Gå til innhold

Venninner som er gjerrige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette kan virke teit.. MEN
Har en venninne som jeg stadig blir sjokkert av.

Hvis vi møtes, og jeg skal ta med noe fra butikken for oss to. Så sier jeg alltid at «det går bra, det er ikke så nøye med sånne små summer» typ 40-50,-.

Jeg har spandert mat, fastfood når vi er ute osv. jeg er veldig spandabel, og er lært opp slik. For meg er det feil å ikke spandere på venner/kjæreste osv når de er med meg. Kommer jo an på HVA, men om vi skal kjøpe drikke i butikken, så kan jeg fint ta på meg det for å slippe å stå to i køen.

Vel her om dagen var vi i butikken og storhandlet. Så selvsagt betaler vi hver for oss da. Men det var noe som var slik «4 for 30» i butikken, og hun spurte om vi skulle ta to hver. Vel det endte opp i at jeg vippset hun 15,- for de greiene.. 
Jeg forventer ikke noe, men etter så mange ganger der jeg sier «det går fint, jeg tar det». Så forventet jeg ikke å måtte vippse 15,-... 

Vet ikke hvor jeg vil med dette, annet enn at jeg må få det ut! Er jeg bare dum som tenker sånn? Må jeg slutte å spandere?.. Helt siden jeg kom til jorda så har jeg fått det inn med teskje at man skal dele, gi og at gjerrighet er det styggeste som finnes.

Anonymkode: ed06f...4ee

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånt er så kleint når man er voksne.

Jeg har flere i kretsen som er pinlig nøyaktige på alt. Ikke egentlig gjerrige, tror jeg, de har bare ikke vokst ut av ungdomsskolens "fire kroner på meg og tre kroner på deg"-greie. Sender vipps-krav for åtte kroner i butikken og sånn. 

Har bare landet på at jaja, jeg ender i minus i det regnskapet, men heller det enn å bli en sånn. (Jada, med hederlig unntak for de med trang økonomi og bladibla, men dette er folk jeg kjenner godt og vet utmerket godt at har helt greit med penger). 

Anonymkode: bbb2d...80b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg. Forstår ikke at folk kan ta imot for så å be om kr. 15,- altså småpenger. Jeg er spent på hva andre sier i denne tråden men tipper vi får følgende svar:

Slutt å spander!

Jeg har en venninne som spurte meg om å låne en olje av meg. Olja kostet 599,- og hun fikk selvsagt låne et helt nytt spann. Dagen etter sa hun at hun ville betale meg men jeg sa at det var greit. Etterpå handlet hun på butikken fordi jeg var syk for deretter å be meg vippse henne 150,-! Jeg vippser når jeg blir bedt om det men forstod jo ikke hvorfor?

Anonymkode: e6f82...8b0

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så flaut for henne. Det er ikke vanlig etter ungdomstiden. 

Anonymkode: 53394...71a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånt er så kleint når man er voksne.

Jeg har flere i kretsen som er pinlig nøyaktige på alt. Ikke egentlig gjerrige, tror jeg, de har bare ikke vokst ut av ungdomsskolens "fire kroner på meg og tre kroner på deg"-greie. Sender vipps-krav for åtte kroner i butikken og sånn. 

Har bare landet på at jaja, jeg ender i minus i det regnskapet, men heller det enn å bli en sånn. (Jada, med hederlig unntak for de med trang økonomi og bladibla, men dette er folk jeg kjenner godt og vet utmerket godt at har helt greit med penger). 

Anonymkode: bbb2d...80b

Veldig! 
Som du sier så er det noe annet om de har trang økonomi. Da skjønner man det jo.. men ellers? Nei, 15kr er ikke noe man skal be om fra venninner i voksen alder spør du meg  😅 

Anonymkode: ed06f...4ee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er som deg. Forstår ikke at folk kan ta imot for så å be om kr. 15,- altså småpenger. Jeg er spent på hva andre sier i denne tråden men tipper vi får følgende svar:

Slutt å spander!

