Gå til innhold

Hva spiser dere som er normalvektige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå ned i vekt, men ønsker å legge om til et kosthold som jeg kan leve med resten av livet - ingen diett eller raske løsninger. Har en bmi på 29. 

Hvordan ser en vanlig matdag ut? Hvilke mengder spiser du? Hadde vært interessant å se på kostholdet til dere som er slanke og holder dere der😊

Anonymkode: 83684...c59

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid vært normalvektig, og aldri tenkt på kalorier. 

Første måltid: Ett eller to frøknekkebrød med egg, eller hummus, eller avokado. Eller havregrøt med frukt. Eller smoothie på bær, banan, frø, egg og havremelk.

Andre måltid: wok med grønnsaker. Eller fritatta. Eller middagsrester. Eller...egentlig hva som helst jeg finner i kjøleskapet av grønnsaker, rester, oster... I dag spiste jeg stekt løk, aubergine, tomater, selleri og to egg. Og en skive brie. I morgen vet jeg at det blir tunfisksalat på rugsprø, da jeg har diverse rester av stangselleri og kokt egg. 

Siste måltid: alt fra burger, til makrell med agurksalat, til pokebowl (rå laks med ris, avokado, bønner), til betesalat med chevre, til gulrotsuppe med krepsehaler... 

Dette holder meg mett og fornøyd. Tror det er grunnen til at jeg aldri har tenkt på mellommåltid, snacks, snoping, eller noe annen mat gjennom dagen. 

Anonymkode: bd4eb...ba1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er normalvektig, 48 kg og 157 høy. Her er det jeg har spist i dag (har ikke trent i dag, bare daffet hjemme): 

En skål med havregryn og melk og banan og sukker til frokost. 2 kopper kaffe.

Stekte svinestrimler med løk og mais og paprika, pommesfrittes, en skje tyttebærsyltetøy og en skje bernaise. Fylte ca halvparten av tallerkenen med mat. 

En jordbærstang

1 pærecider og 7 fruktkarameller fra coop.

Anonymkode: 17b55...70f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har alltid vært normalvektig, og aldri tenkt på kalorier. 

Første måltid: Ett eller to frøknekkebrød med egg, eller hummus, eller avokado. Eller havregrøt med frukt. Eller smoothie på bær, banan, frø, egg og havremelk.

Andre måltid: wok med grønnsaker. Eller fritatta. Eller middagsrester. Eller...egentlig hva som helst jeg finner i kjøleskapet av grønnsaker, rester, oster... I dag spiste jeg stekt løk, aubergine, tomater, selleri og to egg. Og en skive brie. I morgen vet jeg at det blir tunfisksalat på rugsprø, da jeg har diverse rester av stangselleri og kokt egg. 

Siste måltid: alt fra burger, til makrell med agurksalat, til pokebowl (rå laks med ris, avokado, bønner), til betesalat med chevre, til gulrotsuppe med krepsehaler... 

Dette holder meg mett og fornøyd. Tror det er grunnen til at jeg aldri har tenkt på mellommåltid, snacks, snoping, eller noe annen mat gjennom dagen. 

Glemte å nevne: Er 170 høy. Løper ca 1 time 5-6 ganger i uka, og litt styrke her og der. Det er jo ganske relevant mtp matinntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 55 kg. 

idag har jeg spist: 

brødskive med egg og youghurtskål

en drink og bringebær

pizza og nachos

Anonymkode: 2104c...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser frokost, lunsj og  middag, og litt frukt og nøtter innimellom.

Frokost: 2 brødskiver med hummus eller havregrøt om jeg skal trene

Lunsj: som regel middagsrester i små porsjoner, litt oppskåret frukt

Middag: gryteretter, wok, pasta osv. Spiser vegansk, men ellers alt, passer på mengden og lager fettfattig mat.

Anonymkode: 95aa3...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye forskjellig 😊

Men prøver å få i meg mest mulig magre proteiner, grove kornprodukter, frukt og grønt. Da kan jeg spise ganske store mengder sånn rent volummessig, og holder meg lenge mett. 
Og så koser jeg meg i helgen med det jeg har lyst på 😊

Har hund, så går en halvtime/time tur om dagen, og så løper jeg 2-3-4 ganger i uken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 2 knekkebrød med egg eller havregryn (40gram) med bær eller grønnsakssmoothie med proteinpulver

Lunsj: Salat med egg-kylling eller bønner

Mellommåltid og før trening: Knekkebrød med magert pålegg og paprika eller agurk

Middag: Helt vanlig middag, 50% er grønnsaker

Anonymkode: 9805e...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er (bittelitt) undervektig men stabil. Jeg trener MYE så det er derfor jeg kan spise såpass som jeg gjør. Frokost er 5 rugsprø med pålegg som egg og majones, makrell i tomat, cottage cheese og smøreost og skinke og flere forskjellige grønnsakspålegg. Lunsj er stort sett det samme som frokost. Middag er som regel rent kjøtt og ca 70% grønnsaker i forskjellige varianter. Karbohydrater får jeg gjennom couscous, pasta, quinoa, ris eller poteter eller andre grønnsaker som gulrøtter osv. Kveldsmat kan være deg samme som frokost/lunsj eller så blir det er skål gresk yoghurt med hakkede nøtter og honning. 
Men jeg spiser også «tomme» kalorier hver dag. Kan være noen ruter Firkløversjokolade, eller en is eller potetgull. Føler ikke jeg nekter meg selv noe som helst. 
Kan også nevne at jeg har hatt en sommer med mye fastfood og annen crap men da har jeg jo bare spist mindre i løpet av døgnet siden en stor burger med pommes og cheddardip gjør at jeg ikke trenger spise mer det døgnet. Så vekten har holdt seg stabil. 

Anonymkode: 9c9d5...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost, havregry  med melk og et rått egg, kanel, akasie honning og litt smør. 

I dag skeiet jeg ut  med grovt rundstykke med banan å litt syltetøy på og en solskinnsbolle pga besøk til svigermor.

Mellomåltid, en neve valnøtter

Middag, tomatsuppe med egg og fullnorns makaroni 

kvelds. En kronis. 

Jeg pleier ikke spise brødmat eller snop i ukedagene, men sånn ble det i dag. 

En vanlig dag pleier å  være samme fronost som i dag, lunsj, middag og av og til kvelds og mellomåltid. 

Anonymkode: 7fa59...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Helt vanlig mat, tenker ikke kalorier. I dag har jeg spist:

Frokost: Knekkebrød med makrell i tomat. En neve druer.

Lunsj:  Et grovt rundstykke med egg.

Middag: Pastarett.

Til kveldsmat blir det rester av middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI på 22.

I dag har jeg spist

Frokost: To rugsprø med smør og egg. 

Lunsj: Tre rugsprø med smør, skinke, paprika og agurk. 

Middag: Pasta med chorizo og brokkoli. 

Kvelds: Yoghurt. 

Snacks: Ti biter smågodt. 

Anonymkode: e15b7...bb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig tror jeg din diett, ts, etter at du har gått ned, kanskje er noe du må finne ut av selv. Folk har ulik forbrenning og aktivitetsnivå, og dermed er dietten ulik. Men det er jo litt interessant å lese! Normalvektige folk spiser jo, hva skal man si, veldig variert! Noen spiser sunt, andre usunt. Alder spiller inn... da jeg var 18 år spiste jeg betraktelig mer usunt enn jeg gjør i dag men veide mye mindre. 

Anonymkode: ba899...c97

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Har alltid vært normalvektig uten problemer. Har en BMI på rundt 21. Trener ikke utover en aktiv hverdag. 

Spiser mye forskjellig, både sunt og usunt. Tror "hemmeligheten" for min del er at jeg aldri spiser mellom måltider, og ikke spiser om jeg ikke er sulten. Da regulerer ting seg selv.

Starter som regel dagen med havregryn e.l. med en halv banan og noen bær, med h-melk. Til lunsj 2-3 brødskiver med f.eks. ost og skinke og noen grønnsaker på toppen. Til middag går det ofte i pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg hva som er «normale» porsjoner av ulike typer mat – vei mat og tell kalorier i ihvertfall et par, tre uker. Det er kanskje ikke noe du ønsker å fortsette og gjøre, men det kan være du får deg noen overraskelser som hjelper deg med å justere kostholdet fremover allikevel.

Sannheten er at for å gå ned i vekt så må du være i kaloriunderskudd. Sjekk dine tall f.eks. her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/. Eller søk etter «TDEE calculator».

Hvordan du ønsker å oppnå underskuddet er opp til deg. Noen sverger til periodisk faste, keto, paleo, etc. Du kan også følge de nasjonale kostrådene og leve etter mottoet «alt med måte». Fysisk aktivitet brenner kalorier, men ofte færre enn du tror. Det er allikevel mange andre fordeler med å røre på seg, så finn gjerne en fysisk aktivitet du trives med allikevel.

Lykke til!

Anonymkode: ea8f9...8d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra dag til dag. Noen dager har jeg stor matlyst og da spiser jeg alt jeg har lyst på. Om jeg har lyst på takeaway og sjokolade så spiser jeg det. Andre dager kan jeg gå en hel dag uten å appetitt, ingenting frister, og da ser jeg ikke noe poeng i å spise noe særlig. Stoler på at kroppen sier fra, og vil ikke fokke med sultfølelsen med å slavisk spise etter klokka. 

Eneste faste måltid er lunsjen på jobb kl.12. Det er alt fra en baguette, en stor salat med masse digg, eller varmmat. 

BMI 20-21. Alltid veid det samme +/- et par kilo. 

Anonymkode: 9b0de...d88

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ikke det samme hver dag selvfølgelig, men dette er ganske typisk. Baker svært grove rugbrød selv og bruker ikke smør på brød 

Frokost: 1 brødskive med egg 

Lunsj: 2 brødskiver med pålegg, ofte med ost/kremost. En boks med agurk, cherrytomater, stangselleri, paprika etc. som jeg spiser som et lite mellommåltid 

Middag: en porsjon, alltid mye grønnsaker,  modert med potet og proteinkilde

Kveldsmat: Varierer, kanskje Skyr, kanskje ei brødskive igjen, kanskje en omelett, kanskje en salat, eller ei skål med bær/frukt. Spiser ofte et par minibabybels light før jeg legger meg.

Anonymkode: 94c92...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI 20/21, spiser etter når jeg er sulten. Noen dager mye, andre nesten ingenting. Beveger meg mye i jobben og etter jobb men  trener ikke hardt. 

Spiser ikke så bra. 

I dag: 

150 gram melkesjokolade

3 kopper kaffe

1 glass skummet melk

1-2 øser Toro tomatsuppe 

krutonger av fint brød med olje ca to never

1,5 rundstykke med smør

1 egg 

5 cherrytomater

Mangobiter ca samme mengde som   3 cherrytomater

Nå er jeg mett og kommer sannsynligvis ikke til å spise mer i dag. 

Anonymkode: d0398...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost og lunch er like.  Utgangspunktet er to tykke grovbrødskiver med smør. Pålegg varierer, her er noen eksempler: 

* ruccola el babyspinat, kokt egg og røkt laks el ørret.   * Grønn pesto, kylling og masse paprika.   * En med peanøttsmør og en med banan.   * Grønn pesto og omelett med grønnsaker.  * Varmrøkt makrell og masse agurk.  * Eggerøre, spekeskinke og tomat.   * Avocado med pepper.

I løpet av en uke spiser jeg alltid 3 vegetariske middager, 2 med fisk, og 2 valgfrie.  Jeg avslutter stort sett middagene med en liten sjokoladebit og en kaffekopp.  Fredag og lørdag kveld spiser jeg ofte litt is med frukt eller bær.  

Anonymkode: 10a39...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI på 20 her. Trener styrke 4-5 ganger per uke.

Frokost: 2 knekkebrød med gulost og paprika

Mellommåltid: 1 banan 

Lunsj: 1 knekkebrød med leverpostei og agurk

Middag: To pizzastykker + en pinneis

Kveldsmat: To knekkebrød med gulost + nektarin.

Er veldig glad i knekkebrød 🙈

Anonymkode: ab428...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...