Gå til innhold

Hvordan ikke fornærme vertskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er invitert neste helg til vår sønns kommende svigerforeldre, de er fra Russland men har bodd her i 24 år.  VI har aldri truffet de før, og vi skal jo ta med oss en gave, men så er det maten da. Jeg tåler ikke en del matvarer og litt usikker på om hvordan jeg skal få formidlet dette til de, samt at jeg ikke har spist kjøtt på 16 år.

Datteren fortller at de blir litt snurt hvis man takker nei til maten. 

Vil det bli feil å ta med en salat?

 

Anonymkode: 2376f...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hverken sønnen eller svigerdatter din vil si i fra til vertskapet, hadde jeg tatt med egen mat. Jeg er vegetarianer og har cøliaki, så jeg er vant til å ofte måtte ta med egen mat i selskaper. Har kun opplevd ved to-tre anledningener (gjennom nesten tyve år) at noen har blitt sure. Så lenge man tar med noe som ikke krever oppvarming skaper man jo ikke noe problem for vertskapet, tvert i mot skaper man mindre bry for dem ved at de slipper å forholde seg til ukjente dietter. Så ta med deg falafler, vegetarburger, grønnsakspai eller noe annet godt som du kan spise kaldt, og ikke unnskyld deg, det er ikke noe å unnskylde at kroppen din ikke tåler at du spiser x eller y. Det viktigste med sammenkomsten er jo at dere treffes og blir kjent, det er ikke gastronomi som står i fokus. 

Anonymkode: 2791c...757

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Din datter bør vel heller fortelle sine svigerforeldre at du har matallergi og ikke spiser kjøtt? Jeg hadde ikke blitt sur om jeg fikk beskjed om dette på forhånd. Hadde blitt litt sur om jeg fikk vite det i ettertid. 


 


 

Anonymkode: 024d2...9d0

Problemet er st sønnen min har prøvd å si det til de men o følge de er det bare tull med at man har allergier og kjøtt skal og må alle spise. Vurderer å bli hjemme rett og slett

Anonymkode: e2293...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis på forhånd, spis tilbehøret når du er der.

Anonymkode: 007f3...2af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spist kjøttet. Jeg vet ikke hvor mye av det andre du ikke tåler, men om reaksjonene er moderate hadde jeg spist i vei:)

For sønnen sin skyld.

Jeg hadde ikke møtt opp ved første møte med egen mat. Etterhvert blir vel dette lettere når dere blir mer kjent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde spist kjøttet. Jeg vet ikke hvor mye av det andre du ikke tåler, men om reaksjonene er moderate hadde jeg spist i vei:)

For sønnen sin skyld.

Jeg hadde ikke møtt opp ved første møte med egen mat. Etterhvert blir vel dette lettere når dere blir mer kjent.

...og ved å gjøre dette, så er standarden satt for framtida. "Ja, men du spiste jo alt sist gang, den allergien og intoleransen er bare tull"

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (Akkurat nå):

...og ved å gjøre dette, så er standarden satt for framtida. "Ja, men du spiste jo alt sist gang, den allergien og intoleransen er bare tull"

Ja, men jeg hadde uansett gjort det. Så lenge ikke konsekvensene er store. Jeg ser for meg et lite middagsselskap og det blir nok veldig vanskelig å gjemme seg unna. Jeg hadde følt meg bedre med så lite oppmerksomhet som mulig rundt hva jeg spiste. Hun kan heller forsyne seg lite.

TS gjør jo som hun vil, men ser for meg at de blir fornærma ja. Særlig siden datteren har påpekt dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IBS og gikk i denne fella med min daværende svigermor, som lagde meget dårlig stemning av at jeg ikke ville spise en time etter et annet måltid. Kvelden endte med kvalme og oppkast. Og hun er min ekssvigermor da sønnen ikke var noe bedre.

Anonymkode: dedb8...097

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde spist kjøttet.

Når Ts ikke har spist kjøtt på 16 år vil det si at hun kommer til å få skikkelig vondt i magen hvis hun plutselig spiser en hel kjøttmiddag. Om TS spiser kjøtt vil det ødelegge selskapet langt mer enn om hun heller spiser medbrakt eller bare spiser poteter.  

Anonymkode: 2791c...757

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når Ts ikke har spist kjøtt på 16 år vil det si at hun kommer til å få skikkelig vondt i magen hvis hun plutselig spiser en hel kjøttmiddag. Om TS spiser kjøtt vil det ødelegge selskapet langt mer enn om hun heller spiser medbrakt eller bare spiser poteter.  

Anonymkode: 2791c...757

Ja. Jeg sier kun hva jeg ville gjort. Hadde forsynt meg veldig lite av kjøtt. Det gjør jeg uansett selvom jeg er kjøttspiser. Menn er mer opptatt av kjøtt etter min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde spist kjøttet. Jeg vet ikke hvor mye av det andre du ikke tåler, men om reaksjonene er moderate hadde jeg spist i vei:)

For sønnen sin skyld.

Jeg hadde ikke møtt opp ved første møte med egen mat. Etterhvert blir vel dette lettere når dere blir mer kjent.

Jeg mener at vi er skapt for å spise kjøtt. Men det er jo opp til hver enkelt hva man gjør.

Synes det er merkelig at du skriver at du ville spist kjøtt om du hadde valgt å la være i 16 år ..og at du ville spist mat du er allergisk mot. Allergi er alvorlig og det er litt skremmende at man kan være så ignorant om det. Om hun ikke har spist kjøtt på 16 år så skal hun ikke spise kjøtt bare for at andre ikke skal bli fornærmet. Hun kan potensielt bli fryktelig dårlig av å spise kjøtt når kroppen ikke er vant med det.

TS bør kanskje ta en tlf, takke for invitasjon og informere om allergi og at hun ikke spiser kjøtt. Selv om de mener det er tull så vil de nok ta hensyn. Om de ikke tar hensyn så spiser du det du kan, eller lar være, beklager deg og gjentar det du ikke kan spise. Ta med noe lett i veska så du overlever til du kommer hjem. Om du spiser hos de og blir dårlig når du kommer hjem, forhåpentligvis ikke for alvorlig, så vet du at de ikke har respektert allergier. Neste gang takker du nei og informerer hvorfor. Ev at du takker ja men bringer egen mat grunnet allergi. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde spist kjøttet. Jeg vet ikke hvor mye av det andre du ikke tåler, men om reaksjonene er moderate hadde jeg spist i vei:)

For sønnen sin skyld.

Jeg hadde ikke møtt opp ved første møte med egen mat. Etterhvert blir vel dette lettere når dere blir mer kjent.

Kjøtt har jeg ikke spist på mange år som da vil gi meg problemer, og det er ikke rent, men i en gryte, som da inneholder mel, tomater, og en del andre ting som betyr ødelagt for meg

Anonymkode: e2293...283

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjøtt har jeg ikke spist på mange år som da vil gi meg problemer, og det er ikke rent, men i en gryte, som da inneholder mel, tomater, og en del andre ting som betyr ødelagt for meg

Anonymkode: e2293...283

Ja, om du vet du får en gryte full av ting du ikke tåler så har du vel ikke noe annet valg enn å informere de om det. Regner med at de lager noe du tåler for russere er vel som andre og vil være godt vertskap. Det går sikkert bra:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Din datter bør vel heller fortelle sine svigerforeldre at du har matallergi og ikke spiser kjøtt? Jeg hadde ikke blitt sur om jeg fikk beskjed om dette på forhånd. Hadde blitt litt sur om jeg fikk vite det i ettertid. 


 


 

Anonymkode: 024d2...9d0

Dette. 

Tar du bare med en salat blir de overrasket. Og folk liker ikke overraskelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerdatter må jo klare å formidle at du ikke tåler noen matvarer til sine egne foreldre. Lager de noe du kan spise men likevel takker nei, da blir det noe annet, og noe man kan "snurte" over... :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beeblebrox skrev (25 minutter siden):

Svigerdatter må jo klare å formidle at du ikke tåler noen matvarer til sine egne foreldre. Lager de noe du kan spise men likevel takker nei, da blir det noe annet, og noe man kan "snurte" over... :vetikke:

Det blir å takke nei til å møte fordi de er veldig klare på at de lager  ikke russisk mat men mat fra svigerdatter sin bestemor som viste seg å være polsk: 

https://no.wikipedia.org/wiki/Bigos

og det et det vi får. Så jeg har i  dag snakket med mannen min og jeg blir hjemme. Så inviterer vi de hit i stedet for

Anonymkode: e2293...283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det blir å takke nei til å møte fordi de er veldig klare på at de lager  ikke russisk mat men mat fra svigerdatter sin bestemor som viste seg å være polsk: 

https://no.wikipedia.org/wiki/Bigos

og det et det vi får. Så jeg har i  dag snakket med mannen min og jeg blir hjemme. Så inviterer vi de hit i stedet for

Anonymkode: e2293...283

Skjønner at du helst ikke vil stikke deg ut, men det er jo leit at du ikke tør å gå. Hva om du lager en vegetar-vri på den retten og tar med den og spiser den for deg selv, og så roser du vertskapet for at de introduserte deg for en ny og deilig rett? "Det var så gøy å lage denne retten og gøy å lese ulike oppskrifter på nettet, jeg skjønner at det er store forskjeller på hvordan man lager denne retten, hvilke tradisjoner har dere i deres familie?" Og prøve å skyve samtalen over på andre ting hvis de eventuelt blir sure over at du spiser medbrakt. 
 

Anonymkode: 2791c...757

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir å takke nei til å møte fordi de er veldig klare på at de lager  ikke russisk mat men mat fra svigerdatter sin bestemor som viste seg å være polsk: 

https://no.wikipedia.org/wiki/Bigos

og det et det vi får. Så jeg har i  dag snakket med mannen min og jeg blir hjemme. Så inviterer vi de hit i stedet for

Anonymkode: e2293...283

For ett opplegg... Hvem er det som oppfører seg slik. Bli snurt fordi at gjester ikke KAN spise enkelte matvarer, men likevel insistere på å servere dette,,,,,  :bond: Det er jo vel mye frekkere, i min bok iaf... 

Jaja, det er heldigvis ikke alle man trenger å komme over ens med, selv ikke "svingers"...

Det var jo i det minste en diplomatisk og grei løsning (vet ikke engang om jeg hadde orket selv, men)

Du får passe på å servere litt norsk eller svensk vodzkies, og insistere på at disse er best og de orginale, bare for å starte "forholdet" på rett fot, og "takk for sist" :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva om du lager en vegetar-vri på den retten og tar med den

https://www.polishyourkitchen.com/polishrecipes/vegetarian-bigos-bigos-jarski/

Det høres faktisk skikkelig godt ut, tror jeg skal teste den oppskriften selv, så takk skal du ha. :) 

Anonymkode: 2791c...757

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...