Gå til innhold

Får jeg leileigheten hans når han dør? Eller blir jeg kastet ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor ligger denne tråden under bryllup? 

Anonymkode: 2a7e7...2f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere er gift så arver du halvparten. Hans søsken eller foreldre arver resten. Hvis du eier halvparten, så arver du halve hans del i tillegg. Dvs at du sitter igjen med 75 prosent. Du kan kjøpe ut arvingene.

Hvis du vil sikre dere at dere arver hele, så må det skrives et testament på dette. Ellers - dette burde ikke ligge under "bryllup". https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/okonomi/privatokonomi/hvem-arver-deg/

Anonymkode: 32470...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når dere er gift er det du som arver. Ikke søsken og foreldre, med mindre han ønsker det i testament. Så hvis han eier, overføres halvdelen til deg 

Anonymkode: 3f922...d64

Dette er feil. 

Anonymkode: 32470...c8b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvis jeg eier 50% så blir resten han sin 50% automatisk min?
 

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Nei. Hans arv deles på deg og arvingene hans.

Anonymkode: 32470...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Men at du har rett til å sitte i uskiftet bo betyr at du kan kreve at arven blir gjort opp etter at du er død. I praksis vil det da bli slik for deg at du kan bo og leve i huset helt til du dør, uten at du trenger å kjøpe ut slektningene hans. Det er kun særkullsbarn som kan kreve at arven blir gjort opp før du dør. 

Anonymkode: 32470...c8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at foreldre og søsken fremdeles arver dersom man er gift når man dør? Det høres jo helt merkelig ut. Kan forstå det dersom en er singel liksom, men er man gift bør ektefellen få alt slik at personen slipper å risikere å bli "kastet på gata" 😛

Anonymkode: 34ac3...f25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det slik at foreldre og søsken fremdeles arver dersom man er gift når man dør? Det høres jo helt merkelig ut. Kan forstå det dersom en er singel liksom, men er man gift bør ektefellen få alt slik at personen slipper å risikere å bli "kastet på gata" 😛

Anonymkode: 34ac3...f25

Hvis du leser det jeg skriver over, så ser du at det ikke skjer. Ektemaken kan være i boet og bruke av dette fritt til hen dør. Etter dette går arven fra begge over til deres etterkommere. Med mindre det er særkullsbarn inn i bildet. 

Anonymkode: 32470...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du leser det jeg skriver over, så ser du at det ikke skjer. Ektemaken kan være i boet og bruke av dette fritt til hen dør. Etter dette går arven fra begge over til deres etterkommere. Med mindre det er særkullsbarn inn i bildet. 

Anonymkode: 32470...c8b

Men retten faller bort hvis gjenlevende ektefelle gifter seg på nytt. Dvs - hvis dette skjer, så blir det et arveoppgjør mellom den gjenlevende og ektemakens arvinger. Arvingene kan også kreve dette hvis det blir inngått et nytt samboerskap og samboerskapet varer mer enn to år, eller det er et nytt barn med en ny partner inn i bildet.

Anonymkode: 32470...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når dere er gift er det du som arver. Ikke søsken og foreldre, med mindre han ønsker det i testament. Så hvis han eier, overføres halvdelen til deg 

Anonymkode: 3f922...d64

Hvorfor skriver du noe som er feil. Ektefelle arver halvparten etter loven når arvelater ikke har barn men har familie. Ektefelle kan imidlertid sitte i uskiftet bo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Kontakt en advokat om dette. Det er veldig dumt om du innretter deg etter råd gitt her, det er flere direkte feilopplysninger i tråden allerede. 

Noen innspill

- Man kan ikke "melde seg" som eier. Snakk med mannen din og advokaten om hvordan du sikrer din eierandel i boligen

- Diskuter med mannen din hva dere ønsker skal skje med verdiene når dere dør. Ønsker dere at deres foreldre eller deres arvinger skal arve en andel etter dere? Eller ønsker dere å være hverandres enearvinger? Ut fra enigheten, be advokaten sikre dette (advokaten vil sette opp testamente)

- Hvis dere ønsker at også andre skal arve dere - diskuter om dette skal skje ved dødsfallet eller vente til gjenlevendes dødsfall. Advokaten vil forklare dere reglene rundt uskifte

Igjen: Du har fått flere direkte feil opplysninger i denne tråden allerede. Ikke innrett deg etter denne tråden. Snakk med advokat. 

Endret av Hippogriff
Skriveleif
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (3 minutter siden):

Først og fremst: Kontakt en advokat om dette. Det er veldig dumt om du innretter deg etter råd gitt her, det er flere direkte feilopplysninger i tråden allerede. 

Noen innspill

- Man man ikke "melde seg" som eier. Snakk med mannen din og advokaten om hvordan du sikrer din eierandel i boligen

- Diskuter med mannen din hva dere ønsker skal skje med verdiene når dere dør. Ønsker dere at deres foreldre eller deres arvinger skal arve en andel etter dere? Eller ønsker dere å være hverandres enearvinger? Ut fra enigheten, be advokaten sikre dette (advokaten vil sette opp testamente)

- Hvis dere ønsker at også andre skal arve dere - diskuter om dette skal skje ved dødsfallet eller vente til gjenlevendes dødsfall. Advokaten vil forklare dere reglene rundt uskifte

Igjen: Du har fått flere direkte feil opplysninger i denne tråden allerede. Ikke innrett deg etter denne tråden. Snakk med advokat. 

Støtter dette. Du må sørge for at ting blir tinglyst riktig og dere trenger et testamente.

Men så lenge han ikke har egne barn, er det uproblematisk å lage et enkelt testamente hvor du arver alt av han og omvendt dersom du ikke har barn, så sant det er det dere ønsker. Testementet må bare inneholde nok opplysninger til å være gyldig. Dette må signeres av uavhengige vitner og kan sendes inn til tingretten. 

Anonymkode: 75b4d...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har rett til å sitte i uskiftet bo når han ikke har særkullsbarn. Hvis du ikke vil sitte i uskiftet bo arver du halvparten av formue hans, resten går til foreldre/søsken.

Arveloven

"§ 14.Retten til uskifte

Når den ene ektefellen dør, har den lengstlevende ektefellen rett til å overta felleseiet uskiftet overfor den førstavdødes andre arvinger etter loven."

"§ 9.Ektefellens arverett når arvelateren ikke etterlater seg livsarvinger

Ektefellen har rett til halvparten av arven når arvelaterens nærmeste slektsarvinger er foreldrene eller deres etterkommere, men ektefellen har uansett rett til en minstearv på seks ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet.

Ektefellen arver alt når det verken er livsarvinger eller slektsarvinger som nevnt i første ledd etter arvelateren."

Anonymkode: c920f...ca3

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg beklager jeg er så dårlig i dette. 
men arver jeg da hele boligen og dermed får bli? Hvis jeg melder meg som 50% eier?

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Hvis dere eier en bolig til 5 mill og du eier 50% eier du 2,5 mill av boligen - hvis han dør får du 50% av hans 2,5 mill - altså eier du da 3,75 mill mens resterende 1,25 mill er arv til hans etterlatte siden grunnbeløpet per i dag er vel 100 000 vil 6G være innenfor dette. Du kan velge sitte uskiftet og la "problemet" vandre videre til neste generasjon når du dør eller du kan velge kjøpe ut hans potensielle arvinger ved å ikke gjøre noe, men det lureste er å skrive gjensidig testamente eller tegne en forsikrig som har deg som begunstiget med tanke på å betale ut arvinger. 
Nå skal det sies at evt gjeld skal trekkes fra men oppstettet over er i alle enkelhet forå hjelpe deg skjønne tallene bak. 

