AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #1 Skrevet 30. juli 2021 Datteren min er nå 22 år. Hun er ferdig med tre års høyere utdanning. Hun har bodd hjemme fram til nå og det har vært greit. Jeg ønsker at hun flytter for seg selv. Men hun vil bo hjemme til hun er 25 for å spare penger til bolighus. Hvorfor føles det så tungt for meg at hun skal bo hjemme i tre år til? Hvordan kan jeg evt. forklare for henne at det nå er på tide at hun flytter ut uten at hun føler seg avvist? Hun må bo hjemme fordi hun må kjøpe bolighus når hun blir 25, ingen kjøper hus når de er 30 sier hun. Anonymkode: 994ae...085
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #2 Skrevet 30. juli 2021 Bolighus, den var ny. Og jo, det er vanlig å ikke få kjøpt egen bolig før nærmere fylte 30 i storbyer. Hun kan også kjøpe nå. Og du må bare si til henne at det er ikke normalt å bo hjemme til man er godt voksen. Anonymkode: 77051...85a 34
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #3 Skrevet 30. juli 2021 Betaler hun leie? Jeg studerte for 10 år siden og 95% av mine medstudenter bodde ikke hjemme. Vi jobbet og bodde i kollektiv. Alle har klart å kjøpe seg bolig innen et par år etter at vi var ferdig utdannet. Noen fikk hjelp hjemmefra, men absolutt ikke alle. Anonymkode: 691ca...231 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #4 Skrevet 30. juli 2021 Jeg synes det er fornuftig. Skal man få spart opp egenkapital og unngå gjeld før man i det hele tatt skal ut på boligmarkedet er det lite effektivt å leie dyrt. I dag er det ikke så lett å skaffe seg deltidsjobb heller, de er gjerne enda mer populære enn heltidsjobbene – og selv sistnevnte har i all hovedsak hundrevis av søkere til hver stilling som legges ut i hovedstadsområdet. Folk rekker ofte ikke å kjøpe barnevennlige boliger før de er nærmere 40, og fødselstallene er deretter. Samfunnsøkonomisk svært lite heldig. Anonymkode: 34ae8...6b7 18
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #5 Skrevet 30. juli 2021 Ikke rart unge sliter med å få bolig, når foreldrene «sparker» dem ut, eller på magisk vis tror de koster mer å ha i hus, bare fordi de mottar sin første lønning, eller er ferdig med studier. De tre årene kan gjøre forskjell på om hun får kjøpe, eller ikke. Hadde jeg hatt barn, kunne det aldri falle meg inn å «stjele» penger av mitt eget barn i form av leie, eller sparke dem ut. Ville gitt dem en så god start som mulig, gitt at de faktisk sparte, og ikke sløste bort penger på festing, reiser, og annet tull. Syns ikke dere kan forvente noe av barna deres når dere selv blir gamle og skrøpelige, når dere er så harde mot barna deres. Anonymkode: cc703...c7a 23
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #6 Skrevet 30. juli 2021 Si at det er nok nå. Du har støttet henne gjennom utdanning, men nå er det på tide å flytte ut. 25 år! 😮 Sjokkerende at så voksne mennesker bor hos foreldrene. Hun får da leie som vi gjorde før. Anonymkode: e8175...9cf 13
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #7 Skrevet 30. juli 2021 Ferdig å studere + jobb = må betale leie hjemme som minimum dekker mat. Voksne barn må en også forvente bidrar med husarbeid. Er hun flink å spare så tenker jeg det hadde vært greit, men om hun lever livet og "sløser" så trenger hun å stå på egne bein. 3 år er lenge i den fasen av livet... plutselig har hun kjærest og flytter ut for å bli samboer før planlagt. Anonymkode: 81c48...f3a 12
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #8 Skrevet 30. juli 2021 Jeg bodde hjemme til jeg var 24 og ferdig studert. Det gjorde halve vennegjengen min og, vi måtte ikke be foreldre om forskudd på arv eller om å være kausjonist for å ha mulighet til å kjøpe. Det måtte de som ikke bodde hjemme. Kun én fikk hjelp, og sitter fortsatt å betaler leie dyrere enn huslånet mitt, og ser at for hvert år hun sparer har boligprisene økt mer enn hva hun har greid å spare. Jeg håper mine barn bor hjemme helt til de kan kjøpe noe selv, det gir en så mye bedre start på voksenlivet. Anonymkode: 30339...50b 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #9 Skrevet 30. juli 2021 Når man er 25, er man voksen forlengst. Statistisk sett har man levd 1/3 av livet da. Det er ofte uheldig for både foreldre og voksne barn å bo sammen. Noen viktige spørsmål til deg: Har du og hun god kjemi og kan dele hus uten krangling og uenigheter? Gjør hun halvparten av jobb i hus og hage? Hvor flink har hun vært til å spare fra hun var tenåring? Sommerjobb, lørdagsjobb, hatt lavt forbruk? Kommer hun virnelig til å spare, eller kommer hun til å gå på kafé, restaurant, feriereiser, kino, kjøpe take away, shoppe klær og sminke osv. Noen av de som bor hjemme som voksen sparer bare sånn halvhjertet, og da blir det jo bare tull. Barnet mitt flyttet ut som 19-åring. Har tatt bachelor og fått god jobb. Kjøpte enebolig helt på egenhånd som 24-åring. Uten samboer eller økonomisk hjelp fra foreldre. Spart fra 15-årsalderen. Anonymkode: ed76d...20a 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 Hjelp henne som kausjonist heller Anonymkode: 983c7...547 7
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 Hadde jeg hatt stor nok plass så hadde jeg latt henne bo hjemme. MEN jeg hadde krevd HØY husleie(som hadde gått til EK) og at hun måtte bidra med mat, betale alt av egne utgifter. I tillegg til å selvsagt hjelpe med alt av husarbeid som voksne må i egen bolig. Hun skulle ikke levd i sus og dus. Lønnen skulle gått til AKKURAT samme utgifter som om hun måtte ha leid. Eneste er at selve "husleien" hadde gått til EK. Og den skulle vært ganske høy så det hadde blitt effektiv sparing til EK. Så hadde satt opp budsjett som viser akkurat hvor lønnen går og hva som er en fornuftig sum til "lommepenger" hver mnd etter at alle faste utgifter er dekket. Akkurat som vi voksne må hver mnd.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 Jeg fikk bo hjemme så lenge jeg ønsket, og jeg angrer litt på at jeg flyttet før jeg var ferdig med utdannelsen. Da kunne jeg spart enda mer til egenkapital og hadde kommet på boligmarkedet raskere og kanskje uten kausjonist. Mulig jeg faktisk hadde bedt om å betale husleie til mamma og pappa som en slags sparing. Jeg førte over større summer til pappa selv om jeg bodde hjemmefra, for å ikke ha lett tilgang på de pengene. Anonymkode: 7c6ea...8bb 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 Jeg bodde hjemme til jeg var 26. Vær student/lærling frem til jeg var 23. De siste 3 årene jobbet jeg og fikk lagt meg opp en egenkapital, slik at jeg kunne kjøpe meg en leilighet og slippe å leie. Tror aldri det var i mine foreldres tanke å skulle "kaste" meg ut. Jeg måtte bidra i hjemmet med både matlaging, husarbeid osv. Helt ok for meg. Eneste regelen var at så lenge jeg bodde under mine foreldres tak, var det deres regler som gjaldt. Kunne jeg ikke leve med det, var det bare å flytte ut med en gang. Fikk i hvert fall kjøpt meg en leilighet og har siden den gang klart meg alene. Har kjøpt boliger og sluppet å leie, takket være egenkapitalen jeg fikk lagt meg opp frem til 26, og hjemmeboende. Anonymkode: 23c4d...772 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 Har mange venner som har bodd hjemme til dem er 24 og 25 år nettopp fordi dem skal spare penger. Men dem har som regel flyttet med en gang dem fikk jobb siden dem da har inntekt. Noen av dem betalte et par tusenlapper til foreldrene for å få bo hjemme det første jobbåret før dem flyttet slik at dem visste dem hadde nok til både leie og fått spart opp litt før dem flyttet. Er usikre tider, spesielt for nyutdannede, og det er vanskelig å få faste stillinger og mange får bare vikarjobber i starten Anonymkode: 2bf46...6c0 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 Min gutt er 20 år. Han begynner på ett 4 års nettstudie nå. Så han bor iallefall hjemme de 4 årene. Etter det vet vi ikke. Han får bo så lenge han vil. Anonymkode: 095a6...9a3 8
