Gå til innhold

Du som er lærer men ikke jobber som lærer..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor valgte du læreryrket bort? Hvordan kom du deg bort fra læreryrket? Hva jobber du med nå? Har du tatt videreutdanning? 

Anonymkode: ff949...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi læreryrket er utakknemlig arbeid. Lønnen er middelmådig, men ok. Det verste er manglende respekt for oss lærere som yrkesgruppe (så dere partilederdebatten..?) og gratisarbeid hvor en ikke får verken avspasering eller lønn. Jeg har tatt videreutdanning og jobber med pedagogikk på en annen måte. Har bedre lønn, trives bedre. Har ikke angret en dag. Men det er jo en tragisk utvikling. At læreryrket er så lite attraktivt at kompetente folk rømmer.

Anonymkode: 146aa...a42

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi læreryrket er utakknemlig arbeid. Lønnen er middelmådig, men ok. Det verste er manglende respekt for oss lærere som yrkesgruppe (så dere partilederdebatten..?) og gratisarbeid hvor en ikke får verken avspasering eller lønn. Jeg har tatt videreutdanning og jobber med pedagogikk på en annen måte. Har bedre lønn, trives bedre. Har ikke angret en dag. Men det er jo en tragisk utvikling. At læreryrket er så lite attraktivt at kompetente folk rømmer.

Anonymkode: 146aa...a42

Takk for svar! Hvilken videreutdanning har du tatt? Opplevde du det vanskelig å få jobb etter å ha tatt videreutdanning? Og kombinerte du studier med lærerjobben? Jeg kjenner veldig på at dette ikke er noe jeg kan jobbe med i nesten 40 år til… 😭

Anonymkode: ff949...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte det ikke bort egentlig, men fikk ikke fast jobb i full stilling. 

Anonymkode: 1ce9f...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker 146aa...a42 sier det jeg også føler.

Ordnet meg en mye bedre jobb innen IT på den tiden man kunne kurse seg opp. Deretter høyere lønn, mer respekt og anseelse, bedre arbeidstider, hyggeligere kolleger etc. Alle syntes det var så synd at jeg sluttet i skolen, for jeg var virkelig flink, men ærlig talt. 'Alle' de flinke slutter. 

Må vel sies at læreryrket var mer en slags jobb jeg bare ramlet inn i, i min tid. Fast jobb, fast lønn, etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Valgte det ikke bort egentlig, men fikk ikke fast jobb i full stilling. 

Anonymkode: 1ce9f...b61

Da må du enten bo på en liten plass, eller mangle lærerutdanning? Eller er det lenge siden?

VIrker på meg som om man får jobb over en lav sko pga lærermangelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Realverdien said:

Da må du enten bo på en liten plass, eller mangle lærerutdanning? Eller er det lenge siden?

VIrker på meg som om man får jobb over en lav sko pga lærermangelen.

Oslo. Det er MANGE som går fra vikariat til vikariat, får kontrakter på 80%, etc. Kjenner flere som måtte flytte pga. det.

Anonymkode: 1ce9f...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oslo. Det er MANGE som går fra vikariat til vikariat, får kontrakter på 80%, etc. Kjenner flere som måtte flytte pga. det.

Anonymkode: 1ce9f...b61

Ah, Osloskolen ja... 

Ja, herregud. Hvem vil jobbe der egentlig? Skal la være å gå på en rant. 

50% av norsklærerne slutter første året! 

https://radikalportal.no/2015/09/11/skolen-hvor-nesten-alle-laererne-fikk-nok-og-sluttet/
https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2020/01/14/42-laerere-og-ansatte-ved-mortensrud-skole-slar-alarm/
https://vartoslo.no/laerere-oslo-osloskolen/er-dere-klar-over-at-bare-i-oslo-mangler-vi-over-1300-laerere/300182
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/weea04/det-koker-i-oslo-skolen
https://www.utdanningsnytt.no/osloskolen-utdanningsetaten-i-oslo/hel-seksjon-i-utdanningsetaten-i-oslo-slutter-i-protest/255872

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Valgte det ikke bort egentlig, men fikk ikke fast jobb i full stilling. 

Anonymkode: 1ce9f...b61

Hva jobber du med nå da? Og hvordan ser fagkretsen din ut? 

Anonymkode: ff949...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (10 minutter siden):

Anonymbruker 146aa...a42 sier det jeg også føler.

Ordnet meg en mye bedre jobb innen IT på den tiden man kunne kurse seg opp. Deretter høyere lønn, mer respekt og anseelse, bedre arbeidstider, hyggeligere kolleger etc. Alle syntes det var så synd at jeg sluttet i skolen, for jeg var virkelig flink, men ærlig talt. 'Alle' de flinke slutter. 

Må vel sies at læreryrket var mer en slags jobb jeg bare ramlet inn i, i min tid. Fast jobb, fast lønn, etc. 

Så heldig du er, som kom deg bort! 

Anonymkode: ff949...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg følte meg som en zombie da jeg jobbet som lærer. Jeg trivdes veldig god med undervisning, men det var bare alt for mye arbeid og for lange dager. Jeg var på jobb i kanskje 12 timer og så måtte jeg bruke resten av kvelden til å forberede meg til neste dag. Selv om jeg var utslitt så klarte jeg ikke sove ordentlig.

Jeg har samfunnsvitenskapelig mastergrad, PPU og bachelor i mediefag. I dag jobber jeg som kommunikasjonsrådgiver for en politisk organisasjon og trives godt med det. Savner skolen, men savner ikke arbeidshverdagen. Yrket må forandre seg betraktelig før jeg vurderer å vende tilbake.

Har ikke tatt noe videreutdanning. Har allerede 6 års høyere utdanning.

Anonymkode: 899bd...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Oslo. Det er MANGE som går fra vikariat til vikariat, får kontrakter på 80%, etc. Kjenner flere som måtte flytte pga. det.

Anonymkode: 1ce9f...b61

Hva mener du? Ansetter de ikke fast i Oslo? 

Anonymkode: 57c59...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan hiijacke tråden, med tanke på læreflukten, er det ikke bare å ansette folk med bachelor i feks samfunnsfag? 

Anonymkode: 57c59...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hoppet over i privatskole, med halvparten så store klasser. Mye bedre betingelser der, og en fantastisk sjef.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg kan hiijacke tråden, med tanke på læreflukten, er det ikke bare å ansette folk med bachelor i feks samfunnsfag? 

Anonymkode: 57c59...29c

De må ha godkjent lærerutdanning eller pedagogisk påbygning for å få fast jobb. Før kunne man gå PPU med kun bachelor i et emne, men jeg er usikker på om det er tilstrekkelig nå. Man kan ansette noen uten relevant utdannelse i et vikariat, men kun det. 

Anonymkode: ecba9...61e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg kan hiijacke tråden, med tanke på læreflukten, er det ikke bare å ansette folk med bachelor i feks samfunnsfag? 

Anonymkode: 57c59...29c

Nja. De søker vel for det første ikke, da de har bedre jobber som konsulent på høyskole og univeristet, evt diverse kulturstillinger og museer :)

For det andre har de ikke PPU, og kan ikke få fast jobb.

For det tredje, så -kan- de vel rett og slett ikke de tingene som kreves av en K-lærer ift alt som foregår utenfor klasserommet osv. 

For det fjerde får de lavere lønn pga at de ikke har PPU og er lærer uten godkjent utdanning... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg kan hiijacke tråden, med tanke på læreflukten, er det ikke bare å ansette folk med bachelor i feks samfunnsfag? 

Anonymkode: 57c59...29c

Fordi ped og didaktikk er essensiell lærerkompetanse. 

Anonymkode: 899bd...979

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg også bort fra yrket.. Vært her i 10 år, spesialisert meg innen spes.ped og skolevegring. Men det går inn på meg at skolen er så nedskåret på ressurser. Vi har kunnskapen, kompetansen, og gjør det vi kan, men rammene er for trange både for oss og for barna. Jeg orker ikke være ansikt utad for dette lengre. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 05ec0...3c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble engelsk og historie-lærer etter studiene, rundt 2000. Så hadde jeg voldsomt mange vikarjobber, noen her i Tromsø, andre sørpå eller i Finnmark. Det var veldig mye arbeid. Jeg satt helt alene og rettet prøver hver eneste helg, og så ikke noen andre. Til slutt ga jeg opp. Jeg begynte med nettarbeid. Hadde noen småjobber her og der. Så ble jeg en dag trygdet. Det tok veldig mange år å gå gjennom den kverna. NAV sendte meg på så mange kurs og så mye rådgiving at jeg ikke har tall på tilakene. Men alt var beregnet på folk som manglet utdanning. De skulle lære meg å skrive, og de skulle lære meg tekstbehandling etc. Jeg ble så satt til å frakte møbler og plukke søppel. Det gikk ikke i lengden.

Jeg kunne imdlertid ikke bare sitte inne og se i veggen? Så jeg bygget en slags søkemotor for litteratur og historie i PHP/mysql sammen med en inder jeg leide inn for slikk og ingenting. Han var en slags betalt nettvenn i Bangalore i mange år, inntill jeg ga opp og la ned proskjektet pga pengemangel. Jeg har hatt lite kontakt med ham siden 2010, men han lærte meg litt om India.

NAV hadde også hjulpet meg starte et firma for akademisk oversettelse. De sa jeg "kunne ting", og dette drev jeg med helt til i fjor, dvs i over ti år. Jeg rettet Phd'er og artikler, alt ble gjort over nettet. Jeg så aldri noen av disse akademikerne, og fikk sjelden noen anerkjennelse. All kommunkasjon gikk via standariserte eposter. Det var heller ikke nok arbeid eller godt nok betalt til at det kunne erstatte trygden. Jeg kunne bare spe på de tre tusen ekstra jeg trengte for å betjene husleien. Av ulike grunner kan jeg ikke dette lengre.

I tillegg startet jeg i 2017 en liten nettradio om litteratur og historie, som jeg har drevet som en hobby, også over nett. Den ligger i linken i signaturen. Driftskostandene for prosjektet er mikroskopiske. Men dette har holdt meg aktiv i tunge stunder, og gitt meg noe annet å tenke på når jeg trengte det. Det har vært kjempemorsomt også. 

Kort sagt har jeg jobbet og egentlig også levd på nettet i snart to ti-år. I tillegg til Cand philol graden, så har jeg et nettkurs i norsk filmhistorie fra Lillehammer (3 eller 5 vekttall) og et kurs i drama med en BBC storyliner fra Oxford, også på nett (også det 3 eller 5 vekttall). Det første ble betalt av NAV, det andre betalte jeg selv med noen sparepenger.  Nav har gjort alt for meg. De prøvde bla å omskolere meg til bibliotekar, men jeg orket ikke det sosiale rundt studiet. Når det gjelder NAV har jeg ingenting annet enn ros.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS skrev (23 minutter siden):

Jeg hoppet over i privatskole, med halvparten så store klasser. Mye bedre betingelser der, og en fantastisk sjef.

Hvor i Norge jobber du? Barnetrinn, ungdomstrinn eller vgs? Og fagkrets? ☺️

Anonymkode: ff949...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...