Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

K40+ 

Løp 10,03 km i går. Tid 1:12 (7:15/km).
Løp 8,3 km i dag. Tid 0:57 (6:55/km). 

Har hatt 14 dagers pause fra langturer, siste uke derav ufrivillig. (Ikke noe kritisk, altså). Men tror ikke sneglefarten 
skyldes pausen, bare at jeg akkurat nå løper litt forsiktig fordi det er masse nedfallsløv på skogstiene. 
Mange steder kunne jeg ikke se underlaget for blader. Ikke tenkt som sutring, jeg liker å oppleve forandringene i høstskogen. 

Anonymkode: cbd55...8db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Digg å få fastslått av formen er ett hakk bedre i høst enn i fjor høst🙂

10 sekunder raskere på 5000 meter, 15 sekunder raskere på 3000 og bedre tider på et par faste løyper jeg har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg blir med her. Har jogget et par ukers tid. Holder 2-3 km uten stopp, men går tregt. Ligger i 8,5 km- 9,5 km, og er overrasket over at pulsen ligger mye i rød sone med 180-185 her. Presser jeg meg for mye🫣

Anonymkode: a2c5b...30d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+
Torsdag: Løp til parken, 8x8 intervaller opp bratt bakke med 8 armhevninger på toppen. Løp hjem igjen, i alt ca. 2,5 km og 100 høydemeter.
Fredag: Dauerregen. Motvind. Motbakke. Motbør. Kom ikke ut av døren, fikk ikke trent armer heller.. 
Lørdag: 10,14 km, tid 1:12 (7:06 /km). 
Søndag: 12,11 km, tid 1:32 (7:41 /km). 

Jeg har blitt nysgjerrig på det med «Zone-trening». (Kortversionen: at man også skal ha økter med lav anstrengelse). 
Jeg trener ikke mot noe bestemt, e.g. halvmarathon, men jeg liker å ha et nytt mål/fokus for hver måned, så nå gjør jeg et forsøk med sonetrening. Worst case scenario er at desember-målet blir å gjen-lære å løpe "hurtig". 
Jeg hadde en ukes ufrivillig pause så jeg er kun akkurat begynt med november-planen. 

I helgen forsøkte jeg å løpe lange, langsomme turer i 'Zone 2'-tempo, og kort sagt, det er lettere sagt enn gjort.. 
Lørdag løp jeg 10 km i noe jeg trodde var sneglefart, og så kommer jeg hjem og ser tiden: 1:12 (7:06 /km). Altså, hæ!?
Søndag var jeg så obs på jeg skulle løpe enda langsommere, prøvde å snakke til meg selv underveis, og så ble det 12 km på 1:32 (7:41 /km). 
Jeg tror fortsatt det er for hurtig, og jeg er nok i Zone 3. 
Begge dager løp jeg om morgenen, uten å ha spist noe siden dagen før. Det gikk helt fint. Jeg hadde med meg litt vingummi i tilfelle jeg ble svimmel/sukkerkald, men det skjedde ikke. Jeg følte meg faktisk veldig bra (energimessig) underveis og etterpå. Jeg overveier om jeg blir nødt til å anskaffe meg pulsklokke og/eller løpe så jeg kan se hastigheten på telefonen. Jeg har ikke brukt slike hjelpemidler før, men det er egentlig mest en vanesak og fordi jeg ikke har følt det var noe jeg manglet.  

Tl;dr: Jeg eksperimenterer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

Nothing i dag. Hadde tenkt jeg skulle løpe korte intervaller i parken eller en 'sprinterunde' (som jeg hater!!), men ting sklei ut og plutselig var det mørkt og regn... Én del av meg er skuffet og utilfreds, fordi det var planen å løpe, likesom. En annen del er sånn 'Hallå, du løp akkurat 22 km i helgen, d r oK!". En tredje del er 'Jamen, du løp SAKTE!?!!one!! så det teller ikke'. Så fullt kjør i hodet altså. Men jeg fikk trent armer i dag, i det minste.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Factum Factaria skrev (På 31.10.2022 den 12.41):

Dette var altså meg, vet ikke hvorfor jeg ble anonym. :)

Du skrev dette som anonym: Sakte er ca 6:40 på km, dette i skogen med mye opp og ned. 

Vil bare kommentere at dette ikke er såååå sakte og i alle fall ikke med mye opp og ned i tillegg. De øktene jeg har der jeg løper på puls og altså sakte, da ligger jeg på over 7 min/km, noen ganger rundt 8 min/km. Det er faktisk mulig å jogge så sakte :P Jeg har som tidligere sagt funnet mye mer glede i jogging etter at jeg oppdaget at det er greit å jogge så sakte som jeg gjør nå. Jeg har fortsatt økter der jeg gir mer på, men da er det egentlig for hardt for meg i forhold til formen min. Øktene der jeg ligger på 7-8 min/km er mye mer behagelige enn de der jeg ligger på 6-7 min/km, og pulsen er til å leve med. På sikt håper jeg å kunne jogge i et tempo på rundt 6 min/ km uten å føle jeg skal dø, men jeg har innsett at dette tar tid.

For info, så har jeg deltatt i flere løp i år (5-10 km) der snitttiden min har vært litt under 6 min/km. Jeg klarer altså å fullføre med så høy intensitet, men det er for hardt å trene slik hver gang. Snittpulsen min ligger på rundt 180 ved slike hastigheter og for en på noen og 40, er det for høyt.  

Så igjen: Mitt tips er å roe enda mer ned på øktene dine, så kanskje du også finner litt glede i joggingen på sikt :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sera D skrev (På 8.11.2022 den 14.59):

Du skrev dette som anonym: Sakte er ca 6:40 på km, dette i skogen med mye opp og ned. 

Vil bare kommentere at dette ikke er såååå sakte og i alle fall ikke med mye opp og ned i tillegg. De øktene jeg har der jeg løper på puls og altså sakte, da ligger jeg på over 7 min/km, noen ganger rundt 8 min/km. Det er faktisk mulig å jogge så sakte :P Jeg har som tidligere sagt funnet mye mer glede i jogging etter at jeg oppdaget at det er greit å jogge så sakte som jeg gjør nå. Jeg har fortsatt økter der jeg gir mer på, men da er det egentlig for hardt for meg i forhold til formen min. Øktene der jeg ligger på 7-8 min/km er mye mer behagelige enn de der jeg ligger på 6-7 min/km, og pulsen er til å leve med. På sikt håper jeg å kunne jogge i et tempo på rundt 6 min/ km uten å føle jeg skal dø, men jeg har innsett at dette tar tid.

For info, så har jeg deltatt i flere løp i år (5-10 km) der snitttiden min har vært litt under 6 min/km. Jeg klarer altså å fullføre med så høy intensitet, men det er for hardt å trene slik hver gang. Snittpulsen min ligger på rundt 180 ved slike hastigheter og for en på noen og 40, er det for høyt.  

Så igjen: Mitt tips er å roe enda mer ned på øktene dine, så kanskje du også finner litt glede i joggingen på sikt :)

Helt enig i dette! Jeg løper også løp der snitttiden ligger pluss/minus 6 min/km, mens treningsturer ligger mellom 6.30 og 7.30 avhengig av dagsform og om jeg har selskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

Tirsdag: Løp til parken, 8x intervaller opp bratt bakke med 4 armhevninger + 4 triceps dips på toppen. (Det er en benk der). Løp hjem igjen, i alt ca. 2,6 km og 90 høydemeter. Jeg eksperimenterer litt med armtreningen på toppen, for jeg vet det trekker ut tiden mellem løpeintervallerne og ideelt sett bør gjøres litt kjappere. 

Torsdag: Løp til parken, 10x intervaller opp bratt bakke med 8 armhevninger på toppen. Løp hjem igjen, i alt ca. 2,7 km og 100 høydemeter.

For meg har dette blitt økten som gjør jeg får trent når jeg «ikke orker». Det har vært mange lørdager og søndager (hvor jeg bare har mulighet å trene tidlig), hvor jeg er kommet meg ut av sengen (og døren) fordi «det var lov» å bare løpe til parken og ta 5 intervaller, og likevel notere i loggen at jeg hadde trent den dagen. Nå hvor dagene har blitt kortere er det også en «kjappis» jeg rekker innen det blir alt for mørkt. (Der er lys til/fra parken, hjelper også). Men bakken kan dessverre bli veldig glatt i vått og kaldt vær, så jeg trenger alternativer til vinter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig følelse å knuse egen fjorårsrekord på en 5.5 km lang løype med 40 sekunder😃🏃‍♂️ Trodde jeg var i god form da, så da er det jo i alle fall knall nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

Ingen rekorder her. 

Fredag: Løp til parken, 10x sprintintervaller opp bratt bakke (ca. 25 m lang, 6 høydemeter) med 4 armhevninger på toppen. Løp hjem igjen, i alt ca. 2,7 km. Jeg har redusert antal armhevninger fra 8 til 4, fordi jeg må slite meg gjennom de siste og det gir for lang pause mellom intervallene. Jeg forsøker i stedet å ta dem så «eksplosivt» som mulig. 

Lørdag: Løp 11,9 km i «Zone 2»-tempo, 1:37 (8:12 /km).

Søndag: Løp 15,1 km i «Zone 2»-tempo, 2:03 (8:11 /km).

Jeg tror jeg har funnet mitt «Zone 2»-tempo ut fra kriteriet at man skal kunne snakke, men jeg er ikke steinsikker. Når jeg forsøker å tale med meg selv så blir det veldig fort til at jeg fortsetter «samtalen» inne i hodet, altså glemmer å snakke. Men jeg tenker det på være et positivt tegn at jeg kan løpe over 10km fastende uten å gå sukkerkald og bli trett, så jeg må da primært være i fettforbrenningssonen? Det føles fortsatt veldig rart å løpe så langsomt, og selv om jeg forstår teorien bak, er jeg spent på om det gir merkbare forbedringer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/8/2022 at 2:59 PM, Sera D said:

Absolutt ikke uenig med deg, det var sånn jeg lærte meg ikke bare å løpe, men faktisk å like det. Tror dog ikke nødvendigvis det er den mest effektive strategien, spesielt ikke om man er fast bestemt på bare å gjøre to korte økter i uken. 

Når det kommer til hvor sakte en komfortabelt kan jogge så tror jeg det er veldig individuelt. Noen har et løpesteg hvor å jogge sakte ikke nødvendigvis betyr at man må legge om drastisk på teknikken, andre er nok ikke like heldige der. Når det er sagt tror jeg nok at de fleste kan slippe unna med å jogge saktere enn hva de tror ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2022 at 3:33 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg har funnet mitt «Zone 2»-tempo ut fra kriteriet at man skal kunne snakke, men jeg er ikke steinsikker. Når jeg forsøker å tale med meg selv så blir det veldig fort til at jeg fortsetter «samtalen» inne i hodet, altså glemmer å snakke. Men jeg tenker det på være et positivt tegn at jeg kan løpe over 10km fastende uten å gå sukkerkald og bli trett, så jeg må da primært være i fettforbrenningssonen? Det føles fortsatt veldig rart å løpe så langsomt, og selv om jeg forstår teorien bak, er jeg spent på om det gir merkbare forbedringer. 

Spennende, håper du holder oss oppdatert! Ser for meg at det blir mye løping ved lav intensitet for denne karen gjennom vinteren også. Klart tryggest når det er glatt på veiene.

Tror jeg har tømt glykogenlagrene en gang. Selv om jeg var sulten og trøtt allerede før jeg satte avgårde så tok det meg halvannen time+ hvor jeg jobbet bra hardt. Tror uansett du er på riktig spor altså.