Cata Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 30.7.2021 den 8.45): Hvorfor føles det så tungt for meg at hun skal bo hjemme i tre år til? Fordi du ønsker å ha huset/leiligheten for deg selv etter å ha oppdratt barn i årevis? Fordi du ønsker å leve ditt eget liv uten å ha voksent barn involvert i hverdagen din? Du har gjort ditt, nå er det på tide hun står på egne ben og klarer seg selv. Har hun fått jobb enda? I så fall så kan du fint "kaste henne ut". Si det som det er at hun nå er voksen og må begynne sitt eget liv uavhengig av deg. Har hun ikke fått jobb så synes jeg du kan prøve å drøye litt og vente til hun har fått jobb og inntekt så lenge hun er aktivt jobbsøkende og gjør en innsats. Hun kan fint spare til EK om hun ikke bor hos deg. Det vil bare ta lenger tid. 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 Hadde latt henne bo hjemme mot at 85% av lønna hennes gikk inn på en bolig konto til sparing til egenkapital. Da har hun kanskje 4000-5000 å leve av i mnd. Hvis hun skal bo hjemme for å spare, da skal det spares. mJeg hadde gjort det samme for mine barn. Vi startet å spare i fond da de ble født, de er nå 13 og 15 år, og har nærmere 200.000 hver på EK kontoen til bolig. Dette vet de ikke om selv, men skal få de pengene når de skal kjøpe sik første bolig Anonymkode: 13b42...56f 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #18 Skrevet 31. juli 2021 WhisperingWind skrev (På 30.7.2021 den 9.34): Hadde jeg hatt stor nok plass så hadde jeg latt henne bo hjemme. MEN jeg hadde krevd HØY husleie(som hadde gått til EK) og at hun måtte bidra med mat, betale alt av egne utgifter. I tillegg til å selvsagt hjelpe med alt av husarbeid som voksne må i egen bolig. Hun skulle ikke levd i sus og dus. Lønnen skulle gått til AKKURAT samme utgifter som om hun måtte ha leid. Eneste er at selve "husleien" hadde gått til EK. Og den skulle vært ganske høy så det hadde blitt effektiv sparing til EK. Så hadde satt opp budsjett som viser akkurat hvor lønnen går og hva som er en fornuftig sum til "lommepenger" hver mnd etter at alle faste utgifter er dekket. Akkurat som vi voksne må hver mnd. Det tenker jeg er innafor, så lenge pengene går til EK, og du samtidig lærer henne å være ansvarlig. Noe helt annet med foreldre fra helvete, som ser på det som ekstra inntekt. Anonymkode: cc703...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har mange venner som har bodd hjemme til dem er 24 og 25 år nettopp fordi dem skal spare penger. Men dem har som regel flyttet med en gang dem fikk jobb siden dem da har inntekt. Noen av dem betalte et par tusenlapper til foreldrene for å få bo hjemme det første jobbåret før dem flyttet slik at dem visste dem hadde nok til både leie og fått spart opp litt før dem flyttet. Er usikre tider, spesielt for nyutdannede, og det er vanskelig å få faste stillinger og mange får bare vikarjobber i starten Anonymkode: 2bf46...6c0 DE* ffs Anonymkode: 65ce2...ea4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #20 Skrevet 31. juli 2021 Bodde hjemme til jeg var 23. Kjøpte bolig i Stavanger. Anonymkode: b0762...850
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå