Gå til innhold

Gi ferie til foreldre til 170 000?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Malika
cerruti skrev (2 minutter siden):

Reise til 170 000 med så lave inntekter?! Aldri i verden. 

Om du leser så er TS i stand til å spare mye. Og har nedbetalt bolig. Og virker å ha økonomien på stell generelt. 170 000 er ikke så mye når det gjelder å gi noen man er glad i en opplevelse for livet! 

Jeg har sikkert brukt over en million kroner alene på reiser og opplevelser opp gjennom årene, og angrer ikke på en eneste krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i den andre tråden med samme problemstilling, jeg prøvde å sette meg inn i hvordan jeg ville reagert hvis jeg fikk en slik gave fra barna mine, og jeg ville satt pris på tanken, men ville ikke likt at de brukte så mange penger på meg.  Samvittigheten ville hindret meg i å nyte turen maksimalt.

Men det er meg!

Snakk med foreldrene dine, og hør hva de synes.
Kanskje er de som meg, og setter pris på tanken, men ønsker ikke at det skal bli gjennomført, eller kanskje synes de det er greit. :)

Anonymkode: b9c47...fe4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malika skrev (4 timer siden):

Om du leser så er TS i stand til å spare mye. Og har nedbetalt bolig. Og virker å ha økonomien på stell generelt. 170 000 er ikke så mye når det gjelder å gi noen man er glad i en opplevelse for livet! 

Jeg har sikkert brukt over en million kroner alene på reiser og opplevelser opp gjennom årene, og angrer ikke på en eneste krone.

Kjempe gøy når hun og mannen skilles, og hun sitter som minstepensjonist når hun blir eldre🤦🏼‍♀️

Anonymkode: dc2b4...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vurderer å spare opp til en stor ferie å ta med mamma og pappa (og min mann og barn) på. Dette er min mor og fars store reisedrøm. De sparte i mange år, men noe kom i veien sånn at de oppsparte pengene måtte brukes til nødstilfelle isteden. Jeg synes også denne ferien høres veldig fint ut. Vi har dratt på ferie før og det har gått bra. Det eneste er at dette vil bli en kjempedyr ferie, type 170 000. Før har vi kanskje brukt 20-40 000 på ferie hvert år. Jeg hadde aldri brukt 170 000 på en ferie selv. Men dette er altså mine foreldres drøm. De har ikke nevt at jeg kunne betale, dette er min idé, de har selv lagt idéen på hyllen, siden det ble for dyrt. Det vil ta meg 1-2 år å spare opp til dette. Jeg ser jo også de blir eldre (de er litt over 60), og de er enda i veldig god form, men man kan jo være uheldig og at de er for gamle om 10 år. 

Mannen min og jeg har trygg økonomi med bolig og mye på plass (mye takket være mine foreldre som ga forsudd på arv når vi skulle kjøpe bolig), og vi har sparepenger til en regnværsdag og til å hjelpe vår datter på boligmarkedet når den tid kommer, men vi har ikke så høy inntekt (200 000 og 350 000 før skatt)
God eller dårlig idé? 

Anonymkode: b4965...e1b

Hva koster denne drømmeferien hvis kun foreldrene dine reiser? Kunne det vært en ide å gi drømmeferien i gave til de to og kun de to reiser?

Anonymkode: f3a8b...04f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva koster denne drømmeferien hvis kun foreldrene dine reiser? Kunne det vært en ide å gi drømmeferien i gave til de to og kun de to reiser?

Anonymkode: f3a8b...04f

Ps. En slik sum ville være raskere for dere å spare opp, og dine foreldre får drømmeferien sin så snart som mulig mens de ennå er friske og spreke :) 

Anonymkode: f3a8b...04f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kjørt på, syns det er kjempefint at du ønsker å gi de den opplevelsen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange fine svar!

Mannen og jeg har snakka. Vi tenker kanskje vi først sparer opp 170 000 og tar avgjørelsen da. Og mens vi gjør det skal vi fremdeles unne oss ferier og mindre ting. Da tar det kanskje 2-3 år isteden for 1-2 år, men det er jo ikke spesielt økt sannsynlighet for at foreldrene mine blir dårlige et år fra eller til. 

