Gå til innhold

Får jeg leileigheten hans når han dør? Eller blir jeg kastet ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer dersom du er gift med en mann. Han eier boligen, men du har bodd med han i 30-40 år. Dermed dør han. 
hva skjer med boligen? Må den selges og jeg må flytte ut fra den? Eller blir den videre min? 
 

Jeg skal fremover betale for huslån og hvis jeg da deler meg som 50% eiendomseier med han og han dør. Hva skjer med den andre 50%? Må jeg betale 50% av den etter han dør? Siden den 50% av han skal deles med søsken og foreldre...? Som jeg har lest

 

evt hva må gjøres for at den skal forbli min uten at jeg må betale noe mer når han er dø? 

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har han barn som du ikke er mor til?

Anonymkode: 177df...ecb

Nei, bare en lillesøster

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er sikkert om han skriver testamente.

Anonymkode: 8d5cd...fe3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke har livsarvinger, dvs barn, så er det flere alternativer. Ett er at han skriver boligen over på deg, noe som selvfølgelig kan være en risiko om du skulle dø først. Så er det gjensidige testamente og ev også (livs)forsikring som gir deg/han midler nok til å kjøpe ut ev arvinger. Dere bør jo sikre hverandre, så ikke han ev riskerer det samme dilemmaet om du dør først. 

Anonymkode: 98095...35e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det lureste er sikkert om han skriver testamente.

Anonymkode: 8d5cd...fe3

Det er det jeg tror vi er nødt til å gjøre.

men det jeg lurer på er om vi ikke skriver testament og bare lever vanlig videre.

er det slik at når han dør så må boligen selges? Og pengene deles? Gjelder det også hvis jeg er 50% eier at den blir delt på resten? 
 

Er det kun testament som gjør at jeg blir den nye eieren?

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere er gift er det du som arver. Ikke søsken og foreldre, med mindre han ønsker det i testament. Så hvis han eier, overføres halvdelen til deg 

Anonymkode: 3f922...d64

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skjer dersom du er gift med en mann. Han eier boligen, men du har bodd med han i 30-40 år. Dermed dør han. 
hva skjer med boligen? Må den selges og jeg må flytte ut fra den? Eller blir den videre min? 
 

Jeg skal fremover betale for huslån og hvis jeg da deler meg som 50% eiendomseier med han og han dør. Hva skjer med den andre 50%? Må jeg betale 50% av den etter han dør? Siden den 50% av han skal deles med søsken og foreldre...? Som jeg har lest

 

evt hva må gjøres for at den skal forbli min uten at jeg må betale noe mer når han er dø? 

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Uten særkullsbarn kan du velge å sitte i uskiftet bo dersom det ikke foreligger noen særeier og klausuler inne i dette. Men dette bør dere jo snakke om, og ta opp med advokat i forhold til rettigheter og ha et testamente om det trengs.

Anonymkode: 0aeec...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han ikke har livsarvinger, dvs barn, så er det flere alternativer. Ett er at han skriver boligen over på deg, noe som selvfølgelig kan være en risiko om du skulle dø først. Så er det gjensidige testamente og ev også (livs)forsikring som gir deg/han midler nok til å kjøpe ut ev arvinger. Dere bør jo sikre hverandre, så ikke han ev riskerer det samme dilemmaet om du dør først. 

Anonymkode: 98095...35e

Jeg vil boligen skal være like mye begges hvis det gir mening?  Hvis jeg dør får han alt. Hvis han dør får jeg alt. 

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når dere er gift er det du som arver. Ikke søsken og foreldre, med mindre han ønsker det i testament. Så hvis han eier, overføres halvdelen til deg 

Anonymkode: 3f922...d64

Så hvis jeg eier 50% så blir resten han sin 50% automatisk min?
 

Anonymkode: 6b9a1...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til å sitte i uskiftet bo når han ikke har særkullsbarn. Hvis du ikke vil sitte i uskiftet bo arver du halvparten av formue hans, resten går til foreldre/søsken.

Arveloven

"§ 14.Retten til uskifte

Når den ene ektefellen dør, har den lengstlevende ektefellen rett til å overta felleseiet uskiftet overfor den førstavdødes andre arvinger etter loven."

