historie kort så var valget enten å ta det kurset, eller miste aap. Det helte ente med at jeg ble så ufattelig deprimert og lei meg av å stå i en situasjon hvor jeg ble behandlet som en komplett idiot, at hele aap-en ble forlenget med et år, for å gå til psykolog. Og legen min eksploderte når han hørte dette her. Oppgaver vi fikk å gjøre var å feks tegne problemene våre, brette det ut til resten av kurset å fortelle fritt, stoppe fremmede mennesker på gata å få de med på div leker de på kurset foreslo, osv. Og alt ble tolket i verste mening. Jeg er veldig ryddig av meg, så da måtte jeg selvsagt ha en mani på det, ifl de. Så da kunne min oppgave være å strø mel på benken hjemme (med vitner fra kurset), og forlate boligen uten å rydde. 

I dag tar jeg en utdanning som krever høye karakterer i tunge realfag, og det er faen ikke takket være kurset. Det er takket være legen som lurte på om det hadde klikka for nav. 

Anonymkode: 4e1a4...2e3

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg. Jeg havnet på aap pga en ulykke, så jeg kunne ikke stå i daværende jobb. Ingenting galt i hodet på meg, bortsett fra at jeg var deprimert pga situasjonen. Nav ville dermed fokusere på min depresjon, og jeg ble sendt på et lignende opplegg. 

Lang historie kort så var valget enten å ta det kurset, eller miste aap. Det helte ente med at jeg ble så ufattelig deprimert og lei meg av å stå i en situasjon hvor jeg ble behandlet som en komplett idiot, at hele aap-en ble forlenget med et år, for å gå til psykolog. Og legen min eksploderte når han hørte dette her. Oppgaver vi fikk å gjøre var å feks tegne problemene våre, brette det ut til resten av kurset å fortelle fritt, stoppe fremmede mennesker på gata å få de med på div leker de på kurset foreslo, osv. Og alt ble tolket i verste mening. Jeg er veldig ryddig av meg, så da måtte jeg selvsagt ha en mani på det, ifl de. Så da kunne min oppgave være å strø mel på benken hjemme (med vitner fra kurset), og forlate boligen uten å rydde. 

I dag tar jeg en utdanning som krever høye karakterer i tunge realfag, og det er faen ikke takket være kurset. Det er takket være legen som lurte på om det hadde klikka for nav. 

Ps: Jeg snakker da ikke direkte om fontenehuset, for det har jeg ingen erfaring med. Jeg ville bare si meg enig i at det er rart å sende folk uten psykiske problemer på aap ut i tilsvarende kurs. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg tror faktisk at jeg hadde begynt å grine og fått sammenbrudd om noen hadde behandlet meg sånn, akkurat som et lite barn som skal roses for å klare å tørke seg i rumpa liksom. Noe så uverdig og nedlatende å behandle oppegående mennesker sånn. Det er jo ikke rart at mange  blir enda mer deprimert av slike opplegg da man må føle seg direkte evneveik.

Jeg har mange år i psykiatrien bak meg, tunge depresjoner og en autismediagnose, men jeg er jo ikke dum tvert imot! Skal dette liksom være givende for intelligente mennesker som sliter med sykdom? Hvorfor kan det ikke heller være brukbare kurs som man faktisk kan få bruk for senere om planen er å få folk over i arbeid?

Dette opplegget er jo sikkert prima for de som ikke mestrer noe større, men for de med høyere utdannelse og normal intelligens så er det jo meningsløst.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ajarRun
[email protected] skrev (På 20.9.2021 den 11.46):

Hei!
Det er gode sjanser for å komme ut i ordinær jobb, vil jeg si. Hvert år kartlegger vi blant annet hvordan fontenehus påvirker medlemmenes opplevelse av helse, og hvor mange som er i ordinær jobb, praksis eller studier. (Se skjermbilde.) I fjor var det 47% av medlemmene som var i jobb, studier eller praksis.

Her finner du disse tallene samlet: https://www.fontenehus.no/dokumentasjon-1 

Medlemskap på fontenehuset er frivillig og ikke betalt. Det passer alle som ønsker å ha en mer arbeidsorientert dag for å ha noe meningsfullt å gjøre, når man har havnet litt utenfor pga psykiske utfordringer. Som medlem deltar du så mye eller lite du vil, og får ikke problemer med ytelsene Nav mtp aktivitet tross sykemelding/ufør. 
Det legges ikke opp til produksjon for å selge saker og ting på husene. Hvis noen lager kermamikk etc (det er jeg ikke kjent med) er det mest sannsynlig som en del av fritidstilbudet. Fontenehusene har nemlig et bredt fritidstilbud utenfor arbeidstiden. 