Jeg har en venninne som spurte meg om å låne en olje av meg. Olja kostet 599,- og hun fikk selvsagt låne et helt nytt spann. Dagen etter sa hun at hun ville betale meg men jeg sa at det var greit. Etterpå handlet hun på butikken fordi jeg var syk for deretter å be meg vippse henne 150,-! Jeg vippser når jeg blir bedt om det men forstod jo ikke hvorfor?

Anonymkode: e6f82...8b0

Uff! Det er krise.. Når man er så gavmild, og deler, men aldri får noe tilbake. Og det å forvente å bli vippset fra en venninne som er SYK??! 

Skal jeg til en venninne som er syk, så tar jeg med det hun ba om+litt til. På min kappe selvsagt! Nei fysj 
 

Anonymkode: ed06f...4ee

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud så flaut for henne. Det er ikke vanlig etter ungdomstiden. 

Anonymkode: 53394...71a

Du sier noe der.. 

Anonymkode: ed06f...4ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å være gjerrig. Det handler om og faktisk betale det en skal betale for.

Hvorfor skal andre se gjennom fingrene på dette fordi du velger å gjøre det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerrighet er noe av det absolutt verste jeg vet. Gjennom et langt liv går det nesten alltid opp i opp. 

Anonymkode: db809...ccd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittering skrev (4 minutter siden):

Det handler ikke om å være gjerrig. Det handler om og faktisk betale det en skal betale for.

Hvorfor skal andre se gjennom fingrene på dette fordi du velger å gjøre det?

Det er jo selvsagt delte meninger om dette :) Helt lov å tenke noe annet. 
Jeg regner med at du sender kvittering av kjøp til venninner/venner for å være korrekt på fordelingen?😅

Anonymkode: ed06f...4ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjerrighet er noe av det absolutt verste jeg vet. Gjennom et langt liv går det nesten alltid opp i opp. 

Anonymkode: db809...ccd

Helt enig! 

Anonymkode: ed06f...4ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo selvsagt delte meninger om dette :) Helt lov å tenke noe annet. 
Jeg regner med at du sender kvittering av kjøp til venninner/venner for å være korrekt på fordelingen?😅

Anonymkode: ed06f...4ee

Selvfølgelig. På denne måten blir det rettferdig og delt helt korrekt.

Hvis noen spanderer på meg, så sier jeg at jeg kan betale selv.

Hvorfor skal jeg som liker å dele rettferdig, godta at andre har annet verdisett enn meg? Det som gjør alt rettferdig er å dele. Jeg klarer ikke å se gjennom fingrene på slikt, da blir det ikke riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittering skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig. På denne måten blir det rettferdig og delt helt korrekt.

Hvis noen spanderer på meg, så sier jeg at jeg kan betale selv.

Hvorfor skal jeg som liker å dele rettferdig, godta at andre har annet verdisett enn meg? Det som gjør alt rettferdig er å dele. Jeg klarer ikke å se gjennom fingrene på slikt, da blir det ikke riktig.

Det er helt fair. Vi mennesker er ikke like

Anonymkode: ed06f...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittering skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig. På denne måten blir det rettferdig og delt helt korrekt.

Hvis noen spanderer på meg, så sier jeg at jeg kan betale selv.

Hvorfor skal jeg som liker å dele rettferdig, godta at andre har annet verdisett enn meg? Det som gjør alt rettferdig er å dele. Jeg klarer ikke å se gjennom fingrene på slikt, da blir det ikke riktig.

Det er helt ok at du liker å gjøre det slik. Jeg synes det er utrolig slitsomt og orker ikke forholde meg til det. Vi hadde et vennepar som skulle ha det rettferdig på krona - de er nå aldri mer med andre eller oss på tur. Ingen orker. Det er også fair.

Anonymkode: 1aa02...c25

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo selvsagt delte meninger om dette :) Helt lov å tenke noe annet. 
Jeg regner med at du sender kvittering av kjøp til venninner/venner for å være korrekt på fordelingen?😅

Anonymkode: ed06f...4ee

Sorry men 😂😂😂 kom du på den pga brukernavnet? 😁

Anonymkode: daf21...559

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt ok at du liker å gjøre det slik. Jeg synes det er utrolig slitsomt og orker ikke forholde meg til det. Vi hadde et vennepar som skulle ha det rettferdig på krona - de er nå aldri mer med andre eller oss på tur. Ingen orker. Det er også fair.

Anonymkode: 1aa02...c25

Det er ikke verre enn at en legger ut på turen, så samler man alle kvitteringene/bankutskrift. Ja, brukernavnet mitt. Så deler man alt rettferdig når man kommer hjem, og vipps, så er begge her like fornøyd.

Jeg forstår at noen ikke orker dette. Men da kan de ikke forvente at andre skal orke å dele et system som er urettferdig, for så å bli kalt gjerrige.

Endret av Kvittering
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette kan virke teit.. MEN
Har en venninne som jeg stadig blir sjokkert av.

Hvis vi møtes, og jeg skal ta med noe fra butikken for oss to. Så sier jeg alltid at «det går bra, det er ikke så nøye med sånne små summer» typ 40-50,-.

Jeg har spandert mat, fastfood når vi er ute osv. jeg er veldig spandabel, og er lært opp slik. For meg er det feil å ikke spandere på venner/kjæreste osv når de er med meg. Kommer jo an på HVA, men om vi skal kjøpe drikke i butikken, så kan jeg fint ta på meg det for å slippe å stå to i køen.

Vel her om dagen var vi i butikken og storhandlet. Så selvsagt betaler vi hver for oss da. Men det var noe som var slik «4 for 30» i butikken, og hun spurte om vi skulle ta to hver. Vel det endte opp i at jeg vippset hun 15,- for de greiene.. 
Jeg forventer ikke noe, men etter så mange ganger der jeg sier «det går fint, jeg tar det». Så forventet jeg ikke å måtte vippse 15,-... 

Vet ikke hvor jeg vil med dette, annet enn at jeg må få det ut! Er jeg bare dum som tenker sånn? Må jeg slutte å spandere?.. Helt siden jeg kom til jorda så har jeg fått det inn med teskje at man skal dele, gi og at gjerrighet er det styggeste som finnes.

Anonymkode: ed06f...4ee

jeg tenker folk er forskjellige men samtidig tenker jeg hun kunne unnet deg de 15 kr når du har spandert så mye på henne. for egentlig om du skulle tenkt som henne, så skylder jo hun deg strengt tatt langt mer enn 15 kr, så jeg syns det er frekt av henne å kreve disse tilbake mtp hvor raus du er...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittering skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig. På denne måten blir det rettferdig og delt helt korrekt.

Hvis noen spanderer på meg, så sier jeg at jeg kan betale selv.

Hvorfor skal jeg som liker å dele rettferdig, godta at andre har annet verdisett enn meg? Det som gjør alt rettferdig er å dele. Jeg klarer ikke å se gjennom fingrene på slikt, da blir det ikke riktig.

er jo bra du sier du vil betale selv. Hadde fu derimot tatt imot og tatt imot syns jeg du hadde måttet vært like raus tilbake

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

er jo bra du sier du vil betale selv. Hadde fu derimot tatt imot og tatt imot syns jeg du hadde måttet vært like raus tilbake

Ja, mange av disse gjerrige tar som regel veldig gjerne imot ting fra andre, men ikke faen om de skal dele noe selv. Har vært borti noen sånne i løpet av livet. 

Anonymkode: 1c323...e60

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, mange av disse gjerrige tar som regel veldig gjerne imot ting fra andre, men ikke faen om de skal dele noe selv. Har vært borti noen sånne i løpet av livet. 

Anonymkode: 1c323...e60

Så hvorfor gi ting til folk i den forventning om at de SKAL gi noe tilbake? Du har jo selv skapt problemet ved å gi noe til noen som ikke nødvendigvis vil gi noe tilbake. Er det et deg problem, eller personen som mottar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...