AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #41 Skrevet 1. august 2021 Men sånne folk må man jo bare behandle som de selv behandler sine venner. Jeg spanderer gjerne, men da på folk som er spandable tilbake. Gjerrige folk er jeg gjerrig tilbake med - bare på pur. Anonymkode: be907...baf 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #42 Skrevet 1. august 2021 Dette er voksne folk? Teller kroner gjorde jeg da jeg var en guttunge som skulle kjøpe hubba bubba på butikken. At voksne folk holder på slik skjønner jeg ikke. Så klart spanderer man på sine venner iblant. Anonymkode: b2d21...cab 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #43 Skrevet 1. august 2021 Har ei venninne som har blitt invitert hit på middag flere ganger, har aldri blitt invitert av henne eller blitt påspandert mat ute feks. Hun spør også om hun skal vippse meg når hun er her på middag, samtidig som hun vet jeg sier nei fordi hun er invitert… Når vi er en stor gjeng på 10 stk som samles 1-2 ganger i året for middag, så skal samme venninne aldri ha mat. Vedkommende har ikke råd eller skal ikke ha mat. Utrolig nok så ender vedkommende alltid opp med litt på tallerkenen sin uansett på slutten av måltidet…. Et spleiselag vi andre har betalt 200-300 kr hver for. Sånne folk 😭 Anonymkode: 3388b...ffc 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #44 Skrevet 1. august 2021 Til og med da jeg var student var jeg ikke så pirkete. Når en venninne kjøper en brus for meg eller noe sier hun det er greit, men jeg vippser bare likevel. Så gjør stort sett andre også det tilbake og, selv om jeg selvsagt også sier de ikke trenger. Det du beskriver er jo litt vanskelig . Slutter du å spandere blir det jo litt sånn at du synker på samme nivå og er ikke «noe bedre selv», og alle gangene du var bedre selv blir fort bare glemt. Synes du skal slutte å spandere, men ikke gjøre det så «synlig». Bare «fade» det ut til at dere bare alltid står i hver deres kø osv. Anonymkode: 4b1a5...59c 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #45 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kan forstå han litt. Jeg har bil og kjører ofte for å plukke opp noen "på veien". Nå er det ikke alltid på veien,men feks 10-15min ekstra kjøring både til å fra, samt gjennom ekstra bomstasjon. Krever ikke noe, men nær enkelte har sittet på 10 ganger, så synes jeg det er lov å den 10 gangen tilby et par hundrelapper for "alle turene". Og hvertfall ikke be om vippskrav om jeg spør om hen kan kjøpe med to øl til meg en dag. Jeg betaler mitt beløp på restaurant. Ofte er det de samme som spiser dyrest/drikker mest. Dablir det feil om en som alltid spiser billigst må betale mer fordi man skal dele likt. Men å hente brusflasker blir selvsagt fir dumt med mindre han ønsket å bruke de om igjen til ølbrygging. Anonymkode: 46b1d...606 Da er du vel litt smågjerrig selv også, da. Anonymkode: 7016d...3ad
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #46 Skrevet 1. august 2021 Selv om jeg har lite penger så er jeg aldri gjerrig. Men jeg lurer på om jeg bare må bli det for det aldri noen som gir meg noe tilbake. Det er stort sett gjerrige folk som har penger.. så da for jeg bare bli en gjerrigknark. Anonymkode: 7a08e...fd1 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #47 Skrevet 2. august 2021 Må spørre dere. Hvordan er dere vokst opp? Tenker da på hvordan foreldrene deres var når det kom til penger. Min mor var sykelig opptatt av at jeg måtte passe på å få tilbake penger om jeg feks fikk med penger til is for meg og min venninne. Hadde ikke dårlig råd. Så jeg er nok blitt motsatt da jeg synes det var flaut å være så pirkete. For hvis det var motsatt og moren til en venninne ga oss penger til is, så krevde ikke min venninne tilbake. Også hører man om de som har gjerrige foreldre og slik er det gjerne i generasjoner. Anonymkode: 46b1d...606
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #48 Skrevet 2. august 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Må spørre dere. Hvordan er dere vokst opp? Tenker da på hvordan foreldrene deres var når det kom til penger. Min mor var sykelig opptatt av at jeg måtte passe på å få tilbake penger om jeg feks fikk med penger til is for meg og min venninne. Hadde ikke dårlig råd. Så jeg er nok blitt motsatt da jeg synes det var flaut å være så pirkete. For hvis det var motsatt og moren til en venninne ga oss penger til is, så krevde ikke min venninne tilbake. Også hører man om de som har gjerrige foreldre og slik er det gjerne i generasjoner. Anonymkode: 46b1d...606 Da vi var på det stadiet at det var is som var tingen så var det vanlig at alle hadde med penger selv. Hvis noen ikke hadde så fant vi på noe annet enn å kjøpe is. Spandering var liksom aldri noe tema fra noen. 😛 Da det begynte å gå i røyk i stedet så delte vi på det vi hadde. En dag hadde jeg og en annen dag hadde en annen. Sånn er jeg med det meste fortsatt, men når enkelte over tid er helt motsatt, tviholder på det de har og aldri deler noe, så prøver jeg å holde igjen litt selv også. Men får det liksom ikke helt til, det blir så unaturlig for meg. Det merkelige er at det alltid er folk jeg vet har høyere inntekt enn meg som er sånn. Hadde jeg visst at de ikke hadde råd til å dele noe så hadde det liksom vært mer greit. Anonymkode: b4974...9b1 1
Eneri Skrevet 2. august 2021 #49 Skrevet 2. august 2021 Kvittering skrev (På 2021-7-31 den 23.57): Selvfølgelig. På denne måten blir det rettferdig og delt helt korrekt. Hvis noen spanderer på meg, så sier jeg at jeg kan betale selv. Hvorfor skal jeg som liker å dele rettferdig, godta at andre har annet verdisett enn meg? Det som gjør alt rettferdig er å dele. Jeg klarer ikke å se gjennom fingrene på slikt, da blir det ikke riktig. Jeg syns det du sier blir litt ulikt det som skisseres av TS. Der beskrives jo en person som villig lar seg bli spandert på av andre, men som alltid skal ha igjen for selv små utlegg. Det du sier om deg selv, er at du betaler for deg selv heller enn å bli spandert på, men at du også krever å få tilbake utlegg du har hatt for andre. Det er helt fair, og ikke gjerrig syns jeg. (Du snylter jo ikke på andre)
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #50 Skrevet 2. august 2021 Jeg synes ikke det er så rett frem, at de som ikke ønsker å spandere på andre hele veien osv er gjerrige. Jeg foretrekker å betale for meg selv når vi går ut og spiser/tar drinker osv. En venninne insisterte på å betale for meg en gang vi gikk ut, selv om jeg sa jeg fint kunne betale selv. Hun sa at jeg kunne betale neste gang. Neste gang vi gikk ut gikk vi selvsagt på en finere plass, og jeg følte at jeg måtte betale, selv om dette da ble en god del dyrere (det var helt klart ikke noe som var planlagt av henne, da vi ble enige om spisestedet). Jeg planlegger gjerne selv ut ifra hva jeg føler jeg selv har råd til, og bestiller ut ifra det. Dersom andre skal spandere føler jeg gjerne at jeg ikke kan velge akkurat det jeg har lyst på osv. Det er ikke noe vanskeligere å betale for seg selv på en restaurant enn at en betaler for alle. Men dersom man inviterer på middag hjemme, pleier jo den som lager middagen å betale for alt, selvsagt. Men venner spør jo heller ofte om de skal ta med seg noe. Jeg pleier heller aldri å be om småpenger fra venner, men vi er alle ganske enige om at når noen legger ut for noe, som kino osv, så spør de andre om hvor mye det ble, og så vippses det. Særlig nå med Vipps er det jo blitt så mye enklere å betale noen tilbake. Det er ofte jeg som fikser det meste, og det hadde blitt ganske dyrt om jeg alltid skulle betale for alt. Anonymkode: d67da...128 1
