Gå til innhold

Maten i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

En av grunnene til at de fremmer det å ha egen kokk er nok med tanke på at dette frigjør MYE tid fra det pedagogiske personalet, som ellers ville gått til matlaging. Selvfølgelig kan matlaging være en fantastisk pedagogisk aktivitet, men i realiteten krever det mye av de voksne å utnytte situasjonen. Sannsynligvis gagner det uansett barna med tanke på nærheten til personalet at bhg har kokk. 

Ellers tenker jeg - vet du at kokken er tilbake fra ferie? Ville uansett gitt det en uke etter oppstart av nytt barnehageår (etter planleggingsdagene) før jeg la for mye tanke ned i mattilbudet. Kanskje de ikke har all fast bemanning på plass etter ferien enda, da gjøres prioriteringer. Eventuelt - kanskje de spiser siste rest ut av fryser, som har hatt brød og fiskepinner i seg 🙃 Eller kanskje de har et defekt kjøleskap og derfor må improvisere mens de venter på et nytt. 

Ellers er jeg enig i at brødmat med bare smørepålegg gir alt for lite munnmotorisk utfordring, og alt for ensidig smak, dersom dette er den permanente løsningen. Mye viktig smaks- og spisutvikling skjer nå! Med mindre de har lovet varmmat hver dag tenker jeg at antall brødmåltider ikke er så lett å få endret på, men de må da greie å tilby variert pålegg, og i tillegg skal frukt og grønt serveres til alle måltider. 

Jeg hadde ikke gått inn for å få barnehagen til å servere mitt barn spesialmat i form av egen matpakke med mindre det var medisinsk begrunnet. Da risikerer du å legge føring og demping på den verdifulle sosiale delen av måltidet. I tillegg tror jeg det er lettere å bli "den vanskelige" dersom du forventer at barnehagen serverer ditt barn matpakke når ingen av de andre får dette, enn om du tar tankene opp muntlig. Jeg synes det er helt innafor å ta opp tankene dine med personalet, og hadde som pedleder satt pris på å få høre disse tankene heller enn at du skal gå å være misfornøyd. Si ifra til enten pedagogisk leder eller styrer. Men som sagt, gi dem først en uke etter oppstart av nytt barnehageår for å se om det fortsatt er slik du ser nå. 

Om de begrunner med at det er krevende for kokken å servere noe mer til seks avdelinger kan du gjerne komme med konstruktive tips. Kanskje kunne de gjort det slik at en ansatt fra en avdeling var med på kjøkkenet sammen med kokken før hver lunsj? Så rullerer det fra dag til dag eller uke til uke hvilken avdeling som bidrar. Personaltettheten vil svekkes litt, men på langt nær så mye som om en ansatt fra hver avdeling skulle laget mat til sin avdeling hver dag. 

Anonymkode: 56e88...6c5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at det går 6x18 barn i barnehagen din, og alle disse har sannsynligvis to foreldre. Det er med andre ord over 100 barn og 200 foreldre som skal gjøres fornøyde med lite tid og med et veldig lite matbudsjett. Mange har barn med allergier og intoleranser, noen har matrestriksjoner av andre årsaker, mange barn er svært kresne så man må prøve å velge retter som flest mulig vil like slik at man forhindrer matsvinn, mange foreldre er veldig kravstore og sånn går nå dagene. Uansett hva slags mat man serverer i en barnehage vil det alltid finnes en eller annen forelder som surmuler og kanskje skriver sinte innlegg på forum for å klage. Hvis det ble servert omelett hver dag kom det helt sikkert noen og klaget over det også, og hva med alle barn med eggallergi, skal man lage to retter eller er det greit at ditt barn får en god omelett mens allergiske barn må klare seg med brødskivene som ikke var bra nok for barnet ditt? Så kunne man tatt mer i matpenger for å lage litt mer spennende og variert mat, men da ville noen andre igjen klaget på at det blir for dyrt og kanskje de ikke har råd eller de ikke synes det er verdt det. Det vil aldri finnes et scenario hvor alle foreldre og barn i barnehagen vil være fornøyde med serveringen. 

Anonymkode: bfa08...576

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Brød til både frokost og lunsj hver dag er normalt, også for voksne. Hva forventer du?

Anonymkode: 1ea26...4fd

Kun i Norge, og det er trist at til og med barn ikke får ordentlig mat. 

Anonymkode: 5995b...f9f

• Liker 5
Skrevet

Hei alle sammen!

Min sønn har startet i barnehage i år, han går i samme som han bror gikk i. Jeg var alltid veldig fornøyd med at de lagde mat der og at vi bare trengte ordne matpakke når det var tur. De har en person ansatt i barnehagen som lager varmmat. Tror ikke alle får varmmat fra denne hver dag, det er 3 småbarns avdelinger og 3 store, må være for mye for en person. 

Jeg har alltid i det siste tenkt litt på at han eldste begynte å bli kresen akkurat rundt den tiden han byttet barnehage og startet i denne. Mulig det var andre grunner, men jeg følger litt mer med på hva som egentlig serveres nå som jeg har min minste der på tilvenning. Foreløbig har maten vært fiskepinner eller brødskive med smøreost. Jeg synes ikke dette er bra nok i det hele tatt. Synes det er alt for mye brød i kosten til barn innimellom og med dette på menyen blir det lite næring, mye vomfyll og lite smaksutfordringer. Lyst til å ta det opp, men blir vel «hu kjipe» fort da.. Vil heller sende med matpakke daglig enn at han skal spise det de har servert til nå..

Hva tenker dere om dette..?

Anonymkode: 98b98...821

En person som jobber fulltid bør enkelt kunne lage mat til et par hundre småtasser hver dag. Og når jeg da sier "mat" så mener jeg varmmat type kyllingsuppe eller fisk og ris og grønnsaker, ikke oppvarmede prefabrikater. Der jeg arbeidet før var vi en hel lageravdeling med sultne mannfolk pluss flere titalls kontoransatte (anslagsvis 70 voksne) og en dame på deltid fikset lunsj til hele gjengen. Det var type pastaretter, høye smørbrød, omeletter, fiskegryter, bacalao ++

Her må du derfor enten ha misforstått - at det er en av de vanlige ansatte som stikker på kjøkkenet en time og varmer opp noe - eller så har barnehagen ansatt feil person i jobben og kaster bort penger. På 7,5 timer med matlaging og vask/rydding bør en kunne bake barnehagens brød fra bunnen av og servere rimelig avanserte retter til 3 avdelinger småtasser.

Anonymkode: 1d0ce...432

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En person som jobber fulltid bør enkelt kunne lage mat til et par hundre småtasser hver dag. Og når jeg da sier "mat" så mener jeg varmmat type kyllingsuppe eller fisk og ris og grønnsaker, ikke oppvarmede prefabrikater. Der jeg arbeidet før var vi en hel lageravdeling med sultne mannfolk pluss flere titalls kontoransatte (anslagsvis 70 voksne) og en dame på deltid fikset lunsj til hele gjengen. Det var type pastaretter, høye smørbrød, omeletter, fiskegryter, bacalao ++

Her må du derfor enten ha misforstått - at det er en av de vanlige ansatte som stikker på kjøkkenet en time og varmer opp noe - eller så har barnehagen ansatt feil person i jobben og kaster bort penger. På 7,5 timer med matlaging og vask/rydding bør en kunne bake barnehagens brød fra bunnen av og servere rimelig avanserte retter til 3 avdelinger småtasser.

De som lager mat i barnehager er ansatt på deltid, aldri heltid. Og matbudsjettet per hode i bedriften du nevner var sannsynligvis mange ganger høyere enn matbudsjettet per hode i en barnehage. Klarer du å lage høye smørbrød, pastaretter, fiskegryter og bacalao når du har 15-16 kr per pers? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du forventer at EN kokk skal lage omelett til alle barna på 6 avdelinger? 🤣 Som skal være varm og klar til servering på samme tidspunkt? 🙈

Wow, snakk om å være kravstor.

Spis omeletten hjemme. Problem løst :) 

Anonymkode: ec46c...12c

:klo:

Du vet at det går helt fint å produsere omeletter på annen måte enn "knekk to egg i panne og server en per person"?

Om du har 15 gjester til frokost og alle skal ha omelett og bacon så tar du selvsagt i bruk ovnen din. Du tar noen dusin egg og knekkeri en langpanne (barnehagen vil ha tilgang på egg i kartong, så de slipper å knekke, de heller fra kartong), sprer noen pakker bacon utover et ovnsbrett og omelett+bacon er ferdig på sånn ca tiden du ellers bruker på å steke et par omeletter.

Man står ikke i et storkjøkken og knekker egg ett for ett eller steker to egg i panne. Dette vet jo selvsagt en kokk i en barnehage. 

Og, nei, jeg hadde ikke hatt noe problem med omelett til 100 barn, alle servert varme. Fordi trikset er at store kjøkken har varmelamper, store ovner og egg altså på kartong.

• Liker 4
Skrevet

I Sverige og Finland og nesten alle østeuropeiske land får barnehagebarn servert tre måltider per dag, minst ett av dem varm mat. Jeg lurer veldig på hvorfor Norge (som nordmenn er sikre på er verdens beste når det gjelder barn og barnas rettigheter og velvære, og skal i tillegg være verdens rikeste) ikke har råd eller ønske å gi barn ordentlig mat i barnehager og skoler? I stedet spiser de stakkars barna tørre brødskiver med noe forferdelig pålegg år etter år. Hele barndommen, for så å fortsette med det livet ut. Helt ufattelig i et rikt land som Norge,  skjønner ikke rett og slett.

• Liker 7
Skrevet

Omelett? Er det så mye å forvente? Jeg har brukt mye tid og energi på å gi barnet mitt sunn og variert kost også skal alt bli ødelagt av barnehagen? Det er jo ikke veldig krevende å lage en omelett..

TS

Du kan alltids ta opp om tilbudet barna får samsvarer med kostpengene dere betaler, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for at barnehagen ødelegger viljen til å spise variert.

Det er vanlig at barna i perioder blir mer snevre i matveien helt av seg selv, selv om de var altetere som smårollinger. Alt skal i munnen når de er små, og så blir de mer selektive etter hvert. Slutter kanskje å spise både småstein og brokkoli samtidig. Så må de gjerne øve seg på å like brokkoli igjen. 

• Liker 2
Skrevet
BethD skrev (32 minutter siden):

Du kan jo spørre om du kan få være med kokka en dag å se hvordan det er å lage mat til ca 100 personer hver dag? Gjerne også lage en omelett til alle å se?

Men hallo, hvis man ikke klarer den jobben så kan man vel ikke skryte av det heller ig ta betalt  for tjenesten?

Ts, hvor mye betaler du for dette?

• Liker 2
Skrevet

Hos oss betaler vi 350kr som dekker varm mat 2 ganger i uka og nrødskiver/knekkebrød til resterende måltider. (trenger ikke matboks) 

350*90 barn = 31 500

Dette skal også dekke lønn, feriepenger, pensjon og arbeidsgiveravgift til en egen ansatt kokk.. 

Skal barnet ditt ha omelett og gourmetmat til hvert måltid må du nok betale en del mer 😃

Anonymkode: 82b6d...6c2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De som lager mat i barnehager er ansatt på deltid, aldri heltid. Og matbudsjettet per hode i bedriften du nevner var sannsynligvis mange ganger høyere enn matbudsjettet per hode i en barnehage. Klarer du å lage høye smørbrød, pastaretter, fiskegryter og bacalao når du har 15-16 kr per pers? 

Nå var det snakk om arbeidet og tidsbruk,  ikke budsjett.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Jeg har tre barn og vi har til sammen brukt tre forskjellige barnehager. Alle har tatt det samme i kostpenger. Det har vært en enorm forskjell. Nr 1 serverte bare knekkebrød og kjøpebrød, med et varmmåltid i uken, det var tomatsuppe fra pose (egentlig ikke noe galt idet, men likevel). 

Bhg nr 2 hadde egen kokk (som klarte å servere 120 barn), med hjemmelagede retter til lunch hver dag, f eks, grønnsakspizza (stor suksess hos barna, og hos foreldre også, vi fikk smake på et foreldremøte). De fikk også hjemmelagede rundstykker til frokost/ ettermiddagsmat. 

Bhg nr 3: nesten like bra som nr 2. Samme opplegget. 

I nr 1 fikk barna lunch men ikke noe mer. I nr 2 og 3 fikk de i tillegg frokost og ettermiddagsmat. 

Nr 1 var kommunal, de to andre private. 

Anonymkode: b4a0a...62a

• Liker 4
Skrevet

Det er vanlig at barn har perioder hvor de blir mer kresne.

Du kan jo alltids ta det opp. Mulig du blir hun kjipe, men det er jo smålig å tenke sånn.

Anonymkode: 2f059...5da

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nå var det snakk om arbeidet og tidsbruk,  ikke budsjett.

Det var du listet opp en rekke matretter. Hva som lages går direkte på budsjett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du forventer at EN kokk skal lage omelett til alle barna på 6 avdelinger? 🤣 Som skal være varm og klar til servering på samme tidspunkt? 🙈

Wow, snakk om å være kravstor.

Spis omeletten hjemme. Problem løst :) 

Anonymkode: ec46c...12c

Det går Ann å lage omelett i langpanne, forventer ikke at kokken skal lage til alle hver dag.

De på avdelingen lager for eksempel fiskepinnene selv, kokken ordner for dem en annen dag. Vil tro de alternerer på hvilke avdelinger kokken lager til slik at hun ikke har alle på en dag. Å smøre skiver til alle barna tar ikke noe mindre tid enn å piske egg og kutte opp noe paprika.. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det var du listet opp en rekke matretter. Hva som lages går direkte på budsjett.

Var ikke meg, nei. Men det var snakk om tidsbruk, ikke budsjett. Vedkommende ville bare gi eksempler på hvor mye mer kompliserte og avanserte matretter noen annen kokk klarte å lage for voksne folk - i stedet for å smøre brødskiver. For her mente flere at ts er jo helt gal å forvente en slik komplisert og tidskrevende rett som en omelett! Omelett og pastaretter er forresten ikke eksakt veldig dyre heller mtp ingrediensene.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Omelett? Er det så mye å forvente? Jeg har brukt mye tid og energi på å gi barnet mitt sunn og variert kost også skal alt bli ødelagt av barnehagen? Det er jo ikke veldig krevende å lage en omelett..

TS

Samme her. Hos oss er det bare brødskiver. Som er ok innimellom, men 3 måltider med brødskiver med salami hver dag, utgjør en del, og stjeler en del fra den næringen jeg ønsker i en liten kropp. 

Anonymkode: e6d37...884

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De skryter av at de har en «kokk» som lager mat til barna. Vi betaler for dette. Hvorfor kan jeg ikke forvente en omelett?  

Som sagt lager jeg gjerne matpakke til barnet mitt om ikke de kan lage noe bedre etterhvert.. Poenget er bare at det er en del av deres greie, det er noe de skryter av og tar ekstra betalt for.. også får de fiskepinner og brødskive med smørost, det synes jeg er for dårlig. Hvorfor er det ikke greit å stille krav om ernæring?

TS

Syns ikke du er så kravstor, jeg. Spør styrer om dette, vurder eventuelt å engasjere deg i FAU eller SU. Kanskje får du en forklaring på hvorfor det er vanskelig å få til, kanskje ser de at det er forbedringspotensiale. Men se det gjerne an til ferien er definitivt over da! 

Her har vi ikke kokk, så ungene får brødmat stort sett hver dag. Jeg syns det er ganske kjedelig at norsk matkultur i barnehage/skole er så innmari skivefokusert. Spesielt når vi VET at flere barnehager får til å lage skikkelig mat noen ganger i uka! Nevøene mine får skikkelig mat i barnehagen. De bor i en annen kommune, så den kommunen har valgt å prioritere det. Ikke sånn superfancy mat, men hjemmelaget mat hvertfall. Grøt for eksempel er jo genialt. 

Vår barnehage lager varmmat en dag i uka (uten kokk). Da går det i posesuppe, fiskepinner, pasta og ketchup, ostesmørbrød and repeat... 

Fra rammeplan for barnehage:

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse.

Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse.

• får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.

Matkultur? Matens opprinnelse? Produksjon av mat? Sunn mat? Gjennom posesuppe og fiskepinner? 🤨🤨🤨

Jeg har ikke tatt dette opp med vår barnehage altså, den er liten, har veldig lite kjøkken. Så fasilitetene matcher ikke rammeplanen. Gir frokost hjemme, og slår meg til ro med at rammeplanen alltid er verdt skjermen man leser den på. 🤭

Skrevet
Albbas skrev (1 minutt siden):

Syns ikke du er så kravstor, jeg. Spør styrer om dette, vurder eventuelt å engasjere deg i FAU eller SU. Kanskje får du en forklaring på hvorfor det er vanskelig å få til, kanskje ser de at det er forbedringspotensiale. Men se det gjerne an til ferien er definitivt over da! 

Her har vi ikke kokk, så ungene får brødmat stort sett hver dag. Jeg syns det er ganske kjedelig at norsk matkultur i barnehage/skole er så innmari skivefokusert. Spesielt når vi VET at flere barnehager får til å lage skikkelig mat noen ganger i uka! Nevøene mine får skikkelig mat i barnehagen. De bor i en annen kommune, så den kommunen har valgt å prioritere det. Ikke sånn superfancy mat, men hjemmelaget mat hvertfall. Grøt for eksempel er jo genialt. 

Vår barnehage lager varmmat en dag i uka (uten kokk). Da går det i posesuppe, fiskepinner, pasta og ketchup, ostesmørbrød and repeat... 

Fra rammeplan for barnehage:

Matkultur? Matens opprinnelse? Produksjon av mat? Sunn mat? Gjennom posesuppe og fiskepinner? 🤨🤨🤨

Jeg har ikke tatt dette opp med vår barnehage altså, den er liten, har veldig lite kjøkken. Så fasilitetene matcher ikke rammeplanen. Gir frokost hjemme, og slår meg til ro med at rammeplanen alltid er verdt skjermen man leser den på. 🤭

Jeg har heller ikke tatt det opp. Vil ikke være hun kjipe. Hvis jeg ser at det utgjør for stor forskjell hos oss, så får vi heller bytte. Synd at mange inkludert meg selv ikke tør å ta det opp. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har heller ikke tatt det opp. Vil ikke være hun kjipe. Hvis jeg ser at det utgjør for stor forskjell hos oss, så får vi heller bytte. Synd at mange inkludert meg selv ikke tør å ta det opp. 

Du blir nok ikke sett på som kjip hvis du tar det opp. Kom faktisk på at dette ble tatt opp på et SU-møte jeg var på, av en annen foreldrerepresentant. Leder ble da overhodet ikke sur! Hun sa hun var helt enig, men at verken budsjett eller lokaler strekker til. At hvis varm/ordentlig mat i barnehagen skal være aktuelt i kommunen må det tas politisk først, for da må budsjettene justeres. 

Hvis man har praktiske råd til hvordan barnehagen kan lage enkle alternativer til brød er de sikkert åpne for forslag. :)

Jeg vet også at nivået på maten i vår barnehage dalte veldig under pandemien, fordi de ikke kunne samarbeide på tvers av avdelinger. Mulig det tar seg opp nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...