Gå til innhold

Små barn på restaurant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg hadde en liten diskusjon her i sommer. Vi hadde med barna våre på 1 år på en uteservering på en typisk kjederestaurant. Barna spiste selv og det havnet både det ene og andre på bakken. Jeg mener at vi burde plukke opp etter oss men samboer mente vi skulle vi det ligge. Det endte med at vi lot det ligge da begge barna sutret og gråt.

Hvem har rett? Hva tenker dere servitører om søl etter barn på restaurant?

Anonymkode: f5101...956

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at på restaurant så får man bare spise selv  hvis man klarer det uten å grise veldig mye. Men tenker uansett at det er den ansattes jobb å rydde opp hvis noe likevel skulle havne på bakken. 

Anonymkode: f88e5...56c

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at dere sjenerer de andre gjestene ved å ta med små barn på restaurant.  Kommer jeg på restauran å ser små barn snur jeg i døra.

Anonymkode: b6c6d...a59

• Liker 35
Skrevet

Min mening er vel at man ikke bør ta med barn som søler overalt på restaurant i utgangspunktet, da henter man heller takeaway og finner en benk i en park, og tørker opp etter seg der, samt lar fuglene fikse resten.

Men i dette tilfellet plukker dere opp, ja. 

Selv om jeg er på en fin restaurant og klarer å miste mat eller bestikk på gulvet, plukker jeg opp. Og veltes det et glass og servitøren må ta det så beklager jeg alltid skikkelig, og takker for hjelpen. 

Samt setter stoler inn til bordet, og legger servietten fint på bordet, når jeg går. 

Anonymkode: 89045...1ca

• Liker 31
Skrevet

Man lar det ligge og gir litt ekstra tips.

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener man skal rydde opp etter seg om man er uheldig. Jeg mener også at når barna er så små at det bare blir mye søl, har de ikke noe på en restaurant å gjøre.

Anonymkode: 97696...e2b

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man rydder selvsagt opp etter seg! Herlighet... Dere gir oss småbarnsforeldre dårlig rykte

Anonymkode: 75d08...c8b

Er det ikke best dere holder dere hjemme til barna ikke griser sånn?

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mening er vel at man ikke bør ta med barn som søler overalt på restaurant i utgangspunktet, da henter man heller takeaway og finner en benk i en park, og tørker opp etter seg der, samt lar fuglene fikse resten.

Men i dette tilfellet plukker dere opp, ja. 

Selv om jeg er på en fin restaurant og klarer å miste mat eller bestikk på gulvet, plukker jeg opp. Og veltes det et glass og servitøren må ta det så beklager jeg alltid skikkelig, og takker for hjelpen. 

Samt setter stoler inn til bordet, og legger servietten fint på bordet, når jeg går. 

Tull. Man tar med barna på ordinære restauranter. Småbarnsfamiliene er stort sett ferdig når de uten barn skal spise.

• Liker 20
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Tull. Man tar med barna på ordinære restauranter. Småbarnsfamiliene er stort sett ferdig når de uten barn skal spise.

Når de har en viss kontroll på hvor maten havner, ja. Litt ekstra søl er ok. Barn er barn. 

Men de 1.åringene jeg kjenner slipper halvparten av maten på gulvet. Spiser med hender, griser til stoler og bord. I den grad at man har matte under dem hjemme. (bare for å si det - jeg er stor tilhenger av å gi barna frihet til å bli "kjent" med mat på denne måten") 

Da er ikke restaurant stedet å være de månedene denne delen av oppdragelsen skjer. 

• Liker 18
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Utdyp den? Ferdig når de uten barn skal spise?

• Liker 1
Skrevet

Hjelpe meg.... jeg hadde blitt kjempeflau hvis jeg bare hadde gått, og latt den ansatte plukke opp etter barnet mitt. Hadde aldri vurdert å ikke plukke opp det som kom på bakken! Hadde det vært et par maiskorn, eller noe, men hvis det var uvanlig store mengder tenker jeg at vanlig folkeskikk også gjelder på restaurant.

Anonymkode: ff22a...410

• Liker 29
Skrevet

Selvsagt skal det plukkes opp! 
Dere behøver ikke å krabbe på alle 4 med en skureklut og vaske det skinnende, men matbiter på gulvet plukker man kjapt opp fortløpende, og man rydder/tørker av bordet. 

Jeg er derimot uenig med de som sier at barn ikke skal på restaurant. Barn er mennesker på lik linje med resten av oss, og de må trenes opp til å lære forskjellige sosiale koder i forskjellige settinger. Og det er foreldrenes ansvar å sørge for at de er til minst mulig sjenanse for andre. 

Det sagt, så er det stor forskjell på å ta med småbarn på Egon på en onsdag kl 16 eller å ta dem med på Maemo lørdag kveld. Finere restauranter ville jeg personlig ikke tatt med barna på, men hadde ikke reagert om andre gjorde det - Så lenge de tok ansvar og ikke lot barna bråke/løpe/herje/grise.

Anonymkode: 57fd3...866

• Liker 11
Skrevet

Tror ikke bare det er småbarn som mister mat på golvet og griser på uterestauranter. 

Anonymkode: 0a0f0...db8

• Liker 5
Skrevet

Mine barn fikk spise selv fra 6 mnd, men på besøk/restaurant fikk de mindre mat/dårligere utvalg enn hjemme. Hjemme får de litt av alt, så rydder vi og vasker etterpå.

Hadde jeg spist en hamburger på restaurant så hadde de fått et par kjøttbiter, så et par til i påfyll om det falt i smak. Kanskje en pommes frites (uten salt), en bit brød. Jeg hadde da fortløpende tatt opp det som falt på gulvet, ville gått fort da jeg ville gitt de lite av gangen.

Hadde ikke falt meg inn å bestille en barneporsjon med bolognese og latt de grise i vei 😜

Anonymkode: cd6b6...f8f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Utdyp den? Ferdig når de uten barn skal spise?

De fleste som har små barn går sjelden ut etter 1800 i Norge. Og de fleste som går ut med partner eller venner spiser sjelden før 1930. I alle fall ikke når det er sammenhenger det ikke er greit med småbarn på nabobordet.

• Liker 11
Skrevet

Jeg er alene med 1,5 åringen, så han er ofte med på restaurant. Prøver å bestille mat som er lett å spise selv, og så avslutter jeg alltid med en av av bord, stol og gulv før vi går. Har jo våtservietter med, så to minutter med de er da det minste jeg kan gjøre. 

Anonymkode: 5a994...214

• Liker 6
Skrevet

Herregud så flaut! Selvsagt skal dere rydde etter dere! 

Hadde jeg sittet i bordet ved siden av dere, så hadde dere fått høre det i tillegg til alle andre rundt, slik at dere hadde skammet dere. 

Vi hadde med oss barnet vårt på restaurant for å lære barnet tidlig hvordan man oppfører seg på restaurant. Vi plukket alltid opp etter oss. Ga i tillegg godt med tips for tålmodige servitører.

Anonymkode: e548d...bd2

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...