Gå til innhold

Chubby chicks CAN run


Nieve

Anbefalte innlegg

La oss ta det fra begynnelsen...

Etter påske gikk det opp for meg at jeg hadde bikket en ny grad av tjukk. Jeg har alltid vært småtjukk, eller chubby, men inntaket rundt påske var ekstremt, og min kjære påpekte at jeg hørtes ut som en gris på stoff om natta. Selv begynte jeg å våkne natterstid av at pulsen gikk i været og kroppen føltes rar. Med dødsangst startet jeg mitt livs største prosjekt - en total livsstilsendring. 

Som småtjukk liten jente har løping alltid vært utenfor mitt rekkevidde. Når jeg var liten var jeg sliten etter 100 meter, og under Coopertesten hadde jeg alltid voldsomme menssmerter/syk/skulk. For la oss være ærlig...jeg kunne jo aldri i livet løpe sammenhengende i 12 minutter. Hadde vært fornøyd med et helt minutt, men sannheten er at jeg kunne kanskje løpt i ti sekunder. 

Men jeg hadde lest om dette fenomenet "runners high" - og jeg er all in for all form for naturlig rus. Mine rusavhengigheter hittil har vært knyttet til korte prosjekter som "lær å strikke og strikk til du er dritt lei og aldri ønsker å strikke igjen", "lær å bake en nydelig kake og spis og bak den om og om igjen til du spyr" og lignende. Prosjekter jeg kan gå all in for å gjøre til jeg ikke takler tanken på det igjen.

Men dette var et helt nytt prosjekt. For jeg hadde egentlig ikke noe problem med å være småtjukk, men jeg hadde et problem med at min dyrebare skjønnhetssøvn skulle lide av oppvåkning som følge av søvnapné. Så jeg skred til verks, og begynte hardt som jeg alltid gjør med intens planlegging og fylle timeplanen med aktiviteter og kostholdsendringer, før det gikk opp for meg at hvis jeg gjorde dette til et av mine "..til du spyr"-prosjekter så ville jeg aldri klare det. 

Og jeg ville virkelig oppleve "runners high", men jeg kunne jo ikke jogge...

Så da måtte jeg lære meg å jogge. Og hvordan gjør man det når man er chubby og ikke klarer mange steg før det brenner i lungene? Jo, man jogger saktere enn man går, hver tredje lyktestolpe med gåing i mellom. Og det funket. Svett og jævlig og ufattelig sliten etter å ha gjort dette over 2 km. Men så godt det føltes! Jeg hadde ikke nådd "runners high", men jeg kunne skimte den i det veldig veldig fjerne. 

Jeg lasta ned en kaloritellerapp, og gikk på en smell den første dagen da jeg tenkte at "jammen yoghurt er jo sunt og 150 gram fruktmüsli må være bra". La meg bare nevne av bare fruktmüslien er like mange kalorier som en middag. Og dette innenfor et kalorivindu på 1500 kcal...når kroppen er vant til minimum 3000 kcal om dagen. Det ble ikke rare greiene til middag den dagen for å si det sånn. Dag 4 lå jeg på sofaen og trodde at jeg kom til å dø av sult og energimangel. Det så aldeles ikke lovende ut. 

Etter den første uka slapp sulten, og jeg begynte å venne meg til disse nye babymatporsjonene. Jeg lærte en viktig lekse denne uka - at det ikke er farlig å være litt sulten. 

Jeg jogget en gang i uka de neste tre ukene, og økte med noen ekstra lyktestolper for hver gang, og kroppen begynte å kjennes bedre. Jeg tok av meg nesten 5 kg ila disse ukene, og mesteparten var nok vannvekt. Så kjente jeg giret i kroppen. Kroppen ville løpe. Jeg måtte holde meg hardt i skinnet for å ikke dra ut på joggetur hver dag, men økte til to dager i uken og jogget nå 1 km sammenhengende.

Uke 4 ville jeg sjekke hvor langt jeg klarte å løpe sammenhengende, og fant en fin, lang vei på ca 4 km. Hvis jeg klarte å løpe halve ville jeg være strålende fornøyd. Jeg klarte 3,5! Og da, mens jeg løp kjente jeg det. Følelsen av at bena jogger av seg selv, hjernen skrur seg, tankene flyter av seg selv og man bare eksisterer i et sammensurium av fart, natur og bomull. Jeg opplevde "runners high". Og gjett om jeg var hekta!

Etter det ville jeg bare løpe mer og mer, og måtte holde meg igjen mer og mer, for det var som et ustyrlig beist som jobbet inne i meg og ville løpe til den spydde. Og det var jo ikke hensikten med denne livsstilsendringen, så jeg måtte virkelig tøyle beistet. Jeg tillot meg en langtur i måneden der jeg kunne sjekke hvor langt jeg klarte å løpe, og i juli nådde jeg mila. Jeg hadde også tatt av meg 12 kg, og var nå på samme vekt som for tyve år siden. Jeg var nådd et høydepunkt. 

Hva gjør man når man når toppen? Jo, man blir komfortabel der. Det var sommerferie, og i den virkelige verden ville jeg spist alt jeg kom over og trent minst mulig. Jeg gjorde ikke det. Jeg fortsatte å jogge 3-5 dager i uka. Jeg koset meg bare i helgen med sjokolade og alt som var godt. Jeg satte opp kalorimengden med 200 kcal mer enn tidligere for å få vektnedgangen til å roe seg litt, for jeg kjente ikke igjen jenta i speilet - og det gjorde meg urolig.

Resten av ferien satte jeg pris på at jeg bare gikk ned 100-300 gram i uka, og jeg begynte å bli kjent med hvem hun var - jenta i speilet. 

I mai gikk jeg ned 1,5 kg i snitt i uka, og da føltes det bare bra. Forrige uke ble jeg syk, så denne siste uka har jeg gått ned 600 gram, og det føltes mye. Mye har skjedd i løpet av de siste 5 månedene, men jeg kjenner at jeg er glad for at jeg holdt bremsa på. Ellers ville dette blitt en av mine "til du spyr"-prosjekter, og jeg vil virkelig at dette skal vare. 

I dag jogget jeg en liten 2 kilometer med hunden (som ikke er en særlig god joggekompis fordi han skal lukte på alt), og jeg perset på tiden på 1 km. Det føltes gøy og godt. Jeg har også koset meg med en New Energy til kaffen etterpå, fordi jeg fortjener det. I "gamledager" fortjente jeg en 200 grams Helnøttplate hvis jeg hadde trimmet litt. Jeg har moderert meg :) 

Jeg har enda 4 kg igjen til jeg er der jeg vil være, men jeg har ikke hastverk. Jeg ser at det nærmer seg med babysteps. Jeg gikk fra 90,7 kg til 75,3 idag. Det er 15,4 kg. Det er tungt å bære. Jeg er både stolt og ydmyk, og gleder meg til fortsettelsen. 

 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver skikkelig bra, var en artig post å lese og gleder meg til å følge deg 😃

Jeg pleide også å løpe for noen år siden, "runners high" er bra spesielt! Jeg får det ikke til nå, alene med en toåring, og jeg savner det så mye at jeg vurderer å handle inn tredemølle og sette i kjelleren 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som også er på joggekjøret, men noen måneder bak deg i løypen, kjenner jeg meg sånn igjen i det du skriver! Jeg tar meg selv i å glede meg til neste joggetur og måtte holde meg litt igjen for å ikke ta det for langt. Og jeg har også skuffene full at prosjekter jeg begynner på med full iver for så å brenne ut. Flere halvferdige strikkegensre, broderiprosjekter i lange baner, og en surdeigskultur som døde innerst i kjøleskapet. Og ikke minst en kjøkkenhage som nå tørker ut mens jeg jogger i stedet (hagen var fjorårets prosjekt :P. Heier på at dette prosjektet varer livet ut og vi finner en god rytme

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (53 minutter siden):

Du skriver skikkelig bra, var en artig post å lese og gleder meg til å følge deg 😃

Jeg pleide også å løpe for noen år siden, "runners high" er bra spesielt! Jeg får det ikke til nå, alene med en toåring, og jeg savner det så mye at jeg vurderer å handle inn tredemølle og sette i kjelleren 😅

Tusen takk for fine ord🥰 Kjøp tredemølle, du kommer sikkert ikke til å angre hvis du kommer deg i gang på den 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (36 minutter siden):

Som en som også er på joggekjøret, men noen måneder bak deg i løypen, kjenner jeg meg sånn igjen i det du skriver! Jeg tar meg selv i å glede meg til neste joggetur og måtte holde meg litt igjen for å ikke ta det for langt. Og jeg har også skuffene full at prosjekter jeg begynner på med full iver for så å brenne ut. Flere halvferdige strikkegensre, broderiprosjekter i lange baner, og en surdeigskultur som døde innerst i kjøleskapet. Og ikke minst en kjøkkenhage som nå tørker ut mens jeg jogger i stedet (hagen var fjorårets prosjekt :P. Heier på at dette prosjektet varer livet ut og vi finner en god rytme

Så fint at man ikke er alene om å ha halvferdige prosjekter over det hele. Jeg har samme som deg, en innskrumpet kjøkkenhage, og flere døde surdeigskulturer🤣 Jogging er så gøy, jeg blir innimellom helt opphengt i å lese om joggeteknikk, og planlegge hvor jeg skal løpe neste gang. Jeg elsker å løpe i naturen, så det blir lite asfalttrening, men jeg tenker det er bare godt for knærne. Heia oss!💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nieve skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for fine ord🥰 Kjøp tredemølle, du kommer sikkert ikke til å angre hvis du kommer deg i gang på den 😄 

Jeg bestilte ei sånn ca. fem minutter etter at jeg skrev i denne tråden 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nikea skrev (1 minutt siden):

Jeg bestilte ei sånn ca. fem minutter etter at jeg skrev i denne tråden 😄

😃💪😃💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese. Jeg er ikke bare en chubby chick, men rett og slett en tjukk dame som allikevel skal lære seg å jogge :ler:.

Jeg har trent styrke og gått skogs-/fjellturer regelmessig det siste halvannet året. Jeg har alltid hatt lyst til å jogge, men har tenkt at det har vært utenfor min rekkevidde med alle mine kilo. For en belasting på knær og hofter! Jeg går til en kiropraktor som derimot mente at jeg var godt nok trent og hadde nok muskler i beina til at kroppen ville tåle belastning på jogging. Jeg har derfor akkurat begynt. Fullstendig i startgropa. Jogget sånn til sammen 3 minutter på 1 times gåturer. Men da kan det bare bli bedre, ikke sant? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så god du er! 👏👏 Det er virkelig noe eget med å klare å jogge når en aldri har kunnet det i oppveksten eller senere. En enorm mestringsfølelse! Jeg startet i vår, etter 15 kg ned, og løp min første mil nettopp 🤩🤩🤩

Det ser ut som vi er en gjeng som har begynt/planlegger å begynne med jogging. Skulle nesten hatt en egen tråd😂

 

Lykke til videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (3 minutter siden):

Det ser ut som vi er en gjeng som har begynt/planlegger å begynne med jogging. Skulle nesten hatt en egen tråd😂

 

Lykke til videre!

Lett med i joggetråd for nybegynnere 🏃‍♀️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (På 31.8.2021 den 15.32):

Så gøy å lese. Jeg er ikke bare en chubby chick, men rett og slett en tjukk dame som allikevel skal lære seg å jogge :ler:.

Jeg har trent styrke og gått skogs-/fjellturer regelmessig det siste halvannet året. Jeg har alltid hatt lyst til å jogge, men har tenkt at det har vært utenfor min rekkevidde med alle mine kilo. For en belasting på knær og hofter! Jeg går til en kiropraktor som derimot mente at jeg var godt nok trent og hadde nok muskler i beina til at kroppen ville tåle belastning på jogging. Jeg har derfor akkurat begynt. Fullstendig i startgropa. Jogget sånn til sammen 3 minutter på 1 times gåturer. Men da kan det bare bli bedre, ikke sant? ;)

Det er sant, det er bedre å begynne med å jogge litt/gå litt til musklaturen blir vant enn å gi alt du har å jogge så langt du klarer. Jeg passet på å følge med på hva bena mine sa etter joggeturer - hvis jeg hadde noe verk så tok jeg fridager til det var over, og prøvde å tilpasse neste joggetur slik at det ikke ble like intenst. Etter hvert tåler man mer og mer, og lærer seg hvor terskelen ligger. Litt smerter er for så vidt ikke nødvendigvis farlig, men man ønsker jo å kunne fortsette å jogge, så å være litt påpasselig med bena er et must. Lykke til - jeg heier på deg :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (På 31.8.2021 den 19.29):

Så god du er! 👏👏 Det er virkelig noe eget med å klare å jogge når en aldri har kunnet det i oppveksten eller senere. En enorm mestringsfølelse! Jeg startet i vår, etter 15 kg ned, og løp min første mil nettopp 🤩🤩🤩

Det ser ut som vi er en gjeng som har begynt/planlegger å begynne med jogging. Skulle nesten hatt en egen tråd😂

 

Lykke til videre!

Føltes ikke det fantastisk?🤩 Jeg har ikke jogget mila siden jeg gjorde det den ene gangen, men bare å kjenne på mestringsfølelsen gir så mye. Jeg er med på joggetråd 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag - rolig kardioøkt

Etter restitusjon i går ble det morgentur med den late hunden idag. Tenkte egentlig å ta en langtur, men så kom jeg på at søsteren min, "Joggemaskinen", kommer på besøk i helga, og da er det mye morsommere å jogge langtur enn alene menneske med lat hund. 

Så da ble det en rolig tempo 3 km i variert terreng. Ga litt på i små oppoverbakker - bare fordi det er gøy - men ellers ble det en ren kardioøkt i duskregn. Har glemt langtightsen på hytta, så måtte bruke caprien. Det var 7 grader og vind, så 3 effektive grader. Frøs ikke litt engang - fryser du så jobber du ikke 😆 Kroppen føltes bra, og jeg kunne lett jogget mer i samme tempo, men valgte som sagt å spare meg til helga. 

I morgen er det veiedag, så fokus på å holde meg innafor kalorimålet og ikke spise for mye salt. Har dog kosa meg med en kinder maxi idag, men får ta de 117 kcal fra middagen... Håper å nå 75,0 kg i morgen, men det er 200 gram til. I tillegg er røduka på tur - jeg vet at den kan komme til å lage kluss i systemet, så jeg har ikke voldsomme forventninger. Men hvis jeg går opp så blir jeg nok littegrann muggen😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nieve skrev (1 time siden):

Etter restitusjon i går ble det morgentur med den late hunden idag. Tenkte egentlig å ta en langtur, men så kom jeg på at søsteren min, "Joggemaskinen", kommer på besøk i helga, og da er det mye morsommere å jogge langtur enn alene menneske med lat hund. 

Aldri jogget sammen med noen jeg - så høres litt skummelt ut å ta ut med en «joggemaskin» 😂 Har dere jogget sammen før?

 

Opprettet en joggetråd jeg da, i sport og trening 😁

Lykke til med veiedag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (18 timer siden):

Aldri jogget sammen med noen jeg - så høres litt skummelt ut å ta ut med en «joggemaskin» 😂 Har dere jogget sammen før?

 

Opprettet en joggetråd jeg da, i sport og trening 😁

Lykke til med veiedag! 

Takk 😊  Ja, vi har jogget før. Ventet ganske lenge før jeg gadd å bli med henne, siden jeg jogget så tregt. Men hun lovte å holde min fart og ikke klage på farta mi, så da gikk det bra. Hjalp veldig på progresjonen å jogge med en joggemaskin, for da fikk jeg mer lyst å gønne på i ny og ne😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nieve skrev (1 time siden):

Takk 😊  Ja, vi har jogget før. Ventet ganske lenge før jeg gadd å bli med henne, siden jeg jogget så tregt. Men hun lovte å holde min fart og ikke klage på farta mi, så da gikk det bra. Hjalp veldig på progresjonen å jogge med en joggemaskin, for da fikk jeg mer lyst å gønne på i ny og ne😊

Så kjekt! Jeg har en venninne som vil jogge sammen, men hun jogger mye, så jeg har vært negativ. Men hun sier hun skal holde tempoet mitt, så nå ble jeg fristet til å slenge meg med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bokdamen skrev (9 timer siden):

Så kjekt! Jeg har en venninne som vil jogge sammen, men hun jogger mye, så jeg har vært negativ. Men hun sier hun skal holde tempoet mitt, så nå ble jeg fristet til å slenge meg med 

Ja, det er koselig å ha noen å jogge sammen med av og til. Man får slådd to fluer i en smekk med å være sosial pg trene samtidig😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag - veiedag/dommens dag

Noen har tydeligvis gjort jobben sin denne uka, for idag nådde jeg delmålet mitt på 75,0 kg🤩 

Dagen feires med pastagrateng, sjokolade og brus - fordi man skal unne seg litt ekstra når man har vært flink. 

Fredag er favorittdagen i uka, for fra kl.14 er det fritt fram med det man måtte ønske helt til lørdag kl.23:59. Da telles ikke flere kalorier før søndag morgen. Jeg var ganske mye strengere de første månedene, men nå er jeg blitt mer strukturert og bevisst på hvor mye kalorier det er i det jeg trøkker i meg. 

På søndag begynner derfor ferden fra 75 kg til 70 kg, og etter mine beregninger skal jeg bruke ca 2,5-3 mnd på det. Men jeg stresser ikke, for jeg føler meg så bra allerede. Må nevnes at siste gang jeg veide 75 kg så var jeg 17 år, og det er snart 20 år siden, så jeg er veldig fornøyd allerede. Resten er bare bonus. 

Siden jeg er ganske kraftig bygd tror jeg ikke at jeg kommer til å satse noe lavere enn 70 kg, så dette er kanskje siste ferden nedover ⬇️. Deretter begynner det virkelige arbeidet: å holde seg der. Jeg har allerede begynt å planlegge hvordan jeg skal få det til, noe som innebærer å fortsette å veie seg ukentlig (og sikkert hver dag slik som nå). 

God helg, folkens😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdags-/mandagsupdate

Lørdag ble en fin-fin dag med joggemaskinen. Hele 11,7 km ble logget i nydelig høstvær på steder jeg aldri har vært. Terrenget var variert, med noe grusvei, noe skogsti, noe ATV-spor, og noe steinete områder som krevde gangfart. Vi jogget mesteparten i rolig fart, og gikk der det krevdes. Totalt var vi ute i 1 time og 50 minutt, og bena fungerte utmerket. 1100 kcal forbrent i følge klokka. Nøt resten av kvelden med god middag, og masse godteri. 

Hadde restitusjon av joggemusker i går, men tok en rideøkt med hesten i stedet, noe som bare er bonustrim og moro :) Holdt kaloribudsjettet så det sang, så nå retter vi opp helgas utskeielser. 

Idag tok jeg en veldig rolig 3 km. Musklene kjentes bra ut, men jeg fikk veldig høy puls i begynnelsen, så jeg satte ned farten et par hakk, så gikk det seg til. Litt sliten etter reising idag, men det var godt å komme seg ut. Skal kjenne etter hvordan kroppen føles i morgen, men planen er restitusjon. Onsdag blir det rideøkt igjen, men hvis kroppen føles bra så blir det nok en rolig joggetur da også. Kaloribudsjettet er holdt i dag også, men har glemt å gå på vekta. Satser på at vi er på rett vei. 

Har du trent i dag?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å fokusere på kondisjon og ikke så mye styrke nå en måned (i september). Jeg har stillesittende kontorjobb som gjør at jeg vanligvis ikke får mer enn 2-3000 skritt i løpet av en vanlig dag hvis jeg ikke trener. Målet er derfor minimum 10 000 skritt hver dag i september, som innebærer tur på minst 5 km hver dag. Har klart det så langt. Seks gåturer, hvor av to av de har hatt innlagt jogging. Blir gåtur i kveld også, så planlegger jeg med innlagt jogging på turen i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...