Gå til innhold

kj- og skj-lyden

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Logopeder jobber ikke med dette. 

Anonymkode: 1c381...0d7

Vel, jeg fikk logoped som liten fordi jeg hadde problemer med å uttale g og k :sleep: 

Logopeden utreder og jobber med mennesker som har ulike former for kommunikasjonsvansker, stemmevansker, språk- og talevansker, taleflytvansker (stamming eller løpsk tale) og svelgevansker.

https://norsklogopedlag.no/hva-er-logopedi/

Hva er da skj- og kj- lyd om det ikke er uttalelse og har med språk å gjøre?  :blink:

Endret av Peanut
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en trend i noen miljøer, slik det har vært i tjue år. I barnehagen er det vanlig at det snakkes riktig, feilen er noe man begynner med seinere. Det er bevisst bruk av kebabnorsk, hverken mer eller mindre.

Anonymkode: cd617...bbe

Nei det er en språklig endring, og det er fagmiljøet helt enig om. Det stemmer ikke det du sier, det er ikke vanlig å begynne med den og så slutte. Det er ikke en trend. 

https://www.nrk.no/norge/kj-eller-skj_-det-er-uansett-ikke-en-talefeil_-mener-professor-1.14291087

https://www.nrk.no/kultur/sprakforsker-om-skj_kj-lyden_-kan-ende-med-at-vi-bare-sier-_s_-1.14297342

• Liker 2
Skrevet
Peanut skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg fikk logoped som liten fordi jeg hadde problemer med å uttale g og k :sleep: 

Hva er da skj- og kj- lyd om det ikke er uttalelse og har med språk å gjøre?  :blink:

Ja, før jobbet man med det, da man ikke anså det som en endring i språket vårt, men i dag jobbes det ikke med. Det ville vært 0 poeng å jobbe på et logopedkontor med å mestre lyden teknisk, siden barn ikke bruker den i dagligspråket ditt vil lyden aldri bli automatisert. 

• Liker 2
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Til dere som er imot denne språkendringen. Svar meg på dette spørsmålet: hvorfor skal språket DU har lært, på det tidspunktet DU har lært, være fasit på hvordan alle skal snakke norsk nå og i all overskuelig fremtid? 

Anonymkode: 499d5...78a

Hvis jeg ikke skjønner hva folk sier så er jo kommunikasjonen bortkastet. Da kan vi heller snakke engelsk alle sammen. 
For øvrig, vil de som skal snakke norsk nå og videre forstå norske tekster fra tidligere? Mange skjønner jo ikke nynorsk en gang. 

Anonymkode: ba16a...978

Skrevet
Peanut skrev (5 timer siden):

Vi jobber fremdeles med k og g, fordi det ikke er en språkendring og det påvirker forståeligheten i mye større grad. Sj-lyden og kj-lyden er språklyder. De har opprinnelig vært to ulike fonemer, men begynner å bli to allofoner av samme fonem. Det er ikke en språklydsVANSKE, så vi jobber ikke med det. Det er en språkendring. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg ikke skjønner hva folk sier så er jo kommunikasjonen bortkastet. Da kan vi heller snakke engelsk alle sammen. 
For øvrig, vil de som skal snakke norsk nå og videre forstå norske tekster fra tidligere? Mange skjønner jo ikke nynorsk en gang. 

Hvis du ikke skjønner hva folk sier pga de ikke kan uttale kj-lyden, så er det du som har en språkvanske. Hvis du ikke klarer å forstå budskapet ut ifra kontekst, så er det din vanske. Går noen til gullsmeden og spør om de har "et skjede", så skjønner man det både ut i fra kontekst og ut i fra artikkelen/kjønnet til ordet. Hvis du misforstår det, er det du som har en språkvanske. 

• Liker 3
Skrevet

Irriterer meg vel ikke, sjeldent jeg legger merke til det, med et unntak. Når sj-lyd går over i sh-lyd får jeg litt frysning; shøtt, shærring og shæreste. 

Sj- og kj-lyd er viktig for enkelte ord som er likens med uttak av sj- vs. kj-lyd, men som har vilt forskjellig betydning. Sjeto vs. kjeto f.eks. Dialekt riktignok men stor forskjell i betydning. (kjeto er å være kilen, og sjeto er å ha diare, om noen ikke skjønte:P) Når min utenlandske kjæreste får til å si kj-lyd, så må nordmenn også få det til om det ikke er spesielle ting som taler imot.

Anonymkode: e369c...2b9

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi jobber fremdeles med k og g, fordi det ikke er en språkendring og det påvirker forståeligheten i mye større grad. Sj-lyden og kj-lyden er språklyder. De har opprinnelig vært to ulike fonemer, men begynner å bli to allofoner av samme fonem. Det er ikke en språklydsVANSKE, så vi jobber ikke med det. Det er en språkendring. 

Bestemt av hvem? Gjetter av noen med berøringsangst mot noe.

Anonymkode: 99bfd...981

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om 10-15 år vil ingen tenke at dette er å «snakke som barn». Da vil vi som fremdeles «tviholder» på kj-lyden bli sett på som språkvonservative slik som folk som i dag sier «haven» og «maven» til hagen og magen. 

Ja, det blir et klasseskille, og godt er det 

Anonymkode: 7f655...558

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De fleste med utdanning fra bachelor og oppover vil mest sannsynlig ikke velge å bruke talefeilen i språket sitt.

Er det stopp ved videregående/yrkesskole så er sikkert innøvd talefeil kult 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen som bestemmer hva som er en språkendring og ikke, da har du misforstått. Vet du hvordan naturlige språkendring er oppstår? Det ligger i begrepet - NATURLIG. Dette er også støttet i forskningen. 

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Om 10-15 år vil ingen tenke at dette er å «snakke som barn». Da vil vi som fremdeles «tviholder» på kj-lyden bli sett på som språkvonservative slik som folk som i dag sier «haven» og «maven» til hagen og magen. 

Fram til da vil jeg ikke framstå som et barn. Deretter kan jeg fint bli ansett som en språkkonservativ - noe jeg på mange måter er.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det blir et klasseskille, og godt er det 

Det blir ikke et klasseskille, men et generasjonsskille.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-26 den 20.34):

Nei. De skrives likt.

Det finnes ingen regler for hvordan de uttales muntlig. 

Anonymkode: 0aaaa...412

Hvis en barneskole unge kronisk uttaler kjole og kjøtt som skjole og skjøtt skal lærere og foreldre bemerke det og prøve å lære det riktig uttale.   Voksne som ikke kan prate rent blir jo sjeldent tatt seriøst. 

Anonymkode: f2455...48d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis en barneskole unge kronisk uttaler kjole og kjøtt som skjole og skjøtt skal lærere og foreldre bemerke det og prøve å lære det riktig uttale.   Voksne som ikke kan prate rent blir jo sjeldent tatt seriøst. 

Hva skal de rette det til? Det finnes jo ingen fasit. Det de i realiteten gjør er å rette ungene til å snakke etter deres egen smak.

Hver gang jeg hører et barn som sier "hvorfor" skal jeg rette det til "keffer". For det er sånn jeg liker at ordet uttales.

• Liker 3
Skrevet

Det blir ikke et klasseskille, men et generasjonsskille.

Feil

Har to barn på 21 og 24. Verken de eller noen av vennene deres snakker sånn. De syntes det er er ultralteit.

Ekspeditøren på Elkjøp, som er like gammel, eller kanskje litt eldre, snakker sånn. Holdt på å gå ut igjen.

• Liker 1
Skrevet

Blir tungt for noen om de ikke klarer å uttale følgende: 

Kjærringa skylte kyllingen.

(Det går ikke an å skylle en skylling. Det vil ikke gi noen mening.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det har ikke noe for seg. Det eneste du oppnår er å pirke på og plage barnet. Du kan lære barnet å si lyden teknisk,  men barnet vil aldri i livet begynne å bruke det når alle jevnaldrende ikke bruker det. det er like håpløst som å sitte på et kontor å lære noen å skarre på r-en og så sende det ut i en østlandsmiljø. Det barnet vil ALDRI skarre, fordi språk er et sosialt konsept der man immiterer omverdenen sin.  

• Liker 1
Skrevet

Feil

Har to barn på 21 og 24. Verken de eller noen av vennene deres snakker sånn. De syntes det er er ultralteit.

Ekspeditøren på Elkjøp, som er like gammel, eller kanskje litt eldre, snakker sånn. Holdt på å gå ut igjen.

med tid og stunder snakker alle slik. Det kan ha noe med bakgrunn å gjøre akkurat nå i en mellomfase, men ikke på sikt. På sikt snakker alle slik og kun gretten gammle gubber tviholder på "språget slik det var de vi var unge."

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skal de rette det til? Det finnes jo ingen fasit. Det de i realiteten gjør er å rette ungene til å snakke etter deres egen smak.

Hver gang jeg hører et barn som sier "hvorfor" skal jeg rette det til "keffer". For det er sånn jeg liker at ordet uttales.

"Keffer" er dialekt.  Å uttale kj eller skj lyden er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...