Gå til innhold

Tør dere å drikke en øl i et middagsselskap hvis dere skal kjøre først etter 3 timer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

JA.   Jeg vet at jeg kan drikke en halvliter uten gå over grensen på noe tidspunkt, f.eks... Kommer an på hvor tung/lett du er

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Null stress. Koser meg med en halvliter til maten å kjører umiddelbart om det var nødvendig. Vi er så hysteriske blitt på alt i dette landet. Det er en kjørepils. Et etablert begrep i Norge i lange lange tider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne jeg aldri ha gjort. Jeg drikker så sjelden at jeg kjenner det svært godt etter bare noen slurker øl. Etter en boks er jeg i svært godt humør.

Jeg blir fort «edru» igjen, men hadde aldri sjanset på å kjøre etter inntak av alkohol.

Anonymkode: 391d1...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (3 minutter siden):

Null stress. Koser meg med en halvliter til maten å kjører umiddelbart om det var nødvendig. Vi er så hysteriske blitt på alt i dette landet. Det er en kjørepils. Et etablert begrep i Norge i lange lange tider. 

KJørepils var et begrep på den tiden promillegrensen var på 0,5. 

Anonymkode: 6309a...a34

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo betryggende at det er så mange som aldri i verden, i livet, kors på halsen kommer til å kjøre samme dag som inntak av øl med tanke på oss andre her i tråden som sikkert kommer til å vingle litt og trenger stødige bilførere rundt🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ok, men nei takk! Hvis det er viktig med den ene ølen så tenker jeg det er lurt å ha en annen sjåfør. Masse deilig alkoholfritt øl å få køpt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde helt sikkert gått fint, men for meg er ikke den halvliteren verdt usikkerheten, så jeg lar vær. :)

 

Anonymkode: 88784...72a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg gjerne ett glass vin i middagsbesøk eller på restaurant om jeg vet jeg ikke skal kjøre på et par timer. Jeg synes det var skikkelig fy fy før, men så ble jeg litt eldre, og litt mindre hysterisk med alderen. 

Anonymkode: c9e1b...3df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjort det for en tid tilbake, men nå kjenner jeg det så godt etter en øl så nei.

Anonymkode: cb3e3...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det hadde sikkert gått greit, men jeg liker ikke øl så godt at jeg drikker én øl sånn bare fordi? Hvis jeg drikker øl er det ikke først og fremst for smakens skyld, men for rusen og det sosiale. Hvis jeg vet at jeg uansett ikke skal bli beruset, tar jeg meg heller en brus. Sosial kan jeg jo være uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil 90% sikkert gå bra, men jeg tror jeg hadde valgt en lettøl om jeg hadde vært innstilt på at det måtte være alkohol i den. Jeg pleier å regne 3 timer på å fortære en halvliter ut fra de beregningene jeg har gjort for min kropp, og da skal det egentlig være gode marginer. Men da helst om litt større mengder alkohol og over litt lengre tid. For eksempel 2 pils for deretter å kjøre om 6 timer, 3 pils og kjøre etter 9 timer. For det kan ta litt tid å få igang forbrenningen med første øl.

Så er det jo det at man kan bli uopplagt av alkohol også selv om man ikke lengre har promille. Jeg foretrekker å ha sovet mellom øldrikkingen og kjøringen, uavhengig av hva promillen var og er. Altså, bedre å ta to øl til kvelds før man legger seg og kjøre neste morgenen, enn å ta to øl til middag og kjøre senere på kvelden uten å sove mellom.

Anonymkode: c8cbb...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, AnonymBruker said:

En halvliter øl(4,7 prosent) 

Anonymkode: 48b46...29e

Tre timer synes jeg blir litt snaut. 4-5 timer hender jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (20 timer siden):

JA.   Jeg vet at jeg kan drikke en halvliter uten gå over grensen på noe tidspunkt, f.eks... Kommer an på hvor tung/lett du er

Jeg er mann, 87kg, og merker godt rusvirkningen etter en halvliter. Behøver ikke å være en halvliter engang, merker det godt etter en 0,33l flaske. Men klart, jeg drikker såpass sjelden (det kan gå en del måneder mellom hver gang) at jeg nok merker det bedre enn de som drikker ukentlig. 

Anonymkode: 5c3c8...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne fint tatt et glass øl eller et lite glass vin om det var 3 timer til jeg skulle sette meg bak rattet. Like fint som jeg kan ta en halv flaske vin til middag, og så kjøre på jobb grytidlig dagen etter. Eller ta 1-2 glass til lunsj på ferie, om flyet hjem går senere og det er timer til jeg skal kjøre. Har jo da 0-promille når jeg setter meg bak rattet. 

Men er jeg i et selskap gjør jeg ikke dette, for syns skyld. Noe denne tråden bekrefter.

Er voksen, og har vært glad i god drikke til mat over tid, samt eier en promillekalkulator - som jeg sluttet å bruke da den kun bekreftet at jeg alltid hadde god margin mellom alkohol og kjøring. Så jeg har kontroll. 

Anonymkode: ba225...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da ville jeg heller kost meg med øl når jeg er ferdig med å kjøre for dagen.

Anonymkode: d9e8b...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 20.56):

Ja, det har jeg gjort. Å drikke ei øl, vente 3 timer etter at den er tom og så kjøre. Men det kommer jo an på hvor liten du er og om du spiser mye nok. 

Anonymkode: 03044...03c

 

AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 21.09):

Selvsagt, det går fint. 

Anonymkode: 073a5...7ef

 

TomHm skrev (På 29.7.2021 den 21.12):

Tar 1 øl viss det er over en halvtime til jeg skal kjøre, kan også ta 2 viss det er 2 og en halv time til jeg skal kjøre.

Jeg er dog en mann på 87kg.

 

AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 21.13):

Selvfølgelig,  den øllen er forbrent bort før de 3 timene

Anonymkode: f0698...0e8

 

visp skrev (På 29.7.2021 den 21.14):

Null problem.

 

Beeblebrox skrev (På 29.7.2021 den 21.21):

JA.   Jeg vet at jeg kan drikke en halvliter uten gå over grensen på noe tidspunkt, f.eks... Kommer an på hvor tung/lett du er

 

Trøndere1 skrev (På 29.7.2021 den 21.27):

Null stress. Koser meg med en halvliter til maten å kjører umiddelbart om det var nødvendig. Vi er så hysteriske blitt på alt i dette landet. Det er en kjørepils. Et etablert begrep i Norge i lange lange tider. 

 

AnonymBruker skrev (På 30.7.2021 den 1.58):

Jeg tar meg gjerne ett glass vin i middagsbesøk eller på restaurant om jeg vet jeg ikke skal kjøre på et par timer. Jeg synes det var skikkelig fy fy før, men så ble jeg litt eldre, og litt mindre hysterisk med alderen. 

Anonymkode: c9e1b...3df

 

 


Av ren nysgjerrighet, har dere noen gang testet med alkomåler for å sjekke at deres egen vurdering av promillen stemmer overens med den faktiske tilstanden i kroppen? Var deres gjetning spot on, eller er var det (større eller mindre) avvik?
 

Anonymkode: f430c...2cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...