Gå til innhold

Maten i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da er ernæringen til barnet ditt ikke en veldig viktig tema, ser jeg. Jeg, og flere andre I tråden meber derimot at maten barn får servert ER viktig.

Anonymkode: 5995b...f9f

Å herregud. Det er 1- ETT måltid om dagen! Barnet tåler da for faen å få servert fiskepinner eller brødskive til lunsj!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, got2go said:

Å herregud. Det er 1- ETT måltid om dagen! Barnet tåler da for faen å få servert fiskepinner eller brødskive til lunsj!

Det er jo ikke ETT måltid, det er to til tre. I vår barnehage er det tre måltider til dagen. Med brød. Siste brødmåltid er uten pålegg da. 😂

Anonymkode: 665ab...dad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg syns ikke du er kravstor. Barnehagen skal gi barna gode erfaringer med mat og et sunt kosthold.

Anonymkode: d918d...f5e

Tja, her har du delvis rett.... Barnehagen skal gi barna gode erfaringer med mat. MEN det står ikke i Rammeplanen at barnehagen SKAL gi barna et sunt kosthold. 

Anonymkode: 4f6a7...2fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De skryter av at de har en «kokk» som lager mat til barna. Vi betaler for dette. Hvorfor kan jeg ikke forvente en omelett?  

Som sagt lager jeg gjerne matpakke til barnet mitt om ikke de kan lage noe bedre etterhvert.. Poenget er bare at det er en del av deres greie, det er noe de skryter av og tar ekstra betalt for.. også får de fiskepinner og brødskive med smørost, det synes jeg er for dårlig. Hvorfor er det ikke greit å stille krav om ernæring?

TS

Anonymkode: 98b98...821

Helt enig. Vi hadde barnet i en barnehage som skrøt av hjemmebakt brød og varmmat fredager. Den maten var pannekaker med sukker, fiskepinner, pommes og pølser og all mulig slags drit. 

Anonymkode: ed60c...02e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En av grunnene til at de fremmer det å ha egen kokk er nok med tanke på at dette frigjør MYE tid fra det pedagogiske personalet, som ellers ville gått til matlaging. Selvfølgelig kan matlaging være en fantastisk pedagogisk aktivitet, men i realiteten krever det mye av de voksne å utnytte situasjonen. Sannsynligvis gagner det uansett barna med tanke på nærheten til personalet at bhg har kokk. 

Ellers tenker jeg - vet du at kokken er tilbake fra ferie? Ville uansett gitt det en uke etter oppstart av nytt barnehageår (etter planleggingsdagene) før jeg la for mye tanke ned i mattilbudet. Kanskje de ikke har all fast bemanning på plass etter ferien enda, da gjøres prioriteringer. Eventuelt - kanskje de spiser siste rest ut av fryser, som har hatt brød og fiskepinner i seg 🙃 Eller kanskje de har et defekt kjøleskap og derfor må improvisere mens de venter på et nytt. 

Ellers er jeg enig i at brødmat med bare smørepålegg gir alt for lite munnmotorisk utfordring, og alt for ensidig smak, dersom dette er den permanente løsningen. Mye viktig smaks- og spisutvikling skjer nå! Med mindre de har lovet varmmat hver dag tenker jeg at antall brødmåltider ikke er så lett å få endret på, men de må da greie å tilby variert pålegg, og i tillegg skal frukt og grønt serveres til alle måltider. 

Jeg hadde ikke gått inn for å få barnehagen til å servere mitt barn spesialmat i form av egen matpakke med mindre det var medisinsk begrunnet. Da risikerer du å legge føring og demping på den verdifulle sosiale delen av måltidet. I tillegg tror jeg det er lettere å bli "den vanskelige" dersom du forventer at barnehagen serverer ditt barn matpakke når ingen av de andre får dette, enn om du tar tankene opp muntlig. Jeg synes det er helt innafor å ta opp tankene dine med personalet, og hadde som pedleder satt pris på å få høre disse tankene heller enn at du skal gå å være misfornøyd. Si ifra til enten pedagogisk leder eller styrer. Men som sagt, gi dem først en uke etter oppstart av nytt barnehageår for å se om det fortsatt er slik du ser nå. 

Om de begrunner med at det er krevende for kokken å servere noe mer til seks avdelinger kan du gjerne komme med konstruktive tips. Kanskje kunne de gjort det slik at en ansatt fra en avdeling var med på kjøkkenet sammen med kokken før hver lunsj? Så rullerer det fra dag til dag eller uke til uke hvilken avdeling som bidrar. Personaltettheten vil svekkes litt, men på langt nær så mye som om en ansatt fra hver avdeling skulle laget mat til sin avdeling hver dag. 

Anonymkode: 56e88...6c5

Munnmotorisk utfordring? Haff, man må være pedagog for å bruke et så "korrekt" ord for å tygge. 

Anonymkode: cde2c...8d1

Skrevet

Variasjon er bra, men akkurat omelett er et dårlig valgt eksempel. Eggeallergi er jo en av de vanligste allergiene og i en såpass stor barnehage er det garantert minst et par barn som er allergiske. Det har alltid vært forbud mot å ta med mat med nøtter og (mye) egg i barnehagen til mitt barn, pga. kraftig allergi. 

Anonymkode: e9ade...ece

• Liker 1
Skrevet

Tja, vi hadde barna våre i barnehage med ansatt kokk. De fikk servert frokost hver dag (enten hjemmebakt brød eller havregrøt), varm mat til lunsj (alt fra hjemmelaget pizza til ulike grønnsakssupper, eks bakt potet med brokkoli/blomkål til, pastaretter etc) samt frukt og knekkebrød på ettermiddagen. Dette betalte vi selvsagt tillegg for, mener det var et par hundre kroner i måneden eller noe? Alt var hjemmelaget, aldri halvfabrikata. Se lagde faktisk bare vegetarkost og ungene syns det var kjempegodt! 

superfornøyd med matserveringen, barna spiste «alt» og de var aktivt med på matlagingen som den del av opplegget. 

Totalt 5 avdelinger i barnehagen og alle fikk servert det samme. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...