Gå til innhold

kj- og skj-lyden

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Rart at 95% av lærerne ved sønnen min sin skole bruker det feil, politikerne, folk på Tv osv. Samt mange bekjente. 

Anonymkode: 01b1d...970

Vi har MASSE "feil" i språket. Vi har hatt massevis av lydendringer opp gjennom tidene som har skjedd på ca samme måte som endring av kj-lyden. Fks hvordan edd og thorn forsvant. Altså de samme lydene som i "bath" og "the" på engelsk. (Th-lyd) Vi hadde heller ikke retroflekser før. Ord skifter også mening, som du sier, og vi får mange nyord. At "i forhold til" skifter mening er også helt normalt. Språkendringer blir sjeldent akseptert når de skjer, men om mange år vil ingen ha noe imot det. 

Anonymkode: a4448...6dd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Rart at 95% av lærerne ved sønnen min sin skole bruker det feil, politikerne, folk på Tv osv. Samt mange bekjente. 

Anonymkode: 01b1d...970

Det er rett og slett uforståelig. Det blir som å si kjøkken når man mener buss, virkelig skivebom. Det er ikke et uttrykk det er naturlig å rote til, så det er en gåte for meg at så mange mennesker som ellers virker oppegående ikke forstår dets enkle innhold. Til sammenligning er det lettere å forstå at enkelte blander overfor og ovenfor, ettersom de faktisk er nesten like.

Anonymkode: cd617...bbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 19.52):

Hvorfor er det som mange som irriterer seg over at skille mellom disse lydene forsvinner? 

Vi har ikke noe offisielt talemål i Norge, så uansett hvordan folk uttaler disse lydene så er det ikke feil. 

Jeg irriterer meg over de som sier "keffer" når de mener "hvordan". Men det er ikke noe jeg kan gjøre noe med. De bryter ingen språkregler. 

Anonymkode: 532a5...4b2

HAHAH, keffer er jo dialekt. Schøttboller og schino er talefeil 😂

Anonymkode: 34091...abe

• Liker 2
Skrevet

Uansett hvor mye enkelte slappfisker med talevansker prøver å legitimere det:

DET HETER IKKE sjino, sjole, sjøttkaker, sjøre, sjæreste og sjøleskap. Alle som snakker sånn burde vært hengt opp etter drøvelen til allmenn bespottelse. Det er regelrett språkbedervelse og folk som snakker slik er i beste fall tilbakestående. Hadde aldri ansatt en person som ikke kan snakke rent. 

• Liker 8
Skrevet
Lorieen skrev (12 minutter siden):

Uansett hvor mye enkelte slappfisker med talevansker prøver å legitimere det:

DET HETER IKKE sjino, sjole, sjøttkaker, sjøre, sjæreste og sjøleskap. Alle som snakker sånn burde vært hengt opp etter drøvelen til allmenn bespottelse. Det er regelrett språkbedervelse og folk som snakker slik er i beste fall tilbakestående. Hadde aldri ansatt en person som ikke kan snakke rent. 

Helt enig med deg i alt du skriver. Sjedekollisjon (kjedekollisjon) er uforståelig at noen i det hele tatt kan si. Som en tidligere har skrevet, kjede blir sjede og da er det helt forskjellige "ting" jeg tenker på. Hører også på TV at noen sier: Følg med på nyhetene kl sjueen! I noen reklamer som også høres ofte er språket ubrukelig. Tar ikke sånne reklamer seriøst.
Personlig tror jeg det er mindretallet som kan ha problemer med uttale, mens resten ikke gidder å lære seg lyden. Det er jo bare en liten forskjell på hvordan tunga brukes ved uttale av lydene.

• Liker 2
Skrevet
Belima skrev (Akkurat nå):

Helt enig med deg i alt du skriver. Sjedekollisjon (kjedekollisjon) er uforståelig at noen i det hele tatt kan si. Som en tidligere har skrevet, kjede blir sjede og da er det helt forskjellige "ting" jeg tenker på. Hører også på TV at noen sier: Følg med på nyhetene kl sjueen! I noen reklamer som også høres ofte er språket ubrukelig. Tar ikke sånne reklamer seriøst.
Personlig tror jeg det er mindretallet som kan ha problemer med uttale, mens resten ikke gidder å lære seg lyden. Det er jo bare en liten forskjell på hvordan tunga brukes ved uttale av lydene.

Nettopp! Det er fullt mulig å lære seg uten større anstrengelse. Å påstå noe annet er tøv og latskap.

• Liker 3
Skrevet
On 8/28/2021 at 1:06 PM, AnonymBruker said:

Jeg sier ofte feil på norsk med skj- pg kj-lyd. Jeg har hatt tysk som fremmedspråk på skolen, og overraskende nok har jeg vært veldig nøye nok med ch-lydene og sch-lydene. Grunnen er for å skille mellom skrivemåte. På norsk kan jeg skrivemåten, så da er det ikke et problem, uavhengig av hvordan jeg uttaler det.

"Syv" er jo norsk??

Anonymkode: e4af1...23a

Ja, syv og sju er sidestilt på Universitetet i Bergens ordbok. Syv tror jeg er mer vanlig i enkelte dialekter (Bergensk?) og kanskje blant eldre i mer konservative omgangskretser.

Anonymkode: 99bfd...981

• Liker 1
Skrevet
Belima skrev (2 timer siden):

De fleste jeg hører med denne uttalefeilen er deltagere på realityserier som paradiset hotell og ex on the beach. Jeg tror de som bruker denne talefeilen tror de høres søte ut, noe de absolutt ikke gjør. Det er som om jeg skulle begynt å lesbe på s’en bare fordi jeg ikke gidder si den rett. Eller si j istedenfor r, som julekakej.

Anonymkode: 93d8f...e17

• Liker 3
Skrevet
21 hours ago, Blondie65 said:

Jeg er redd at løpet er skjørt ...

Det ville vært svært skipt.

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste jeg hører med denne uttalefeilen er deltagere på realityserier som paradiset hotell og ex on the beach. Jeg tror de som bruker denne talefeilen tror de høres søte ut, noe de absolutt ikke gjør. Det er som om jeg skulle begynt å lesbe på s’en bare fordi jeg ikke gidder si den rett. Eller si j istedenfor r, som julekakej.

Dessverre har jeg også hørt sjedelig sjole fra en voksen (33+) i jobbsammenheng. Mistenker at hun bytter mellom skj og kj alt etter hvem hun snakker med, at hun tror hun skal bli mer kompis med et par av de langt yngre ansatte hvis hun snakker like feil som dem. De på sin side ønsker sannsynligvis heller en eldre kollega de kan respektere og lære av, ikke en "gamliskompis".

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vet ikke om det er myte eller fakta, men har lest at skarre-R startet med en prins eller konge i Paris som aldri lærte seg skikkelig R. Feilkonstruert munn pga innavl sikkert. Og så spredde den seg til hoffet, adelen, overklassen og videre til "halve" Europa, inkl større deler av det norske vestlandet hvor den er på vei oppover og snart spiser Ålesund om ingen stopper utysket.

Skrevet

Vet ikke om det er myte eller fakta, men har lest at skarre-R startet med en prins eller konge i Paris som aldri lærte seg skikkelig R. Feilkonstruert munn pga innavl sikkert. Og så spredde den seg til hoffet, adelen, overklassen og videre til "halve" Europa, inkl større deler av det norske vestlandet hvor den er på vei oppover og snart spiser Ålesund om ingen stopper utysket.

https://www.apollon.uio.no/artikler/2005/lyder-skarring.html

Skarring er heller ikke noe som opprinnelig var i norsk, og er heller ikke del av noen originale dialekter. Denne lyden har spredd seg på samme måte som at skj blir til sj. Igjen, hvorfor er det ok at språket har endret seg før, men ikke nå? 

Skrevet

De fleste som irriterer seg over dette blir nok det fordi det får dem til å føle seg gode i norsk. De tror dette er et tegn på at de behersker norsk. Men 99% av de klarer ikke å finne de 8 rettskrivingsfeilene i dette innlegget.

Anonymkode: 5e324...ee9

Skrevet
On 8/29/2021 at 11:44 AM, AnonymBruker said:

Se på islandsk, de har ikke lyden. Der vi sier Reykjavik (med kj-lyd), sier de reyk-javik, med tydelig K-lyd. De sier også ord som "kino" uttalt med K. Hadde noen islendere begynt å bruke kj-lyden og sagt Reykjavik som vi nordmenn gjør, hadde mange ment at det er feil! Men det er akkurat den språkendringen som skjedde i norrønt (tilnærmet det SAMME språket som islendere snakker i dag), som vi i dag ser på som riktig.

Det er jo litt interessant å tenke på. Og viser at ingenting i språk er feil eller riktig. Det er noe dynamisk som forandrer seg hele tiden.

Man kan mene at Island har en "feil" språkpolitikk fordi den er så konservativ. Du får fks ikke lov til å gi barna dine et navn som ikke kan bøyes på islandsk. Og hver gang det kommer inn nye ord, så finner de på en islandsk variant av ordet som alle må bruke. Det heter ikke television/tv, det heter sjonvarp. Shorts heter stuttbuxor. De ønsker ikke endringer velkommen. 

Norsk har en ganske liberal språkpolitikk i forhold til fks islandsk. Språkforskere vet at språk er dynamisk og i endring, og da lar vi det være sånn. Selvfølgelig samtidig som vi er glad i språkkulturen vår og ønsker å beholde mye. Men vi lar naturen stort sett gå sin gang. En språkforsker skal ikke ha en mening om språk. Om noe er feil, riktig, stygt eller pent. Hun skal bare observere og fortelle hva som skjer. Og med et sånt syn på språk, er det klart at språkpolitikken også blir sånn. 

Islandsk er interessant, de har aktiv språkpolitikk. Språket, nesten uendret siden vikingene, vanlige islendinger kan forstå sine tusen år gamle tekster, har en større plass i kulturen og historien der enn norsk i Norge.

De fleste vil vel mene at det de lærte før de ble 15 er det riktige. Uansett generasjon. De som er yngre enn 20 i dag vil også møte språkmoter og språkendringer som de igjen ikke liker. Men hvorfor skal vi være så redde for å rette på barna? Alle foreldre og lærere har vel en oppfatning av riktig og feil som de er i sin fulle rett til å prøve å videreføre til barna. Det er ganske normalt å ikke ønske at barna skal bli oppfattet som mindre intelligente enn de er. For det blir de, av noen, om de reellt eller påtatt mangler evnen til en helt vanlig lyd i språket. Og så er det forskjell på å miste noe og å få en endring eller å få inn nye lyder. Hvis vi mister noe, skillet mellom skj og kj, blir språket fattigere. Hvorfor skulle man ikke prøve å motarbeide at språket blir fattigere? Hvem tjener på det? At ord erstattes med andre likeverdige ord er mindre viktig. Noen sier det ikke er så nøye fordi vi forstår av konteksten hva som menes (kjede/skjede...), men de samme kunne sikker vær sag om boksaven T.

• Liker 1
Skrevet

Om lydene er ok eller ikke i forhold til språkregler er ikke interessant. Det er heller ikke en dialekt.

Det som er problematisk er at det høres jævelig teit ut, med mindre du er rundt en meter høy, har på deg parkdress med søle på og har grønt snørr under nesa.

Anonymkode: 7f655...558

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ville vært svært skipt.

Kikkelig sjipt. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Så lenge folk skriver riktig og klarer å gjøre seg forstått - dvs at de forklarer hva de mener hvis omgivelsene ikke forstår dem, lager ikke jeg spetakkel av at folk ikke greier skille vanskelige lyder.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste som irriterer seg over dette blir nok det fordi det får dem til å føle seg gode i norsk. De tror dette er et tegn på at de behersker norsk. Men 99% av de klarer ikke å finne de 8 rettskrivingsfeilene i dette innlegget.

Anonymkode: 5e324...ee9

Tror ikke det handler om språkarroganse for de fleste. Det skjer en massiv språkdød i verden, små språk dør ut. Norsk er et lite språk som står i fare for å vannes ut i første omgang for dernest å forsvinne. Mye fordi vi tror vi er så flinke i engelsk og at det ikke spiller noen rolle. Om kj forsvinner er det et tap, en utvanning, språket blir fattigere.

• Liker 1
Skrevet

Islandsk er interessant, de har aktiv språkpolitikk. Språket, nesten uendret siden vikingene, vanlige islendinger kan forstå sine tusen år gamle tekster, har en større plass i kulturen og historien der enn norsk i Norge.

De fleste vil vel mene at det de lærte før de ble 15 er det riktige. Uansett generasjon. De som er yngre enn 20 i dag vil også møte språkmoter og språkendringer som de igjen ikke liker. Men hvorfor skal vi være så redde for å rette på barna? Alle foreldre og lærere har vel en oppfatning av riktig og feil som de er i sin fulle rett til å prøve å videreføre til barna. Det er ganske normalt å ikke ønske at barna skal bli oppfattet som mindre intelligente enn de er. For det blir de, av noen, om de reellt eller påtatt mangler evnen til en helt vanlig lyd i språket. Og så er det forskjell på å miste noe og å få en endring eller å få inn nye lyder. Hvis vi mister noe, skillet mellom skj og kj, blir språket fattigere. Hvorfor skulle man ikke prøve å motarbeide at språket blir fattigere? Hvem tjener på det? At ord erstattes med andre likeverdige ord er mindre viktig. Noen sier det ikke er så nøye fordi vi forstår av konteksten hva som menes (kjede/skjede...), men de samme kunne sikker vær sag om boksaven T.

Greia er at endringen skjer, uansett hva noen skulle mene om det. Har du ikke lært deg kj-lyden, er det vanskelig å lære den med mindre du går skikkelig inn for det. Vi er ikke pålagt å lære den. Tidligere ble man sendt til logoped, men det har man gått vekk fra. Innholdet i skolen styres av forskningen, og i språkforsningen ser de ikke på det som en feil, men en naturlig endring. Det var nok andre syn på det tidligere. Det blir dermed en personlig sak om du ønsker at dine barn skal bruke lyden. 

Det jeg reagerer mest på, er ikke at folk ønsker å beholde lyden. Men all hetsen som folk som ikke bruker lyden, opplever. Se bare på innlegg som er blitt skrevet her inne. De som ikke bruker lyden er dumme og late... At man har en personlig preferanse og ønsker å ta vare på lyden er greit, men man kan ikke hetse andre. Jeg slet selv med lyden da jeg var liten, og var til latter for mange. Sånt er ikke greit. Jeg har lært meg lyden selv, i voksen alder etter at jeg begynte å studere språk. Jeg velger å bruke den. (Selv om det såklart glipper i blant) Men jeg har forståelse både for hvordan det er å bli ertet og plaget pga det, og for språkhistorien og forskningen. 

Man bør respektere at språket generelt går sin gang og endrer seg. Hva man velger selv er såklart opp til en selv. Men ikke rakk ned på andre. Vi har ikke et normert talemål her i Norge, og det må man rett og slett bare akseptere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Greia er at endringen skjer, uansett hva noen skulle mene om det. Har du ikke lært deg kj-lyden, er det vanskelig å lære den med mindre du går skikkelig inn for det. Vi er ikke pålagt å lære den. Tidligere ble man sendt til logoped, men det har man gått vekk fra. Innholdet i skolen styres av forskningen, og i språkforsningen ser de ikke på det som en feil, men en naturlig endring. Det var nok andre syn på det tidligere. Det blir dermed en personlig sak om du ønsker at dine barn skal bruke lyden. 

Det jeg reagerer mest på, er ikke at folk ønsker å beholde lyden. Men all hetsen som folk som ikke bruker lyden, opplever. Se bare på innlegg som er blitt skrevet her inne. De som ikke bruker lyden er dumme og late... At man har en personlig preferanse og ønsker å ta vare på lyden er greit, men man kan ikke hetse andre. Jeg slet selv med lyden da jeg var liten, og var til latter for mange. Sånt er ikke greit. Jeg har lært meg lyden selv, i voksen alder etter at jeg begynte å studere språk. Jeg velger å bruke den. (Selv om det såklart glipper i blant) Men jeg har forståelse både for hvordan det er å bli ertet og plaget pga det, og for språkhistorien og forskningen. 

Man bør respektere at språket generelt går sin gang og endrer seg. Hva man velger selv er såklart opp til en selv. Men ikke rakk ned på andre. Vi har ikke et normert talemål her i Norge, og det må man rett og slett bare akseptere. 

Dette reagerer jeg veldig på også. Det er temmelig ille at det er blitt akseptabelt å latterliggjøre og trakassere noen pga måten de snakker på. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...