"§ 9.Ektefellens arverett når arvelateren ikke etterlater seg livsarvinger

Ektefellen har rett til halvparten av arven når arvelaterens nærmeste slektsarvinger er foreldrene eller deres etterkommere, men ektefellen har uansett rett til en minstearv på seks ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet.

Ektefellen arver alt når det verken er livsarvinger eller slektsarvinger som nevnt i første ledd etter arvelateren."

Anonymkode: c920f...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har rett til å sitte i uskiftet bo når han ikke har særkullsbarn. Hvis du ikke vil sitte i uskiftet bo arver du halvparten av formue hans, resten går til foreldre/søsken.

Arveloven

"§ 14.Retten til uskifte

Når den ene ektefellen dør, har den lengstlevende ektefellen rett til å overta felleseiet uskiftet overfor den førstavdødes andre arvinger etter loven."

"§ 9.Ektefellens arverett når arvelateren ikke etterlater seg livsarvinger

Ektefellen har rett til halvparten av arven når arvelaterens nærmeste slektsarvinger er foreldrene eller deres etterkommere, men ektefellen har uansett rett til en minstearv på seks ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet.

Ektefellen arver alt når det verken er livsarvinger eller slektsarvinger som nevnt i første ledd etter arvelateren."

Anonymkode: c920f...ca3

Jeg beklager jeg er så dårlig i dette. 
men arver jeg da hele boligen og dermed får bli? Hvis jeg melder meg som 50% eier?

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg beklager jeg er så dårlig i dette. 
men arver jeg da hele boligen og dermed får bli? Hvis jeg melder meg som 50% eier?

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Du arver halvparten av hans formue dvs. hvis han eier 50 % av huset arver du halvparten av 50 % som er 25 % av huset.  De resterende 25 % av huset  arver foreldre/søsken og du må kjøpe ut dem hvis du vil ha hele boligen.

Anonymkode: c920f...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du arver halvparten av hans formue dvs. hvis han eier 50 % av huset arver du halvparten av 50 % som er 25 % av huset.  De resterende 25 % av huset  arver foreldre/søsken og du må kjøpe ut dem hvis du vil ha hele boligen.

Anonymkode: c920f...ca3

Hvis han mens han var i live har testamentert alt til sin kone da? Da må vel ikke fremdeles søsken og foreldre utbetales?

Anonymkode: 4bf60...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis han mens han var i live har testamentert alt til sin kone da? Da må vel ikke fremdeles søsken og foreldre utbetales?

Anonymkode: 4bf60...6af

Hvis han testamenterer alt til deg så arver du alt, ja.

Anonymkode: c920f...ca3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener søsken også arver halvparten, men du kan sitte i uskiftet bo. Dvs - du blir ikke kastet ut. 

Anonymkode: 32470...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det nok også lurt at dere begge to oppretter en livsforsikring som dekker 50 % av lånet. Slik at dersom han dør først får du utbetalt livsforsikringen og kan betale ut hans del av lånet slik at du kan fortsette å betale på din del. Og det samme for han dersom du skulle dø først. 

Anonymkode: b10a7...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det jeg tror vi er nødt til å gjøre.

men det jeg lurer på er om vi ikke skriver testament og bare lever vanlig videre.

er det slik at når han dør så må boligen selges? Og pengene deles? Gjelder det også hvis jeg er 50% eier at den blir delt på resten? 
 

Er det kun testament som gjør at jeg blir den nye eieren?

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Dersom du eier 50% vil du som gift arve han også men ikke alt. Du havner i sameie med de andre arvingene men har mulighet for å oppheve sameiet.

Endret av Illuminatum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg mener søsken også arver halvparten, men du kan sitte i uskiftet bo. Dvs - du blir ikke kastet ut. 

Anonymkode: 32470...c8b

Når TS sitter i uskifte betyr det bare at arveoppgjøret skjer ved den sistlevendes dødsfall.

 

Endret av Illuminatum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg beklager jeg er så dårlig i dette. 
men arver jeg da hele boligen og dermed får bli? Hvis jeg melder meg som 50% eier?

Anonymkode: 6b9a1...9b7

Du kan ikke melde deg som 50 % eier. Det er noe han må gjøre og det må meldes inn som en eiendomsoverdragelse og tinglyses.

Anonymkode: 2a7e7...2f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...