Gå til innhold

Tiden frem mot vårbabyen 2024


Annabel

Anbefalte innlegg

I dag er jeg plutselig 19+0 uker på vei! Ble satt frem to dager på OUL for et par dager siden. Alt ser heldigvis ut til å stå bare bra med lillebror der inne!🥰 En veldig deilig bekreftelse å få! Magen spirer og gror, og jeg kjenner at lillegutt er en aktiv liten krabat🥹 Gleder meg så til å få treffe ham til våren🫶🏻

Ellers går tiden så fort, og formen holder seg heldigvis veldig god! Har foreløpig ingen plager, noe jeg er utrolig takknemlig for🤞🏻 Søvnen går det så langt mye bedre med enn forrige graviditet, da jeg generelt sover mye bedre nå enn tidligere. Akkurat som om jeg bare er mer slått ut når jeg legger meg, og dermed sover tyngre haha. I tillegg pleier frøkna her å ligge mellom oss å kose seg, og jeg sover bedre med henne ved siden av meg (gruer meg til hun ikke kan det pga ny baby🥺).

Nå ser jeg først og fremst frem til jul og juleferie! Jobb går bra, men merker det er dager jeg virkelig skulle ønske det snart var ferie. Synes høsten/vinteren er så tung med tanke på motivasjonen, mens om våren/sommeren er det som om jeg får fornyet energi. 

Håper dere alle har det fint om dagen❤️

 

 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Lillrex skrev (På 17.9.2023 den 21.35):

Åååh, så utrolig stas 😭🥹💕

Så du hadde skrevet i juli/august- termingruppa at du er gravid!! Gratulerer så mye!😍 fant ikke dagboken din, så gratulerer deg her haha! Veldig koselig❤️

 

Uke 23+0

Begynner å bli ordentlig gravid her nå!😅 Formen er fremdeles god, men har vært veldig trøtt de siste to ukene. Får liksom aldri hentet meg ordentlig inn, selv om samboeren står opp med mini hver helg våkner jeg når de står opp og får ikke sove igjen🥲 Bor på hjemmekontor om dagen, og føler meg tidvis ganske zombie. 

Det har vært mange tidligere morgener i det siste, og flere netter hvor hun har våknet midt på natten fordi hun vil leke med en spesifikk leke😂 Da har hun fort vært våken i en time før hun har sovnet igjen. I tillegg må gjerne opp for å gå på do🙈 I natt var en god natt med bare en helt kort oppvåkning, og hun sov helt til rett over 06.30🫶🏻

Den lille i magen er veldig aktiv, og sparkene kjennes og ser tydelig sterke ut! Liker veldig godt dette stadiet av graviditeten, med mye liv og røre, men likevel før magen vokser seg altfor stor og tung🙊 Det er også veldig koselig at datteren min nå peker og koser (klapper😅) på magen og sier «bo» (bror) og «mamma ha bebi»🥹 Hun forstår det jo ikke, men likevel utrolig søtt å være vitne til❤️

 

Endret av Annabel
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (2 timer siden):

Så du hadde skrevet i juli/august- termingruppa at du er gravid!! Gratulerer så mye!😍 fant ikke dagboken din, så gratulerer deg her haha! Veldig koselig❤️

Tusen takk ❤️🥰 

Annabel skrev (2 timer siden):

Uke 23+0

Begynner å bli ordentlig gravid her nå!😅 Formen er fremdeles god, men har vært veldig trøtt de siste to ukene. Får liksom aldri hentet meg ordentlig inn, selv om samboeren står opp med mini hver helg våkner jeg når de står opp og får ikke sove igjen🥲 Bor på hjemmekontor om dagen, og føler meg tidvis ganske zombie. 

Det har vært mange tidligere morgener i det siste, og flere netter hvor hun har våknet midt på natten fordi hun vil leke med en spesifikk leke😂 Da har hun fort vært våken i en time før hun har sovnet igjen. I tillegg må gjerne opp for å gå på do🙈 I natt var en god natt med bare en helt kort oppvåkning, og hun sov helt til rett over 06.30🫶🏻

Den lille i magen er veldig aktiv, og sparkene kjennes og ser tydelig sterke ut! Liker veldig godt dette stadiet av graviditeten, med mye liv og røre, men likevel før magen vokser seg altfor stor og tung🙊 Det er også veldig koselig at datteren min nå peker og koser (klapper😅) på magen og sier «bo» (bror) og «mamma ha bebi»🥹 Hun forstår det jo ikke, men likevel utrolig søtt å være vitne til❤️

 

Så koselig oppdatering 🥹❤️ Og så utrolig søt storesøster er 🥰❤️ Får håpe dere får litt flere bedre netter framover, ikke barebare å være så trøtt 😴

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annabel skrev (På 17.7.2023 den 13.15):
 
Milepæler for graviditeten
Føler egentlig at det er altfor tidlig, men jeg veldige å ta sjansen på å glede meg til tross🌸

milestone icon 30.06.2023 Unnfangelsen finner sted omkring 
milestone icon 11.07.2023 Positiv graviditetstest
milestone icon 25.07.2023 Hjertet begynner å slå 
milestone icon 07.08.2023 Tid for tidlig ultralyd 
milestone icon 01.09.2023 Nå som livmoren kommer opp av bekkenet vil det snart være mulig å høre hjertelyden med doppler
milestone icon 08.09.2023 Risiko for spontanabort avtar 
milestone icon 17.09.2023 Andre trimester!
milestone icon 22.09.2023 Kjønnet begynner å bli tydelig
milestone icon 01.10.2023 Babyens fot er ca. 2 cm lang
milestone icon 04.11.2023 Du er halvveis i svangerskapet!
milestone icon 24.11.2023 Skulle babyen bli født nå, ville man i samråd med foreldrene forsøke å redde den 
milestone icon 28.11.2023 Fosteret kan høre!
milestone icon 02.12.2023 Babyer født nå har rundt 50 prosent sjanse for å overleve
milestone icon 09.12.2023 Babyer født nå har rundt 80 prosent sjanse for å overleve
milestone icon 16.12.2023 Det er 100 dager igjen til termin!
milestone icon 17.12.2023 Babyer født nå har rundt 90 prosent sjanse for å overleve
milestone icon 19.12.2023 Babyen begynner å reagere på lys som kommer utenfra livmoren
milestone icon 23.12.2023 Tredje trimester!
milestone icon 26.12.2023 Øynene har vært lukket fram til nå, men nå kan babyen åpne og lukke dem
milestone icon 13.01.2024 Tre fjerdedeler er unnagjort!
milestone icon 25.02.2024 Tid for innskrivning og å pakke fødebagen
milestone icon 01.03.2024 Nå regnes ikke babyen som prematur om den skulle bli født
milestone icon 04.03.2024 Permisjonsstart
milestone icon 25.03.2024 Termin

24+3
Kom plutselig på denne her og ser at det var så mange fine milepæler å krysse ut! Og akkurat i dag er det tilfeldigvis milepælen om 50% overlevelsessjanse dersom fosteret skulle bli født akkurat nå! Synes det er så sprøtt, men samtidig veldig fint å tenke på❤️ Det begynner å bli en «ordentlig» liten baby der inne nå🥺 (Ser forresten at denne tar utgangspunkt i opprinnelig termin, og ikke ny termin som er to dager tidligere - nemlig 23. mars! Orker ikke endre den da, ettersom det bare skiller to dager🙊 Men gøy å ligge liiitt foran likevel)

Ellers er det lite å melde om. Jordmortimen jeg hadde i uka som var gikk bra! Fint blodtrykk, ingen proteiner i urinen, normal hjertelyd og et SF-mål som så langt ligger helt likt som med storesøster. Fikk også tatt blodprøve til rhesusbestemmelse av lillebror, så venter bare på svar angående den. Neste som skjer er 3D-ultralyd av mini i romjulen, når jeg vil være 28 uker på vei! Blir spennede å se om man kan se noen likheter👶🏻👶🏻

Resten av uka var kjip, da både jeg og samboeren fikk korona🫡 På bedringens vei igjen nå begge to (heldigvis!😅), men kroppen kjennes fremdeles ekstra sliten ut. Har bare hatt som mål å komme oss helskinnet gjennom uken, så henger liksom litt etter nå på ting som må bli gjort av blant annet juleforberedelser🥵 Håper på ei bedre kommende uke🤞🏻🥰

Endret av Annabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Uke 35+1

Vi lever og vokser, og tiden virkelig flyr av sted!🥵 Snart permisjon. Det har vært helt ekstremt mye å gjøre på jobb etter jul, og jeg trives egentlig veldig godt med jobben! Kjenner likevel at det skal bli deilig å roe ordentlig ned nå snart. Forrige graviditet fikk jeg jo kun en uke med fri før baby kom, og den uka brukte vi begge to på å være sengeliggende med covid🥲 Jeg har derfor lyst til å jobbe mindre og «helt rolig» allerede fra neste uke, for å roe helt ned i kropp og hode. Kjenner det har vært mye i det siste, og jeg har virkelig ikke lyst til å ligge i fullstendig energiunderskudd før lillegutt kommer❤️

Jenta mi koser og kysser på magen, snakker om lillebror som skal drikke pupp og grine, går rundt og sier navnet hans osv🥹 Utrolig søtt, men er veldig spent på hvordan hun takler å dele foreldrene sine når han faktisk kommer ut.. Hun er helt ekstremt koseklump, både på pappan og på meg. Det kan bli en tøff overgang🥺 Håper det går bedre enn forventet!

Ville bare si kjapt hei og at alt er bra her, nå må jeg spise!😂🌸

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre at det går bra med deg! Håper du finner tid til hvile framover💕

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koselig å høre at alt går så bra på din kant! ❤️ Kos deg masse med permisjonen når den tid kommer! Jeg har gått på overtid tre ganger, og selv om det selvsagt er litt kjedelig så er det såå deilig å bare ha tid hjemme alene, uten å tenke på jobb og alt før babytiden kicker inn.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

40+3 og egentlig termindato

Jeg fødte en uke før termin denne gangen - en helt perfekt og sterk gutt på 3,3 kg! Er så forelsket i den lille skapningen, som ligner sin søster nesten på en prikk❤️ Fødselen denne gangen kom helt overraskende på, og det var så vidt vi nådde frem til sykehuset. Min forrige fødsel var 7,5 time aktiv fødsel (og kanskje ca like lang tid fra jeg kjente første murring frem til aktiv fødsel), så jeg var forberedt på ca samme forløp denne gangen, kanskje bare noen timer raskere. 

Denne gangen fikk jeg helt ut av det blå en ri (tok litt tid før jeg skjønte det var noe på gsng), og 1,5 time senere lå gutten på brystet min🥹 40 min aktiv fødsel (sånn ca, første og eneste sjekk av åpning ble gjort ved 9 cm) og 8 min pressing. Til tross for at fødselen ble veldig kort og mer hastig (pakke hjemme, komme seg fortest mulig til sykehuset osv) enn jeg hadde sett for meg, ble den SÅ vanvittig fin! Vil bare oppleve den igjen på en måte, haha. 

De ca 20 minuttene jeg var på sykehuset under fødselen var magiske. Fødte på jordmorstyrt avdeling denne gangen (kunne ikke det forrige gang pga covid, pluss ble jo vakuum og en del annet styr), og de to jordmødrene som tok meg imot var så gode, sprudlende og fine, og gjorde at jeg følte meg veldig trygg og ivaretatt💛 Atmosfæren var en helt annen enn forrige gang - selve rommet opplevdes som koselig, med dempet lys, telys, en «vanlig» dobbeltseng osv. Stemningen i rommet var også mye lettere og faktisk humoristisk, haha. 

Ikke minst kjente jeg kroppen «fungere» (i mangel på bedre beskrivelse) på en helt annen måte enn forrige gang. Jeg fikk lov til presse når kroppen min ville det, og ikke minst skjedde det faktisk ting når jeg presset! Kjente intuitivt at jeg ville ligge litt på siden å presse, ikke på ryggen. Holdt meg i partneren min for å presse bedre, og alt føltes bare mye mer riktig? Barnet kom seg nedover (som jeg følte ikke var en selvfølge siden det ikke skjedde sist) og jeg klarte å la være å presse når jeg fikk beskjed om det. Fikk kjenne på hodet i åpningen (og fikk tilbud om å ta imot selv, men det svarte jeg at ble for mye for meg å håndtere - hadde nok med å presse og deale med å ha det vondt haha). Følte på en måte full kontroll over egen kropp, eller at kroppen bare gjorde akkurat det den skulle og jeg bare hang med på en måte? Etterpå følte jeg meg helt fin, og jeg fikk bare to kosmetiske pyntesting🐭 Baby skrek når han kom ut, og var med en gang klar for å begynne å die🥹🫶🏻

Smertemessig følte jeg nok riene var mer smertefulle forrige gang (de satt i mage, rygg og beina, husker jeg kastet opp flere ganger), mens denne gangen var de så klart utrolig smertefulle og intense, men tror de var mest sentralisert i magen? Eller var det kanskje jeg som tålte smertene bedre denne gangen, siden jeg var forberedt på hvor vondt det er? Hadde vært interessant å vite🤔Forrige gang følte jeg også smertene var helt uutholdelige og tortur under pressingen (sikkert mest pga vakuum), mens nå var det helt vanvittig vondt, men mye mer «riktig» vondt og jeg følte aldri at dette var uutholdelig. 

Alt i alt en fantastisk opplevelse, og en stor kontrast til min forrige fødsel. Så glad og takknemlig for at det endte som det gjorde, for jeg hadde gruet meg veldig på forhånd. Nå prøver jeg å nyte hvert øyeblikk av nyfødtbobla, for jeg vet hvor altfor fort det går og hvor kort tid de faktisk er så små❤️

 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med lillebror! Og for en utrolig fin fødselsopplevelse 💕❤️ Nyt tiden med lille, håper dere får en fantastisk barseltid sammen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! 😍Det er veldig fint å lese om den gode fødselsopplevelsen din, særlig i dag, med bare dager igjen til termin. Begynte å grue meg i dag, men det hjalp definitivt på nervene å lese dette❤️Ønsker deg en fantastisk god barseltid framover, og kos deg masse med den lille og familien din🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den lille gutten din!! 🥰 💙
Det er slike raske fødsler jeg også har hatt, så vet godt hvor magisk det er. Herlig! Så flott at du fikk en slik opplevelse. Nyyyt nyyt masse, det er så flott å være en familie på 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...