Gå til innhold

Hvordan komme seg gjennom bleieslutt uten for mye mas og gnål?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle barn (som ikke har spesielle utfordringer) er fysisk klare til å slutte med bleie fra de er litt over ett år. De klarer det, men må lære å kjenne igjen følelsen av å måtte tisse. Det er noe de ikke trenger å kunne når de bruker bleie, så det må øves på. 

Den beste måten er å bare slutte. Dette er mest praktisk om sommeren når barnet er mye ute, og man ikke har andre planer enn å være hjemme de første døgnene. Måten de lærer best av er å gå med truse, og så bli rushet til badet når de begynner å tisse. Bekreft også med ord, "nå kommer det tiss, da må vi finne doen". Løft og løp. :) Etter noen ganger begynner barnet å kjenne igjen følelsen, og det er lettere for foreldrene å fange opp tegn. Da løper man til do før barnet begynner å tisse. Dette er faktisk lettest når barnet er rundt to. Da er det stort nok til å forstå hva som skjer, og lære, men for liten til å tenke at det skal ha meninger om det som skjer. De aksepterer bare at det er sånn det er nå. Eldre barn "vil ikke" eller skal selv bestemme, og da går det galt.

Sett av noen dager til dette, og ha mange skift klare. Ikke bli frustrert eller sint når det skjer uhell, bare skift og vask, og fortsett. Du kan spør av og til om barnet må tisse, men ikke hele tiden. Og ikke sett det på do for å prøve. Etter to/tre dager er barn flest tørre. Jeg har gjort dette med to av mine (tok to dager med hver), og den ene hadde et uhell etter noen uker, den andre hadde aldri uhell. Den som ikke gjorde dette, hadde uhell et par ganger i måneden det første halvåret. 

Anonymkode: 68a81...133

Ja, dette med at yngre barn bare gjør og ikke har så mye meninger om det, kan sikkert stemme. Vår virket bare overhodet ikke «klar» da han var 2 år. Huket ikke av for noen av «tegnene». Han har alltid vært sent ute med ting. 

Som jeg allerede har nevnt, har vi nå utfordringer med at det er mye tull i forbindelse med dogåing, og spør jeg han om han må, sier han alltid nei, og sier han ja, eller at han må selv på eget initiativ, ombestemmer han seg alltid på veien. Da skal han ikke likevel, og løper ut av badet - og jeg kan jo ikke akkurat tvinge han. Aksepterer det kun hvis jeg sier at nå skal vi på do og prøve å tisse.

Dette med å ta bort bleien helt, også når vi er ute, har jeg litt vondt for, da jeg frykter mange uhell med avføring. Han sliter litt med magen (går på movicol junior), og kan bæsje alt fra 0 ganger om dagen, til 4 ganger om dagen. Og bæsj i trusa på butikken, eller på restaurant, er veldig lite ønskelig. Hva gjør man da, liksom??

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, dette med at yngre barn bare gjør og ikke har så mye meninger om det, kan sikkert stemme. Vår virket bare overhodet ikke «klar» da han var 2 år. Huket ikke av for noen av «tegnene». Han har alltid vært sent ute med ting. 

Som jeg allerede har nevnt, har vi nå utfordringer med at det er mye tull i forbindelse med dogåing, og spør jeg han om han må, sier han alltid nei, og sier han ja, eller at han må selv på eget initiativ, ombestemmer han seg alltid på veien. Da skal han ikke likevel, og løper ut av badet - og jeg kan jo ikke akkurat tvinge han. Aksepterer det kun hvis jeg sier at nå skal vi på do og prøve å tisse.

Dette med å ta bort bleien helt, også når vi er ute, har jeg litt vondt for, da jeg frykter mange uhell med avføring. Han sliter litt med magen (går på movicol junior), og kan bæsje alt fra 0 ganger om dagen, til 4 ganger om dagen. Og bæsj i trusa på butikken, eller på restaurant, er veldig lite ønskelig. Hva gjør man da, liksom??

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Da skifter du på han.

Men som brukeren også sier, så er det lurt å bare være hjemme de første dagene. Uhell vil skje, ha med skift, og skift.

Anonymkode: ea783...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette med å ta bort bleien helt, også når vi er ute, har jeg litt vondt for, da jeg frykter mange uhell med avføring. Han sliter litt med magen (går på movicol junior), og kan bæsje alt fra 0 ganger om dagen, til 4 ganger om dagen. Og bæsj i trusa på butikken, eller på restaurant, er veldig lite ønskelig. Hva gjør man da, liksom??

