Diamant20 Skrevet 5. april 2022 #441 Del Skrevet 5. april 2022 SuperWoman. skrev (8 minutter siden): Takk for svar! Det blir nok en god stund til han får være med å jogge. Det var et godt tips angående å høre med oppdretter, så det skal jeg. Et annet spørsmål til deg som har hunden med på jogging. Bruker du noe potesokker eller lignende på hunden når dere jogger? Her jeg bor er det asfalt flere steder, og jeg er redd for at potene skal bli såre. Jeg har ikke hatt behov for potesokker ennå, prøver å være nøye med å smøre potene. Vi har noen liggende, så ser jeg at hun blir sår kommer de på med en gang. Vil i alle fall anbefale magebelte til deg så du slipper å jogge med båndet i hånda😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperWoman. Skrevet 5. april 2022 #442 Del Skrevet 5. april 2022 Diamant20 skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke hatt behov for potesokker ennå, prøver å være nøye med å smøre potene. Vi har noen liggende, så ser jeg at hun blir sår kommer de på med en gang. Vil i alle fall anbefale magebelte til deg så du slipper å jogge med båndet i hånda😅 Det hørtes fornuftig ut. Hehe, magebelte har vi allerede☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kepaløk Skrevet 5. april 2022 #443 Del Skrevet 5. april 2022 Bruker noen Polar eller vet hva de ulike tingene betyr? Hva er Running Index? Og hva er watt? Ble ikke så mye klokere av googling... Puls vet jeg hva er, men hva er anbefalt å ligge på? Jeg har dritdårlig kondis, og på slutten i dag kom jeg opp i puls på 190! Det høres faretruende høyt ut, uten at jeg har peiling. Tok meg fullstendig ut da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 5. april 2022 #444 Del Skrevet 5. april 2022 (endret) Kepaløk skrev (11 minutter siden): Puls vet jeg hva er, men hva er anbefalt å ligge på? Jeg har dritdårlig kondis, og på slutten i dag kom jeg opp i puls på 190! Det høres faretruende høyt ut, uten at jeg har peiling. Tok meg fullstendig ut da Det er ikke egentlig farlig å komme høyt i puls, men du orker ikke ligge der lenge. Også er det viktig med nok mat og drikke og restitusjon etter en sånn økt, for med så høy puls er det hardøkt å regne. Running index: https://www.polar.com/nb/smart-coaching/running-index Pulssoner: https://www.polar.com/nb/smart-coaching/what-are-heart-rate-zones Jeg lurer på om W/watt står for puls på et vis. Legger ved skjermbilde av hvordan det ser ut hos meg. Her står det bpm.https://www.polar.com/nb/smart-coaching/what-are-heart-rate-zones Endret 5. april 2022 av Diamant20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bithiah Skrevet 5. april 2022 Forfatter #445 Del Skrevet 5. april 2022 Hm, jeg har også lurt på dette med pulssoner. I alle «opplegg» jeg har lest litt på, så står liksom sone 5 som noe en ikke driver med over lengre tid? At en ikke klarer det? Lurer på hvordan jeg evt endrer innstillingene på klokka (jeg har Garmin), for den tror jeg ligger mye i sone 5 🤷♀️ så noe med innstillingene må være feil. Men høy puls har jeg, uten at det er problem å holde en stund 🤔 Se i dag feks: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kepaløk Skrevet 5. april 2022 #446 Del Skrevet 5. april 2022 Så Running Index er Vo2max? Takk! Det hadde jeg på den gamle klokka også. Da startet jeg på 21, og er nå da på 33. Som ikke er så aller verst for min aldersgruppe. Trodde det skulle være verre. Lurer også på det med pulssoner. Klokka mi spør også ofte om det stemmer at jeg vil øke hva som er min makspuls. Den er tydeligvis høyere enn gjennomsnittet for min aldersgruppe. Og hvis man skal ligge mest i sone 3 f eks , da kan jeg ikke jogge. Jeg får jo så høy puls av å gå liksom. Så skjønner jeg at det sikkert en ment for spreke folk, og ikke er gjeldende for meg som er i dårlig form? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bithiah Skrevet 5. april 2022 Forfatter #447 Del Skrevet 5. april 2022 Kepaløk skrev (2 minutter siden): Og hvis man skal ligge mest i sone 3 f eks , da kan jeg ikke jogge. Jeg får jo så høy puls av å gå liksom. Så skjønner jeg at det sikkert en ment for spreke folk, og ikke er gjeldende for meg som er i dårlig form? Samme for meg, jeg må jogge driiiiiitseint om jeg skal holde meg under 147 i puls 😳😂 så min konklusjon er at klokka er feil, ikke jeg. 😇 Men hvordan endre det..må evt lete litt og Google. Den spør ikke meg av seg selv! Ikke at det har noe å si da, jeg tenker aldri på «pulssoner» når jeg løper 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kepaløk Skrevet 5. april 2022 #448 Del Skrevet 5. april 2022 Bithiah skrev (6 minutter siden): Ikke at det har noe å si da, jeg tenker aldri på «pulssoner» når jeg løper 🤷♀️ Ikke jeg heller, og det er greit tenker jeg! Trenger ikke å komplisere treningen, jeg jogger det jeg klarer og nyter tiden ute i skogen! 😀 Men blir nysgjerrig innimellom, som i dag da klokka liksom virket helt overrasket over pulsen min. Er du sikker på at du hadde så høy puls? Helt sikker? Da må du ha tatt deg helt ut! Altså, nå var det ikke helt sånn det ble spurt, men det opplevdes sånn 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 5. april 2022 #449 Del Skrevet 5. april 2022 Bithiah skrev (35 minutter siden): Samme for meg, jeg må jogge driiiiiitseint om jeg skal holde meg under 147 i puls 😳😂 så min konklusjon er at klokka er feil, ikke jeg. 😇 Men hvordan endre det..må evt lete litt og Google. Den spør ikke meg av seg selv! Ikke at det har noe å si da, jeg tenker aldri på «pulssoner» når jeg løper 🤷♀️ Kepaløk skrev (26 minutter siden): Ikke jeg heller, og det er greit tenker jeg! Trenger ikke å komplisere treningen, jeg jogger det jeg klarer og nyter tiden ute i skogen! 😀 Men blir nysgjerrig innimellom, som i dag da klokka liksom virket helt overrasket over pulsen min. Er du sikker på at du hadde så høy puls? Helt sikker? Da må du ha tatt deg helt ut! Altså, nå var det ikke helt sånn det ble spurt, men det opplevdes sånn 😉 Jeg gjetter i alle fall litt på at klokka mi tror jeg har høyere puls enn jeg faktisk har. Vurderer å kjøpe pulsbelte etterhvert, det skal visst være mer nøyaktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 5. april 2022 #450 Del Skrevet 5. april 2022 Hei på dere! Fant denne tråden nettopp, og det virker som det er koselig å være en del av denne gjengen! Jeg har jogget litt i et par år nå, men aldri kommet så veldig langt, annet enn at jeg kommer meg ut. Jeg jogger etter c25k, og i dag var første gangen jeg klarte å jogge uke 4. 😅. Det passer meg bra å løpe på denne måten, siden jeg synes det er tungt å komme i gang, og trenger hjelp til å pushe meg selv. Jeg har også mild grad av ME, så derfor er det fint å ta ting litt gradvis. Nå jogger jeg både for å gjøre noe med vekta, men også for å forebygge depresjoner 🥰 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 5. april 2022 #451 Del Skrevet 5. april 2022 Var med på en 5K i kveld og jeg løp på under 30 minutter!!! Har bare klart det én gang før, og det var til jobb som er mest nedover. Jeg er så fornøyd!!! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bithiah Skrevet 5. april 2022 Forfatter #452 Del Skrevet 5. april 2022 Vampyrina skrev (1 time siden): Hei på dere! Fant denne tråden nettopp, og det virker som det er koselig å være en del av denne gjengen! Velkommen 👋 kjekt du vil være med! Bokdamen skrev (9 minutter siden): Var med på en 5K i kveld og jeg løp på under 30 minutter!!! Har bare klart det én gang før, og det var til jobb som er mest nedover. Jeg er så fornøyd!!! Gratulerer! 🥳 godt jobba! 👏👏 Det er så deilig å klare ting man setter seg fore 🤩🤩 Trodde jeg persa på 5km her før helga, helt til jeg oppdaga at jeg faktisk løp over minuttet raskere i desember 🙄 huska feil 😂🙈 I kveld var jeg en sær blanding av skikkelig misfornøyd, og skikkelig fornøyd, etter kveldens løpetur. Gjett hva jeg kom inn på etter 10 km? 1.00.20 🤪🤪🤪🤪 20 dumme sekunder!!!! Og halvparten ble spist opp av at skolissen gikk opp halvveis 🤣 (da hadde jeg ingen plan om å klare noen som helst, så stressa ikke med det liksom..) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiwipie Skrevet 5. april 2022 #453 Del Skrevet 5. april 2022 Lista Housewerk på Spotify har mange låter med fengende rytmer som passer perfekt til jogging 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheAtl Skrevet 6. april 2022 #454 Del Skrevet 6. april 2022 (endret) 19 hours ago, Bithiah said: Hm, jeg har også lurt på dette med pulssoner. I alle «opplegg» jeg har lest litt på, så står liksom sone 5 som noe en ikke driver med over lengre tid? At en ikke klarer det? Lurer på hvordan jeg evt endrer innstillingene på klokka (jeg har Garmin), for den tror jeg ligger mye i sone 5 🤷♀️ så noe med innstillingene må være feil. Men høy puls har jeg, uten at det er problem å holde en stund 🤔 Se i dag feks: Ser ut til at makspulsen din er satt noe lavt ja (186?). Du kan justere den manuelt ved å trykke på Up/Menu knappen på klokken din, velge Innstillinger, Brukerprofil og så til slutt Puls. Garmin ser ut til å være veldig forsiktige med dataene de bruker til å avgjøre hva makspuls er, min også var satt altfor lavt til å begynne med, tok nesten et år før den havnet i realistisk område. Tror det er flere grunner til dette, blant annet at optisk pulsmåling på håndledd ikke er et veldig presist instrument og at hjertet kan slå fortere enn hva som er produktivt uten at det nødvendigvis er farlig av den grunn. Pulsen min har i alle fall en tendens til å skyte i været når jeg går tom for "rask energi" (glykogen) på langturer, betydelig høyere enn hva jeg får til på intervalltrening, noe som antageligvis vil bli bedre om jeg venner kroppen min til å forbrenne fett. Bra jobbet med både ny rekord og en knallhard økt forresten, stå på (og ikke glem restitusjon)! P.s. alle påstander ovenfor er basert på erfaring og informasjon jeg relativt ukritisk har plukket opp her og der, så det er fullt mulig at jeg er helt på viddene på et eller flere punkter. Endret 6. april 2022 av TheAtl 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bithiah Skrevet 6. april 2022 Forfatter #455 Del Skrevet 6. april 2022 TheAtl skrev (59 minutter siden): Ser ut til at makspulsen din er satt noe lavt ja (186?). Du kan justere den manuelt ved å trykke på Up/Menu knappen på klokken din, velge Innstillinger, Brukerprofil og så til slutt Puls. Garmin ser ut til å være veldig forsiktige med dataene de bruker til å avgjøre hva makspuls er, min også var satt altfor lavt til å begynne med, tok nesten et år før den havnet i realistisk område. Tror det er flere grunner til dette, blant annet at optisk pulsmåling på håndledd ikke er et veldig presist instrument og at hjertet kan slå fortere en hva som er produktivt uten at det nødvendigvis er farlig av den grunn. Pulsen min har i alle fall en tendens til å skyte i været når jeg går tom for "rask energi" (glykogen) på langturer, betydelig høyere enn hva jeg får til på intervalltrening, noe som antageligvis vil bli bedre om jeg venner kroppen min til å forbrenne fett. Bra jobbet med både ny rekord og en knallhard økt forresten, stå på (og ikke glem restitusjon)! P.s. alle påstander ovenfor er basert på erfaring og informasjon jeg relativt ukritisk har plukket opp her og der, så det er fullt mulig at jeg er helt på viddene på et eller flere punkter. Tusen takk! Nå fiksa jeg det, så mye lettere å bli fortalt enn å Google meg frem 😅 tok bare høyeste registrerte puls som makspuls, det må være ok? Den disclaimeren på slutten var fantastisk vid 🤣🤣 ærligste jeg har sett på lenge! 👏 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheAtl Skrevet 6. april 2022 #456 Del Skrevet 6. april 2022 20 minutter siden, Bithiah said: Tusen takk! Nå fiksa jeg det, så mye lettere å bli fortalt enn å Google meg frem 😅 tok bare høyeste registrerte puls som makspuls, det må være ok? Den disclaimeren på slutten var fantastisk vid 🤣🤣 ærligste jeg har sett på lenge! 👏 Bare hyggelig! Såfremt høyeste registrerte puls ikke avviker veldig fra tall du har sett tidligere så er det sikkert mer enn bra nok 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #457 Del Skrevet 6. april 2022 Begynte å løpe for 1 mnd siden og har allerede slått min PR på tid med hele 5 min i går 🙂 Så i går ble det 36 min på 5km, skal prøve å komme under 30 minutt. Det er tungt å løpe, men gud hvor godt det er når man har gjennomført. Anonymkode: 92d40...06e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #458 Del Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begynte å løpe for 1 mnd siden og har allerede slått min PR på tid med hele 5 min i går 🙂 Så i går ble det 36 min på 5km, skal prøve å komme under 30 minutt. Det er tungt å løpe, men gud hvor godt det er når man har gjennomført. Anonymkode: 92d40...06e Anonymkode: 92d40...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bithiah Skrevet 6. april 2022 Forfatter #459 Del Skrevet 6. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Begynte å løpe for 1 mnd siden og har allerede slått min PR på tid med hele 5 min i går 🙂 Så i går ble det 36 min på 5km, skal prøve å komme under 30 minutt. Det er tungt å løpe, men gud hvor godt det er når man har gjennomført. Anonymkode: 92d40...06e Godt jobba! 👏💪 Bare pass på så du ikke ødelegger deg selv 😅 løpt mye tidligere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 6. april 2022 #460 Del Skrevet 6. april 2022 Hvor ofte løper dere? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå