Gå til innhold

Ja eller nei til alkohol i dåp og konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det klart nei, men leser i en tråd at noen ønsker det til feks en konfirmasjon. Så hva tenker folk, hva er vanlig?

Anonymkode: 2dc65...878

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er vanlig.  Var en lang tråd her om noen som hadde sjampis i en konfirmasjon.  Vi hadde munkholm i min sønns komf, men så ikke vitsen med å ha ekte øl i et selskap som bare varer i noen få timer og mange har uansett lang vei.   Man feirer barn og alkohol er rart i en slik setting. 

Anonymkode: 6e11e...7b2

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Når premisset er "ALKOHOL" blir det vanskelig. Virker som om ts mener alko er alko og at det er skitt det samme om spritflaska settes på bordet og serveres til lapskausen eller at det er et glass øl til koldtbordet eller et glass hvitvin til forretten. 

Jeg tenkjer aldri at vi serverer ALKOHOL eller at i dag skal vi jammen med ha ALKOHOL til maten eller i dag skal vi jaggu drikke ALKOHOL. Jeg er ikke 16 år. 

Anonymkode: d4865...651

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om. Synes ungene skal være i sentrum, det er tross alt deres dag. Så kan folk drikke når de kommer hjem (hvis de er alkoholikere).

Anonymkode: b9257...192

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For meg er det klart nei, men leser i en tråd at noen ønsker det til feks en konfirmasjon. Så hva tenker folk, hva er vanlig?

Ikke vanlig i de konfirmasjonene jeg har vært på. Og jeg har vært i 5 de siste årene. 
Og hvertfall ikke i dåp. 

Anonymkode: e1832...2d6

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei fra meg. Når man skal feire et barn så passer ikke alkohol. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vant til at man gjerne skålte med et lite glass musserende (selvsagt med tilbid om appelsinjuice eller brus), men man drikker selvsagt ikke ikke mengder. Tror aldri jeg har sett noen tatt mer enn et lite glass i slike sammenhenger.

Anonymkode: 077fc...270

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei fra meg 

Anonymkode: 797f7...805

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Folk får klare seg uten alkohol når det er BARNAS dag. Har folk blitt så sosialt avstumpet etter nedstengningen at de ikke takler forsamlinger med mindre de kan drikke? Det går også helt fint å spise alt mulig av middager uten alkohol. 

Anonymkode: c979d...218

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt vin/øl/cognac til desserten, men ikke noe til middagen. Skjønner ikke hvorfor det absolutt ikke skal være noe som helst alkohol. 

Anonymkode: 50603...129

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Dåp og konfirmasjon handler om barnet, ikke at de voksne skal drikke alkohol. Drikkes det alkohol så er tanken «de voksnes kos kommer i første rekke» 👎🏻 

Anonymkode: 53c79...abd

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Klart nei til alkohol. Verken dåpsbarnet eller konfirmanten har mest sannsynligvis ikke fylt 18/20. Et barn i slekta drakk seg snydens i en barnedåp hvor det ble servert alkohol. Barnet drakk alle restene i glassene når gjestene ikke så det. Dette var riktignok mange år siden, men jeg har alltid syntes at det er en uting å servere alkohol med barn tilstede. Brus og saft er mer enn godt nok.

Anonymkode: 23550...131

• Liker 9
Skrevet

Er vant til at det har vært vin til maten.

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes det er helt opp til hver enkelt familie og hva som passer for dem.

Vi hadde ikke vin i hverken dåp eller konfirmasjon, men jeg reagerer på ingen måte negativt når folk har det. Det dreier seg uansett aldri om fyll i slike situasjoner, så det får bare være opp til hva man selv synes er naturlig/passer.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folk får klare seg uten alkohol når det er BARNAS dag. Har folk blitt så sosialt avstumpet etter nedstengningen at de ikke takler forsamlinger med mindre de kan drikke? Det går også helt fint å spise alt mulig av middager uten alkohol. 

Anonymkode: c979d...218

Dette er et merkelig innlegg. Du forutsetter altså at det å servere øl eller vin til maten, handler om at folk ikke klarer seg uten alkohol. Men sånn er det da vitterlig ikke.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er helt opp til hver enkelt familie og hva som passer for dem.

Vi hadde ikke vin i hverken dåp eller konfirmasjon, men jeg reagerer på ingen måte negativt når folk har det. Det dreier seg uansett aldri om fyll i slike situasjoner, så det får bare være opp til hva man selv synes er naturlig/passer.

Hvordan vet du at det aldri dreier seg om fyll i slike situasjoner? Har da hørt snakk om folk som har drukket for mye i konfirmasjoner, og at ungdom under 18 har fått alkohol og blitt beruset. Syns det er tragisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når premisset er "ALKOHOL" blir det vanskelig. Virker som om ts mener alko er alko og at det er skitt det samme om spritflaska settes på bordet og serveres til lapskausen eller at det er et glass øl til koldtbordet eller et glass hvitvin til forretten. 

Jeg tenkjer aldri at vi serverer ALKOHOL eller at i dag skal vi jammen med ha ALKOHOL til maten eller i dag skal vi jaggu drikke ALKOHOL. Jeg er ikke 16 år. 

Men er ikke alkohol alkohol?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at det aldri dreier seg om fyll i slike situasjoner? Har da hørt snakk om folk som har drukket for mye i konfirmasjoner, og at ungdom under 18 har fått alkohol og blitt beruset. Syns det er tragisk. 

OK, men da kommer vi fra vidt forskjellige miljøer. Jeg har virkelig ALDRI hørt om, eller vært borti, at det har vært uansvarlig bruk av alkohol i konfirmasjoner.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er ikke alkohol alkohol?

Nei. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

OK, men da kommer vi fra vidt forskjellige miljøer. Jeg har virkelig ALDRI hørt om, eller vært borti, at det har vært uansvarlig bruk av alkohol i konfirmasjoner.

Ikke jeg heller. Aldri. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...