Gå til innhold

Tør dere å drikke en øl i et middagsselskap hvis dere skal kjøre først etter 3 timer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Men det som er viktigere er at jeg ikke vil. Når vet jeg skal kjøre samme dag drikker jeg ikke alkohol. Enkelt og greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av ren nysgjerrighet, har dere noen gang testet med alkomåler for å sjekke at deres egen vurdering av promillen stemmer overens med den faktiske tilstanden i kroppen? Var deres gjetning spot on, eller er var det (større eller mindre) avvik?
 

Anonymkode: f430c...2cd

Ja. Vi kjøpte en avansert aloholmåler for noen år siden, tilsvarende det politiet bruker. Da vi er glad i vin til mat, og nippe vin utover kvelden, og jeg ville være helt sikker på at promillen ikke satt i dagen derpå. Jeg var da overrasket over hvor fort en pils eller et glass vin var "borte" igjen. 

Det er noe rart med nordmenn, som tror de må sove for at rusen er borte. Jeg kan for eksempel fint ta meg 1-2 glass vin til lunsj (spesielle anledninger), og så kjøre på kvelden, men det er visst galskap i følge denne tråden.... MEN å være ute i middag med vinmeny, så ta et glass etterpå, og så kjøre på jobb dagen derpå, det er typisk nordmenn. For ikke å snakke om å dra på fest eller julebord, og så kjøre neste kveld. Om jeg skulle drikke mye en kveld (skjer aldri lenger), så kunne jeg aldri kjørt dagen derpå, selv sent. 

Anonymkode: ba225...d7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 21.31):

KJørepils var et begrep på den tiden promillegrensen var på 0,5. 

Anonymkode: 6309a...a34

Ja. Men det er bøter i straff opp til 0,5. ikke beslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
On 7/30/2021 at 6:43 PM, AnonymBruker said:

Brukte denne: https://promille.no/promille-kalkulator/

Kunne ikke kjørt før 18.30. Kvinne 48 kg.

Drikker av prinsipp ikke om jeg har planlagt å kjøre.

 

Screenshot_20210730-184131_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: dc076...3ea

Promillegrensa er 0.2, så du kunne kjørt kl 1630 (hvis du forholder deg til intervallet som oppgis). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har egentlig ikke noe med å "ta sjansen" å gjøre. Her kan man ty til vitenskap, og mer eller mindre vite når det er greit å kjøre, og legger man inn en margin er man sikker.

Med andre ord, ingen sjanse å ta her, selv om ørten folk svarer tilsynelatende følelsesbasert i tråden.

Anonymkode: a7414...f6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei drikker ikke øl for er ikke alkoholiker 

Anonymkode: 2793e...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det tidligere, men da merket jeg ikke en øl. Nå kan jeg bli brisen av en halvliter, så nå er det uaktuelt. 

Anonymkode: e8e82...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (8 timer siden):

Ja. Men det er bøter i straff opp til 0,5. ikke beslag. 

Om det skjer en ulykke og du har 0,5 i promille er du ille ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt . Men nå er jeg stor mann, og kjenner egne begrensninger. 

Anonymkode: 8898e...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Man er kjørbar 3 t etter en halvliter. Om jeg hadde gjort det er noe annet😀

Anonymkode: 82b56...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gidder jeg ikke å ta sjansen på. Jeg er glad i øl, men jeg tenker at dersom det føles sååå utrolig viktig å ta den ene ølen , og gamble på at det går greit, så er man kanskje litt for glad i øl?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei drikker ikke øl for er ikke alkoholiker 

Anonymkode: 2793e...826

🤣🤣🤣

Anonymkode: 8898e...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2021-7-29 den 20.53):

En halvliter øl(4,7 prosent) 

Anonymkode: 48b46...29e

Nei virker umodent selv om kanskje promillen var under grensen etter så lang tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 time siden):

Nei, det gidder jeg ikke å ta sjansen på. Jeg er glad i øl, men jeg tenker at dersom det føles sååå utrolig viktig å ta den ene ølen , og gamble på at det går greit, så er man kanskje litt for glad i øl?

Det er ikke gambling. En øl på 60 kg, kvinne, 3 timer senere er promillen garantert 0. 

Anonymkode: ba225...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke gjort det, kjører aldri bil samme dag som jeg har drukket. 

Uansett, tviler på jeg hadde hatt noe promille etter 3 t, men vil aldri ta noen sjanser. 

Anonymkode: f6693...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei.  Ikke bruker jeg promillekalkulator heller. Var på fest med ei som brukte en slags kalkulator hvor du legger inn høyde og vekt og så beregner den nedbrytningstid av alkohol i blodet etter så og så mange timer. Hun fant ut hun kunne drikke en halv øl,  en halv cider, en kvart  mojito og bitte litt sprit før hun skulle kjøre noen timer senere. Så brukte hun desilitermål og finberegnet. Det høres bare veldig stressende ut. Hvis jeg kjører, holder jeg meg vekk fra alkohol hele kvelden 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke gambling. En øl på 60 kg, kvinne, 3 timer senere er promillen garantert 0. 

Anonymkode: ba225...d7e

En øl på 60 kg er kanskje litt i overkant, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det en gang jeg måtte ta over kjøringen. Hadde bare drukket 1 øl og det hadde gått flere timer. 

Anonymkode: 5d5c3...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (På 29.7.2021 den 21.27):

Null stress. Koser meg med en halvliter til maten å kjører umiddelbart om det var nødvendig. Vi er så hysteriske blitt på alt i dette landet. Det er en kjørepils. Et etablert begrep i Norge i lange lange tider. 

Jeg håper virkelig at du blir stoppet av politiet og bedd om å blåse. Å drikke alkohol og kjøre bil hører ikke sammen. Begrepet kjørepils håper jeg blir fjernet snart. Hvis en skal kjøre bil SKAL en være 100 % edru og kunne følge skikkelig med på hva som skjer i trafikken. Eller hva sier du hvis du på grunn av din drikking blir skyld i en trafikkulykke med alvorlige skader eller død hos uskyldige ?

Anonymkode: 9467c...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...