Gå til innhold

Gi ferie til foreldre til 170 000?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For all del, så lenge dere ikke tar et forbrukslån og kjøper ferien nå, finnes det vel verre ting å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hadde da heller spart opp til hytte, bobil eller båt. da kan dere ha masse ferie og mindre reiser med dine foreldre som også blir eldre framfor å bruke alt på kun en ferie. 

mer kvalitetstid sammen. 

Anonymkode: aae18...6c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det, tilbring tid med foreldrene dine mens du enda kan ❤

Anonymkode: 08e95...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Queen of the North said:

Hvis dere har muligheten til å spandere denne ferieturen og det ikke ødelegger for noe annet som er viktigere for dere- hvorfor ikke? Penger er ikke alt, det er ikke saldoen på kontoen du vil huske senere. Det er minnene fra ferieturen og gleden over å ha fått gitt drømmeferien til foreldrene dine. Og det er ikke alle forunt. 

Dette tenker jeg også, selv om det virker helt fjernt for andre. Hvis det gir deg glede, og ikke går på bekostning av andre ønsker, synes jeg du skal gå for det. På det du skriver, TS, virker det som en god prioritering for deg.

Anonymkode: 5facf...9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg vil kalle deres økonomi for en trygg økonomi, når den er såpass knapp. 

Vi tjener nesten det dobbelte, men hadde aldri planlagt noe slikt. 

Tanken er dog fin. 

Man lever bare en gang. 

Hva morgendagen bringer aner ingen. 

Anonymkode: 868de...f3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mitt barn hadde brukt så mye penger på en ferie fordi jeg og mannen drømte om den, med den inntekten dere har, så hadde den ferien fått en kraftig bismak for min del. Du bør i alle fall snakke med dem om det før du bestiller noe.

Anonymkode: a9636...fe9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke med deres inntekt. Tror ikke de vil syns det er greit rett og slett. Hadde dere tjent 10 ganger så mye så ja.

Anonymkode: 363b5...96e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tanke. Go for it hvis du er villig til å bruke dine penger på det. Du kommer til å få minner for livet som gjør prisen verdt det❤️

Anonymkode: bff26...cca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Imponerende om dere klarer å spare 170 000kr på så kort tid med den inntekten!

Anonymkode: c2436...7fe

Vi har 580 000 brutto i året samlet og sparer 230 000 i året. Noen ganger mer. Det er mulig. 

Anonymkode: c64bd...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det var den pensjonen. Smart. 

Anonymkode: dc2b4...8a1

Du vet man kan spare til pensjon selv?

Anonymkode: 19f76...9bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet man kan spare til pensjon selv?

Anonymkode: 19f76...9bf

Er jo bare dust å ikke motta det man kan fra staten og spare selv. Å sette seg i posisjon til å bli minstepensjonist når man er ung og frisk er bare dumt - i tillegg med såpass lav inntekt. Trodde det ikke var mulig å tjene så lite i det landet her om dagen...

Anonymkode: dc2b4...8a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet man kan spare til pensjon selv?

Anonymkode: 19f76...9bf

Jo, men det krever det jo inntekt for. Her går sparepenger til ferie , ikke til pensjon. Hvor mye ts klarer og spare til pensjon med den inntekten framover vet vi ikke, men det er jo som flere sier den typiske kvinnefella selvom det for noen , og forhåpentligvis for ts vil gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo reise på en billigere ferie? Leie airbnb, finne billigere flybilletter.  Er ikke hvor dere reiser som er viktig,  heller godt selsksp og god samvittighet for at det ikke ble for dyrt.  Det tror jeg foreldrene dine hadde blitt like glad for 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyminist skrev (34 minutter siden):

Jo, men det krever det jo inntekt for. Her går sparepenger til ferie , ikke til pensjon. Hvor mye ts klarer og spare til pensjon med den inntekten framover vet vi ikke, men det er jo som flere sier den typiske kvinnefella selvom det for noen , og forhåpentligvis for ts vil gå bra. 

Nettopp. Og blir det slutt mellom ts og mannen, tar det enda flere år å spare opp nok pensjon. Bare et år i halv stilling påvirker pensjonen kraftig. TS og mannen har lav inntekt. 

Anonymkode: dc2b4...8a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere klarer spare opp den summen hadde jeg gjort det. Dere får et minne for livet og en opplevelse dere kan leve på resten av livet. Det er verdt det! Lykke til med sparingen og god tur når den tid kommer! En angrer aldri på en slik stor tur, men en kan angre om en ikke gjorde det 💪🏼❤️

Anonymkode: d0c8e...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (2 timer siden):

Jo, men det krever det jo inntekt for. Her går sparepenger til ferie , ikke til pensjon. Hvor mye ts klarer og spare til pensjon med den inntekten framover vet vi ikke, men det er jo som flere sier den typiske kvinnefella selvom det for noen , og forhåpentligvis for ts vil gå bra. 

Nå handler ikke HI til ts om at hun trenger tips til pensjonssparing eller ei.. dette handler om turen. 

Anonymkode: d0c8e...675

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nå handler ikke HI til ts om at hun trenger tips til pensjonssparing eller ei.. dette handler om turen. 

Anonymkode: d0c8e...675

 Det er riktig… var virkelige ikke meg som sporet av  i utgangspunktet , er jo sånn tråder utviklet seg. Det handlet vil også om det økonomiske rundt turen, hun har pengene , men veldig dårlig inntekt . Turen koster mer enn en årslønn etter skatt . En fin tanke , men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika

Det høres ut som dere har en trygg økonomi, og et lavt forbruk. OG nedbetalt hus! 

Hadde definitivt tatt denne ferien sammen med foreldrene dine. Minner for livet og noe du aldri kommer til å angre på.

Jeg har ganske god råd og tok med min mor til hennes drømmested for noen år siden. Hun var da 64 år og sprek, og vi hadde en fantastisk tur og kom hverandre mye nærere som mor og datter. Året etter døde hun brått, og jeg er så glad for at vi gjennomførte den reisen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye å vurdere: 

Er dere 4 stykker(to barn), og er denne ferien din kjernefamilies drømmeferie også? Hvis dere hadde 110 000,-, ville dere vurdert å prioritere det eller tilsvarende ferie uansett, uten foreldrene dine? 
Vil det at dere er med alle fire høyne opplevelsen for dine foreldre, eller ville 60 000,- til ferie kun for de to bli mer lik den drømmeferien de har drømt om? 
Eller at bare du er med, dere kutter kostnaden med 80 000,- og kan betraktelig billigere gjøre andre ting alle sammen i kommende ferier? 

Pensjonssparingstemaet er veldig relevant, du bør ikke havne der dine foreldre er, med null mulighet og handlingsrom for det samme når du er 65 og har en drøm. 

Anonymkode: 1ec36...e90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med ferie er avslapning, lade batteriene, få gode minner og for noen få: å skryte av hvor man har vært. Men klarer man å slappe av på en så dyr ferie uten å tenke på prisen? Hva om ferien blir mislykket? Høy pris garanterer ikke mot det. Vil en billigere gjort samme nytten? Dere har lav inntekt, men det kommer vel an på livsstilen hvor godt pengene strekker til i hverdagen og hvor hardt dere kan spare.

Anonymkode: 179a7...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...