Vennlig hilsen TS

Anonymkode: b4965...e1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjempe gøy når hun og mannen skilles, og hun sitter som minstepensjonist når hun blir eldre🤦🏼‍♀️

Anonymkode: dc2b4...8a1

Hun eier 70% av et nedbetalt hus, og har penger i fond slik jeg forstår det. Greit å være føre var, men den kommentaren der var ganske surmaga. Dessuten skal TS og mannen spare sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for så mange fine svar!

Mannen og jeg har snakka. Vi tenker kanskje vi først sparer opp 170 000 og tar avgjørelsen da. Og mens vi gjør det skal vi fremdeles unne oss ferier og mindre ting. Da tar det kanskje 2-3 år isteden for 1-2 år, men det er jo ikke spesielt økt sannsynlighet for at foreldrene mine blir dårlige et år fra eller til. 

Vennlig hilsen TS

Anonymkode: b4965...e1b

Hvorfor ikke spare opp det som dine foreldres drømmeferie koster for 2 personer og gi de gaven så kan de reise kun de to så snart som mulig mens de enda er friske og spreke?

Anonymkode: f3a8b...04f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke spare opp det som dine foreldres drømmeferie koster for 2 personer og gi de gaven så kan de reise kun de to så snart som mulig mens de enda er friske og spreke?

Anonymkode: f3a8b...04f

De hadde lyst til å dra med familien. De har alltid vært opptatt av det, de liker ikke så godt å dra på ferie alene (de har prøvd det et par ganger). Aller helst skulle jeg spart opp nok til at lillebroren min kunne bli med også. Da blir det vel ca 200 000.

Anonymkode: b4965...e1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvilken type ferie som koster så mye. Og jeg hadde aldri brukt nesten en årslønn på en ferie..

Anonymkode: 8fda7...032

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De hadde lyst til å dra med familien. De har alltid vært opptatt av det, de liker ikke så godt å dra på ferie alene (de har prøvd det et par ganger). Aller helst skulle jeg spart opp nok til at lillebroren min kunne bli med også. Da blir det vel ca 200 000.

Anonymkode: b4965...e1b

Det blir nok best ettersom det er det de hadde mest lyst til :) 

Anonymkode: f3a8b...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke gjordt det fordi dere må ofre så mye av familieøkonomien for å få det til. Jeg ville heller sett på rimeligere alternativer for å få en fin opplevelse med foreldrene. Det er også mulig foreldrene dine synes dette blir for mye å ta imot.

Anonymkode: 882cd...5a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god idè. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt sjansen før pappa ble for syk til å reise. 

 

Anonymkode: d4f90...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjempe gøy når hun og mannen skilles, og hun sitter som minstepensjonist når hun blir eldre🤦🏼‍♀️

Anonymkode: dc2b4...8a1

Herregud, så bitter og sjalu du virker 😅

Anonymkode: 979a4...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Innsikten

Jeg synes du er kjempesnill som tenker sånn :) Foreldrene dine er heldig som har en så omtenksom datter som deg. Men når det er sagt er jeg enig med flere her i at 170 000kr er mye penger å bruke på en ferie når man tjener så lite som dere. Selvom huset er nedbetalt og dere har noe penger på bok så er det dyrt. Husk at hus koster å vedlikeholde,  selvom de er nedbetalt,  uforutsette utgifter kan dukke opp. Plutselig så skal ett av barna dine gifte seg, få barn,  er i pengenød. Da er det greit å ha litt penger i bakhånd. 

Er det ikke mulig å få en fin ferie for f.eks 50000-60000 kr? Det viktigste for dine foreldre er sikkert tiden dere tilbringer sammen, fremfor standard på hotell,  reisemål og dyre middager.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hvor du (TS) kommer fra her. Vurderte faktisk selv å måtte låne penger for å kunne finansiere min andel av en lang USA-tur med studiene... Sjekket opp alle slags sider, som Lendo.no, Loans.no, LånePenger.no, mm. - men endte opp med å spare til turen.

Kos deg på tur! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig nysgjerrig på hva slags ferie dere skal på til 170 000 (!!) tusen kroner?? 

Anonymkode: bde38...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på, så lenge dere ikke får forbruksgjeld av turen.  Ferieminner med familien er gode minner, skulle ønske jeg hadde rukket det før mamma ble syk og døde ganske raskt av kreft. 
 

Og at man «bare» jobber 50% nå betyr ikke at man må gjøre det for alltid. Ts har jo potensialet til å doble inntekten med å gå opp i full stilling igjen hvis økonomien krever det. 

Anonymkode: d6e04...aa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...