Gå til innhold

Venninner som er gjerrige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skulle på en fotballcup ett stykke unna. En far og sønn skulle kjøre, så jeg spurte om vi kunne sitte på. Er artig for guttene det. Og det var greit. Jeg hadde tenkt å vippe noen hundre lapper i bensin. Han kjørte hybrid, så jeg viste ikke hvor mye bensin han brukte, men tenkte å spørre om det når vi kom hjem. 

Når vi var nesten hjem svingte han inn på en bensinstasjon. Han sa at han hadde fylt full tank før vi kjørte, så han fylte tanken opp igjen og vi delte på summen. 

Jeg synes det var litt rart. Eller er jeg rar? 

Anonymkode: 20d61...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at jeg går veldig i minus. Kjører som regel, og har ofte hatt med ekstra foreldre og selvsagt barn. Tenk på alle tusenlappene man har tapt på å være raus ;)

Hadde en kollega som er notorisk. Ber om å få sitte på, og vil alltid innom en butikk. Der hun gjerne spør om du kan legge ut, siden hun har så dårlig råd. Og snill som jeg er, blir det sjelden tilbakebetalt. (Velger det selv, tenker heller at hun og barna kan kjøpe noe ekstra når hun har penger).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi skulle på en fotballcup ett stykke unna. En far og sønn skulle kjøre, så jeg spurte om vi kunne sitte på. Er artig for guttene det. Og det var greit. Jeg hadde tenkt å vippe noen hundre lapper i bensin. Han kjørte hybrid, så jeg viste ikke hvor mye bensin han brukte, men tenkte å spørre om det når vi kom hjem. 

Når vi var nesten hjem svingte han inn på en bensinstasjon. Han sa at han hadde fylt full tank før vi kjørte, så han fylte tanken opp igjen og vi delte på summen. 

Jeg synes det var litt rart. Eller er jeg rar? 

Anonymkode: 20d61...29f

På denne måten får man jo delt nøyaktig det som er brukt.

Du unngår også å betale for slitasje på han sin bil.

Den beste løsningen var det, i hvert fall for å dele nøyaktig bensinbruk.

Endret av Kvittering
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt ok at du liker å gjøre det slik. Jeg synes det er utrolig slitsomt og orker ikke forholde meg til det. Vi hadde et vennepar som skulle ha det rettferdig på krona - de er nå aldri mer med andre eller oss på tur. Ingen orker. Det er også fair.

Anonymkode: 1aa02...c25

Hvis dere er type 3 par som skal på helgetur og 1 person tar seg av handling, og det ender på 2000,-, er det da å være gjerrig, slitsom osv fordi de 2 andre parene må vippse til den som har lagt ut pengene? Jeg har aldri problemer med å betale for meg når andre har lagt ut.

Er det snakk om bruke 20-30 kr, en pils ute etc på andre, så er det noe helt annet.

Anonymkode: 97d56...f90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS skrev (2 timer siden):

Ser at jeg går veldig i minus. Kjører som regel, og har ofte hatt med ekstra foreldre og selvsagt barn. Tenk på alle tusenlappene man har tapt på å være raus ;)

Hadde en kollega som er notorisk. Ber om å få sitte på, og vil alltid innom en butikk. Der hun gjerne spør om du kan legge ut, siden hun har så dårlig råd. Og snill som jeg er, blir det sjelden tilbakebetalt. (Velger det selv, tenker heller at hun og barna kan kjøpe noe ekstra når hun har penger).

Jeg tar heller aldri betalt for å ha med noen, skal jo samme veien. 

Betalte selv inn litt selv til en kollega som jeg satt på med daglig før jeg fikk lappen fordi jeg ønsket det selv, hun ville ikke ha noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som lånte 500kr av meg. Men siden hun var så blakk, så sa jeg ifra om at hun bare hadde behov for å gi meg 250kr tilbake, så kunne jeg gi henne 250kr. Også kom hun til meg med sånn japansk is, som heter mochi. Det var 6 i pakken. 3 til hun og meg. Plutselig ser jeg et vipps krav etter at hun dro hjem på rundt 38kr. Da vippset jeg henne pengene, og blokka hun overalt. Sånne venner gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 86c9e...91e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjerrighet er en lite sjarmerende egenskap, og de som holder på sånn når det kommer til penger, er som regel lite rause ellers også. 
Har en sånn i vennegjengen, og det er synd å si det, men han er i ferd med å miste alle vennene sine på grunn av dette. Ingen orker mer. Vi hadde fest en gang (pre korona), og han hadde med hjemmelaget vin på brusflasker. Dagen etter kom han tilbake for å hente de to tomme brusflaskene, for han skulle ha panten. Han sender vippskrav for bensin om noen har sittet på med han, selv om han tilbyr skyss. Hvis vi er ute for å spise, sitter han med kalkulatoren og regner på krona hva han selv skal betale, og legger aldri igjen en krone i driks. 

Selv er jeg den rake motsetningen, og har null problemer med å spandere. Det kunne heller ikke ramle meg inn å sende vippskrav, med mindre det dreier seg om vesentlige beløp.

Anonymkode: 7016d...3ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sorry men 😂😂😂 kom du på den pga brukernavnet? 😁

Anonymkode: daf21...559

Ja, men tror ikke vedkommende skjønte den😅

Anonymkode: ed06f...4ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kvittering said:

På denne måten får man jo delt nøyaktig det som er brukt.
 

Når man har nesten tom tank, fyller den opp før man kjører, så deler man ikke nøyaktig det som er brukt, nei. Kan være mye igjen på tanken når de kom hjem

Anonymkode: 66b5e...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi skulle på en fotballcup ett stykke unna. En far og sønn skulle kjøre, så jeg spurte om vi kunne sitte på. Er artig for guttene det. Og det var greit. Jeg hadde tenkt å vippe noen hundre lapper i bensin. Han kjørte hybrid, så jeg viste ikke hvor mye bensin han brukte, men tenkte å spørre om det når vi kom hjem. 

Når vi var nesten hjem svingte han inn på en bensinstasjon. Han sa at han hadde fylt full tank før vi kjørte, så han fylte tanken opp igjen og vi delte på summen. 

Jeg synes det var litt rart. Eller er jeg rar? 

Anonymkode: 20d61...29f

Veldig rart spør du meh

Anonymkode: a7d77...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS skrev (8 timer siden):

Ser at jeg går veldig i minus. Kjører som regel, og har ofte hatt med ekstra foreldre og selvsagt barn. Tenk på alle tusenlappene man har tapt på å være raus ;)

Hadde en kollega som er notorisk. Ber om å få sitte på, og vil alltid innom en butikk. Der hun gjerne spør om du kan legge ut, siden hun har så dårlig råd. Og snill som jeg er, blir det sjelden tilbakebetalt. (Velger det selv, tenker heller at hun og barna kan kjøpe noe ekstra når hun har penger).

Vi har heller aldri tatt betalt for å ha med noen ekstra på kamp osv, vi sksl jo dit uansett 

Anonymkode: a7d77...b8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det var pinlig oppførsel av venninna. Særlig hvis ts har spandert endel på henne før. 
Jeg syns du skal slutte å spandere på henne ts, for nå vet du jo hvor landet ligger. 

Anonymkode: d31cc...5b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle på date en gang, for første gang med denne personen. Han lurte på om jeg ville være med på kino. Så fikk jeg en melding om at det kostet 150,- og at jeg bare kunne vippse det. Det var vår første date, hvor han ba MEG på kino!
Fikk utrolig avsmak da, og var så lite forelsket gjennom filmen og ville bare hjem. Men av en eller annen grunn så valgte jeg å bli. Vi venter idag barn, og han har endret seg til det motsatte av gjerrig😂 Han var SUPER gjerrig før!

Anonymkode: ed06f...4ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevd liggende selv. Eksempler: 

Jeg spanderer middag hos meg. En venninne ber meg vippse når jeg spiser hos henne neste gang. 

Jeg tar første runden på byen. En venninne har ikke lyst på mer når det er hennes tur og "slipper" spandere tilbake. 

Venninnegjengen blir enig om å handle inn litt hver (la oss si taco). Alltid samme som kjøler mais til 5kr og maser på personen som skal kjøpe kjøtt om at det må være den og den typen (og det er ikke billigste).

Jeg legger merke til hvem som er slik. Blir lei. Så har nå begynt med spleisemiddag selv, selv om jeg synes det er litt teit om det kun er en billig gryterett. Men jeg orker ikke irritere meg iver slikt lengre, så da får jeg oppføre meg som de og virke smålig jeg også. Men om jeg inviterer en venn som er lik meg, så ber jeg ikke om spleising. Har faktisk en gang gjort det ulikt også. Ba den gjerrige venninnen vippse, mens jeg sa foran hun til min andre venninne "Det går fint at du ikke vippser, du la jo tross alt ut for meg / spanderte sist".

Når man er over 25år, ferdig som student og har jobb, så er det egentlig teit å ikke oppføre seg voksent. Vippse meg her og vippse meg der. Spesielt ved mindre beløp. Er jo selvsagt noe annet når det gjelder julebord, da er det jo greit å dele likt pga større utgifter.

Anonymkode: 46b1d...606

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi skulle på en fotballcup ett stykke unna. En far og sønn skulle kjøre, så jeg spurte om vi kunne sitte på. Er artig for guttene det. Og det var greit. Jeg hadde tenkt å vippe noen hundre lapper i bensin. Han kjørte hybrid, så jeg viste ikke hvor mye bensin han brukte, men tenkte å spørre om det når vi kom hjem. 

Når vi var nesten hjem svingte han inn på en bensinstasjon. Han sa at han hadde fylt full tank før vi kjørte, så han fylte tanken opp igjen og vi delte på summen. 

Jeg synes det var litt rart. Eller er jeg rar? 

Anonymkode: 20d61...29f

Kommer jo litt an på. Han kan jo ha ladet opp bilen hjemme, også ville ha full tank etterpå for å tjene på det. Men vanskelig å si. Det beste er å avtale på forhånd. Feks sjekke drivstoff og bompenger via NAF ruteplanlegger. Også feks tilby halve summen. Nå var det tross alt han som kjørte og hadde bil. Selv om man skal samme vei, så er det jo vanlig å betale for halve turen.

Anonymkode: 46b1d...606

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Opplevd liggende selv. Eksempler: 

Jeg spanderer middag hos meg. En venninne ber meg vippse når jeg spiser hos henne neste gang. 

Jeg tar første runden på byen. En venninne har ikke lyst på mer når det er hennes tur og "slipper" spandere tilbake. 

Venninnegjengen blir enig om å handle inn litt hver (la oss si taco). Alltid samme som kjøler mais til 5kr og maser på personen som skal kjøpe kjøtt om at det må være den og den typen (og det er ikke billigste).

Jeg legger merke til hvem som er slik. Blir lei. Så har nå begynt med spleisemiddag selv, selv om jeg synes det er litt teit om det kun er en billig gryterett. Men jeg orker ikke irritere meg iver slikt lengre, så da får jeg oppføre meg som de og virke smålig jeg også. Men om jeg inviterer en venn som er lik meg, så ber jeg ikke om spleising. Har faktisk en gang gjort det ulikt også. Ba den gjerrige venninnen vippse, mens jeg sa foran hun til min andre venninne "Det går fint at du ikke vippser, du la jo tross alt ut for meg / spanderte sist".

Når man er over 25år, ferdig som student og har jobb, så er det egentlig teit å ikke oppføre seg voksent. Vippse meg her og vippse meg der. Spesielt ved mindre beløp. Er jo selvsagt noe annet når det gjelder julebord, da er det jo greit å dele likt pga større utgifter.

Anonymkode: 46b1d...606

Helt enig! 
En ting er om det er større summer. Men om det er en vennegjeng som spiser middag hos hverandre, så hadde jeg naturlig trodd at den som inviterer betaler. Det vil jo gå opp i opp om man «bytter på» hvem man spiser hos. 
Det er godt å se at jeg ikke er alene om å være raus, og ha disse tankene om gjerrige/veldig penge bevisste mennesker. 

Anonymkode: ed06f...4ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjerrighet er en lite sjarmerende egenskap, og de som holder på sånn når det kommer til penger, er som regel lite rause ellers også. 
Har en sånn i vennegjengen, og det er synd å si det, men han er i ferd med å miste alle vennene sine på grunn av dette. Ingen orker mer. Vi hadde fest en gang (pre korona), og han hadde med hjemmelaget vin på brusflasker. Dagen etter kom han tilbake for å hente de to tomme brusflaskene, for han skulle ha panten. Han sender vippskrav for bensin om noen har sittet på med han, selv om han tilbyr skyss. Hvis vi er ute for å spise, sitter han med kalkulatoren og regner på krona hva han selv skal betale, og legger aldri igjen en krone i driks. 

Selv er jeg den rake motsetningen, og har null problemer med å spandere. Det kunne heller ikke ramle meg inn å sende vippskrav, med mindre det dreier seg om vesentlige beløp.

Anonymkode: 7016d...3ad

Jeg kan forstå han litt. Jeg har bil og kjører ofte for å plukke opp noen "på veien". Nå er det ikke alltid på veien,men feks 10-15min ekstra kjøring både til å fra, samt gjennom ekstra bomstasjon. Krever ikke noe, men nær enkelte har sittet på 10 ganger, så synes jeg det er lov å den 10 gangen tilby et par hundrelapper for "alle turene". Og hvertfall ikke be om vippskrav om jeg spør om hen kan kjøpe med to øl til meg en dag. 

Jeg betaler mitt beløp på restaurant. Ofte er det de samme som spiser dyrest/drikker mest. Dablir det feil om en som alltid spiser billigst må betale mer fordi man skal dele likt. 

Men å hente brusflasker blir selvsagt fir dumt med mindre han ønsket å bruke de om igjen til ølbrygging.

Anonymkode: 46b1d...606

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om ei venninne jeg hadde. Jeg hadde invitert henne på middag. Laks og grønnsaker. Jeg betalte alle ingrediensene,  det er en selvfølge når jeg inviterer. Men så finner jeg ut at vi mangler creme fraiche og vi går sammen til butikken. Åh vi trenger sjokolade og potetgull sier hun plutselig. Jeg tenker at hun betaler siden foreslår det,  men neida , hun legger det sammen med creme fraiche og brusen,  sånn at det blir jeg som betaler for det hun tar iniativ til å kjøpe. 😒

En annen gang var vi også i butikken da vi skulle kjøpe inn snacks for en fest hos ei felles venninne. Plutselig flytter hun skillebrikken på båndet når hun tror jeg ikke ser det,  sånn at jeg ender opp med å betale hennes brus og potetgull. Jeg blir så paff at jeg ender opp med å betale. Så sier hun: åh nei huff. Hva skjedde her? Det var jo ikke meningen at du skulle betale mine ting. Det er jo snilt, men jeg skal vippse deg tilbake  ( skjedde aldri) 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Når man har nesten tom tank, fyller den opp før man kjører, så deler man ikke nøyaktig det som er brukt, nei. Kan være mye igjen på tanken når de kom hjem

Anonymkode: 66b5e...11a

Les igjen:

"Han sa at han hadde fylt full tank før vi kjørte"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det kommer litt an på. Jeg har ei venninne som bestandig har «glemt» kortet. Og så må jeg legge ut for både cafe, drikke etc. Også «glemmer» hun gjerne å vippse. Jeg gidder ikke å spandere på henne og sender bestandig vipps krav omså det er 50 eller 500 kroner. Syns det er sykt irriterende med folk som bare tar det som en selvfølge at man spanderer, ikke alle har råd til det. I denne situasjonen tror jeg dog ikke jeg ville bedd deg om å vippse 15,- kroner 😅

Anonymkode: a101a...db1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...