Anonymkode: 44974...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjer dersom du er gift med en mann. Han eier boligen, men du har bodd med han i 30-40 år. Dermed dør han. 
hva skjer med boligen? Må den selges og jeg må flytte ut fra den? Eller blir den videre min? 
 

Jeg skal fremover betale for huslån og hvis jeg da deler meg som 50% eiendomseier med han og han dør. Hva skjer med den andre 50%? Må jeg betale 50% av den etter han dør? Siden den 50% av han skal deles med søsken og foreldre...? Som jeg har lest

 

evt hva må gjøres for at den skal forbli min uten at jeg må betale noe mer når han er dø? 

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Hvis boligen er 100% hans arver du som ektefelle halvparten selv om du har betalt halve boligen, få orden i papirene enten ved å tinglyse 50% eierander i bolig nå eller ved testamente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

 

Hvis dere eier en bolig til 5 mill og du eier 50% eier du 2,5 mill av boligen - hvis han dør får du 50% av hans 2,5 mill - altså eier du da 3,75 mill mens resterende 1,25 mill er arv til hans etterlatte siden grunnbeløpet per i dag er vel 100 000 vil 6G være innenfor dette. Du kan velge sitte uskiftet og la "problemet" vandre videre til neste generasjon når du dør eller du kan velge kjøpe ut hans potensielle arvinger ved å ikke gjøre noe, men det lureste er å skrive gjensidig testamente eller tegne en forsikrig som har deg som begunstiget med tanke på å betale ut arvinger. 
Nå skal det sies at evt gjeld skal trekkes fra men oppstettet over er i alle enkelhet forå hjelpe deg skjønne tallene bak. 

Anonymkode: 44974...86a

Altså, det er mye riktig i det som skrives i tråden også, men hun forstår jo ikke noe så grunnleggende som å bli enig om en fordeling av eierandeler og prinsippet om tinglysing. Hun er på nivået at hun tror hun kan "melde seg som eier og dermed få bli" etter dødsfallet. 

Når kompetansen er så lav kan alle råd misforstås. Det eneste fornuftige rådet er å gå til advokat som vil ivareta alle sider av dette, inkludert formalkrav ved både eierandel og testamente. 

Ts - jeg syns du er flink jeg, for en viktig del av kompetanse er å erkjenne hvor ens kompetanse stopper. Du kommer ikke til å greie å sikre dette selv ut fra rådene du får i tråden. Du er helt nødt til å snakke med advokat. Advokaten kommer til å ordne alt dette for deg og det vil gå helt fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (1 time siden):

Altså, det er mye riktig i det som skrives i tråden også, men hun forstår jo ikke noe så grunnleggende som å bli enig om en fordeling av eierandeler og prinsippet om tinglysing. Hun er på nivået at hun tror hun kan "melde seg som eier og dermed få bli" etter dødsfallet. 

Når kompetansen er så lav kan alle råd misforstås. Det eneste fornuftige rådet er å gå til advokat som vil ivareta alle sider av dette, inkludert formalkrav ved både eierandel og testamente. 

Ts - jeg syns du er flink jeg, for en viktig del av kompetanse er å erkjenne hvor ens kompetanse stopper. Du kommer ikke til å greie å sikre dette selv ut fra rådene du får i tråden. Du er helt nødt til å snakke med advokat. Advokaten kommer til å ordne alt dette for deg og det vil gå helt fint :)

Men hva skjer når han dør? Beholder jeg leileigheten? Forsetter jeg å bo der og lever vanlig videre eller må den selges fordi den skal deles med engang gan er dø? Eller må jeg begynne å betale og kjøpe inn resten?

(hvis den kun er han sin bolig) og er det noe forksjell som utgjør hvis den er 50% min?
-Ja, jeg vet det er han som må dele eierskifte.

 

 

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hva skjer når han dør? Beholder jeg leileigheten? Forsetter jeg å bo der og lever vanlig videre eller må den selges fordi den skal deles med engang gan er dø? Eller må jeg begynne å betale og kjøpe inn resten?

(hvis den kun er han sin bolig) og er det noe forksjell som utgjør hvis den er 50% min?
-Ja, jeg vet det er han som må dele eierskifte.

 

 

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Har han skrevet et testamente?

Hvis han ikke har skrevet testamente så deles arven i to. Da får du halvparten og søsteren hans får den andre halvparten. Men selv om søsteren arver halvparten så har du lov til å fortsette å bo der så lenge du vil - du må ikke betale husleie til søsteren. Det er det som kalles «å sitte i uskiftet bo». Søsteren får arven sin fra din mann når du dør.

Dere kan lage et gjensidig testamente hvis både du og mannen ønsker det. Da vil den som lever lengst arve alt etter den som dør. Men det kan dere bare gjøre hvis ingen av dere har barn.

Som andre har skrevet, snakk med advokat!

Anonymkode: 177df...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det vanligste, når det ikke er særkullsbarn, er at lengstlevende sitter i uskifte med alt.  Når lengstlevende dør, så blir hele boet fordelt mellom arvingene på begge sider. Jeg har ikke hørt om noen lengstlevende som må gjøre opp arv når den første dør.

hvis den gjenlevende vil gifte seg på nytt, så må det skiftes.  Da kan det komme vel med om den førstavdøde har testamentert sin frie tredjedel til lengstlevende.  Det er enkelt å skrive et slikt testamente. Bare google det, skriv og be 2 vitner bekrefte underskriften. Send til tinghuset.

Eller sjekk ut denne digitale varianten. Ser grei ut.  Jeg får det ikke til å passe, så jeg har sendt melding og spurt om det jeg lurer på.

https://www.justify.no/produkter/testament

Da jeg hadde logget meg inn, så fikk jeg velkomstmail

B396E33C-146A-4108-8CCE-6A8F898FC7B7.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skjer dersom du er gift med en mann. Han eier boligen, men du har bodd med han i 30-40 år. Dermed dør han. 
hva skjer med boligen? Må den selges og jeg må flytte ut fra den? Eller blir den videre min? 
 

Jeg skal fremover betale for huslån og hvis jeg da deler meg som 50% eiendomseier med han og han dør. Hva skjer med den andre 50%? Må jeg betale 50% av den etter han dør? Siden den 50% av han skal deles med søsken og foreldre...? Som jeg har lest

 

evt hva må gjøres for at den skal forbli min uten at jeg må betale noe mer når han er dø? 

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Sørg for livsforsikring. Om min mann dør får jeg forsikring så jeg kan betale ut lånet og får beholde boligen. Jeg kan ikke ha den alene

Anonymkode: 2a195...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsforsikring og testamente er tingen her. Dette må dere bare klare å snakke om. Vi har livsforsikring på 1,5 mill hver. Huslånet er på rett over 2 mill pr i dag, så om en skulle dø nå kan den andre leve greit med det resterende lånet etter forsikringen er betalt ut. Vi eier 50/50 

Vi har også testamente som sier hva som skal skje når den første dør. Sitte i uskiftet bo, og vi arver 100% av hverandre. Når lengstlevende dør fordeles alt på familie. Vi har ikke barn, har man det må man ta hensyn til det også. I vårt tilfelle betyr dette at den som lever lengst overtar 100% eierskap av boligen, og ikke kan bli kastet ut av noen for å fordele arv. Arven til øvrig familie utløses først når begge er døde. Ingen kan komme og kreve noe altså når en dør.

Vi gjorde dette som nygifte. Ikke den gøyeste praten å snakke om døden, men samtidig er det utrolig viktig. Vi har også ektepakt, men det er mer relevant når man gifter seg enn 30 år inn :)

Jeg syns dere skal prate med advokat. Ordne minimum testamente, og livsforsikring. Snakk om å kjøpe deg inn, det må tinglyses men som gift slipper du dokumentavgift på 10%.

Anonymkode: 2ca71...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...