Gå til innhold

Smerter som flytter seg rundt i kroppen. Noen som har opplevd noe lignende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år og helsen har i alle år vært fin, spiser normalt, trener osv. For en mnd siden kjente jeg at jeg var stiv helt øverst i nakken, men tenkte at det kan jo komme av hva som helst og at det kom til å gi seg. Det kom og gikk men var ikke så vondt at jeg gadd å gjøre noe med det. Så fikk jeg vondt i albuen, men det var så random at jeg tenkte ingen sammenheng og at jeg kanskje hadde vridd meg eller lignende. Så plutselig fikk jeg veldig vondt i brystbeinet samt ribbeinene. Såpass at jeg måtte sitte oppreist i senga om natta for å puste. Synes det var rart så etter noen dager dro jeg til legen, som lyttet på hjertet og lungene og sa at alt var greit. 
Dagen etter fikk jeg kjempevondt i begge knær samt under føttene. En verkende følelse. Jeg ble også veldig stiv og vond i kroppen og brukte 45 min på å komme meg opp av senga om morgenen. Det virker som om vondtene og stivheten er verst om morgenen og når jeg har sittet en stund. Paracet funker dårlig. 
Noen som har hatt noe lignende??

Anonymkode: bc2ac...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det, men var knyttet til det psykiske da jeg gikk igjennom en vanskelig tid. Nå som jeg er bedre, merker jeg ikke smertene. Men dette kan høres ut som revmatiske smerter eller auto immun tilstand, spesielt dette med stivheten. For å utelukke ville jeg prøvd med aktivitet, avspenninger osv og deretter kontaktet lege for utredning. Slike symptomer er diffuse og mange bruker lang tid før de finner ut hva det er. Lykke til 💚

Anonymkode: f07e9...54b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt vaksine? Fikk noe lignende selv i ukene etter vaksinen (Moderna), men det gikk over etter omtrent 3 uker 😊

Anonymkode: 1201f...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde mye smerter forskjellige steder på kroppen. Leddsmerter. Legen min ville ikke lytte på meg. Det var ikke revmatisk sa hun. Det kunne være senebetennelse påsto hun. Senebetennelse som flytter seg fra ledd til ledd?? Helt håpløst. Til slutt oppsøkte jeg revmatolog hos privat klinikk. Der fikk jeg påvist revmatisk sykdom. Leddgikt. Og ble derfra henvist til sykehus for oppfølging og har fått god hjelp. Har byttet fastlege!

Anonymkode: faeea...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til det du beskriver. Det begynte sånn for meg også og bare økte i smerter og stivhet. Fikk til slutt diagnosen fibromyalgi. Etterhvert kom fatiguen og de andre lite morsomme bakdelen med fibro også. Nå går det mot ufør.

Anonymkode: 4c744...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå får du mange skremmende svar her. Jeg ville bedt legen ta en blodprøve for å se om alt står bra til. 
selv har jeg mye smerter rundtforbi pga psyken, men mer etter vaksinen. Ledd generelt er vondere nå, men så kjenner jeg mer etter. 
 

mitt tips er å ta smertestillende når du trenger det, og be om blodprøve hos legen. Da kan du få mange svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall hjelper det med varmt bad, badstue, varm dusj. Ikke at man blir frisk men det føles bedre. 

Anonymkode: 7dc99...f45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre som snakker om fibromyalgi her. Det var slik det startet for meg også. 

Anonymkode: 63d03...151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi dukker ikke bare helt plutselig opp!

Anonymkode: 6ce7f...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fibromyalgi dukker ikke bare helt plutselig opp!

Anonymkode: 6ce7f...a3b

Ehm, joda.

Anonymkode: b5216...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt det på samme måte. Alltid om morgenen og i perioder med stor psykisk belastning og/eller lite søvn i lange perioder. Kunne feks sitte i overarmen ene dagen for så flytte seg til håndledd neste dag og kneet tredje. Kunne være så vondt  at jeg ikke kunne bruke håndledd. Måtte ha hjelp med barna til av-og påkledning o.l og kunne nesten ikke gå i trapper osv ved smertene i kneet. Hele forløpet varte sjeldent lengre enn 1 dag på det korteste og 3 dager på det lengste. Merkelige greier. 

Ble utredet for diverse revmatiske og auto-immune sykdommer. De fant derimot ingenting. Heller ikke på blodprøver. Legen på immunologisk sa derimot at det var sjeldent utslag på blodprøver i ung alder. Men symptomene kunne gjerne starte opptil 10 år før utslag på blodprøver..

Nå er det derimot over 8 mnd siden sist anfall med leddsmerter. Og i samme periode har jeg aldri hatt lange perioder med lite søvn og/eller psykisk stress. Begynner å bli mer og mer sikker på at leddsmertene var psykosomatiske. Men det betyr ikke at de ikke er like smertefulle/reelle. Fibromyalgi som flere nevner her er jo på mange måter en form for psykosomatisk sykdom. Men trenger ikke være.

Anonymkode: a580c...ae3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fibromyalgi, og la meg forklare dere hva det er:

Når man er belastet psykisk (og ofte da gjennom traumer), så kan dette også sette seg i kroppen. Kroppen og hjernen sitter sammen. Det vil ikke si at de fysiske plagene faktisk er ekte. Men like vondt, åjada! Når man har psykisk sykdom, så kan man oppleve smerte på en helt annerledes måte enn «friske». Det er derfor leger forklarer fibromyalgi som uforklarende vandrende smerter. 
 

Det er selvfølgelig viktig å oppsøke en annen lege om man føler sin lege kaster diagnosene fibromyalgi for lett på deg. Jeg har fibromyalgi, men jeg har også sene betennelse. Men den sene betennelsen, kommer også av min psykiske lidelse. 1: fordi jeg er så anspent hele tiden. 2: Jeg har hatt en den autoimmune symptomer hele livet, hvor kroppen angriper helt random ting uten noe system eller mening. Så kroppen er på vakt og klikker (overdriver) helt om noe er bitte litt gang

Har du prøvd å dra til en kiropraktor? Nakke smerter kan en kiropraktor finne ut av hva er. Der er det også mange nerver, som kan forklare dine smerter i albue og brystben. 
 

Jeg hadde vondt i nakke, rygg, skuldre. De knakk meg opp en gang, men da knakk også noe opp foran med bryst beinet, så smerten flyttet seg frem dit. Skulderen min fant de ut at jeg hadde for lite muskel masse til å stabilisere leddet, da jeg har veldig tøyelige ledd

Anonymkode: c81a9...147

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 9.13):

Har du tatt vaksine? Fikk noe lignende selv i ukene etter vaksinen (Moderna), men det gikk over etter omtrent 3 uker 😊

Anonymkode: 1201f...8cc

Nei det begynte før vaksina. 

Anonymkode: bc2ac...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 12.41):

I så fall hjelper det med varmt bad, badstue, varm dusj. Ikke at man blir frisk men det føles bedre. 

Anonymkode: 7dc99...f45

Det hjelper ikke. Har nå fått Paracet og voltaren fra legen men det hjelper lite.

Anonymkode: bc2ac...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har fibromyalgi, og la meg forklare dere hva det er:

Når man er belastet psykisk (og ofte da gjennom traumer), så kan dette også sette seg i kroppen. Kroppen og hjernen sitter sammen. Det vil ikke si at de fysiske plagene faktisk er ekte. Men like vondt, åjada! Når man har psykisk sykdom, så kan man oppleve smerte på en helt annerledes måte enn «friske». Det er derfor leger forklarer fibromyalgi som uforklarende vandrende smerter. 
 

Det er selvfølgelig viktig å oppsøke en annen lege om man føler sin lege kaster diagnosene fibromyalgi for lett på deg. Jeg har fibromyalgi, men jeg har også sene betennelse. Men den sene betennelsen, kommer også av min psykiske lidelse. 1: fordi jeg er så anspent hele tiden. 2: Jeg har hatt en den autoimmune symptomer hele livet, hvor kroppen angriper helt random ting uten noe system eller mening. Så kroppen er på vakt og klikker (overdriver) helt om noe er bitte litt gang

Har du prøvd å dra til en kiropraktor? Nakke smerter kan en kiropraktor finne ut av hva er. Der er det også mange nerver, som kan forklare dine smerter i albue og brystben. 
 

Jeg hadde vondt i nakke, rygg, skuldre. De knakk meg opp en gang, men da knakk også noe opp foran med bryst beinet, så smerten flyttet seg frem dit. Skulderen min fant de ut at jeg hadde for lite muskel masse til å stabilisere leddet, da jeg har veldig tøyelige ledd

Anonymkode: c81a9...147

Hmmm… jeg har over ett par år hatt en psykisk «smerte» i form av et overgrep og møtte også veggen på jobb. Trodde jeg hadde jobbet meg gjennom det og hadde det bra nå (ikke stresset og alt føltes fint) inntil dette skjedde. Har alltid vært i så gif form så dette er veldig uvant for meg st kroppen svikter. 

Anonymkode: bc2ac...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Enig med de andre som snakker om fibromyalgi her. Det var slik det startet for meg også. 

Anonymkode: 63d03...151

Jeg håper virkelig det ikke er det. Men smertene gir seg ikke. Håper legen kan finne litt mer svar til meg over ferien. Hvordan blir man utredet for fibromyalgi?

Anonymkode: bc2ac...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 9.31):

Jeg kjenner til det du beskriver. Det begynte sånn for meg også og bare økte i smerter og stivhet. Fikk til slutt diagnosen fibromyalgi. Etterhvert kom fatiguen og de andre lite morsomme bakdelen med fibro også. Nå går det mot ufør.

Anonymkode: 4c744...88a

Jeg opplever at det er verst om natten og morgenen. Når jeg prøver å komme meg opp av senga så knyter alt seg som om kroppen er i spenn. Muskelene får spasmer og ledene verker. Føler meg som en 90-åring som skal opp av senga. Dette varer ca 1-2 timer etter jeg har stått opp. Det blir bedre med bevegelse. 

Anonymkode: bc2ac...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...