NumberSix Skrevet 2. august 2021 #51 Skrevet 2. august 2021 Laraa skrev (På 2021-8-1 den 10.01): Minner meg om ei venninne jeg hadde. Jeg hadde invitert henne på middag. Laks og grønnsaker. Jeg betalte alle ingrediensene, det er en selvfølge når jeg inviterer. Men så finner jeg ut at vi mangler creme fraiche og vi går sammen til butikken. Åh vi trenger sjokolade og potetgull sier hun plutselig. Jeg tenker at hun betaler siden foreslår det, men neida , hun legger det sammen med creme fraiche og brusen, sånn at det blir jeg som betaler for det hun tar iniativ til å kjøpe. 😒 En annen gang var vi også i butikken da vi skulle kjøpe inn snacks for en fest hos ei felles venninne. Plutselig flytter hun skillebrikken på båndet når hun tror jeg ikke ser det, sånn at jeg ender opp med å betale hennes brus og potetgull. Jeg blir så paff at jeg ender opp med å betale. Så sier hun: åh nei huff. Hva skjedde her? Det var jo ikke meningen at du skulle betale mine ting. Det er jo snilt, men jeg skal vippse deg tilbake ( skjedde aldri) Da hadde jeg pakket ned brusen og potetgullet hennes i min pose og ikke tatt det frem på festen, og så gjemt posen og tatt det med meg hjem for å kose meg med det dagen derpå! 😁 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #52 Skrevet 2. august 2021 Ser ingen grunn til at man skal drive å spandere hele tiden. Er det treff med venninner synes jeg at alle skal betale for sine varer selv! Ikke noe mer å si. Anonymkode: 90aa3...2f0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #53 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (På 1.8.2021 den 1.00): Vi skulle på en fotballcup ett stykke unna. En far og sønn skulle kjøre, så jeg spurte om vi kunne sitte på. Er artig for guttene det. Og det var greit. Jeg hadde tenkt å vippe noen hundre lapper i bensin. Han kjørte hybrid, så jeg viste ikke hvor mye bensin han brukte, men tenkte å spørre om det når vi kom hjem. Når vi var nesten hjem svingte han inn på en bensinstasjon. Han sa at han hadde fylt full tank før vi kjørte, så han fylte tanken opp igjen og vi delte på summen. Jeg synes det var litt rart. Eller er jeg rar? Anonymkode: 20d61...29f Hva var rart med det? Anonymkode: dba79...7a8 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #54 Skrevet 2. august 2021 En tidligere venninne som før var en fast del av venninnegjengen inviterte aldri på middag hjemme hos seg. Vi andre byttet på å invitere og spanderte selvfølgelig både mat og vin. En gang slo hun til med invitasjon faktisk, og vi hadde med ett par vinflasker som vertinnegave (noe hun aldri har gjort selv). Vinflaskene hun fikk ble satt bort, og vi fikk servert vann til middagen, mens hun selv hadde en liten flaske vin som hun selvfølgelig ikke kunne dele av (det var den for liten til - vi var seks stk totalt). Anonymkode: dba79...7a8 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #55 Skrevet 2. august 2021 Jeg har en venninne som skulle være forlover for meg i utlandet da koronaen brøt ut. Jeg hadde selvsagt betalt flyet for henne. Hun hadde bestilt billetten selv (av penger hun fikk av meg og billetten hennes kom på 1800kr). Hun fikk igjen penger fra forsikringsselskapet sitt for billetten, men jeg har aldri fått noe igjen av henne. Bryllupet ble såklart utsatt pga koronaen. Jag har ikke sagt ifra om det engang, jeg🙄 Og har IKKE kjempegod råd heller, så deg er sagt. Men å be om 10,15, 20 kr blir for meg helt merkelig, og ja, jeg opplever det som ekstremt gjerrig. Anonymkode: 2a11d...f1d 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #56 Skrevet 2. august 2021 Hvorfor sier dere ikke fra? "Kan du vippse 15 kr for de greiene?" "Å, men du, jeg har lagt ut for A og B og C de siste gangene vi har handlet! Går det ikke greit da?" "Okay, jeg har lagt ut XXX kroner. Da kan Marie vippse, men Silje la ut for noen pils sist vi var på byen, så da er vi kvitt?" Kommunikasjon er viktig, ellers blir man bare irritert i lengden. Anonymkode: b9acb...725 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #57 Skrevet 2. august 2021 Jeg og mine venninner gjør dette men jeg tror det er litt gammel vane fra vi var yngre(ca. halvparten av oss vokste opp fattig/dårlig råd). Det har begynt å avta etter at vi kom i arbeid med ålreit inntekt. Anonymkode: 388d4...041
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #58 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En tidligere venninne som før var en fast del av venninnegjengen inviterte aldri på middag hjemme hos seg. Vi andre byttet på å invitere og spanderte selvfølgelig både mat og vin. En gang slo hun til med invitasjon faktisk, og vi hadde med ett par vinflasker som vertinnegave (noe hun aldri har gjort selv). Vinflaskene hun fikk ble satt bort, og vi fikk servert vann til middagen, mens hun selv hadde en liten flaske vin som hun selvfølgelig ikke kunne dele av (det var den for liten til - vi var seks stk totalt). Anonymkode: dba79...7a8 Det er det værste! 😮 jeg håper jeg hadde klart å si noe i en slik situasjon (feks be hun åpne vertinnegaven), men godt mulig at jeg hadde blitt så satt ut at jeg hadde mistet munn og mæle. Hadde gitt hun vann neste gang hun kom til meg, mulig samboer hadde nektet meg å gjøre det men 😂 Anonymkode: 5adce...fa4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #59 Skrevet 2. august 2021 Jeg føler de normale gjør som deg, det er jeg vant til i min krets. Har ei venninne som har litt dårlig råd og aldri tar med noe slik, men samtidig er hun veldig opptatt av å betale for seg selv, og da er det jo helt greit. Større utgifter synes jeg man deler på. Feks er man på hyttetur, noen kjøper mat på fredagen, en annen kjøper take away, da legger man sammen å deler på deltakerne. Hvis man spiser ute og jeg kjører og da ikke drikker, så betaler jeg for meg selv. jeg går ikke da med på å dele regningen på antall detakere, når andre kanskje har drukket 4 enheter og jeg tatt en brus. Men er jeg bedt på middag og tar med en rømme på veien, så spør jeg ikke om penger for den 😂 og inviterer jeg på middag så sender jeg ikke Vipps krav etterpå 🤪 Anonymkode: 5adce...fa4
Xanadus Skrevet 2. august 2021 #60 Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 23.31): Dette kan virke teit.. MEN Har en venninne som jeg stadig blir sjokkert av. Hvis vi møtes, og jeg skal ta med noe fra butikken for oss to. Så sier jeg alltid at «det går bra, det er ikke så nøye med sånne små summer» typ 40-50,-. Jeg har spandert mat, fastfood når vi er ute osv. jeg er veldig spandabel, og er lært opp slik. For meg er det feil å ikke spandere på venner/kjæreste osv når de er med meg. Kommer jo an på HVA, men om vi skal kjøpe drikke i butikken, så kan jeg fint ta på meg det for å slippe å stå to i køen. Vel her om dagen var vi i butikken og storhandlet. Så selvsagt betaler vi hver for oss da. Men det var noe som var slik «4 for 30» i butikken, og hun spurte om vi skulle ta to hver. Vel det endte opp i at jeg vippset hun 15,- for de greiene.. Jeg forventer ikke noe, men etter så mange ganger der jeg sier «det går fint, jeg tar det». Så forventet jeg ikke å måtte vippse 15,-... Vet ikke hvor jeg vil med dette, annet enn at jeg må få det ut! Er jeg bare dum som tenker sånn? Må jeg slutte å spandere?.. Helt siden jeg kom til jorda så har jeg fått det inn med teskje at man skal dele, gi og at gjerrighet er det styggeste som finnes. Anonymkode: ed06f...4ee Nå kjenner du venninna di og vet hvordan hun er og tenker. Du får finne ut om du skal fortsette å være spandabel , uten å få tilbake, eller om du bare godtar at dere følger den linja å betale hver for seg og ikke spandere noe. Alternativt kan du snakke ut med venninna om dette, og kanskje blir dere enige om å gjøre det sånn og slik, eller det blir dårlig stemning. Men ikke vits å irritere seg tenker jeg🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå