Gå til innhold

kj- og skj-lyden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 8/26/2021 at 8:37 PM, Caeruleus said:

Hvis dere tenker dere om, så vet dere jo at språk forandrer seg - vi snakket jo norrønt for 1000 år siden, og i dag hadde vi ikke skjønt mye av det.. Lydene utvikler seg, som trådstarter sier. Sånn er det bare.. Plutselig er det ikke "feil" å ikke skille kj- og skj-lyden lenger. 

Men ikke alle språkmoter blir varige endringer. Nærmest hver ungdomsgenerasjon har hatt noen talemåter og uttrykk som ikke har gått inn i språket. Kanskje nettopp fordi mange nok ikke likte de til slutt når de ble voksne (litt som at mange mente at vannsenger garantert var fremtiden på 80-tallet). Men disse utgåtte motene hører vi ikke så mye om i ettertid. Se gamle norske filmer for å skjønne hva jeg mener. Feks Lasse og Geir fra 70-tallet (youtube har den).

Anonymkode: 99bfd...981

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men ikke alle språkmoter blir varige endringer. Nærmest hver ungdomsgenerasjon har hatt noen talemåter og uttrykk som ikke har gått inn i språket. Kanskje nettopp fordi mange nok ikke likte de til slutt når de ble voksne (litt som at mange mente at vannsenger garantert var fremtiden på 80-tallet). Men disse utgåtte motene hører vi ikke så mye om i ettertid. Se gamle norske filmer for å skjønne hva jeg mener. Feks Lasse og Geir fra 70-tallet (youtube har den).

Anonymkode: 99bfd...981

Endring av kj-lyden er ikke en motesak. Slang forandrer seg pga identitet. Ungdom i dag syns det er teit å si SCHPAA fordi det ble jo sagt i gamledager. Det er bare gamle folk som sa sånt. Det er sosiolekt, og den forandrer seg hele tiden. Ord går ut og inn, og påvirkes av media, venner osv. Du snakker sånn fordi du er ungdom, og når du bikker 25 så slutter du å si schpa og lol og yolo og yeet, for da er du voksen og føler du må snakke som en voksen. 

At kj-lyden forandrer seg, er ikke snakk om sosiolekt. Det er en ubevisst påvirkning. Folk sier sjøttkaker fordi de hører at andre gjør det. Du snakker sånn fra du er født til du dør, med mindre du lærer deg lyden etterhvert, da. Ungdomsspråk starter du med når du er ungdom, og du slutter når du er voksen. Den har mye å gjøre med trender i tiden, hva som er in og kult.

Språk forandrer seg på mange forskjellige måter. Noen endringer varer lenge, noen er bare i språket vårt i kort tid. Det finnes ingen regler for det.  

Anonymkode: a4448...6dd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på islandsk, de har ikke lyden. Der vi sier Reykjavik (med kj-lyd), sier de reyk-javik, med tydelig K-lyd. De sier også ord som "kino" uttalt med K. Hadde noen islendere begynt å bruke kj-lyden og sagt Reykjavik som vi nordmenn gjør, hadde mange ment at det er feil! Men det er akkurat den språkendringen som skjedde i norrønt (tilnærmet det SAMME språket som islendere snakker i dag), som vi i dag ser på som riktig.

Det er jo litt interessant å tenke på. Og viser at ingenting i språk er feil eller riktig. Det er noe dynamisk som forandrer seg hele tiden.

Man kan mene at Island har en "feil" språkpolitikk fordi den er så konservativ. Du får fks ikke lov til å gi barna dine et navn som ikke kan bøyes på islandsk. Og hver gang det kommer inn nye ord, så finner de på en islandsk variant av ordet som alle må bruke. Det heter ikke television/tv, det heter sjonvarp. Shorts heter stuttbuxor. De ønsker ikke endringer velkommen. 

Norsk har en ganske liberal språkpolitikk i forhold til fks islandsk. Språkforskere vet at språk er dynamisk og i endring, og da lar vi det være sånn. Selvfølgelig samtidig som vi er glad i språkkulturen vår og ønsker å beholde mye. Men vi lar naturen stort sett gå sin gang. En språkforsker skal ikke ha en mening om språk. Om noe er feil, riktig, stygt eller pent. Hun skal bare observere og fortelle hva som skjer. Og med et sånt syn på språk, er det klart at språkpolitikken også blir sånn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fredrikstad kommer folk med følgende utsagn:

- "Skal vi på skjino i hælja?". 

- "Hvem buss går dit?". 

- "Kan du skjøre meg?". 

- "Hvem bok bør jeg lese?". 

- "Ille skjedelig". 

- "Til mårran i dag". 

Anonymkode: 4182e...a7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 19.52):

Hvorfor er det som mange som irriterer seg over at skille mellom disse lydene forsvinner? 

Vi har ikke noe offisielt talemål i Norge, så uansett hvordan folk uttaler disse lydene så er det ikke feil. 

Jeg irriterer meg over de som sier "keffer" når de mener "hvordan". Men det er ikke noe jeg kan gjøre noe med. De bryter ingen språkregler. 

Anonymkode: 532a5...4b2

Fordi det er en språklyd som potensielt sett kan endre ordets betydning. Det er forskjell på Kjell og skjell. 

Anonymkode: 88b93...755

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (På 2021-8-26 den 20.34):

Nei. De skrives likt.

Det finnes ingen regler for hvordan de uttales muntlig. 

Anonymkode: 0aaaa...412

Tøys. Det kan være at du ikke har lært det, men det har jeg da jeg gikk på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Tøys. Det kan være at du ikke har lært det, men det har jeg da jeg gikk på skolen.

Talemålet er ikke normert.

Anonymkode: b4d6d...228

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig uintelligent å si kj og skj lydene feil. Har store fordommer mot voksne som ikke gidder prate skikkelig.

Anonymkode: b2019...dc1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres utrolig uintelligent å si kj og skj lydene feil. Har store fordommer mot voksne som ikke gidder prate skikkelig.

Anonymkode: b2019...dc1

Håper at du ikke bor i Østfold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det er en språklyd som potensielt sett kan endre ordets betydning. Det er forskjell på Kjell og skjell. 

Anonymkode: 88b93...755

Vi har allerede en hel haug med homonymer i språket, og lever fint med det. Mange av homonymene ble uttalt ulikt før, det ser vi i skriftspråket. Fks hjul og jul. Men i dag uttaler vi dem helt likt. Dette er ikke noe nytt. Ingen vil ha problemer med å forstå når de snakker om han Kjell og når de snakker om et skjell. Selv om ordene blir uttalt likt. Vi har faktisk en ganske kompleks hjerne som kan kommunisere på andre måter enn kun ord og lyder også. Et dyr er mer konkret i kommunikasjonen, og de har ulike lyder som betyr fks "fare" eller "mat". Og lyden for fare blir tolket som fare uansett om det er noe fare eller ikke. Vi mennesker kan tolke ord og språklyder i sammenheng med kontekst og sånt som setningsoppbygging. Når alle også vet at fler og fler slår sammen kj og sj-lydene, så vil de være bevisste dette i en situasjon hvor misforståelser kan oppstå. Så bruker de andre metoder for å forstå hvis det skjer en reell misforståelse. Vi er dessuten godt rustet til å takle misforståelser om de har skjedd også. Det skjer uavhengig av at språk endrer seg. Da kommuniserer vi, og er villige til å ordne opp I ting. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 20.26):

Dere kan bli så irriterte dere vil over kj og skj lyden. Men dere kan ikke klage på det, for det finnes ingen regler som brytes. Har du problemer med at folk ikke sier disse lydene etter din egen smak bør du oppsøke psykolog. Du finner i alle fall ingen støtte i språkreglene.

Kebabspråk. Bruker du de lydene viser du at du identifiserer deg med lavere sosiale lag, østkantnivå.

Bevares, du kan velge det, men du kan ikke forvente at folk skal syntes det er ok. 

I forhold til aksept er det ikke lurt. Det er til din egen disfavør, men konsekvensen skjønner du sannsynligvis ikke.

Anonymkode: 7f655...558

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 20.26):

Dere kan bli så irriterte dere vil over kj og skj lyden. Men dere kan ikke klage på det, for det finnes ingen regler som brytes. Har du problemer med at folk ikke sier disse lydene etter din egen smak bør du oppsøke psykolog. Du finner i alle fall ingen støtte i språkreglene.

Vel, uttalereglene brytes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker said:

I Fredrikstad kommer folk med følgende utsagn:

- "Skal vi på skjino i hælja?". 

- "Hvem buss går dit?". 

- "Kan du skjøre meg?". 

- "Hvem bok bør jeg lese?". 

- "Ille skjedelig". 

- "Til mårran i dag". 

Er bra drøyt å ha flyttet til østlandet og innse hvor mange som virkelig ikke kan prate her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cata said:

Disse er ikke normerte, så de kan ikke brytes. Vi har uttaleregler som dette fordi det er sånn folk flest snakker i dag. Men det er ikke forbudt at et språk endrer seg. 

http://www.sprakradet.no/Spraka-vare/Norsk/Talemaal/

Her står det at Norge ikke har et offisielt normert talemål. Vi har to normerte skriftspråk, men hvordan vi snakker muntlig er helt fritt frem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (4 timer siden):

🤣🤣

Jeg stoler mer på Språkrådet enn en tilfeldig fyr på internett

"Det er ikkje offisielle reglar for uttale i norsk slik det er for skrivemåte og bøying."

https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Uttaleraad/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damen ble kysset på "skinnet" her altså. Litt overrasket over at hun ikke ble "skysset", faktisk.

Anonymkode: ddbfc...a7c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere pretensiøse tullinger som rakker ned på de (oss) som ikke klarer/bryr seg om å uttale «kj-lyden»: 

Bruker dere begrepet «i forhold til», riktig? Søk det opp. Er det en ting jeg er lei av, så er det nettopp den feilaktige bruken av begrepet som kun er synonymt med «sammenlignet med». 

Anonymkode: 01b1d...970

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere pretensiøse tullinger som rakker ned på de (oss) som ikke klarer/bryr seg om å uttale «kj-lyden»: 

Bruker dere begrepet «i forhold til», riktig? Søk det opp. Er det en ting jeg er lei av, så er det nettopp den feilaktige bruken av begrepet som kun er synonymt med «sammenlignet med». 

Selvsagt, det er et svært enkelt uttrykk det egentlig ikke går an å ta feil av.

2,5-åringen her i huset uttaler kj-lyd riktig, i likhet med de fleste som er litt eldre. Feilen oppstår pga. negativ påvirkning og kommer seinere, med mindre foreldrene skulle snakke kebabnorsk selv. På 90-tallet lærte vi oss å skrive basert på lydene, det var forventa at barneskoleelever hadde lydene inne.

Anonymkode: cd617...bbe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Selvsagt, det er et svært enkelt uttrykk det egentlig ikke går an å ta feil av.

2,5-åringen her i huset uttaler kj-lyd riktig, i likhet med de fleste som er litt eldre. Feilen oppstår pga. negativ påvirkning og kommer seinere, med mindre foreldrene skulle snakke kebabnorsk selv. På 90-tallet lærte vi oss å skrive basert på lydene, det var forventa at barneskoleelever hadde lydene inne.

Anonymkode: cd617...bbe

Rart at 95% av lærerne ved sønnen min sin skole bruker det feil, politikerne, folk på Tv osv. Samt mange bekjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...