AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Del Skrevet 19. august 2021 Jeg er en mann på 44 år, 175cm veier ca 73kg. Jeg har de siste 2 årene trent styrke x3 pr uke, Jeg har trent de vanlige baseøvelsene, der man bruker olympisk vektstang. Jeg prøvd å følge stronglift-appen, der man løfter 5 repetisjoner x 5. Jeg løfter så tungt jeg kan innenfor dette oppsette og føler jeg har hatt en grei progresjon. Jeg har også lagt om kosthold til mer proteinrikt. Imidlertid ble jeg oppmerksom på at min datter på 19 år løfter mer enn det jeg gjør. Hun har trent styrke i ca like lang tid som det jeg har gjort. Hun har imidlertid en bakgrunn med håndball og fotball, mens jeg aldri har drevet med noe form for idrett. Jeg har vært en nerd, som har sittet mye inne foran data, og jeg har også hatt en stillesittende jobb. Hun har også vel også fordel å være yngre. Men etterhvert har det gått mer og mer opp for meg at mange kvinner jeg ser rundt meg på treningssenteret løfter mer enn meg. Jeg ble nysgjerrig på dette (min relative styrke versus en gjennomsnittlig kvinne), så jeg undersøkte hva som var standarder. Jeg fant på nettet noe som heter strengthlevel.com Jeg fant da ut at jeg ligger under nivået til en kvinne som veier 65kg og har trent "intermediate", dvs omtrent like lenge som meg (2 år). Jeg ble veldig overrasket over dette, siden jeg regnet med at jeg som mann, ville ha en raskere progresjon enn en gjennomsnittlig kvinne. Men det stemte altså ikke. Selv ikke for en kvinne som var mindre av størrelse. Mulig det er et litt dumt innlegg dette,, jeg har jo ingenting imot kvinner som trener og støter opp om det 100%. Men jeg ble likevel veldig overrasket og litt pinlig berørt av dette. Kan det være at det er pga jeg har vært mindre aktiv enn mange kvinner, og derfor fra jeg var barn ikke har bygd opp den samme "grunnstyrken"? Eller kan det skyldes dårlig genetisk utgangsunkt? Anonymkode: 7df22...3b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 19. august 2021 #2 Del Skrevet 19. august 2021 Om din datter har talent for løfting og du ikke har og du i tillegg trener feil er ikke dette noe uvanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #3 Del Skrevet 19. august 2021 Du må jo ta i betraktning at du er 44 år og at en på 19 orker mer enn deg. Du må ta utgangspunkt i din egen alder. Det beste er og ikke sammenligne seg med andre. Anonymkode: aa348...9ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 19. august 2021 #4 Del Skrevet 19. august 2021 Hvor mye løfter du da? Jeg vet ikke om jeg ville lagt så mye vekt på den kalkulatoren der, utvalget er neppe helt representativt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Del Skrevet 19. august 2021 Hr. Aktiv skrev (1 time siden): Om din datter har talent for løfting og du ikke har og du i tillegg trener feil er ikke dette noe uvanlig. Min datter har trent på samme senter som meg og fulgt samme program. Det var et slags familieprosjekt som ble igangsatt for to år siden, begge tegnet medlemskap Jeg har hatt time med PT og fått tilbakemelding på at jeg løfter med riktig teknikk. Anonymkode: 7df22...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #6 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må jo ta i betraktning at du er 44 år og at en på 19 orker mer enn deg. Du må ta utgangspunkt i din egen alder. Det beste er og ikke sammenligne seg med andre. Anonymkode: aa348...9ac Jeg vet jeg ikke burde sammenligne, men så fikk jeg plutselig en hang-up da jeg oppdaget det. Ja, jeg er jo klar over at hun har en fordel når jeg er mer enn dobbelt så gammel som henne, men trodde likevel at jeg som voksen mann skulle klare å løfte mer enn en normal kvinne, selv om jeg ikke har trent noe før i livet. Anonymkode: 7df22...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GulSol Skrevet 19. august 2021 #7 Del Skrevet 19. august 2021 Hun spiser vel bedre enn deg da. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #8 Del Skrevet 19. august 2021 Albbas skrev (28 minutter siden): Hvor mye løfter du da? Jeg vet ikke om jeg ville lagt så mye vekt på den kalkulatoren der, utvalget er neppe helt representativt. Det er vel basert på folk som har sendt inn sin treningsprogresjon og så er det tatt gjennomsnitt? Jeg vet ikke om jeg skal nevne alt, men jeg ligger f.eks. på 70kg i knebøy, og i styrkeguiden står det at en kvinne som veier omtrent det samme som meg burde ligger på 80-110kg. Anonymkode: 7df22...3b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 20. august 2021 #9 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er vel basert på folk som har sendt inn sin treningsprogresjon og så er det tatt gjennomsnitt? Jeg vet ikke om jeg skal nevne alt, men jeg ligger f.eks. på 70kg i knebøy, og i styrkeguiden står det at en kvinne som veier omtrent det samme som meg burde ligger på 80-110kg. Anonymkode: 7df22...3b0 Er dette din absolutte 1RM eller er det vektene du trener flere sett med 5 reps på? Hva med benkpress? 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 20. august 2021 #10 Del Skrevet 20. august 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Det er vel basert på folk som har sendt inn sin treningsprogresjon og så er det tatt gjennomsnitt? Jeg vet ikke om jeg skal nevne alt, men jeg ligger f.eks. på 70kg i knebøy, og i styrkeguiden står det at en kvinne som veier omtrent det samme som meg burde ligger på 80-110kg. Anonymkode: 7df22...3b0 Men det er ikke nødvendigvis et representativt utvalg som sender inn sine data. Det er gjerne folk som bryr seg hakket mer om hvor mye de løfter, og som derfor løfter mer (fordi de trener så spesifikt mot det). Og detaljer har mye å si. Jeg har trent et halvt år nå, og løfter like mye nå som for ti år siden, da jeg hadde trent to år. For ti år siden brukte jeg altså to år på å oppnå det jeg nå har greid på et halvt år. For ti år siden var jeg student og fikk lengre avbrekk i treningen rundt jul, påske og sommer, som gjorde at progresjonen ble veldig hemmet. Det har jeg sluppet denne gang. 70 kg er ikke veldig mye for en mann etter to år med trening nei, men da må du jo ha hatt lengre treningspauser tenker jeg? Stronglifts anbefaler jo å øke med 2.5 kg per økt (ikke realistisk for meg...), så på to år burde du ha passert 70 kg hvis du fulgte programmet til punkt og prikke. Men det gjør man jo gjerne ikke. Jeg trener også Stronglifts, men har mange økter med flere repetisjoner, for variasjonens del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #11 Del Skrevet 20. august 2021 Sandum.PT skrev (8 timer siden): Er dette din absolutte 1RM eller er det vektene du trener flere sett med 5 reps på? Hva med benkpress? 😀 Da jeg testet maks i knebøy for et par mnd siden klarte jeg vel såvidt 77,5kg, men det var dårlig teknikk (vinglet veldig for å klare å komme opp),. Jeg pleier å ligge på ca 65-70kg når jeg tar 5x5. Min datter fortalte meg at hun tar 90kg 5x5. Jeg leste også på styrkeguiden at forventet maksløft for kvinner i min vektklasse er mellom 80-110kg. I benkpress gjør jeg det litt bedre. Jeg trener med 57,5kg (5x5), og har klart å ta 65kg maks. I styrkeguiden ser jeg at forventet maksløft i benkpress for en kvinne i min vektklasse er ca 55 -80kg, så der er jeg i det minste innenfor nivået for kvinner. Anonymkode: 7df22...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #12 Del Skrevet 20. august 2021 Selvfølgelig. Du har mer testosteron, eller ? Anonymkode: 2c5ad...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #13 Del Skrevet 20. august 2021 Albbas skrev (9 timer siden): 70 kg er ikke veldig mye for en mann etter to år med trening nei, men da må du jo ha hatt lengre treningspauser tenker jeg? Stronglifts anbefaler jo å øke med 2.5 kg per økt (ikke realistisk for meg...), så på to år burde du ha passert 70 kg hvis du fulgte programmet til punkt og prikke. Men det gjør man jo gjerne ikke. Jeg trener også Stronglifts, men har mange økter med flere repetisjoner, for variasjonens del. Stronlifts sier at du skal øke når du klarer å gjøre 5 repetisjoner med god teknikk. Jeg har ikke vært istand til å øke 2,5kg pr økt, så jeg har økt når jeg har følt meg klar. Jeg har trent forholdsvis regelmessig (x 3 pr uke), siden vi kjøpte inn utstyr (knebøystativ, stang og vektskiver) under nedstengningen. Men vi har trent på ulike tidspunkter, så jeg har ikke vært klar over hennes styrke relativt min egen (og vise versa), før vi en dag nylig trente sammen på treningssenter. Anonymkode: 7df22...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #14 Del Skrevet 20. august 2021 En mann har MYE raskere progresjon ja enn kvinner når det kommer til trening. Menn bygger muskler raskere. Så det selv når jeg holdt på med styrketrening. Menn og kvinner er 2 forskjellige arter der. Anonymkode: 75b7b...5eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 21. august 2021 #15 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): En mann har MYE raskere progresjon ja enn kvinner når det kommer til trening. Menn bygger muskler raskere. Så det selv når jeg holdt på med styrketrening. Menn og kvinner er 2 forskjellige arter der. Anonymkode: 75b7b...5eb Det er nok riktig det, generelt sett. Men jeg lurer på hvor stor forskjellen er hvis man skiller ut de kvinnene som satser seriøst på styrketrening. Det er jo fremdeles mange kvinner som løfter altfor lett og ikke "gir jernet". I dag så jeg f.eks. to "arter" av kvinner da jeg trente på SATS. Hun ene stod og gjorde reps uten å uttrykke en mine (kunne like gjerne surfet på mobilen samtidig), mens hun andre var fokusert, gjorde grimaser og lagde lyder på de siste repsene, og opplagt presset seg til det ytterste". Det sier noe om at det er ulike "mentaliteter". Det er derfor vanskelig å si noe om styrkepotensialet ved å ta utgangspunkt i den jevne kvinnen på et treningssenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #16 Del Skrevet 21. august 2021 Kvinner bygger muskler raskere. Menn blir sterkere. https://www.strongerbyscience.com/strength-training-women/ 1) While men start with more muscle mass and strength, relative strength gains actually tend to be larger in women, at least in the short term. This is especially true for younger women and upper body strength gains. 2) Long-term, relative rates of muscle growth and strength gains are probably roughly equal for men and women, though women may make slightly larger gains, relative to their starting point, across their entire training career. 3) Women are not just "little men." While relative muscle and strength gains may be similar, there are key differences between men and women that impact training and recovery. Anonymkode: 242e3...500 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 21. august 2021 #17 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-19 den 20.48): Kan det være at det er pga jeg har vært mindre aktiv enn mange kvinner, og derfor fra jeg var barn ikke har bygd opp den samme "grunnstyrken"? JEg har ikke noen "logisk" eller vitenskapelig forklaring på hvorfor, men jeg selv er overbevist om at man bygger en viss "grunnstyrke" og tildel former fysisk potensiale i tenårene (kun basert på egne observasjoner og erfaring, altså) Trente aldri noe bein når jeg var ung f.eks, så jeg er usikker på om jeg hadde klart 80kg i knebøy nå helt utrent. Hadde jeg derimot prøvd meg på benkpress, så tipper jeg at jeg tar minst 120kg .. (Jeg er ca. på din størrelse/alder) Datteren din er jo relativt ung og er vandt med idrett, så hun presser seg garantert mye hardere enn deg også. (det har mye å si) Benytt deg av tilbudet til PT-duden som var villig til å bistå her, så tipper jeg datteren din får litt hardere konkurranse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21. august 2021 #18 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (På 19.8.2021 den 20.48): Jeg er en mann på 44 år, 175cm veier ca 73kg. Jeg har de siste 2 årene trent styrke x3 pr uke, Jeg har trent de vanlige baseøvelsene, der man bruker olympisk vektstang. Jeg prøvd å følge stronglift-appen, der man løfter 5 repetisjoner x 5. Jeg løfter så tungt jeg kan innenfor dette oppsette og føler jeg har hatt en grei progresjon. Jeg har også lagt om kosthold til mer proteinrikt. Imidlertid ble jeg oppmerksom på at min datter på 19 år løfter mer enn det jeg gjør. Hun har trent styrke i ca like lang tid som det jeg har gjort. Hun har imidlertid en bakgrunn med håndball og fotball, mens jeg aldri har drevet med noe form for idrett. Jeg har vært en nerd, som har sittet mye inne foran data, og jeg har også hatt en stillesittende jobb. Hun har også vel også fordel å være yngre. Men etterhvert har det gått mer og mer opp for meg at mange kvinner jeg ser rundt meg på treningssenteret løfter mer enn meg. Jeg ble nysgjerrig på dette (min relative styrke versus en gjennomsnittlig kvinne), så jeg undersøkte hva som var standarder. Jeg fant på nettet noe som heter strengthlevel.com Jeg fant da ut at jeg ligger under nivået til en kvinne som veier 65kg og har trent "intermediate", dvs omtrent like lenge som meg (2 år). Jeg ble veldig overrasket over dette, siden jeg regnet med at jeg som mann, ville ha en raskere progresjon enn en gjennomsnittlig kvinne. Men det stemte altså ikke. Selv ikke for en kvinne som var mindre av størrelse. Mulig det er et litt dumt innlegg dette,, jeg har jo ingenting imot kvinner som trener og støter opp om det 100%. Men jeg ble likevel veldig overrasket og litt pinlig berørt av dette. Kan det være at det er pga jeg har vært mindre aktiv enn mange kvinner, og derfor fra jeg var barn ikke har bygd opp den samme "grunnstyrken"? Eller kan det skyldes dårlig genetisk utgangsunkt? Anonymkode: 7df22...3b0 Slapp av. Du har framgang. Du skal ikke bli norgesmester ergo trenger du ikke framgang veldig fort. Det holder at det går framover. Menn har generelt en testosteronfordel, men dattera di trumfer nok den fordelen med fordelen av ung alder. Fortsett og tren, og gled deg over framgangen som kommer sakte men sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21. august 2021 #19 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 17.18): Da jeg testet maks i knebøy for et par mnd siden klarte jeg vel såvidt 77,5kg, men det var dårlig teknikk (vinglet veldig for å klare å komme opp),. Jeg pleier å ligge på ca 65-70kg når jeg tar 5x5. Min datter fortalte meg at hun tar 90kg 5x5. Jeg leste også på styrkeguiden at forventet maksløft for kvinner i min vektklasse er mellom 80-110kg. I benkpress gjør jeg det litt bedre. Jeg trener med 57,5kg (5x5), og har klart å ta 65kg maks. I styrkeguiden ser jeg at forventet maksløft i benkpress for en kvinne i min vektklasse er ca 55 -80kg, så der er jeg i det minste innenfor nivået for kvinner. Anonymkode: 7df22...3b0 I beinstyrke er det mindre forskjell på kvinner og menn, mannsfordelen gjelder mest i overkroppen. Dessuten sammenligner du deg trolig med kvinner som sannnsynligvis har trent mer enn deg, i såfall er det en selvfølge at du skal ligge ett stykke bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #20 Del Skrevet 22. august 2021 I Grosny skrev (15 timer siden): Slapp av. Du har framgang. Du skal ikke bli norgesmester ergo trenger du ikke framgang veldig fort. Det holder at det går framover. Menn har generelt en testosteronfordel, men dattera di trumfer nok den fordelen med fordelen av ung alder. Fortsett og tren, og gled deg over framgangen som kommer sakte men sikkert. Takk skal du ha! Jada, jeg har mye glede av treningen. Dette ble liksom baren en liten bismak med en gang. Datteren min har fordel av ung alder, samt at hun har spilt fotball og håndball i tenårene. Anonymkode: 7df22...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå