AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #21 Skrevet 9. august 2021 Ja selvsagt. Til god mat hører god vin. Ikke mengder nei, folk har gjerne tatt et glass eller to til maten. Pluss litt champagne formå feire dagen. Anonymkode: accd9...a62 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #22 Skrevet 9. august 2021 Vanlig. Men vi er en familie der alkohol alltid har handlet om smak, og mat. Aldri om fyll. Jeg tror det er den store forskjellen. Anonymkode: c9f1d...4f3 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #23 Skrevet 9. august 2021 Ut fra logikken til enkelte her, kan man jo bare servere melk, og eventuelt middagsglass og grøt i dåp. Gud forby å servere kaker. Er folk virkelig slike sukkerjunkies at de ikke klarer seg uten? Anonymkode: 077fc...270 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #24 Skrevet 9. august 2021 Har en utenlandsk mann, med et mer naturlig forhold til alkohol. Vi hadde bobler mm i barnas dåp, uten at det fjernet fokus fra barna på noe som helst vis. Han har aldri vært med på konfirmasjon, bortsett fra en gang i Norge. Når vi skal ha konfirmasjon blir det uten alkohol. Ikke av etiske grunner, men vi skal nok ha selskapet på et hotell, og han er så forbasket gnien, at han ikke vil spandere den dyre beskattede norske vinen. Ingen av oss drikker særlig ofte, mest pga pris og den hersens promillegrensen for bilkjøring som finnes. Det gjøres umulig for folk flest å ha alkohol som en del av hverdagen, det koster dessverre mer enn det smaker. Anonymkode: 30aa0...0e7 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #25 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Anonymkode: d4865...651 Det var nytt for meg, og sikkert mange flere🤔 Anonymkode: 2dc65...878
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #26 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja selvsagt. Til god mat hører god vin. Ikke mengder nei, folk har gjerne tatt et glass eller to til maten. Pluss litt champagne formå feire dagen. Anonymkode: accd9...a62 Rart at ting må feires med alkohol. Velkommen til de voksnes rekker gutten min! Og så sprette champisen! 🙈 Anonymkode: e1832...2d6 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #27 Skrevet 9. august 2021 Jeg synes det er greit så lenge man klarer å gjøre det på en voksen måte. Hvis ikke, så er det best å la være. Anonymkode: e73e4...c0f
infectedsopp Skrevet 9. august 2021 #28 Skrevet 9. august 2021 Ikke vanlig i de konfirmasjonene jeg har vært i hvert fall. Føler det er mer for bryllup og sånn jeg egentlig. 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #29 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vanlig. Men vi er en familie der alkohol alltid har handlet om smak, og mat. Aldri om fyll. Jeg tror det er den store forskjellen. Anonymkode: c9f1d...4f3 Samme her. Har aldri hørt noen skrekkhistorier om onkel Rolf som drakk seg kanakas i Trulte sin barnedåp. I brullypp : Javisst, men til og med den mest hardbarka alkis klarer å holde seg i skjorta fra 13.00-16.00 i barnedåp og konfirmasjon. Synes nordmenn gjør alkohol til noe velsig skummelt og mørkt, nesten som at man sitter å skyter skudd og røyker seg en ræv i familieselskap. Anonymkode: 89b9f...0bc 16
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #30 Skrevet 9. august 2021 Jeg syns det er opptil hver familie å avgjøre. Hvorfor skal jeg er noen formening om familien Olsen i Tromsø kan servere bobler i dåpen eller ikke? Eller om familien Hansen i Bergen kan servere rødvin til steken i konfirmasjonen? Anonymkode: 20e78...f93 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #31 Skrevet 9. august 2021 I min konfirmasjon var det full fest for de voksne på kvelden. Tenkte ikke noe over det da... Anonymkode: 135c1...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #32 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her. Har aldri hørt noen skrekkhistorier om onkel Rolf som drakk seg kanakas i Trulte sin barnedåp. I brullypp : Javisst, men til og med den mest hardbarka alkis klarer å holde seg i skjorta fra 13.00-16.00 i barnedåp og konfirmasjon. Synes nordmenn gjør alkohol til noe velsig skummelt og mørkt, nesten som at man sitter å skyter skudd og røyker seg en ræv i familieselskap. Anonymkode: 89b9f...0bc Så hvorfor skal alkoholen serveres i det hele tatt kl 13-16 i en BARNEDÅP? Anonymkode: e1832...2d6 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #33 Skrevet 9. august 2021 Veldig unaturlig for min del. ‘La oss sprette champisen og feire deg, kjære konfirmant! … Nei, stemmer det, du har ikke lov til å smake 🥴’ Anonymkode: a3afa...c6d 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #34 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig unaturlig for min del. ‘La oss sprette champisen og feire deg, kjære konfirmant! … Nei, stemmer det, du har ikke lov til å smake 🥴’ Anonymkode: a3afa...c6d Jo da, konfirmanten kan smake. Anonymkode: accd9...a62 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #35 Skrevet 9. august 2021 46 minutter siden, AnonymBruker said: Så kan folk drikke når de kommer hjem (hvis de er alkoholikere). Er man alkoholiker hvis man drikker hjemme? Anonymkode: 94715...cfe 10
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #36 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo da, konfirmanten kan smake. Anonymkode: accd9...a62 Jeg serverer ikke alkohol til mine barn før de har fylt 18. Anonymkode: e1832...2d6 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #37 Skrevet 9. august 2021 46 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke vanlig i de konfirmasjonene jeg har vært på. Og jeg har vært i 5 de siste årene. Og hvertfall ikke i dåp. Anonymkode: e1832...2d6 Mer vanlig i dåp enn i konfirmasjon Anonymkode: 94715...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #38 Skrevet 9. august 2021 Vi hadde både vin og øl i barnedåpene og konfirmasjonene til våre barn. I tillegg til brus, farris og vann. God mat og god drikke. Familiene på begge sider klarer ta et glass vin til maten uten å bli overstadig beruset. Det er viktig å lære ungdommene at man ikke nødvendigvis må ha «nordmann på fylla i syden» selv om vi åpner en flaske vin. Vi mener begge at det er en sunnere tilnærming enn at de ikke skal se en vinflaske før de er 18 år. Anonymkode: c643d...e7c 12
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #40 Skrevet 9. august 2021 Tenker at hvis personen(e) som feires er under 18 år, serveres ikke alkohol. Det blir for meg mer naturlig når 'hedersgjesten' kan drikke alkohol. Men jeg vet det er forskjellig kultur i forskjellige familier, miljøer, landsdeler osv. For meg blir det litt underlig å drikke alkohol når man feirer et barn. Mer naturlig i f.eks. bryllup eller bursdagsfeiringer for voksne. Jeg foretrekker begravelser uten alkohol også. Det blir også underlig for meg, selv om jeg kan forstå at noen har lyst på en drink eller tre på en slik vond dag. Da får man ta det etter at familiesammenkomsten er ferdig. Anonymkode: 37065...68e 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå