Gå til innhold

Hvordan komme seg gjennom bleieslutt uten for mye mas og gnål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men hva om du prøver bare legge vekk fokus, men ha noen faste tider hvor dere likevel går på do? Jeg tror man bare må få inn den rutinen, selv om barnet sitter der 2 sekunder eller 10. Ville heller gjort det enn å utsette dotreningen. Jeg forstår deg godt, slet som nevnt over med det samme med min eldste (gutt). Men jeg tror mitt stress over det ikke hjalp på situasjonen. 

Anonymkode: 27502...c93

Ja, har prøvd på det i dag, selv om han har fått på seg bleia igjen. Men hva med når han ikke vil? Er som sagt mye tulling i forhold til dogåing. Kan fint si selv at vi skal gå på do, så ombestemmer han seg på turen, og skal ikke likevel. Det kan han også gjøre når jeg sier vi skal på do. 
 

I dag hentet jeg et glass med vann og dyppet fingeren hans i det mens han var på do (i håp om at han skulle tisse, da det var 3 timer siden sist), fordi jeg hadde hørt noen andre lykkes med dette. Det gjorde han ikke, men han synes dette med å putte fingeren i vannet var gøy, så det har vært hans motivasjon for å gå på do i dag 😂

Gjør det derimot kun for å få gjøre dette, ikke fordi han må tisse. Har ikke tisset en eneste gang på do i dag, selv om vi har sittet på do sikkert 10 ganger. De første dagene tisset han faktisk litt på do, men i dag og i går har det vært mindre. Tror han er lei, selv om jeg prøver å mase mindre..

Men ja, kanskje målet bare skal være å sitte på do jevnlig, uten noe mas om å tisse. Men merker jeg har lett for å si når han har tisset i bleien at han kan sette seg på do å tisse istedenfor (han setter seg på do selv), så blir vel litt mas likevel.. 

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste triks til å trigge tissing er føtter i varmt vann

Anonymkode: 632bb...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring fra to barn som har sluttet ganske problemfritt med bleier. For oss var løsningen å vente til de var klar. Jeg spurte med gjevne mellomrom, men så lenge de ikke ville så maste vi ikke så mye. Plutselig var de begge klare for det selv (begge rett før 3-årsdagen sin), og har hatt minimalt med uhell etter det. Nå har begge vært jenter og har hørt at de kanskje kan være litt enklere på sånt? Jeg har fått en liten gutt til nå, så får vel testet den teorien ved en senere anledning😂

Anonymkode: 91400...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har erfaring fra to barn som har sluttet ganske problemfritt med bleier. For oss var løsningen å vente til de var klar. Jeg spurte med gjevne mellomrom, men så lenge de ikke ville så maste vi ikke så mye. Plutselig var de begge klare for det selv (begge rett før 3-årsdagen sin), og har hatt minimalt med uhell etter det. Nå har begge vært jenter og har hørt at de kanskje kan være litt enklere på sånt? Jeg har fått en liten gutt til nå, så får vel testet den teorien ved en senere anledning😂

Anonymkode: 91400...74e

Hehe, er litt usikker selv på om vår egentlig er klar eller ikke. Trodde kanskje han var det, siden han begynte å kommentere når han tisset, og etterhvert hvertfall var villig til å sitte på doringen (ville ikke da vi kjøpte den for noen måneder siden), men siden det er så mye tull når vi skal på do (og en del uhell), er jeg usikker. Virker som han synes det er gøy å sette seg på bakbena, si at han ikke skal på do, også tisser han rett etterpå i bleia.

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mitt beste triks til å trigge tissing er føtter i varmt vann

Anonymkode: 632bb...f79

Okei, kanskje det er det jeg skal teste 😂

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei altså, jeg hadde mer enn gjerne fått han tørr uten å fjerne bleia, jeg tror bare han hvertfall ikke sier fra at han må på do med bleia på. Er den på, kan han jo bare tisse med bleia på.

Har tatt på han bleia i dag igjen, og tatt han med på do jevnlig - uten hell. Tisset havner i bleia.. men skal fortsette å prøve, eventuelt avvente til vi er tilbake fra tur, og prøve på nytt uten bleie da.

I sted så jeg faktisk på han at det virket som han måtte på do. Spurte han om han måtte på do, nei, sa han, og da tisset han i bleia like etterpå. Så virker ikke som han skjønner så mye av det.. Merker bare at jeg etter noen dager er sliten, var ikke forberedt på at det skulle bli så styrete og masete.

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Sett ham på do til faste tider der det er naturlig å legge det inn i en rutine. Hver morgen og kveld før stell er et godt utgangspunkt. Enten kommer det noe, eller så kommer det ingenting. Uansett er det tidspunkt der bleia uansett er av, så det blir ikke 'mas' av det på samme måte som ved å forlate leken for å gå på do.

Ikke kommenter at han tisser i bleia. Blir den våt to minutter etter skift, så blir den det. 

Han er tydeligvis ikke klar for å slutte med bleie. Ikke forvent at han skal si fra selv når han må på do. Det kjenner han ikke kroppen sin godt nok til ennå. 

Etter en god pause fra bleieslutt, kan du begynne å spørre om han vil tisse på do. I mellomtiden kan du forsøke å bite deg merke i om det er spesielle tidspunkt i løpet av dagen han tisser - dette er gode tidspunkt å tilby å sitte på do. 

Da min omsider ble motivert for å gå på do, lagde jeg skjema med tre ruter. Hun fikk stempel i ruten for å tisse på do, klistremerke for å bæsje. Dag 1 fikk hun sikkert 40 stempel i rute 1. Dag to nektet hun å gå på do. Dag 3 fikk hun flere stempler og et klistremerke i rute 2. Dag 4 fikk hun stempler i rute 3 og en liten premie mot slutten av dagen. (Økte antall ruter til 4 så 6 etter første drøye uka.) Etter noen uker var hun bleiefri (etter eget ønske, hun trengte den jo ikke lengre) og tilnærmet uhellfri. Helt uten stress, mas og enorme mengder klesvask.

Anonymkode: c00a5...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så setet du lenket til, og vi prøvde med noe tilsvarende pluss potte, men han syntes de bare var både harde og kalde, og følte ubehag. Men han er litt sensitiv på rar mat og alt mulig. Det er noe lignende dette som vi har fra Biltema (mener det var Biltema i alle fall, dette er ikke helt likt): https://www.biltema.no/hjem/baderomstilbehor/tilbehor-for-barn/toalettsete-for-barn-2000045235

Det er mykt skum, så da blir det ikke så kaldt heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sett ham på do til faste tider der det er naturlig å legge det inn i en rutine. Hver morgen og kveld før stell er et godt utgangspunkt. Enten kommer det noe, eller så kommer det ingenting. Uansett er det tidspunkt der bleia uansett er av, så det blir ikke 'mas' av det på samme måte som ved å forlate leken for å gå på do.

Ikke kommenter at han tisser i bleia. Blir den våt to minutter etter skift, så blir den det. 

Han er tydeligvis ikke klar for å slutte med bleie. Ikke forvent at han skal si fra selv når han må på do. Det kjenner han ikke kroppen sin godt nok til ennå. 

Etter en god pause fra bleieslutt, kan du begynne å spørre om han vil tisse på do. I mellomtiden kan du forsøke å bite deg merke i om det er spesielle tidspunkt i løpet av dagen han tisser - dette er gode tidspunkt å tilby å sitte på do. 

Da min omsider ble motivert for å gå på do, lagde jeg skjema med tre ruter. Hun fikk stempel i ruten for å tisse på do, klistremerke for å bæsje. Dag 1 fikk hun sikkert 40 stempel i rute 1. Dag to nektet hun å gå på do. Dag 3 fikk hun flere stempler og et klistremerke i rute 2. Dag 4 fikk hun stempler i rute 3 og en liten premie mot slutten av dagen. (Økte antall ruter til 4 så 6 etter første drøye uka.) Etter noen uker var hun bleiefri (etter eget ønske, hun trengte den jo ikke lengre) og tilnærmet uhellfri. Helt uten stress, mas og enorme mengder klesvask.

Anonymkode: c00a5...1f6

Så du mener morgen og kveld holder en periode? Bare for å få inn vanen? 

Ellers takk for gode tips! Tror en pause er lurt, også skal jeg prøve å se om det er spesielle tidspunkt han tisser på. Har nå hvertfall fått en pekepinne på ca hvor ofte han tisser, og at han har grei blærekontroll, siden han tisser mye, og ikke så ofte. 

Skjønte ikke så mye av det belønningssystemet ditt, men tenker begynne med noe klistremerker om han trenger mer motivasjon senere 😅

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Så setet du lenket til, og vi prøvde med noe tilsvarende pluss potte, men han syntes de bare var både harde og kalde, og følte ubehag. Men han er litt sensitiv på rar mat og alt mulig. Det er noe lignende dette som vi har fra Biltema (mener det var Biltema i alle fall, dette er ikke helt likt): https://www.biltema.no/hjem/baderomstilbehor/tilbehor-for-barn/toalettsete-for-barn-2000045235

Det er mykt skum, så da blir det ikke så kaldt heller. 

Åh, det setet hadde jeg oversett. Det så mye greiere ut! Takk for tips ☺️
 

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så du mener morgen og kveld holder en periode? Bare for å få inn vanen? 

Ellers takk for gode tips! Tror en pause er lurt, også skal jeg prøve å se om det er spesielle tidspunkt han tisser på. Har nå hvertfall fått en pekepinne på ca hvor ofte han tisser, og at han har grei blærekontroll, siden han tisser mye, og ikke så ofte. 

Skjønte ikke så mye av det belønningssystemet ditt, men tenker begynne med noe klistremerker om han trenger mer motivasjon senere 😅

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Mye og ikke ofte er en super start, da er det bare å få ham på troen at det skal i do. Ja, å få inn vanen og bli kjent med/vant med å sitte på do - mer enn et par sekunder - er et lavterskel sted å begynne mens dere ellers tar en pause. Plutselig en dag skal du se han tisser i do - og da kan isen være brutt.

Jeg forklarte nok systemet litt komplisert, men det var tre ruter = tre dager før 'hovedpremie'. Hun fikk stempel/merke hver eneste gang hun gikk på do - men da i én rute pr dag. Så rute 1 for dag 1 var stappfull av merker. Og om det var en dag hun nektet å gå på do, bare fortsatte vi på neste ledige rute så snart hun ville på do igjen. 

Anonymkode: c00a5...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...