Gå til innhold

"Rikdommen deres er bygget på vår tragedie - det må ta slutt", sier Afrikas svar på Greta Thunberg


rips & vaniljesaus

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (20 timer siden):

Jeg så reklame for denne på nrk å tenkte på denne tråden 🙂 https://tv.nrk.no/program/KMTE30000718

Jeg tenke også på denne tråden da jeg så reklamen.

Og husket godt noe andre har skrevet.

Da UK forbød slavehandel, kom det både afrikanske og arabiske diplomater til London for å påklage avgjørelsen.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brødskalle
On 9/1/2021 at 9:03 PM, Drizzt said:

Det er bare til å le av påstandene at Norges rikdom er bygget på hennes tragedie. 😂 Kunnskapsløsheten og historieløsheten står sterkt i disse miljøene.

Så ironisk. Vestlige makter har utnyttet, ødelagt og drept, mens vi sitter her meget komfortable. Ikke et øye gråt da Norge bombet Libya som var et velferdsland med bedre velferd enn vårt. Da Norge brøt folkeretten. Da vi drepte sønner, døtre, mødre, fedre, besteforeldre. Ikke en sjel har måtte svare for norsk krigsforbrytelse i Libya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst skrev (På 4.9.2021 den 3.27):

Skyld og skyld. Norge har vært dyktige med oljevirksomheten. Den utgjør vel et par prosent av oljeproduksjonen i verden. Resten gjøres av arabiske diktaturstater. De står klar til å overta vår produksjon når som helst.  Dumt å sage av den greina vi sitter på før noe annet er på plass.  

AP vil også fortsette med oljevirksomheten, i motsetning til de radikale grønne.

Nå har det seg også slik at oljeproduksjonen i Norge er en direkte konsekvens for global oppvarming og klimaskifte. Norge kommer snart til å bli saksøkt for dette, bare vent - og da går hele Oljefondet til helvete. 
 

Norge er et attraktivt mål for klimasøksmål, i og med at vi har et veldig rikt fond å ta disse pengene av. At Afrikanere er forbanna forstår jeg godt, relasjonen mellom vesten og Afrika er ikke akkurat bygget på tillit og positivitet - hvis du har noe kunnskap om kolonitiden. U-hjelp er en ting, men hva med alle ressursene vi "tar" fra de afrikanske landene og bruker til vår egen fortjeneste?! Høres ikke akkurat ut som at du "henger med i tiden". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (51 minutter siden):

Så ironisk. Vestlige makter har utnyttet, ødelagt og drept, mens vi sitter her meget komfortable. Ikke et øye gråt da Norge bombet Libya som var et velferdsland med bedre velferd enn vårt. Da Norge brøt folkeretten. Da vi drepte sønner, døtre, mødre, fedre, besteforeldre. Ikke en sjel har måtte svare for norsk krigsforbrytelse i Libya.

Jeg klarer ikke kjøpe det du selger. Du mistet meg ved Libya-fantasiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle
1 minutt siden, Drizzt said:

Jeg klarer ikke kjøpe det du selger. Du mistet meg ved Libya-fantasiene.

Hvilke deler er fantasier mener du? At Norge bombet sivile i Libya? At de var søkkrike? At befolkningen hadde velferd? At Norge ikke brøt folkeretten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (1 time siden):

Hvilke deler er fantasier mener du? At Norge bombet sivile i Libya? At de var søkkrike? At befolkningen hadde velferd? At Norge ikke brøt folkeretten?

Omtrent her: Libya som var et velferdsland med bedre velferd enn vårt

Jeg venter bare å høre om hvor flinke de var med menneskerettigheter og likestilling. :klappe:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, brødskalle said:

Hvilke deler er fantasier mener du? At Norge bombet sivile i Libya? At de var søkkrike? At befolkningen hadde velferd? At Norge ikke brøt folkeretten?

 

48 minutter siden, Drizzt said:

Omtrent her: Libya som var et velferdsland med bedre velferd enn vårt

Jeg venter bare å høre om hvor flinke de var med menneskerettigheter og likestilling. :klappe:

Rikeste landet i Afrika. Det betyr ikke at de var like bra som Norge, men bra.

Gadaffi hadde også et liberalt syn på rettigheter for kvinner. Vel, liberal i forhold til Afrika og Midtøsten. Skulle du først bo som kvinne i Afrika, var vel ikke Libya det verste stedet.

Det sies også at det var gratis helsevesen og gratis skole for både menn og kvinner.

Store subsidier på essensielle ting som mat, bensin, biler og gratis strøm.

Gadaffi var ingen engel, men det som kom etter han var et mareritt.

Denne artikkelen gir et stygt bilde av Norge og masse skryt av Libya før krigen. Hvis mesteparten er sant (jeg tror det) så diltet Norge etter Hillary Clinton og NATO.

https://hannenabintuherland.com/europa/before-2011-libya-africas-richest-country-horrifying-atrocities/

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 minutt siden):

 

Rikeste landet i Afrika. Det betyr ikke at de var like bra som Norge, men bra.

Gadaffi hadde også et liberalt syn på rettigheter for kvinner. Vel, liberal i forhold til Afrika og Midtøsten. Skulle du først bo som kvinne i Afrika, var vel ikke Libya det verste stedet.

Det sies også at det var gratis helsevesen og gratis skole for både menn og kvinner.

Store subsidier på essensielle ting som mat, bensin, biler og gratis strøm.

Gadaffi var ingen engel, men det som kom etter han var et mareritt.

Denne artikkelen gir et stygt bilde av Norge og masse skryt av Libya før krigen. Hvis mesteparten er sant (jeg tror det) så diltet Norge etter Hillary Clinton og NATO.

https://hannenabintuherland.com/europa/before-2011-libya-africas-richest-country-horrifying-atrocities/

Det var utvilsomt ett av de bedre stedene å være i Afrika, men jeg reagerer på påstanden at Libya hadde bedre velferd enn Norge. Tenker man også på menneskerettigheter som en del av velferden, så ryker Libya nedover i listen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun Fact:

Norge henter ut mange ganger mer verdi i form av naturresurser i Afrika enn vi sender i bistand til Afrika.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle
On 5/31/2022 at 6:50 PM, Drizzt said:

Det var utvilsomt ett av de bedre stedene å være i Afrika, men jeg reagerer på påstanden at Libya hadde bedre velferd enn Norge. Tenker man også på menneskerettigheter som en del av velferden, så ryker Libya nedover i listen.

Gi gjerne dokumentert fakta på disse påstandene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (18 timer siden):

Fun Fact:

Norge henter ut mange ganger mer verdi i form av naturresurser i Afrika enn vi sender i bistand til Afrika.

Den bør du dokumentere,

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 1.9.2021 den 21.03):

Det er bare til å le av påstandene at Norges rikdom er bygget på hennes tragedie. 😂 Kunnskapsløsheten og historieløsheten står sterkt i disse miljøene.

Selvpisking er en populær øvelse.

Norge har aldri hatt kolonier vi har plyndret. Derimot har vi vært en koloni og blitt utnyttet. Selv om svensker (Selv i dag) hvitvasker sin egen historie og hevder vi var en union. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hlidskjalf skrev (På 6.9.2021 den 20.14):

Kanskje hadde noen andre satt i gang en industriell revolusjon før eller siden. Da mest sannsynlig i Japan eller Kina. For det er vel ingen andre steder du mener det kunne ha startet?

Men verden hadde helt klart sett annerledes og mer primitiv ut enn i dag da den industrielle revolusjon hadde startet på et senere tidspunkt. Ingen andre startet jo før oss 

Husk på at Europa har det optimale klima for at behovet for industri skal være til stede. I tropene er det for varmt og behagelig temperatur til at man tar seg bryet med å finne opp elektrisitet osv. I Europa ligger forholdene til rette og befolkningen er også tilpasset et mer hardført klima der oppfinnsomhet og nøysomhet ser ut til å ha blitt selektert for.

Mesteparten av den beboelige delen av kloden har et varmere, mer behagelig klima enn Europa. Europa har på den annen side ikke like harde og lange vintre som steder på tilsvarende breddegrader i Canada og Sibir og er derfor mer egnet for liv og jordbruk.

Litt spøkefullt er det blitt hevdet at den Cubanske revolusjonen ikke hadde overlevd den første polske vinteren.

Men det er nok litt sannhet i det. Så lenge man kan kan overleve med et fiskesnøre, robåt, bambushytte og noen geiter så er ikke behovet for stresse til stede.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/31/2022 at 3:54 PM, Guest brødskalle said:

Så ironisk. Vestlige makter har utnyttet, ødelagt og drept, mens vi sitter her meget komfortable. Ikke et øye gråt da Norge bombet Libya som var et velferdsland med bedre velferd enn vårt.

Særlig. Har du feberfantasier?

Endret av nebbete fugl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer naturligvis ikke fra Greta Tintin Eleonora Ernman Thunberg, selv om hun er blitt misbrukt som maskot for den sleipe gjengen bak i årevis allerede.
Klimahysterikernes PR-team står bak, det vet vi, men hvem forer disse med penger?
"Big green propaganda 4 profit" ???

https://duckduckgo.com/?q=green+capitalism+motive+using+greta+thunberg

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6946815/Whos-REALLY-16-year-old-Greta-Thunberg.html

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hlidskjalf skrev (På 1.9.2021 den 21.24):

Jeg undrer meg stadig vekk hvorfor det alltid er Europa og vesten som alltid får skylden. Europa sender da enorme summer med uhjelp til Afrika, slipper inn millioner med folk osv. Hva med Japan? Saudi Arabia? Kuwait? Dette er også rike land som knapt bryr seg om den tredje verden. 

Antakelig fordi vi svarer. Unnskylder oss. Underkastet oss. Tar til oss kritikken. Lytter. Er tilgjengelige.

For det er uforståelig rent logisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rips & vaniljesaus skrev (På 1.9.2021 den 16.09):

Og anti-oljepropagandaen i media bare fortsetter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWk1lB/klimaaktivist-til-unge-nordmenn-din-rikdom-er-bygget-paa-vaar-tragedie

– Det er snart valg i Norge, og ingen av de største partiene har en plan for hvordan de skal slutte med olje. Rikdommen deres er bygget på vår tragedie - det må ta slutt. Unge mennesker må engasjere seg og bruke sine plattformer. Dere må stå sammen med oss og kreve den fremtiden som tilhører oss alle, sier Nakate i et zoom-intervju med VG.

At mange nordmenn kan leve et drømmeliv, er bygget på millioner av andre menneskers mareritt, forteller hun.

– Noen andre betaler en høy pris for Norges rikdom. Fossilt brennstoff må bort, det er ingen vei utenom. Vi kan ikke drikke olje eller puste gass.

Vel, synd så mange vil ha det samme. Kanskje de skulle lært seg å nyte sin tilværelse. Mennesker kan hjernevaskes til så mye, hadde vi bare kunnet hjernevaske andre til å føle at deres liv er bra selv om det ikke er.

Sånn helt saklig, har jeg ikke noe ønske om at andre skal leve et vondt liv for at jeg skal ha det fint. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle skrev (På 31.5.2022 den 16.49):

Hvilke deler er fantasier mener du? At Norge bombet sivile i Libya? At de var søkkrike? At befolkningen hadde velferd? At Norge ikke brøt folkeretten?

Man kan diskutere hva som var riktig vedrørende Libya.  Joda en gruppe mennesker der hadde det veldig komfortabelt fordi de støttet Gadaffi, men alle de andre hadde det absolutt ikke.  Burde vesten gripe inn, tja både ja og nei.  Gadaffi stod bak flere terror aksjoner og brukte trusler som et redskap til å få det han ville ha.  Han plukket unge jenter fra skolene til egen forlystelse.  Historiene er mange.

Men Libya er nå et farlig land da det finnes så mange grupperinger som kjemper mot hverandre.  Skulle vesten grepet inn eller ikke??? Jeg vet ikke, har ikke noe godt svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...