Tanken på fontenehusene er at arbeidsinnsatsen sørger for at huset driftes (kontor, resepsjon, kjøkken, markedsføring etc), mens når man er klar for det får man hjelp og støtte til å komme ut av fontenehuset og inn i det ordinære arbeidslivet. 

Resultat undersøkelsene.png

Dette innlegget gjør meg så sint! Hvorfor misbruker folk statistikk sånn?

"Har redusert behov for innleggelse" er ikke det samme som "svarer på et spørreskjema at de føler de har redusert behov for innleggelse". 

100% av kollokviegruppen min er i jobb og/eller studier, er vi dobbelt så flinke som dere til å  støtte personer inn i ordinært arbeid og studier? 

Å hevde at å delta i organisasjonen gjør "livet bedre" er falsk markedsføring. Hvor er dokumentasjonen for denne påstanden?

Jeg skjønner ikke hvorfor rådata, med de faktiske spørsmålene ikke er publisert, slik at man kan gjøre en selvstendig analyse. 

Har dere kontrollert "opplever bedring av egen helse" mot en kontrollgruppe? 

Arbeidspraksis er vel et av de tiltakene som vi vet er negativt på en CV, og gir lavere sannsynlighet for å få jobb...

Det er så trist at man tillater at falske påstander om helsegevinst blir fremmet, det siste man trenger når man er psykisk sykdom er å bli villedet. 

For øvrig vil jeg oppfordre til å unngå forkortelser når det ikke er nødvendig på grunn av plassmangel, det gjør det vanskeligere for fremmedspråklige og personer med lese- og skrivevansker å lese teksten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ajarRun
AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 11.17):

NAV sitt interne mantra er "raskeste vei ut i arbeid". Måten dette praktiseres på er at de som trenger mest hjelp, får dårligst hjelp. Når man møter en NAV-medarbeider (føler verken veileder eller rådgiver er passende) vil de foreslå tiltak som beviselig ikke hjelper deg ut i arbeid (jobbsøkerkurs, pøbelkurs, andre kurs som ikke gir kompetanse) eller som vi vet vil redusere sannsynligheten for å få jobb, og redusere lønn etter fullført tiltak. De som har ressurser, nettverk og er friske nok klarer å krangle seg til å få den hjelpen de har krav på, mens de som trenger mest hjelp ender opp med meningsløse og tidkrevende tiltak som tar energi og fokus bort fra å faktisk komme ut i arbeid. 

Politikerne vil unngå lediggang ved å tvinge ledige til aktivitet, samtidig vil de ikke finansiere utdanning (kompetansegivende kurs eller formell utdanning). Da ender man opp med å måtte kunne tilby en aktivitet. Det man sitter igjen med er arbeidstrening (reduserer sannsynligheten for arbeid over tid, det er bedre med hull i CVen), og kurs som er designet for å ta opp mye tid, uten at de nødvendigvis har noe nyttig innhold.

Å få noen inn i behandling tar tid. NAV blir målt etter hvor mange som er i tiltak. Når de presenterer alle med kurs, vil noen takke ja, selv om det ikke er noe de ønsker eller har nytte av. De som takker nei, må ha nok energi og kunnskap til å sette seg inn i et massivt regelverk, for så å argumentere for sin sak. De sykeste har dårlige forutsetninger for dette.

Tenk på de som har gått ledige på grunn av korona, de ville vært på sitt andre år av en bachelorgrad hvis vi aktivt dyttet arbeidsledige inn i utdanninger. Hvorfor har vi ikke asynkrone studier (studier som kan tas i egent tempo, og der man kan starte når man vil)? Utdanning er et av de tiltakene vi vet gir varig reduksjon i arbeidsledighet, og høyere lønn. I tillegg skriker arbeidsplassene etter kompetanse. Isteden har de blitt tvunget til å enten la være å studere, eller å studere med redusert progresjon. 

Selvsagt er det arbeidsledige som ikke kan ta utdanning på universitet, men da finnes det jo tusenvis av kurs som gir kompetanse som kan gi arbeid. Truckførerkurs, førerkort, og så videre. Mange kortere kurs kan gi god lønn og ettertraktet kompetanse. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg tar dette som anonym, men jeg hadde en periode da jeg slet veldig med depresjon, ble anbefalt fontenehuset av DPS. Jeg har ikke sett maken til tøv, jeg skulle likt å se tallene som underbygger at fontenehuset hjelper folk ut av psykiske problemer. Det på Tøyen var full av "lost causes" og folk med rusproblemer. Jeg ble så forbanna at jeg tok det opp med behandleren og spurte om vedkommende hadde vært der selv og hva hun mente dette skulle hjelpe, fikk bare et tomt uttrykk og "det hjelper for mange" Fontenehuset er et av bevisene på at psykisk sykdom ikke tas alvorlig i Norge, det til tross for at det dør flere av selvmord en trafikkulykker i året...

Anonymkode: fc7b7...ce1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
ajarRun skrev (24 minutter siden):

Dette innlegget gjør meg så sint! Hvorfor misbruker folk statistikk sånn?

"Har redusert behov for innleggelse" er ikke det samme som "svarer på et spørreskjema at de føler de har redusert behov for innleggelse". 

100% av kollokviegruppen min er i jobb og/eller studier, er vi dobbelt så flinke som dere til å  støtte personer inn i ordinært arbeid og studier? 

Å hevde at å delta i organisasjonen gjør "livet bedre" er falsk markedsføring. Hvor er dokumentasjonen for denne påstanden?

Jeg skjønner ikke hvorfor rådata, med de faktiske spørsmålene ikke er publisert, slik at man kan gjøre en selvstendig analyse. 

Har dere kontrollert "opplever bedring av egen helse" mot en kontrollgruppe? 

Arbeidspraksis er vel et av de tiltakene som vi vet er negativt på en CV, og gir lavere sannsynlighet for å få jobb...

Det er så trist at man tillater at falske påstander om helsegevinst blir fremmet, det siste man trenger når man er psykisk sykdom er å bli villedet. 

For øvrig vil jeg oppfordre til å unngå forkortelser når det ikke er nødvendig på grunn av plassmangel, det gjør det vanskeligere for fremmedspråklige og personer med lese- og skrivevansker å lese teksten.

Falske påstander? 

Jeg forstår ikke hvorfor dette er så provoserende. Staten og kommunene som gir tilskudd til husene er tydeligvis fornøyd med statistikken som blir levert dem.

Anonymkode: 26890...422

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.9.2021 den 10.59):

Jeg kunne tenke meg å prøve ut dette for å se om det kan være for meg. Ingen fontenehus i byen min :( googler for å finne nærmeste fontenehuset fra meg. Det ble Oslo, okei. Jeg vil forsøke det, heller det en å sitte her å bli dårligere og gjøre ingenting. Tar kontakt etter mye nøling og angst. Beklager, jeg er ikke velkommen. Jeg må bo i Oslo for å delta i fontenehuset. 

Få dette tilbudet ut overalt i alle byer!!!! Det trengs dugnadsinnsats overalt og la oss psykisk syke få bruke oss selv og prøve oss. I min by finnes det ikke tilbud omtrent utenom snakk med en sykepleier en gang i uka.

Anonymkode: b66ec...e7c

Hva med å melde seg inn i Mental helse? Det har jeg gjort her jeg bor og det er masse å finne på.

Anonymkode: 0eed2...b30

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ajarRun
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Falske påstander? 

Jeg forstår ikke hvorfor dette er så provoserende. Staten og kommunene som gir tilskudd til husene er tydeligvis fornøyd med statistikken som blir levert dem.

"Redusert behov for innleggelse" er en påstand om helsegevinst. Dette må kunne dokumenteres. 

Kommunene og staten vurderer ikke helseeffekten. Det er et lavterskeltilbud, man trenger ikke bevis på effekt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
ajarRun skrev (6 minutter siden):

"Redusert behov for innleggelse" er en påstand om helsegevinst. Dette må kunne dokumenteres. 

Kommunene og staten vurderer ikke helseeffekten. Det er et lavterskeltilbud, man trenger ikke bevis på effekt.

Så medlemmene lyver i spørreundersøkelsene?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ajarRun
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så medlemmene lyver i spørreundersøkelsene?

Jeg har ikke hevdet at medlemmene lyver. Men jeg har bemerket at en slik spørreundersøkelse ikke kan brukes til å komme med de påstandene de kommer med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 hours ago, ajarRun said:

Jeg har ikke hevdet at medlemmene lyver. Men jeg har bemerket at en slik spørreundersøkelse ikke kan brukes til å komme med de påstandene de kommer med.

Årlige undersøkelser hvor vi spør medlemmene anonymt om hvordan de opplever at fontenehuset virker på dem, er det beste vi har av indikasjon på hvordan fontenehusene virker. Derfor er vi åpne med disse tallene slik at folk skal få et inntrykk av hvordan fontenehusene kan bidra o folks liv. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

stoppe fremmede mennesker på gata å få de med på div leker de på kurset foreslo, osv.

Hva faen?? Jeg hadde bare blitt dårligere hvis jeg skulle blitt tvunget til noe slikt. Høres jo mer ut som et utdrikningslag. Og dette skal hjelpe psykisk syke??

Anonymkode: b66ec...e7c

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...