Tror ikke det er nødvendig, folk har jo tross alt klart seg uten i evig tid, men om du likevel går for pulsklokke så ville jeg vurdert å slenge med et pulsbelte i samme slengen. Kunne klart meg med en langt enklere klokke enn hva jeg har, pulsbelte hadde jeg savnet. Bedre og mer presis data rett og slett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agent smith skrev (23 timer siden):

Dagens økt 82 minutter på 15 km, beste tid i år men 8 minutter bak personal best 

Bra jobba! Lenge siden jeg har løpt SÅ langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
Anonymburker skrev (9 timer siden):

Bra jobba! Lenge siden jeg har løpt SÅ langt.

Takk, jeg liker å løpe noen lengre turer i blant.

Løper alt fra 5 km til halvmaraton 

Og en sjelden gang lengre enn halvmaraton 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

K40+
Her har det vært unntakstilstand. Etter forrige helg ble det plutselig ('feels like') 15ºC kaldere, noe jeg ikke helt var mentalt og praktisk forberedt på. Og jeg har vært bortreist fire dager. 

Forrige mandag: Planlagt hviledag.
Tirsdag: Hadde tenkt en 10k tur, men som sagt var uforberedt på kulden. 
Onsdag: Løp til parken, 8 sprint-intervaller opp bratt bakke, i alt 40 armhevninger på toppen. 2,45 km.
Torsdag: Løp til parken, 8 sprint-intervaller opp bratt bakke, i alt 40 armhevninger og 40 tri-dips på toppen. 2,55 km. 
Fredag: 5 km morgentur (5:53 /km) på sted jeg kjenner. Rett over frysepunktet. Det er ekstremt flatt der (2 høydemeter på 2,5 km) og helt bart. Det var kraftig sidevind (så godt som vinkelrett på meg, både ut og hjem). Jeg forsøkte å løpe hurtig men med kriteriet at jeg skulle klare dette for hele turen, altså 5 km. (Det klarte jeg). Jeg hadde glemt min løpeanorakk og måtte løpe i lånt, litt for stor regnjakke. Den skjermet for vinden men var ikke-pustende og det gikk ikke an å åpne den bare litt på grunn av vinden. Ble en sauna etterhvert. 
Søndag: 5 km morgentur (5:54 /km) i storby som jeg ikke kjenner veldig godt. Svak vind, et par graders frost. Her var målet bare å få løpt 5 km i behagelig tempo. Det var veldig mange lyskryss så jeg fikk mange små pauser (løp ca. 30 min, men tid i alt 37 min). 

Jeg tror det er en kombinasjon av vinden fredag og pausene søndag som gjorde at jeg faktisk løp begge turer på samme tid. 

Denne uke:
Mandag: Snø. Orket ikke. 
Tirsdag: Løp til parken, 10 sprint-intervaller opp bratt bakke, i alt 40 armhevninger og 36 tri-dips på toppen. 2,69 km.
Onsdag, i dag: Løp til parken (omvei), 8 sprint-intervaller opp bratt bakke, i alt 40 armhevninger på toppen. 3,35 km.

Turen til parken tar 30-40 min i alt, avhengig av antall intervaller og armtrening. Jeg kler meg varmere enn hvis jeg skulle på normal løpetur i samme vær. Jeg trenger ikke fryse ihjel de første ti minutter, og jeg kan legge hue/votter på benken mens jeg løper intervaller. På hjemturen har jeg det som ikke trengs i lommen på anorakken. Kan ikke helt forklare hvorfor, men det sjenerer meg ikke på samme måte som hvis jeg skulle løpe langt med ting i lommen. Det gjør heller ikke noe at jeg kortvarig er godt varm. Derfor ender jeg ofte med å løpe intervaller når det er kaldt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/14/2022 at 4:07 PM, TheAtl said:

Spennende, håper du holder oss oppdatert! Ser for meg at det blir mye løping ved lav intensitet for denne karen gjennom vinteren også. Klart tryggest når det er glatt på veiene.

Tror jeg har tømt glykogenlagrene en gang. Selv om jeg var sulten og trøtt allerede før jeg satte avgårde så tok det meg halvannen time+ hvor jeg jobbet bra hardt. Tror uansett du er på riktig spor altså.

Tror ikke det er nødvendig, folk har jo tross alt klart seg uten i evig tid, men om du likevel går for pulsklokke så ville jeg vurdert å slenge med et pulsbelte i samme slengen. Kunne klart meg med en langt enklere klokke enn hva jeg har, pulsbelte hadde jeg savnet. Bedre og mer presis data rett og slett.

Takk for innspill, skal huske det med beltet. 

Jeg er fortsatt litt skeptisk til hvor nøyaktig man kan bestemme treningssonene med pulsklokke. Jeg skjønner jo at utregningen (for amatører som meg) beror på en del antagelser, med mindre man tar en masse avanserte tester som professionelle utøvere gjør. Dessuten har jeg hørt folk (utøvere/eksperter) si man skal kunne kjenne forskjell på når man trener aerobt og anaerobt, altså hhv. sone 2 og 4. Det sies at forskjellen er åpenbar når man har erfaringen. Det er dét jeg helst vil, selv kunne merke forskjellen. Men jeg er jo fortsatt helt fersk i dette og skjønner jeg trenger mer erfaring. (Dertil ville en pulsklokke nok likevel være en hjelp..!). Men som nevnt ovenfor er jeg litt utfordret av været, og har tenkt tanken at sone 2-treningen i vinter kanskje skal være gåturer med vandrestøvler og litt vekt i ryggsekken. Timelange langsomøkter i løpetøy frister ikke akkurat nå.  
:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

I dag: Løp til parken, 8 sprint-intervaller opp bratt bakke, i alt 40 armhev+40 tri-dips på toppen. 2,32 km. (Det burde være samme distanse som alltid, men det varierer litt hva appen registrerer fordi det er dekningsskygge ved bakken). Det ble denne økten igjen-igjen-igjen i dag, fordi akkurat nå har jeg ikke mentalt overskudd til å deale med vær og påkledning utenfor komfortsonen. 

Beklager hvis det er demotiverende for alle andre her i tråden å høre om mine evinnelige intervaller og kilometerlange essays. Jeg føler selv det har vært veldig givende å reflektere over hva jeg gjør og hvorfor jeg gjør det, og ikke minst destillere mine tanker om resultatene. Men jeg skjønner det kanskje ikke er så veldig interessant for alle andre enn meg.  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/23/2022 at 4:02 PM, AnonymBruker said:

Takk for innspill, skal huske det med beltet. 

Jeg er fortsatt litt skeptisk til hvor nøyaktig man kan bestemme treningssonene med pulsklokke. Jeg skjønner jo at utregningen (for amatører som meg) beror på en del antagelser, med mindre man tar en masse avanserte tester som professionelle utøvere gjør. Dessuten har jeg hørt folk (utøvere/eksperter) si man skal kunne kjenne forskjell på når man trener aerobt og anaerobt, altså hhv. sone 2 og 4. Det sies at forskjellen er åpenbar når man har erfaringen. Det er dét jeg helst vil, selv kunne merke forskjellen. Men jeg er jo fortsatt helt fersk i dette og skjønner jeg trenger mer erfaring. (Dertil ville en pulsklokke nok likevel være en hjelp..!). Men som nevnt ovenfor er jeg litt utfordret av været, og har tenkt tanken at sone 2-treningen i vinter kanskje skal være gåturer med vandrestøvler og litt vekt i ryggsekken. Timelange langsomøkter i løpetøy frister ikke akkurat nå.  
:)

La meg åpne med å påpeke at dette er kompliserte greier og at jeg bare er en enkel hobbyjogger med et drøyt års erfaring som har plukket opp informasjon med variabel kvalitet her og der, så alt jeg sier bør tas med en god klype salt. Sjansen for at jeg ikke fullt ut har forstått ting eller at jeg direkte har misforstått dem vil nok være relativt høy.

De fleste pulsklokker i dag er relativt avanserte og gir deg flere alternativer for hvordan å sette opp sonene dine. Manuelt, makspuls, melkesyre/laktat terskel etc., med veiledede tester der det er aktuelt. Jeg har selv satt opp min relativt gamle klokke (Garmin Fenix 5) til automatisk å sette sonene mine ut ifra hvor den til enhver tid mener at melkesyreterskelen min ligger (jeg tror formelen har med pulsvariabilitet å gjøre, uten å være helt sikker). Det blir selvfølgelig kvalifisert gjetning likevel, men jeg føler likevel at tallene jeg får oppgitt både på tempo og soner er ganske så realistiske altså. Det vil selvfølgelig være avhengig av kvaliteten på dataene den blir foret med, ergo hvorfor jeg anbefaler at man går til innkjøp av pulsbelte i samme slengen om man vil gi pulsbasert trening et forsøk.

Du har også MAF formelen (https://philmaffetone.com/180-formula/) for eksempel som ikke ser ut til å ta hensyn til individuelle variasjoner i puls i det hele tatt, likevel er det mange som sverger til den og metoden hans.

Forskjellen mellom aerob og anaerob vil du nok lære deg å kjenne etterhvert åkkesom. Forskjellen mellom lav og høy aerob (sone 2 og 3 med andre ord) vil nok være verre uten hjelpemiddel. Hvor viktig det er blir en annen sak. For min del så ble det ikke komfortabelt å gjøre (relativt) strikt sone 2 trening før det ble uproblematisk for meg å løpe et halvmaraton på under to timer. Nå er sånne ting individuelt, kvinner er 10-15% seinere enn menn (jeg er selv en 40-år gammel mann), noen er mer komfortable med å jogge seint enn andre og så videre. Om jeg har forstått rett så er det heller ikke sånn at du utelukkende forbrenner fett i sone 2 eller karbohydrater/glykogen i sone 3. Det er en flytende overgang og du bruker uansett begge systemer eller hva nå enn man skal kalle det. Ideen er heller at fettadapsjonen skjer noe raskere om du trener ren sone 2 heller enn en blanding av sone 2 og 3. Du vil også i teorien trenge litt mindre restitusjonstid, noe som er fint om man vil satse på høyt volum, drive polarisert trening, legge inn aktiv restitusjon (enkle joggeturer på hviledager med andre ord) og så videre.

Nå er jeg tilbake fra sykdom og jeg har ikke nubbesjanse på å holde meg i sone 2 mer enn en kilometer eller to, i alle fall ikke uten å legge inn gå-intervaller eller jogge ukomfortabelt sakte, noe jeg finner veldig frustrerende og derfor ikke gjør. Så jeg tenker ikke noe videre på det for øyeblikket. Med nok tid/kilometer så kommer formen tilbake selv om jeg kanskje ikke trener helt ideelt. Det viktigste er tross alt at man koser seg der ute.

Endret av TheAtl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/24/2022 at 8:59 PM, AnonymBruker said:

K40+

I dag: Løp til parken, 8 sprint-intervaller opp bratt bakke, i alt 40 armhev+40 tri-dips på toppen. 2,32 km. (Det burde være samme distanse som alltid, men det varierer litt hva appen registrerer fordi det er dekningsskygge ved bakken). Det ble denne økten igjen-igjen-igjen i dag, fordi akkurat nå har jeg ikke mentalt overskudd til å deale med vær og påkledning utenfor komfortsonen. 

Beklager hvis det er demotiverende for alle andre her i tråden å høre om mine evinnelige intervaller og kilometerlange essays. Jeg føler selv det har vært veldig givende å reflektere over hva jeg gjør og hvorfor jeg gjør det, og ikke minst destillere mine tanker om resultatene. Men jeg skjønner det kanskje ikke er så veldig interessant for alle andre enn meg.  :)

Kanskje jeg har misforstått, men trodde ideen bak denne tråden var å gi oss hobbyjoggere et sted å dele oppturer og nedturer med likesinnede på for å skåne de stakkars menneskene rundt oss som sikkert finner det hele gørr kjedelig. Jeg leser i alle fall innleggene dine med glede. Bra at noen holder liv i tråden.

Endret av TheAtl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...