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Ikke gjør dette. Vi har gjort det én dag på vår og det ble mer uhell enn treff. Det ble en kjip opplevelse og ungen fikk panikk når han måtte tisse og ikke hadde bleie på etter dette.

Samme med avføring, han kan få eksplosiv diaré eller at det kommer pga reaksjon på mat. Han rekker ikke registere det selv da det passerer tarmen for fort. Ville aldri bare kuttet ut bleia. 

Anonymkode: e34e3...662

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da skifter du på han.

Men som brukeren også sier, så er det lurt å bare være hjemme de første dagene. Uhell vil skje, ha med skift, og skift.

Anonymkode: ea783...c33

Noen barn opplever dette som mer krenkende og hemmende enn andre. Noen gjemmer seg alltid når de bæsjer feks, helt fra babytiden. Å la de bæsje på seg på butikken er som å dytte nesa til hunden ned i avføringen for sånne type barn. 

Anonymkode: e34e3...662

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm, jeg ser ikke helt for meg at han kommer til å si fra at han må på do om han har bleia på. Men kanskje er han bare ikke klar for det?

Av bleietype bruker vi Rema sine bleier. Vet ikke hvilke typer som kjennes mer våte? 

Skal også sies at han ikke virker redd for doringen i det hele tatt. Har ingen problemer med å sitte der. Virker ikke redd. 

Beklager mange spørsmål. Er førstegangs og litt uviten på dette..

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Vet ikke om dette er til hjelp, men

Min var ca 3 år, og det jeg gjorde var å skifte ut bleie med en myk og deilig fleecebukse. ( i påsken ) Så han gikk uten truse og bleie, med den fleece buksa på. og fleece trekker til seg fukt, så det lille han tissa, havnet i fleece stoffet. ( og så vaska vi den ) 

Han elsket den myke buksa uten bleie og truse, da den var så go å ha på i sammenligning med bleien som er røffere på huden. Men når han tissa i fleecen så ble den kald og ubehagelig. Det var et lurt triks som fungerte godt her. 😄 Men det er kansje litt vanskelig nå om det er veldig varmt feks. 

Anonymkode: c6efc...1cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La far ta seg av bleieavvenninga. Aner ikke hvordan det gikk til, men her var det far som fikset. Jeg helgependlet i fbm jobb, og plutselig var bare bleien borte en fredag jeg kom hjem! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Alle barn (som ikke har spesielle utfordringer) er fysisk klare til å slutte med bleie fra de er litt over ett år

"

Sannheten er at det ikke finnes noen helt klar konklusjon fra forskningen om hva som er den beste alderen for å slutte med bleie.

Det viser en oversikt fra det amerikanske medisin-nettstedet PubMedHealth.

Men det finnes studier som kan gi oss en pekepinn.

En studie av 112 amerikanske barn tyder på at det å begynne før fylte to år kan øke risikoen for at barnet tisser på seg på dagtid når det blir eldre. Det samme kan det å begynne med pottetreningen etter at barnet har blitt tre, ifølge den samme studien. 

En annen studie, av britiske barn, fant på sin side at man burde begynne før barnet var to år for å unngå at ungen fikk problemer tissing i buksa senere. Resultatene både spriker og overlapper. Og barn er forskjellige. Antakelig er det best å sette i gang når de er rundt to år, ifølge oversikten fra PubMedHealth.

Men ikke fortvil hvis du har et barn på to og et halvt og ikke engang har begynt å vurdere bleieslutt.

En studie i Pediatrics fra 2003 tyder på at barn som begynner tidlig med pottetrening, bruker lengre tid på å slutte med bleie enn de som begynner senere, ifølge Norsk Helseinformatikk."

https://forskning.no/barn-og-ungdom/dette-sier-forskningen-om-bleieslutt/343197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, dette med at yngre barn bare gjør og ikke har så mye meninger om det, kan sikkert stemme. Vår virket bare overhodet ikke «klar» da han var 2 år. Huket ikke av for noen av «tegnene». Han har alltid vært sent ute med ting. 

Som jeg allerede har nevnt, har vi nå utfordringer med at det er mye tull i forbindelse med dogåing, og spør jeg han om han må, sier han alltid nei, og sier han ja, eller at han må selv på eget initiativ, ombestemmer han seg alltid på veien. Da skal han ikke likevel, og løper ut av badet - og jeg kan jo ikke akkurat tvinge han. Aksepterer det kun hvis jeg sier at nå skal vi på do og prøve å tisse.

Dette med å ta bort bleien helt, også når vi er ute, har jeg litt vondt for, da jeg frykter mange uhell med avføring. Han sliter litt med magen (går på movicol junior), og kan bæsje alt fra 0 ganger om dagen, til 4 ganger om dagen. Og bæsj i trusa på butikken, eller på restaurant, er veldig lite ønskelig. Hva gjør man da, liksom??

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Sliter han med magen hadde jeg bare tatt det helt chill og venta litt.

Anonymkode: c6efc...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Jeg bor i Spania, og her starter nesten alle barn på «førskole» når de er tre år. Barna får ikke lov til å bruke bleier på skolen. Ingen har tid til å skifte på barna heller, med store klasser og få lærere. 
 

Her er oppskriften for bleieslutt som anbefales her, og som virker til å funke ettersom jeg sjelden ser barn over 3 år med bleie. 
 

-start bleieslutt hjemme, med god tid. Gjerne i en ferie/langhelg uten planer. 
-gjem/kast bleiene. Det er tomt! 

-kjøp kule truser til barnet. 

-la barnet bruke truser/gå naken hjemme. 
 

- det kan bli flere dager/uker med tiss (og bæsj) på gulvet. Ikke lag noe styr. Tørk opp, ta på nye klær. 

-ta barnet med på do hver halvtime 

-ikke ta på bleie for biltur/andre situasjoner. Gjør det samme. Ta barnet på do ofte, bak en busk hvis man er ute.

-dette funker best på sommeren. La barnet bruke sandaler/sko av plast, eller noe som lett kan vaskes/skylles. Det blir tiss på skoene ved uhell. 

-når barnet er tilbake i barnehagen/førskolen fortsetter de ansatte jobben der. Ingen bleie! 
 

Min venninne fikk sjokk da hun sendte 3 -åringen sin til første førskoledag med bleie og hun fikk beskjed om at det ikke gikk an. hun fikk beskjed om å pakke med 6-7 skift også skulle klærne bare skiftes når hun tisset på seg. Det ble noen dager med masse uhell hele tiden, også gikk det seg til. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen barn opplever dette som mer krenkende og hemmende enn andre. Noen gjemmer seg alltid når de bæsjer feks, helt fra babytiden. Å la de bæsje på seg på butikken er som å dytte nesa til hunden ned i avføringen for sånne type barn. 

Anonymkode: e34e3...662

Vår er sånn. Han løper og gjemmer seg når han må bæsje. Alltid gjort det. Gjorde det også med truse på for noen dager siden. Og jeg tviler også dessuten på at jeg får han til å sitte på vanlig do allerede nå. Trengte tid til å venne seg til doringen, og da har han krakk under beina, for å føle seg trygg. 

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoXyy skrev (1 time siden):

Hei! 
Jeg bor i Spania, og her starter nesten alle barn på «førskole» når de er tre år. Barna får ikke lov til å bruke bleier på skolen. Ingen har tid til å skifte på barna heller, med store klasser og få lærere. 
 

Her er oppskriften for bleieslutt som anbefales her, og som virker til å funke ettersom jeg sjelden ser barn over 3 år med bleie. 
 

-start bleieslutt hjemme, med god tid. Gjerne i en ferie/langhelg uten planer. 
-gjem/kast bleiene. Det er tomt! 

-kjøp kule truser til barnet. 

-la barnet bruke truser/gå naken hjemme. 
 

- det kan bli flere dager/uker med tiss (og bæsj) på gulvet. Ikke lag noe styr. Tørk opp, ta på nye klær. 

-ta barnet med på do hver halvtime 

-ikke ta på bleie for biltur/andre situasjoner. Gjør det samme. Ta barnet på do ofte, bak en busk hvis man er ute.

-dette funker best på sommeren. La barnet bruke sandaler/sko av plast, eller noe som lett kan vaskes/skylles. Det blir tiss på skoene ved uhell. 

-når barnet er tilbake i barnehagen/førskolen fortsetter de ansatte jobben der. Ingen bleie! 
 

Min venninne fikk sjokk da hun sendte 3 -åringen sin til første førskoledag med bleie og hun fikk beskjed om at det ikke gikk an. hun fikk beskjed om å pakke med 6-7 skift også skulle klærne bare skiftes når hun tisset på seg. Det ble noen dager med masse uhell hele tiden, også gikk det seg til. 
 

Takk for tips! Er jo slik mange gjør det, og det funker sikkert bra for mange. Men å ta med ungen på do hver halvtime, tror jeg blir altfor masete for min unge. Han slår seg vrang og vil ikke. Har heller ikke tid til å sitte lenge av gangen (les: ikke mer enn noen sekunder). Etter de siste dagene har jeg mistet litt motet. Synes egentlig det gikk bedre de første dagene enn nå. Virker ikke som han skjønner at han skal tisse på do engang. Tror vi bare går dit for å tulle/leke, også tisser han på gulvet etterpå.. 

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sliter han med magen hadde jeg bare tatt det helt chill og venta litt.

Anonymkode: c6efc...1cc

Venta litt med bleieslutt, mener du? Kan jo prøve å ta han med på do jevnlig selv om bleia er på, er bare redd han blir like vrang når vi prøver på senere tidspunkt. At han har uhell er liksom ikke det verste, men det er alt tullet når vi skal på do/når han selv sier han skal på do. 

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Venta litt med bleieslutt, mener du? Kan jo prøve å ta han med på do jevnlig selv om bleia er på, er bare redd han blir like vrang når vi prøver på senere tidspunkt. At han har uhell er liksom ikke det verste, men det er alt tullet når vi skal på do/når han selv sier han skal på do. 

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Men trenger du å fjerne bleia før han er tørr, da? Når han kun tisser i do og vanen er innarbeidet så er grunnlaget for å skape seg vrang borte.

Anonymkode: c00a5...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men trenger du å fjerne bleia før han er tørr, da? Når han kun tisser i do og vanen er innarbeidet så er grunnlaget for å skape seg vrang borte.

Anonymkode: c00a5...1f6

Nei altså, jeg hadde mer enn gjerne fått han tørr uten å fjerne bleia, jeg tror bare han hvertfall ikke sier fra at han må på do med bleia på. Er den på, kan han jo bare tisse med bleia på.

Har tatt på han bleia i dag igjen, og tatt han med på do jevnlig - uten hell. Tisset havner i bleia.. men skal fortsette å prøve, eventuelt avvente til vi er tilbake fra tur, og prøve på nytt uten bleie da.

I sted så jeg faktisk på han at det virket som han måtte på do. Spurte han om han måtte på do, nei, sa han, og da tisset han i bleia like etterpå. Så virker ikke som han skjønner så mye av det.. Merker bare at jeg etter noen dager er sliten, var ikke forberedt på at det skulle bli så styrete og masete.

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har den siste uka gått inn for å få 3-åringen til å slutte med bleier, men merker at det blir mye mas, noe jeg er redd skal gjøre at han til slutt blir utålmodig, og i verste fall ikke vil mer. Prøver å ta han med på do ca annenhver time (han tisser ca 4-5 ganger om dagen), men tisser han ikke da, blir det jo mye hyppigere, da det blir lengre og lengre siden sist gang. I dag gikk han 4 timer uten å tisse, da tisset han til slutt på gulvet, 5 minutter etter å ha prøvd på do for fjerde gang på tisse fire timene.

Merker også at han ikke ha så mye tålmodighet til å faktisk sitte på do og prøve. Setter seg ned, sitter i noen sekunder, også er han liksom ferdig. Har med bøker, iPad osv, men blir fortsatt litt fort utålmodig. Skal sies at vi fortsatt bruker bleier på natten og når vi er ute (på butikken, på besøk, i lekeparken osv). Har derfor hatt på bleien alt fra noen timer om dagen, til hele dagen, og han har da kanskje hatt 50/50 uhell/ikke uhell. Han har bæsjet en gang når han har vært uten bleie. Da sprang han og gjemte seg, og bæsjet slik han pleier i bleia..

Prøver å ikke stresse, men merker jeg synes det er fryktelig slitsomt å følge med/passe på møbler/mase hele tiden. «Husk å si fra når du kjenner du må tisse/bæsje, så går vi på do.» «Nå skal vi gå på do og prøve å tisse».. Slipper han ikke ut av synet heller, da jeg vil korrigere om jeg ser han prøver å løpe unna for og gjøre seg ut. 

Han tuller også litt med at han må på do og tisse. Sier han må, også «nei, etterpå» rett etterpå. Skal jeg bare la være å mase, og la han si fra hvis han må? Nå tar jeg han med på do ganske ofte om han ikke har gjort noe på 2-3-4 timer, men er det bedre å bare la han si fra/la uhellene komme til han skjønner det?

Skal også på en 2-dagers tur om en drøy uke, hvor vi ikke kan ha masse uhell, da vi ikke har mulighet til å vaske, så da må bleien på med mindre det har skjedd underverker til da.. Er det lureste å bare vente til vi har kommet hjem igjen? Selv om han for så vidt mestrer litt å tisse på do nå, og ikke har noe i mot å gå uten bleie?

 

Anonymkode: ff002...f4c

her fikk vi klart beskjed om og la barnet styre selv, og det funket veldig godt, han var ca 4,5 år når han sluttet på dagen og har akkurat slutten på nattan nesten 8,5år, ingen uhell på dagen eller natt nå

Anonymkode: 02542...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei altså, jeg hadde mer enn gjerne fått han tørr uten å fjerne bleia, jeg tror bare han hvertfall ikke sier fra at han må på do med bleia på. Er den på, kan han jo bare tisse med bleia på.

Har tatt på han bleia i dag igjen, og tatt han med på do jevnlig - uten hell. Tisset havner i bleia.. men skal fortsette å prøve, eventuelt avvente til vi er tilbake fra tur, og prøve på nytt uten bleie da.

I sted så jeg faktisk på han at det virket som han måtte på do. Spurte han om han måtte på do, nei, sa han, og da tisset han i bleia like etterpå. Så virker ikke som han skjønner så mye av det.. Merker bare at jeg etter noen dager er sliten, var ikke forberedt på at det skulle bli så styrete og masete.

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

At DU ser når han må tisse er jo kjempe fremskritt da! Det er jo en gavepakke :) ikke spør han om han må på do neste gang, si "nå tar vi en tur på do, vil du ha med Fantorangen eller Dino?" 
 

Det kan godt hende han ikke skjønner hva som skjer - men det kan du lære han. Det er jo det som ER pottetrening!

Anonymkode: 3c78d...e41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At DU ser når han må tisse er jo kjempe fremskritt da! Det er jo en gavepakke :) ikke spør han om han må på do neste gang, si "nå tar vi en tur på do, vil du ha med Fantorangen eller Dino?" 
 

Det kan godt hende han ikke skjønner hva som skjer - men det kan du lære han. Det er jo det som ER pottetrening!

Anonymkode: 3c78d...e41

Trodde først han bæsjet, fordi han gikk og gjemte seg litt. Men har vel begynt å gjemme seg når han skal tisse også, fordi han er lei av maset mitt 😂 nei, det er jo egentlig ikke morsomt engang, og hvertfall ikke bra..

Føler vi har kommet litt skeivt ut av det hele, og lurer på om det beste er å bare ta en pause. Det er såvidt han vil sitte på do, så da føler jeg vitsen er litt borte. Han er ikke motivert. Og jeg sliter litt med å skulle gjøre alt så gøy og spennende hele tiden.

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trodde først han bæsjet, fordi han gikk og gjemte seg litt. Men har vel begynt å gjemme seg når han skal tisse også, fordi han er lei av maset mitt 😂 nei, det er jo egentlig ikke morsomt engang, og hvertfall ikke bra..

Føler vi har kommet litt skeivt ut av det hele, og lurer på om det beste er å bare ta en pause. Det er såvidt han vil sitte på do, så da føler jeg vitsen er litt borte. Han er ikke motivert. Og jeg sliter litt med å skulle gjøre alt så gøy og spennende hele tiden.

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Men hva om du prøver bare legge vekk fokus, men ha noen faste tider hvor dere likevel går på do? Jeg tror man bare må få inn den rutinen, selv om barnet sitter der 2 sekunder eller 10. Ville heller gjort det enn å utsette dotreningen. Jeg forstår deg godt, slet som nevnt over med det samme med min eldste (gutt). Men jeg tror mitt stress over det ikke hjalp på situasjonen. 

Anonymkode: 27502...c93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vår er sånn. Han løper og gjemmer seg når han må bæsje. Alltid gjort det. Gjorde det også med truse på for noen dager siden. Og jeg tviler også dessuten på at jeg får han til å sitte på vanlig do allerede nå. Trengte tid til å venne seg til doringen, og da har han krakk under beina, for å føle seg trygg. 

Ts

Anonymkode: ff002...f4c

Vår har også følt seg utrygg på doringene. Det dosetet fra Clas Ohlson for både voksne og barn løsnet veldig mye for oss!

Anonymkode: e34e3...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ventet. Han kommer til å slutte en eller annen gang. 

Jeg la en sånn babyvaskeklut i bleia en periode for at de skulle kjenne det ble vått. 

Min erfaring er at våt bleie føles ubehagelig etterhvert. Like så med bæsj

Anonymkode: 632bb...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...